Eerste rit na winterstop

kwiekk

Rookie
23 jan 2017
29
5
Beste,
Ik woon in België en vanaf morgen voorspellen ze hier aangenaam lenteweer tot 18 graden met zon.
Mijn moto heeft gans de winter aan de druppellader gehangen.

Nu zou ik dit weekend wel eens willen rijden, op wat moet ik letten als ik voor de eerste keer op mijn moto stap dit seizoen? Ik bedoel dan motogewijs? Traag beginnen rijden bvb zodat alles mooi warm wordt?

Ik rijd met een Suzuki Marauder,

groetjes,
Karel
 
Enige tip dat ik kan geven: Vooral letten op de andere weggebruikers, met name de auto’s. Velen van hen zijn moto’s in het verkeer niet meer gewoon en houden hier geen rekening mee. Goed anticiperen en defensief rijden dus!

Iets wat eigenlijk altijd wel het beste is maar zeker nu.

Veel plezier morgen
 
Kan geen kwaad om even je brommer/motor na te lopen.
Even wassen zodat alle onregelmatigheden je in elk geval opvallen en je deze kunt inspecteren.

-Allereerst heb je stroom, start je motor.
-Banden voorzien van de juiste bandenspanning
-Remmen, controleer deze op de juiste werking
-Aandrijving, check je ketting. Maak deze schoon en smeer deze met enkel druppels en pas goed smeren nadat je ketting warm is gereden.
maar check ook je cardan(olie).
-Verlichting
-Olie
-Koelvloeistof

En daarna lekker ontspannen rijden, niet te veel van jezelf vergen maar soepel rijden. Je bent er toch enkele maanden (niet iedereen) uitgeweest en
je bent wat "roestig". Snelheid en plat leggen komt later wel weer.

Geniet ervan en veel plezier.
 
Winterstop?

Ja, ik doet dat ook, stoppen in de winter.

De laatste dag van vorig jaar ben ik in de winter ook gestopt, op het hoogste punt van België
IMG_20201231_111904.jpg



In de winter als er sneeuw ligt is motorrijden in België veel praktischer ... alle gaten in de weg zijn dan dichtgesneeuwd.






Ok ... en nu serieus (ale ja, die foto van hierboven is wel echt he!).
@kwiekk , druppel lader eraf, bandenspanning controleten, verlichting eventueel ook, en tijdens de eerste paar 100m je remmen eens testen zonder ander verkeer. Hoeft geen noodstoptest te zijn hoor, normale remactie is voldoende.

Daarna, genieten maar :]
 
Afhankelijk van waar en hoe hij heeft stil gestaan.
Die van mij staat in een overdekte garage, die niet winddicht is en dergelijke. De remmen, vooral de remschijven, hadden daar wat moeite mee en hebben roestvorming. Daardoor wou hij niet zo makkelijk van zijn plek af komen. Dus altijd de gewone controle items zoals al vele malen benoemd. En als je weg rijd nog even testen of je remmen nog zo werken zoals je verwacht.
 
Afhankelijk van waar en hoe hij heeft stil gestaan.
Die van mij staat in een overdekte garage, die niet winddicht is en dergelijke. De remmen, vooral de remschijven, hadden daar wat moeite mee en hebben roestvorming. Daardoor wou hij niet zo makkelijk van zijn plek af komen. Dus altijd de gewone controle items zoals al vele malen benoemd. En als je weg rijd nog even testen of je remmen nog zo werken zoals je verwacht.
Hahaha dat heeft die van mij al na 1 dag
 
Definieer winterstop: er zijn voldoende dagen in de winter dat je een rondje kan rijden op pekelvrije wegen.
De meeste mensen stoppen met rijden bij temperaturen onder de 6 graden (rekening houdend met kleding/windchillfactor).
En de verzekering niet te vergeten! Let daar wel op mocht je een winterstop erin hebben dat je deze er wel af haalt als je voor die tijd gaat rijden.
 
beste,

Bedankt voor de reacties. Wegens slijtage aan mijn ketting heeft de motozaak mij aangeraden om niet te rijden met die oude ketting. In het najaar zeiden ze mij al dat er al veel slijtage op mijn ketting zat. De kans dat mijn ketting zou springen is niet groot, maar wel rieëel. Donderdag laat ik er al een nieuw ketting setje opzetten. Nog even wachten dus om te rijden.

Groetjes,
 
Waarom toen niet laten vervangen icm een beurtje :?

Had je vandaag en morgen lekker kunnen :]

Banden en accu spanning zijn de belangrijkste zaken om te controleren na 2-3 maanden stilstand.
 
Er zit één week levering in bij de motozaak. Dus in het najaar kwam het er niet meer van. Nu ja, wil het risico niet lopen dat mijn ketting springt hoor, liever nog een beetje wachten met rijden. Er zullen gerust nog mooie motodag komen.

Groetjes,
 
Terug
Bovenaan Onderaan