Eerste motor

MrPachito

Rookie
20 mrt 2022
6
15
Hoi allen,

Ik heb morgen afgesproken om te gaan kijken naar mijn eerste motor. Helaas moet dit alleen dus hopelijk kunnen jullie mij enigszins op weg helpen.

Suzuki GSX600F (Naked) 1995
€ 800,00


Ik mag hem meenemen voor 700 euro en gezien de leeftijd verwacht ik er niet al te veel van. Is het verstandig om deze motor te overwegen? Ik ben op zoek naar een motor van max 1K waar ik op kan "leren rijden", die mag vallen en stoten. Zolang die maar blijft rijden (het liefst 2 a 3 zomers lang). Intussen wil ik sparen voor m'n tweede motor.

Wat weet ik tot nu toe (van de eigenaar) over deze motor:

- carbs net schoongemaakt
- staat in de schuur
- eigenaar heeft hem nu 6 maanden in bezit, maar heeft een R6 op de kop kunnen slaan voor een goed prijsje

Is deze motor de moeite waard?
Waar moet ik zoal op letten bij een motor van deze leeftijd?

Alle tips ziin welkom!
 
Ik zou toch proberen om iemand mee te nemen, 4 ogen zien meer dan 2 en jij -als koper van je eerste motor- bent al je objectiviteit al kwijt (no offense).

Als eerste motor voor het beoogde doel is dit type meer dan geschikt, ik vind hem er niet eens zo verkeerd uit zien. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij een keer een ongeluk gehad en is hij toen omgebouwd van gekuipt naar naked. Valschade is vaak onschuldig maar je moet wel controleren of frame, achterbrug, voorvork etc allemaal recht en ongescheurd zijn.
 
Als je er geen verstand van hebt en het is je eerste motor omdat je het je rijbewijs hebt mis je het gevoel voor rare geluiden en of hij echt goed rijdt. Als je ervan uit gaat dat je in slechtste geval zit met een motor die het niet doet en je je geld kwijt bent en dat accepteert is er niks aan de hand. Ga kijken. Rijd een goede proefrit waarbij de motor ook goed op temperatuur komt. Een blokje om door alle versnellingen heen zegt net niet genoeg.
 
GSX 600 F kan weinig fout mee gaan. Zou goed op de achterbrug letten wil nogal roesten. Trek rustig in toeren door om de carbs te checken ivm verstoppingen. Even goed kijken naar lekkage bij aansluitingen brandstofleidingen en check de benzinekraan die wil nog wel eens verrot zijn. Uitlaten checken op lekkage.

Fijne eerste motor.
 
Pfff,zou om deze met een hele grote boog heenlopen en wat fatsoenlijks kopen,hier wil je niet op gezien worden
zonder al de kuipdelen die er op horen.Zou eerder een CB500 twin of een CB1 overwegen,of een complete gsx600 die koop je ook voor weinig.
 
Je bent een nieuwe user, wellicht dat je daardoor nog niet alle secties kan zien, maar weet je dat in dit forum ook motoren te koop worden aangeboden? Nou wil ik niet zeggen dat elke MF'er 100% betrouwbaar is, maar je kan wel wat meer zien van een gebruiker en dan een idee vormen.

 
Ik kocht in 2014 al een 1998 GSX-F600 in originele staat voor €500,00.
Wel met wat werk, de remmen voor stonden vast na drie jaar.
Carburateur niet schoongemaakt, na enkele ritten met wat starthulp in het luchtfilter ging die het zelfstandig doen.
Remblokjes kon ik opschuren. :')
 
Als dat hok goed rijdt zou ik er niet meer dan 500-600 euro voor betalen, na een proefrit heb je nog steeds geen idee van hoeveel gebreken zo'n ding kan hebben daar kom je pas achter als je er een tijd op hebt gereden.

Als er ook maar iets mis dan zijn de reparatie kosten al hoger dan de dag waarde van dat ding als je voor 500euro een jaar of 2 kan rijden zonder hoge kosten om hem überhaupt op de weg te houden gewoon doen maar het is wel een gok die je gaat nemen.

Achterband lijkt me trouwens zo goed als vierkant en aan vervanging toe maar misschien ligt het aan de foto's.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan