Koffie zelf maken onderweg: hoe pakken jullie dat aan?

Ah de luxe van een lokaal piloot.

Opstaan, 3 mokken met rietsuiker uit de bonen machine..

Naar klant , of werk hobbelen om daar ook de bonenmachine te beroven van express choco ( handtasjes waarschuwing )


Daarna genoeg voor de hele dag :)
 
De laatste keer in Italië beviel niet zo goed ;p

Was nog niet koud de grens over , en een of andere italiaanse bella probeerde me te torpederen .


Maar wil nog wel een keer terug naar de Stelvio :)
 
Bialetti op een campingaz pitje gaat prima. Wel een pittig bakje, dus als ik een americano wil verhit ik daarna nog een pannetje water. Dan heb je een flinke sloot koffie
IMG_9952.jpeg
 
De tweede die ik heb in 2018 aangekocht. Originele bialetti’s. Die werken op de dag van vandaag nog goed.


Heb een 3 en 9(? Niet zeker meer. Kan er drie en een beetje uithalen) kops.
Bekijk bijlage 1920572


Bekijk bijlage 1920573

Vers gezet. En gewoon vol.

Op een project op schiphol rijk had ik een paar collega’s die wel van sterke koffie hielden. Die zaten 3 dagen aan de schijt… wouden niet luisteren.

Ik vind het heerlijk zo'n sterke bak. Meestal eerst een espresso bij de bakker en dan op de camping gelijk de Bialetti op het vuur.
 
Ik maak koffie met een Vietnamese Phin,
Ik gooi een schep gemalen koffie in cup 1, daarna aandrukken met zeefje 2, dit geheel zet ik op 3 en giet er heet water op en laat de koffie doorlopen.
Het is een combinatie van een soort metalen coffeepad en opschenken.

Bekijk bijlage 1920310

En hier in actie ergens onderweg ..
Bekijk bijlage 1920311
Zo'n ding moet ik ook nog ergens hebben, heeft mijn broertje ooit voor me meegenomen uit Vietnam. Al jaren niet meer gebruikt (eerlijk gezegd ook vergeten), binnenkort maar weer eens opzoeken
 
Zo'n ding moet ik ook nog ergens hebben, heeft mijn broertje ooit voor me meegenomen uit Vietnam. Al jaren niet meer gebruikt (eerlijk gezegd ook vergeten), binnenkort maar weer eens opzoeken
Je kan er echt verrekt goeie koffie mee maken, effe experimenten met de hoeveelheid en welk merk, maar da's per persoon verschillend natuurlijk.
Ik gebruik een 5/8 koffie schep van DE grof gemalen....
Je kan ook 1 volle schep gebruiken maar dan moet de WC in de directe nabijheid zijn... _O-
 
Je kan er echt verrekt goeie koffie mee maken, effe experimenten met de hoeveelheid en welk merk, maar da's per persoon verschillend natuurlijk.
Ik gebruik een 5/8 koffie schep van DE grof gemalen....
Je kan ook 1 volle schep gebruiken maar dan moet de WC in de directe nabijheid zijn... _O-
Hoe zat het ook alweer met dat zeefje waarmee je het aandrukt, laat je die er op en dan het water er over, of druk je het er alleen mee aan?
 
Is deze al ter sprake gekomen? Zelf geen ervaring. Ik ben meer van tankstations en Cafés Rene allo allo.
Wel geinig apparaat.
Screenshot_20230905_124735_Chrome.jpg
 
Koffie is voor mij een soort startpilot om de dag te beginnen en volgende week ga ik er op uit met de motor en tentje.
Ik heb een percolator* met benzine brandertje, daarmee zou het moeten lukken om de dag op te starten.
(*ik heb 0,0 ervaring met die dingen)
Echter is het nogal wat ruimte wat het inneemt maar ik ga het beleven.
Ik zat ook al te zoeken naar een percolator op stroom, scheelt weer een brandertje in de tas.
Of eventueel gewoon een nespresso mee te nemen, zo groot zijn die niet.
Nadeel is dan dat je afhankelijk bent wat de camping je aan watt kan geven.

Ik kwam ook een tip tegen om gewoon een senseo pad in een mok heet water te leggen.
Dat lijkt mij wel een mooie noodoplossing die weinig ruimte inneemt.

Handige link die ik tegen kwam:
Welk camping Koffiezetapparaat? 10 x getest!- Kampeermeneer
 
Ik kwam ook een tip tegen om gewoon een senseo pad in een mok heet water te leggen.
Dat lijkt mij wel een mooie noodoplossing die weinig ruimte inneemt.
Dat heb ik geprobeerd maar hoe zacht je ook probeert de Senseo pad iets in elkaar te drukken, hij scheurt bijna direct open en dan kun je het weggooien. Ik heb ook een mini percolator en dat gaat prima. Sowieso handig om eerst thuis eens een paar keer te proberen.
 
Let bij het kiezen van een perlator op hoe groot je brander is. Want sommige branders heb hun pootjes wijd staan. Gevolg een kleine perlator past niet op de pootjes.
 
Heb zon klein ding bij me, vlamverkleiner. Heel klein iel dingetje, maar werkt perfect. Ook eens van een stuk messing staaf een driehoekje gebogen, werkt ook als vlamverkleiner.
 
Wat n toeval, was juist opzoek naar een topic om hier een vraag over te kunnen stellen.

Ik heb zo'n Coleman allesbrandertje. Ding werkt super, maar heeft helaas maar 1 stand: GAAAAAN. Er zit een gashendeltje aan die suggestief driekwart kan draaien, maar eigenlijk alles na 1 kwart hetzelfde en alles voor 1 kwart niet genoeg om de vlam te houden.

Iemand ervaring met zo"n ding? Is dit normaal, of valt er wat aan af te stellen?

Gebruik officiele coleman fuel trouwens (en ik dacht dat benzine duur was....)

20230910_080202.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan