Wat bedoel je precies met die rijksweg? Pakt de TT hierdoor automatisch de snelste route? Hoe zou ik dat beter kunnen doen?
Ik heb even gezocht naar waypoint overslaan maar ik kom er niet uit. Ik zelf kan de instelling niet vinden en op het internet vind ik er ook niks over. Alleen dat je handmatig de volgede kan uitschakelen maar je gaat toch niet elke keer stoppen als het fout gaat? .
Even twee items eruit gepikt.
Je had een ITN route gemaakt. Een andere methode is opslaan als GPX bestand.
Het verschil is groot.
Een ITN route kun je op je computer maken, of op de Rider zelf. Ook een spannende route is een ITN route, maar een ITN route wordt altijd door het toestel herberekend.
Als jouw route over een snelweg loopt, maar je toestel staat bijv ingesteld op snelwegen vermijden, dan gaat hij een enorme omweg berekenen om toch bij jouw volgende routepunt uit te komen.
ITN punten zijn route punten (via punten) die altijd aangereden
moeten worden.
Ga je hier van afwijken zal je inderdaad iedere keer moeten stoppen om het eerstvolgende routepunt te skippen. Dat werkt lang niet meer zo gemakkelijk als op de oude Riders waarmee je dat makkelijk rijdend kon doen. Wil je dit niet, dan moet je een GPX route gebruiken.
Voordeel van ITN is dat je verkeers informatie volledig meewerkt en je kunt evt automatisch de route daarop laten herberekenen.
ITN is bijv ideaal voor een koeriersdienst die de klanten wel
moet
aandoen. Of als je een vakantie reis wil plannen waarbij je perse een aantal bezienswaardigheden wil gaan bekijken. En de route daar naar toe jou minder uitmaakt. De Rider stuurt je naar al je bestemmingen en en snelste weg (of evt economische, snelweg vermijden, kortste ed) berekent hij zelf.
Bij een spannende route, snel even op het toestel gemaakt, leidt dit tot verrassend mooie routes, mits je maar zorgt dat je route niet door steden gaat. Anders een routepunt buiten de stad toevoegen.
Voordeel van GPX is dat je op je gemak een route kunt afrijden en van te voren weet hoe die route zal zijn.
Bij een wegblokkade zal je zelf de/een omleidingsroute moeten volgen. De Rider zal je proberen terug te sturen naar de oorspronkelijke route maar je moet gewoon doorrijden, en op gegeven moment heeft hij het door en probeert een andere weg. Als je zelf na de wegblokkade terug op de route uitkomt zal de Rider deze meteen weer oppakken.
Als de Rider continue aan het herberekenen is en je geeft hem geen tijd, weet je inderdaad niet meer waar je uitkomt. Vooral bij een ITN route daarom even kijken wat hij er van maakt, de route kan flink omgegooid worden omdat bij ITN alleen de viapunten belangrijk zijn voor de Rider.
Bij een GPX route komt het minder nauw. De Rider probeert je terug te sturen naar de route. Daar moet je zelf wel doorrijden om de route pas na een wegblokkade weer op te pikken. Het omleiden gaat dus niet automatisch maar een blokkade wordt wel getoond in de routebalk rechts van je scherm.
Helaas geeft de Rider geen kleurverschil tussen een herberekend stuk van de route en de oorspronkelijke route. Dus zelf ook een beetje nadenken en opletten.
Dat is wel een veelgevraagde wens maar TT vind dat blijkbaar niet belangrijk. Wensen indienen bij TomTom zelf, dan kan het zijn dat ze toch nog eens wat aanpassen.
Wil je dus met een motorclub of groep, een route exact zo afrijden als dat je hem voorbereid hebt op de computer, moet je een GPX route gebruiken (die je bij de Rider het beste als track kunt importeren. Een track is een route, maar dan met veeel meer routepunten die het programma zelf toevoegd.
Geeft een heel vorm-vaste route.
Helaas kun je bij een track geen POI/nuttige plaatsen toevoegen aan de route. Kan bij TomTom eigenlijk sowiso nog niet zoals dat bij Garmin wel kan. Komt wellicht nog want ze zijn wel heel langzaam wat mogelijkheden aan het uitbreiden)
Met een GPX route of track kun je dus precies die wegen rijden die je zelf gekozen had.
Dezelfde instelling bij route programma en op je toestel is altijd belangrijk, vooral bij ITN routes.. (Zoals bijv onverhard vermijden, veerpont of snelwegen vermijden) maar eigenlijk kijkt het toestel bij het afrijden van een GPX route daar niet naar en volgt gewoon jouw route maar bij herberekenen als je van de route afwijkt maakt hij wel gebruik van die instellingen.
Het verschil tussen Tyre/Google Maps en de TomTom kaarten moet je niet onderschatten.
Ik raad aan om Tyre te laten voor wat het is en als je denkt wel vaker routes te gaan maken, MyRouteApp Gold member te worden voor €75 LifeTime.(incl de €25 korting die je als Tyre pro houder krijgt)
Paar weken terug hier iemand die perse bij Tyre wilde blijven, ondanks dat iedereen MyRouteApp Gold aanraadde.
Echter ging MRA toch eens proberen en hij was binnen 5 minuten om.
Met MyRouteApp (MRA) Gold kun je routes laten berekenen op alle kaarten; zowel van Here, Google als de TomTom kaarten.
Ook kun je gebruik maken van vele onderleggers/layouts, zoals de Via-Michelin kaarten met de groene toeristische wegen (van de toeristische Michelin kaarten)
Tevens zit in MRA een database met nuttige punten die je per categorie kunt zichtbaar maken of in zoeken.
Tevens hebben de wegen streetview mogelijkheid. Kun je direct vanuit MRA zien wat het streetview aanzicht van een weggetje is. Ideaal. Alleen in Duitsland werkt streetview zeer beperkt, vanwege vroegere privacy wetgeving.
Ook een sterke troef is dat je de routes kunt laten berekenen met de berekenings instellingen van beide fabrikanten.
Zo kan je in de winter een route voorbereiden door die door de Alpen loopt en die je in de zomer wilt gaan rijden.
Je doet dan de routeberekening op de TomTom kaart en gebruikt de optie van Garmin waarbij je seizoens afsluitingen kunt negeren.
Vanuit MRA kun je een route (als route en/of track) opslaan of exporteren, en zelfs direct exporteren naar je TT MyDrive account, zodat de route automatisch in je Rider verschijnt als je deze via een smartphone aan het internet koppelt. (Anders moet je het via een USB kabeltje doen bijv.)
Via de smartphone krijg je ook de verkeersinformatie en flitsers binnen.
Plaatsen SD kaartje vind ik wel een aanrader in je Rider. Is niet verplicht maar ik houd mijn routes liever op SD. De Rider ziet alles automatisch en vraagt routes/tracks te importeren, wat je niet opnieuw moet doen als hij er al in zit, anders krijg je hem dubbel.
Zo een heel verhaal geworden.
Lees het een paar keer over en als er vragen zijn kan ik wat aanpassen en antwoorden. Wel handig de info bij elkaar.
Er is hier op MF een Rider 40,400,410 topic.
Heb je die al gezien ? Daar kun je ook alles vragen, maar voor jou is dit topic hier misschien wel handiger zo.
Verder raadt ik aan de introductie en instructie filmpjes te bekijken van MrGPS.nl (Hans Vaessen, ook hier op het forum aanwezig)
Hij heeft een website en een Youtube kanaal. Zo leerzaam.., leer je snel de mogelijkheden van je toestel een beetje overzien.
Ook bij MyRouteApp hebben ze een uitgebreid forum en zijn er vele instructie filmpjes. Echt, MRA heeft heel leuke mogelijkheden.
Ik dacht dat MrGPS ook cursus/instructie DVD's voor de Rider te koop heeft.
Even op zijn website kijken.
Zoals al verteld wordt hier; maak een route niet langer dan je op 1 dag kunt rijden. Evt zelfs per halve dag tot de tussenstop die je gepland hebt.
Is belangrijk voor GPX routes/tracks omdat je geen POI's kunt vastleggen in je GPX route rijdt je je rust-punten waar je wilt eten gemakkelijk voorbij als je niet oplet.
Evt kun je op de Rider een favoriet aanmaken iets voor het rust-punt, omdat die favoriet dan automatisch op het scherm komt voorbij schuiven als je er langs rijdt. Opletten is dan wel geboden.
Het gebruik van de naam GPX route of GPX track is wat verwarrend.
Men raadt gebruik van een GPX track aan omdat deze nauwkeuriger is dan een route vanwege de vele punten.
Bij beiden kan men geen POI's toevoegen.
Echter de Rider noemt bij importeren alles track. Je kunt het verschil zien aan het pijltje wat links voor de route cq track staat. Bij een onderbroken pijltje betreft het een track.
(Er zijn echter ook gevallen bekend van vreemde weg situaties waarbij de Rider met een route minder vreemde dingen doet als bij een track.
Nog wat belangrijke tips:
- Routepunten op de pc ingeven bijv om de paar km en ca 100 m
na een kruising of rotonde. (Dateert van mijn Garmin/BaseCamp tijd waar je dat moest doen om je normale navigatie instructies niet te hinderen met de melding "tussenpunt bereikt")
Voor een ITN route kun je dit ook best aanhouden maar met het routeplannen op de pc doe ik dat ook altijd.
- Nooit een routepunt midden op een rotonde zetten.
- Bij routes maken voldoende inzoomen en opletten dat routepunten op de juiste weghelft staan en ook niet naast de weg of op een punt waar ook een zijweg begint.
Als een punt niet goed staat heeft de Rider de neiging je een zijweg in de sturen en je na een paar honderd meter weer om te laten keren. Opletten dus voorkomt heel veel ergernis.
Hierbij nog een link naar het MyRouteApp topic. Iemand stelt hier een vraag over routes overdragen vanuit MRA: In
vier post kun je lezen hoe je routes kunt overdragen vanuit MRA naar de Rider.
Eigenlijk zijn er drie manieren:
1)Route/track opslaan als GPX bestand op je computer en via een USB kabeltje importeren in de Rider.
2) Route/track opslaan als GPX bestand op je computer en in TomTom MyDrive (de website met hetzelfde account als op je Rider) je opgeslagen route importeren. Deze route wordt via de cloud en je smartphone, gesynchroniseerd naar je Rider.
3) Direct vanuit MyRouteApp overdragen naar TT MyDrive, zoals Mr.M dat uitlegt: Normaliter is het zo dat je vanuit MRA de route of track opslaat naar MyDrive.
Deze komt dan in je Rider of Go Mobile app te staan en niet op je MyDrive. Dat is ok, nergens goed voor. Hij staat immers reeds in de cloud bij MRA.
Pepijnwk in "Ervaringen met MyRouteApp"
Ik draaf nogal door over MRA maar het is echt een prachtig programma om routes mee te maken voor je TT Rider.
Het is van Nederlandse makelij. Zelf motorrijders en ze luisteren goed naar de wensen van de motorrijders. Zijn trouwens dezelfde makers als van Tyre.
(Wat je wellicht wel zal weten allemaal)
Ik weet niet of je in de onderwerpregel nog plaats hebt maar het zou handig zijn iets van Tyre en/of Rider te vermelden.
Bijv, "Mijn eerste Tyre route gemaakt voor Rider 450 gaat gelijk fout".
Succes,
Johan