Pech onderweg.........

Crossing The Rubicon

BMW K1300GT/Yamaha Royal Star Venture XVZ 1300 TF
2 mrt 2021
1.626
2.669
Groene Hart
Vandaag een dagje Ardennen. Bloedverziekendheet, maar een fantastische route. Bij het wegrijden na de koffie hoor ik wat gebonk in het vooronder. Alleen als ik rij, niet als ik stilsta. Motorisch sluiten we al snel e.e.a. uit. Kunnen niks vinden, nog even een stukje verder rijden en de banden gecontroleerd. Na 100 meter weet ik: met deze fiets ga ik niet thuiskomen. Blijkt de vooras of de voorlagers te zijn. Speling op het voorwiel.

Het feest begint:
13:15u BMW Motorrad pechdienst. Helaas......: u staat in het buitenland en heeft de motor niet in onderhoud bij een officiële BMW-garage: doei!!!!!
13:19u Hulpverzoek aangemaakt bij de ANWB. Prima via de app. Automatisch wordt je locatie meegezonden. Bij het verzenden direct een melding: neem nog even telefonisch contact met ons op op dit nummer xxxxxx.
13:23u gebeld met de ANWB; hadden alle info die ik ook aan BMW Motorrad had gegeven in het scherm staan. ANWB meldkamer blijkt te werken voor pechhulp BMW Motorrad. 'Staat u veilig? Heeft u voldoende te drinken?' (toppers!)
13:25u 'Gaat helemaal goedkomen met de BMW meneer. ADAC komt uw kant op en brengen u naar de dichtsbijzijnde BMW Motorrad dealer. Kan max. 2 uur duren'.
13:41u ADAC ter plaatse. Schrikt van de speling op het voorwiel. Haalt de twee boutjes los bij de vooras en kan met z'n vingers de as draaien. Da's niet goed! Op de oprijdwagen en naar de dealer
14:15u bij de dealer Kohl in Heinsberg. Hebben nu geen tijd. Van de week wel. Motor daar achtergelaten tussen zo'n 50 nieuw Polizei-BMW's.
15:15u alle formaliteiten afgehandeld
- ff lunchen en wat kouds drinken - T'is 36 graden..........
16:00u Achterop de K1600GT naar huis. Na een uurtje ff van plaats gewisseld
17:58u weer thuis!

Week of 6 geleden zijn de banden vervangen. Inmiddels heb ik weer zo'n 2000km gereden. Ik betwijfel of dat er mee te maken heeft. Ik hou jullie op de hoogte.

IMG_8382.JPG

Schermafbeelding 2022-08-03 om 19.24.23.png
 
Vandaag een dagje Ardennen. Bloedverziekendheet, maar een fantastische route. Bij het wegrijden na de koffie hoor ik wat gebonk in het vooronder. Alleen als ik rij, niet als ik stilsta. Motorisch sluiten we al snel e.e.a. uit. Kunnen niks vinden, nog even een stukje verder rijden en de banden gecontroleerd. Na 100 meter weet ik: met deze fiets ga ik niet thuiskomen. Blijkt de vooras of de voorlagers te zijn. Speling op het voorwiel.

Het feest begint:
13:15u BMW Motorrad pechdienst. Helaas......: u staat in het buitenland en heeft de motor niet in onderhoud bij een officiële BMW-garage: doei!!!!!
13:19u Hulpverzoek aangemaakt bij de ANWB. Prima via de app. Automatisch wordt je locatie meegezonden. Bij het verzenden direct een melding: neem nog even telefonisch contact met ons op op dit nummer xxxxxx.
13:23u gebeld met de ANWB; hadden alle info die ik ook aan BMW Motorrad had gegeven in het scherm staan. ANWB meldkamer blijkt te werken voor pechhulp BMW Motorrad. 'Staat u veilig? Heeft u voldoende te drinken?' (toppers!)
13:25u 'Gaat helemaal goedkomen met de BMW meneer. ADAC komt uw kant op en brengen u naar de dichtsbijzijnde BMW Motorrad dealer. Kan max. 2 uur duren'.
13:41u ADAC ter plaatse. Schrikt van de speling op het voorwiel. Haalt de twee boutjes los bij de vooras en kan met z'n vingers de as draaien. Da's niet goed! Op de oprijdwagen en naar de dealer
14:15u bij de dealer Kohl in Heinsberg. Hebben nu geen tijd. Van de week wel. Motor daar achtergelaten tussen zo'n 50 nieuw Polizei-BMW's.
15:15u alle formaliteiten afgehandeld
- ff lunchen en wat kouds drinken - T'is 36 graden..........
16:00u Achterop de K1600GT naar huis. Na een uurtje ff van plaats gewisseld
17:58u weer thuis!

Week of 6 geleden zijn de banden vervangen. Inmiddels heb ik weer zo'n 2000km gereden. Ik betwijfel of dat er mee te maken heeft. Ik hou jullie op de hoogte.

Bekijk bijlage 1789542
Bekijk bijlage 1789543
Ben wel trots op mijn ANWB collega's voor de vraag over veiligheid en drinken!!!
 
Als je naar Heinsberg moet: ik ben daar vaak zat in de buurt dusss

Ben wel trots op mijn ANWB collega's voor de vraag over veiligheid en drinken!!!
En dan kom ik ineens weer hiermee:

Het is trouwens helemaal geen gek idee om van de ADAC lid te worden, kondities zijn beter en ze zijn goeiekoper.
 
Even voor mijn beeldvorming: Moet je nu twee hele dure lagers bij een BMW dealer kopen om ze voor heel veel geld erin te laten zetten of wordt je motor (gratis) gerepatrieerd en kan je zelf die SKF lagers à 12 euro de twee er in zetten.... Ik denk dat je al gauw over 200 eurie verschil praat...
 
Netjes opgelost en heel thuisgekomen. Ik ga alleen wel eens richting Roermond/ Heinsberg en dan naar Aachen>Monschau>Eupen..enz.
Als ik ga nadenken over wat aan pech ik kan hebben onderweg bekruipt me soms het gevoel om niet te gaan rijden. Dus zorgen dat je moto in orde is en voor de rit moto controleren. Maar lagers dat is wel moeilijker….
 
Even voor mijn beeldvorming: Moet je nu twee hele dure lagers bij een BMW dealer kopen om ze voor heel veel geld erin te laten zetten of wordt je motor (gratis) gerepatrieerd en kan je zelf die SKF lagers à 12 euro de twee er in zetten.... Ik denk dat je al gauw over 200 eurie verschil praat...
Ben ik ook wel benieuwd naar, volgens de catalogus is het gewoon 6005 dus zelfs met een SKF moet je toch voor 20 euro inc. btw wel klaar zijn.
Qua montage is er wel kans dat het naar 100 euro ex btw per uur gaat, wat ik hier pas nog las. ( voor BMW )

lijkt me interessant om hier nog terug te lezen wat het word.
 
Aan een motor kunnen duizend dingen stuk gaan. Meeste heb je niet in de hand en kan je niet voorkomen. Maar ach, zo is het leven. Moet geen reden zijn om maar niet op de motor te stappen.
meeste heb je wel in de hand. ( vind ik )
statistisch gezien worden er meer km's gereden als stil gestaan op de vluchtstrook ;)
Als er slijtage aan de lagers voelbaar was geweest is het jammer dat dit bij het band wisselen over het hoofd is gezien/gevoeld .

En als je achterop een dergelijke motor terug naar huis kan rijden heb je het goed voor elkaar.
Een doorlopende reisverzekering is altijd handig, maar bij grote boem zeg ik, zoek het maar uit, ik pak wel de flixbus terug.
 
Het is trouwens helemaal geen gek idee om van de ADAC lid te worden, kondities zijn beter en ze zijn goeiekoper.

Rob RD helaas... Alle ADAC Mitgliedschaften können nur mit einem deutschen Hauptwohnsitz bzw. Sitz in Deutschland erworben werden.
Zit er toch nog voordelen aan het wonen in D ;) ..

Kan alleen de perfecte service van de ADAC maar beamen. Ik kan redelijk wat en bezit GBV (gezond boeren verstand) maar een ST1100 van een steile bergwand halen halen die 5 mtr lager op de kop ligt? Dat red ik niet met ductape en een spanbandje.. Dat was vorig jaar in de Pyreneeën het geval, super service qua afhandeling. Daar betaal ik heel graag een paar knaken jaarlijks voor..

@Het ga jullie goed! Hopelijk heb je jouw 1300GT weer snel in orde! Of dat thuisbrengen is, of reparatie ter plaatse, hopelijk is het snel opgelost. Kan me wel voorstellen dat het wrang is dat 2K geleden je band nog gewisseld is, en dat er toen niets gezegd of geconstateerd is..
 
Motor staat weer klaar......

08:30u gebeld dat na onderzoek blijkt dat de lagers hemelen zijn. Zijn direct uit elkaar gevallen, hebben ze nog niet eerder gezien. Waren 'originele BMW-lagers'. Krijg de foto's nog. Kon nog beslissen daar laten repareren of repatriëren :).
Morgen weer ophalen. Kostenplaatje laat ik nog even weten.
 
Zeg het maar.... Ik rij al 40 jaar motor maar heb hier niets van gemerkt. Kort voordat het probleem begon hebben we nogal wat onverhard gereden. Ik denk dat dat letterlijk het breekpunt is geweest.

Kosten bijna 200 euries. Specificatie heb ik morgen.
 
Je zou ook zeggen dat de monteur bij het vervangen van de banden en even aan de lagers voelt, die dingen zijn meestal niet van het ene op het andere moment aan gort. Zodra ik maar een klein beetje weerstand of iets afwijkends aan de lagers voel gaan er meteen nieuwe in, zijn de kosten niet. Heb je nu niks meer aan natuurlijk, maar misschien voor de volgende bandenwissel.
 
  1. BMW dealer, dus dito uurloon die gerekend wordt voor de monteur;
  2. Originele BMW onderdelen, dus dito prijs.
is wat anders dan dit zelf (in een schuurtje oid) wisselen c.q. doen met (universele) SKF lagers, @David_ZZR (zonder de discussie over OEM verpakte lagers of universeel ingepakte lagers te willen uitlokken).
Maar prijs zegt niets zonder specificaties.. enkel nieuwe lagers of ook nieuwe (ori) stofkeerringen? Met andere woorden, wat krijg je ervoor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan