Lekke band onderweg ? Wat is wijs ? Ride-on of toch maar niet ?

Ik ga binnenkort vaker offroad rijden met mijn KTM1090, waaronder ook TET zuid-Frankrijk / noord-Spanje. Deze heeft tubeless wielen en ik maak mij wel een beetje zorgen over lekrijden; plugsetje heb ik zeker bij me, maar ik vraag mij af hoe goed dit werkt als je tussen de noppen in lek rijdt. Daar is de banddikte immers vrij beperkt.

Ik zat daarom te denken om Ride-on danwel Slime mee te nemen als backup.

Nu lees ik met name op de website van Slime nogal wat tegenstrijdigs, ze zeggen dat het 2 jaar goed blijft in de band, maar ook dat je het niet mag gebruiken als preventieve lekbescherming ivm onbalans. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ride-on claimt daarintegen juist weer dat hun product juist een balancerende werking heeft...

Ook vraag ik mij af; hoeveel vrienden maak je hiermee met je lokale bandenboer? Lijkt me dat al je apparatuur onder die zooi zit bij een wissel... Iemand hier ook ervaring mee?
 
@WeetIkHetNou Allebei ervaring mee. Na flink lekrijden op de gravelwegen in Canada kregen we van iemand een bus slime. Dat borrelde door het gat weer naar buiten en hielp geen zak. De bandenboer heb ik er niet over gehoord.
Daarna andere banden en op advies van de bandenboer in Whitehorse in Canada er Ride-on er in gedaan en niet gebalanceerd. Dat werkte prima. Natuurlijk reden we de Heidenau’s de volgende 20 k km niet lek, want zo is het leven… Anyway de bandenboer die de Heidenau’s er af mocht halen, merkte niet eens dat het er in zit want het zit op het loopvlak aan de binnenkant en niet op de velg. De volgende lange reis gaat het er zeker weer in!

Je moet het er wel tevoren in doen hė. Dus niet meenemen als back-up!
 
@Sphyrnidus Top, hier heb ik wat aan! Bedankt. Moet ik mij dan ook zo voorstellen dat Ride-on een soort gel wordt na verloop van tijd? Ik stelde het mij altijd vloeibaar als water voor namelijk.

Edit: wordt inderdaad een soort van gel
 
Laatst bewerkt:
Ja het is inderdaad een gel die keurig tegen het loopvlak aanzit. Het is niet 100%zeker dat de band dan niet leegloopt, maar de kans is wel een stuk kleiner. Wij reden flink wat keren lek op dit soort wegen- Altijd de achterband. Nog een advies, zoals Youtuber Bret Tcaks ook zegt: verlaag je bandenspanning niet 9 Adventure Riding Mistakes To Avoid. Ik heb de voetpomp vervangen door een Eastbound electrische voor op reis.
LRG_DSC05583.JPG
IMG_2367.jpeg
IMG_2613.gif
 
Altijd de achterband.
De politie gebruikt op de R1200RT (1250 inmiddels) een spatlapje die in het spoor van de voorband hangt(zit vast aan het motorblok, maar je zou m ook aan je middenbok kunnen maken denk ik, om zo lekkebandveroorzakers weg te spatlappen, zou dat ook werken bij offroad rijden?

1647184650356.png


1647184658174.png
 
De politie gebruikt op de R1200RT (1250 inmiddels) een spatlapje die in het spoor van de voorband hangt(zit vast aan het motorblok, maar je zou m ook aan je middenbok kunnen maken denk ik, om zo lekkebandveroorzakers weg te spatlappen, zou dat ook werken bij offroad rijden?
Ik ken het, maar ik acht de kans dat het off-road zal werken minder groot. Je rijdt meestal langzamer en het gaat vermoedelijk over scherpe, recht opstaande steentjes die gewoon door je band heen gedrukt worden. Op de weg gaat het meestal om spijkers en zo. Of het ook daadwerkelijk helpt bij de politie weet ik ook niet. Anders zou iedereen die veel rijdt er mee rijden. Maar wellicht kan @MeanBlueMan of @Deputy Duc ons nader informeren.
Overigens hier in Nl rij ik eigenlijk zelden lek, maar goed ik rij hier ook niet zoveel off-road. In Spanje wat meer, maar ook daar reed ik nog nooit lek. Ook toen ik nog woon-werk reed en 55k km per jaar wegtikte reed ik maar plm. eens in de tien jaar lek.
 
Je rijdt meestal langzamer en het gaat vermoedelijk over scherpe, recht opstaande steentjes die gewoon door je band heen gedrukt worden.
Maar, er van uit gaande dat de meeste tijd je achterwiel gewoon je voorwiel volgt, waarom rijd je dan niet lek op je voorband? Ik zou toch denken dat je dan met je voorwiel een steentje opgooit ofzo.. :)
 
Ik heb een hele tijd met een plug in mijn band gereden. Ging prima. Plugje was door de ANWB erin gedaan. Wel heb ik regelmatig gecontroleerd of alles nog goed eruit zag maar ik zag geen problemen. Zodra ik geld had heb ik de band vervangen maar om eerlijk te zijn denk ik dat de band er oud mee had kunnen worden.
 
Maar, er van uit gaande dat de meeste tijd je achterwiel gewoon je voorwiel volgt, waarom rijd je dan niet lek op je voorband? Ik zou toch denken dat je dan met je voorwiel een steentje opgooit ofzo.. :)
Aandrijving, daardoor trek je sneller iets je band in.
 
Ik ken het, maar ik acht de kans dat het off-road zal werken minder groot. Je rijdt meestal langzamer en het gaat vermoedelijk over scherpe, recht opstaande steentjes die gewoon door je band heen gedrukt worden. Op de weg gaat het meestal om spijkers en zo. Of het ook daadwerkelijk helpt bij de politie weet ik ook niet. Anders zou iedereen die veel rijdt er mee rijden. Maar wellicht kan @MeanBlueMan of @Deputy Duc ons nader informeren.
Overigens hier in Nl rij ik eigenlijk zelden lek, maar goed ik rij hier ook niet zoveel off-road. In Spanje wat meer, maar ook daar reed ik nog nooit lek. Ook toen ik nog woon-werk reed en 55k km per jaar wegtikte reed ik maar plm. eens in de tien jaar lek.

Ik geloof dat Dep in de stad vrijwel alleen op de F rijdt en voorheen op de TransAlp.
Ik heb wel altijd de grote motoren gereden maar ik heb nooit m'n hoofd naast de spatlap gehouden om te kijken wat dat spatlapje nu eigenlijk deed. Wat ik wel weet....is dat je toch zo nu en dan s lek reed.
Of dat vaker of minder vaak met/zonder lapje gebeurde heb ik nooit bijgehouden.
Ik weet wel dat we ook wel eens een versie zonder lapje hadden maar het is mij nooit opgevallen dat die vaker een spijkertje/schroefje oppakte.
Rijden over vluchtstroken is eigenlijk HET recept voor lekrijden met een politiemotor.
 
Maar, er van uit gaande dat de meeste tijd je achterwiel gewoon je voorwiel volgt, waarom rijd je dan niet lek op je voorband? Ik zou toch denken dat je dan met je voorwiel een steentje opgooit ofzo.. :)

Ik heb nog nooit lekgereden op een steentje, zover ik weet.
Als ik lek reed dan was de verantwoordelijke daarvoor, eigenlijk bijna altijd een schroef, zelden een spijker-achtige, altijd nog aanwezig in de band.
Lekrijden en een punt vinden waar de band lek was zonder dat er no iets in zat heb ik eigenlijk nooit meegemaakt.
 
Aandrijving, daardoor trek je sneller iets je band in.
Schroef ligt altijd plat als je voorwiel erop/over gaat en komt door het erover te rijden in beweging, met wat pech voor de achterband staat de punt dan net in de richting waarin hij je achterband kan spietsen.





Er was een tijd dat ik op t buro het achterwiel er zelf uit sleutelde en dan met de auto naar de dealer reed, km of 20 en dan werd er ff snel een nieuw bandje opgelegd.
Op gegeven moment mocht dat niet meer, alles, zelfs een knipperlampje vervangen, moest door de dealer gebeuren.
Bij Bravok vond ik een schroef in de achterband B| maar hij bleef wel op spanning dus ff bellen dat ik eraan kwam en op pad.
En onderweg een leuke melding ..... maar wel met spoed, dus met 200+ naar die melding.
En dan pas weer als je klaar was met de melding eraan denken dat je rondreed met een schroef in je achterband :X |(
Nahja, de band was nog steeds op spanning O-) :X maar was er wel echt helemaal doorheen toen de band eraf gehaald werd.
 
Laatst bewerkt:
@MeanBlueMan Ja dat is het asphalt verhaal. Ik rij natuurlijk nooit op de vluchtstrook. Maar off-road, op de Dempster Highway in de Yukon, op dat puntige gravel reden we 7 keer lek op 1400 km. Er wordt zoveel lek gereden, ook door auto's dat er zowel aan het begin als halverwege een bandenboer zit...
 
@MeanBlueMan Ja dat is het asphalt verhaal. Ik rij natuurlijk nooit op de vluchtstrook. Maar off-road, op de Dempster Highway in de Yukon, op dat puntige gravel reden we 7 keer lek op 1400 km. Er wordt zoveel lek gereden, ook door auto's dat er zowel aan het begin als halverwege een bandenboer zit...

Daarentegen rij ik tijdens m'n dienst ook nooit op de Dempster Highway in de Yukon :+

Helaas.

Toch kon je beter de andere kant oprijden, dan zat er een bandenboer halverwege en aan het eind. Aan het begin heb je toch wel een goede band, toch ? ;)
 
Daarom heb ik altijd een bus schuim mee al was het maar om weg te kunnen komen van de oncafezame plek.
 
En als je langer niet rijdt? Sinds corona doe ik nog maar weinig woon-werk. Kan me voorstellen dat het spul dan omlaag zakt. Hoewel het misschien ook wel weer opnieuw verdeelt natuurlijk.
 
Gewoon plug er in en gaan... Heb er nu zelfs twee inzitten. Als ze niet lossen kan er weinig gebeuren, zeker met rdc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan