Eerste motor, SUPERMOTO of NAKED

Ik zeg een sport tourer zoals de Ninja. Ziet eruit als een sport, maar zit iets meer rechtop zoals een naked.
 
Klopt, maar die vallen niet onder het A2 rijbewijs.

De Enduro's/SM van de KTM groep wel op papier.

Jawel hoor, voor de KTM 690 en Husqvarna 701 zijn gewoon voor A2 te krijgen. Legaal, met andere ECU of software. Voor de GasGas SM 700 weet ik dat niet, maar dat is praktisch dezelfde motor, dus vast wel. De vraag is alleen of je als 20-jarige dat kan betalen. Ik vind ze nogal aan de prijs.
Ik weet wel dat het 2016-blok van de 690 Duke echt superlekker liep, daar kan je naast de hooligan op uithangen prima op toeren, want op de snelweg voelde dat aan als een tweecilinder ipv een dikke trillende mono. Als de toerritjes dan ook over de snelweg gaan. :+ Ik meen dat voor de 690 SMC dat blok een paar jaar later werd gebruikt, pas in 2019 of 2020. Heb toen de 690 Duke van 2016 gereden op A2 en vol vermogen. Reed geweldig!

Maar er zijn genoeg enduro-achtige KTM's die idd als 6 kW oid op kenteken staan. Je van de domme houden, zou ik niet doen. Dat risico is te groot voor 2 jaar rijden. Die 690's zijn leuk, maar ik vind ze zelf behoorlijk prijzig en als 20-jarige had ik dat geld niet.
 
Ik ben indertijd met de zelfde motivatie gestart (lekker uur of anderhalf rijden) met een KTM 640 Duke 2, heerlijke fiets voor B wegen, hier heb ik echt op leren rijden.
 
Jawel hoor, voor de KTM 690 en Husqvarna 701 zijn gewoon voor A2 te krijgen. Legaal, met andere ECU of software. Voor de GasGas SM 700 weet ik dat niet, maar dat is praktisch dezelfde motor, dus vast wel. De vraag is alleen of je als 20-jarige dat kan betalen. Ik vind ze nogal aan de prijs.
Ik weet wel dat het 2016-blok van de 690 Duke echt superlekker liep, daar kan je naast de hooligan op uithangen prima op toeren, want op de snelweg voelde dat aan als een tweecilinder ipv een dikke trillende mono. Als de toerritjes dan ook over de snelweg gaan. :+ Ik meen dat voor de 690 SMC dat blok een paar jaar later werd gebruikt, pas in 2019 of 2020. Heb toen de 690 Duke van 2016 gereden op A2 en vol vermogen. Reed geweldig!

Maar er zijn genoeg enduro-achtige KTM's die idd als 6 kW oid op kenteken staan. Je van de domme houden, zou ik niet doen. Dat risico is te groot voor 2 jaar rijden. Die 690's zijn leuk, maar ik vind ze zelf behoorlijk prijzig en als 20-jarige had ik dat geld niet.
Iedere enduro rijdt zo, niemand past z'n kenteken aan. Wel hebben ze meestal al een vol vermogen rijbewijs, maar dan nog klopt het kenteken niet.
Mijn Beta 250 2T heeft bijvoorbeeld 12kW op papier. In t echt zou ik teleurgesteld zijn als hij niet voorbij de 35kW kwam, die is nog zoals hij bij de dealer nieuw weg kwam.
 
Ik wou initieel ook een supermoto om gewoon lekker "bwraap bwraap" te doen, maar werd toen helemaal verliefd op de oranje Ninja in m'n avatar dus ging voor heel wat anders. Twee maten van mij hadden echter een Huskie SMR570 dus ik kon er af en toe eens op rijden en merkte dat dat eigenlijk behoorlijk vermoeiend was.
Zalig om eens een uurtje uit de bol te gaan, maar een tripje naar de Ardennen en terug zat er natuurlijk niet in. Misschien is dat met de huidige SM's wel mogelijk, mijn ervaring dateert van +15j geleden.

Moraal van het verhaal is dat je het zelf moet ondervinden, maar als je nu al weet dat je ook wel eens relaxt een dagje wilt cruisen/ uitstap maken, misschien ook eens met je chickie achterop, ga dan voor een naked.
 
Zou gewoon lekker gaan shoppen als je het rijbewijs heb.
Toen ik aan m'n rijbewijs begon zat ik tekijken naar een zx-6r of gsx750r.. Ben uiteindelijk bij een Honda VFR750 uitgekomen, totaal anders maar voelde het beste aan van de motoren die ik heb gereden.
 
Iedere enduro rijdt zo, niemand past z'n kenteken aan. Wel hebben ze meestal al een vol vermogen rijbewijs, maar dan nog klopt het kenteken niet.
Mijn Beta 250 2T heeft bijvoorbeeld 12kW op papier. In t echt zou ik teleurgesteld zijn als hij niet voorbij de 35kW kwam, die is nog zoals hij bij de dealer nieuw weg kwam.

Ik had het over het punt dat die genoemde motoren (690 SMC, Huskie 701) wel echt op ~35kW kunnen staan en dat ook als output hebben. De fabrikant levert software en er is een 2e typegoedkeuring. Met A2 zou ik niet op iets rijden wat 6-12kW op kenteken heeft en veel meer vermogen heeft. Met A zou je je wel van de domme houden. Dan mag je ook gewoon meer vermogen rijden.
 
Ik had het over het punt dat die genoemde motoren (690 SMC, Huskie 701) wel echt op ~35kW kunnen staan en dat ook als output hebben. De fabrikant levert software en er is een 2e typegoedkeuring.
Snap ik, maar je stipte de ''echte'' Enduro/SM ook even aan, daar ging mijn antwoord over.
Een 690SM is natuurlijk een super gave motor voor dit soort werk, maar niet een ''echte'' SM.

@jordyese
Een paar vragen voor een gerichter advies.

Wat is een beetje je budget?

Begrijp dat een SM om vele redenen onpraktisch is, maar als je er voor wilt gaan heb je wel verschillende opties.
- Een echte SM of naar SM gezette enduro. Dit zijn eigenlijk wedstrijd machines met een typegoedkeur. Performance komt eerst en pas heel ver op het rijtje prioriteiten van fabrikant komen onderhoudsintervallen en comfort. Ze moeten elke zoveel tientallen uren open, maar zeker elke 100 a 120 uur en kleppen stellen/olie echt wel zeg elke 25 uur. Ook zijn de zadels kneiterhard, trillen ze behoorlijk en zijn ze super giftig op het gas. Verre van comfortabel, maar ongeëvenaard als het op bochtenwerk aankomt. Zeker op relatief lage snelheden tot de 100 op krappe bochtige dijkjes is er niks dat ze bij houdt.
- KTM 690 achtigen. Normale straat onderhoudsintervallen, wat lomper, zwaarder en minder giftig op het gas dan de echte SM's. Nog steeds zijn ze geweldig op dijkweggetjes etc, maar lange snelwegritten of over lange afstand is het kwa comfort niet alles.
- De oude motoren zoals de DRZ400 etc zijn een beetje een afgezwakte versie van de 690, al zijn ze inmiddels wel wat ouder en een stuk minder scherp. Wel origineel A2 en een stukje goedkoper. Al kosten ze heel veel geld voor wat je krijgt momenteel.
- De China/Taiwan/verre oosten fietsjes heb je ook nog. In tegenstelling tot wat men vaak denkt zijn die niet perse slecht gebouwd, al missen ze serieus performance tov alles wat hier boven staat. Wat ze wel heel goed kunnen is snelheden tot de 100 door krappe bochten klappen (mits je de banden even vervangt voor echt goeie maar dat geldt voor elke motor). Ik heb zelf een Quingqi QM200GY (DR200 kloon gebouwd in de Chinese fabriek die de DR200 bouwt) gehad tussendoor en moet zeggen dat ik er boven verwachting veel lol mee heb gehad op toepassingen wat jij er mee wilt gaan doen. Nu was dat wel een echt trage motor waarmee je zeker niet half Europa mee door wilt touren, maar als je wat in Zeeland over 60 weggetjes wilt klappen is er geen goedkopere methode om dat te doen. Ik geloof dat ik hem destijds verkocht heb voor €1200, fietsje was nog geen 10 jaar en geen 8000km oud. Sloeg geen klap verkeerd en was in nette staat. Als je zoiets kan vinden, eventueel met een beetje meer vermogen heb je voor een habbekrats veel lol in jouw omgeving.

Edit:
Als je vooral korte afstanden tot zegmaar 100km gaat rijden kun je ook zoiets als een Zero DS oid overwegen. Elektrisch is bijzonder geschikt voor korte stukken op relatief lage snelheden (geen snelweg) door bochten klappen. Wat ze zwaarder zijn trekken ze wel weer recht doordat het geen roterende massa heeft en dat het gewicht heel centraal en laag zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat je budget is?
AJP (Portugees merk), maakt enduro/SM motoren met veel vriendelijker onderhousregimes. Oke je staat dan nog steeds elke 3000km olie en filters te wisselen + kleppen stellen, maar je bent wel van het gezeik van zuiger wissels enz af.
budget is niet het probleem dus ga toch voor een ktm :)
 
budget is niet het probleem dus ga toch voor een ktm :)
Mijn AJP aanraden was niet zozeer omdat het goedkoper is dan KTM, maar omdat het bij een echte Enduro/SM gewoon veel minder vaak onderhoud nodig is. Dit omdat ze een klein beetje groffer gebouwde blokken hebben met een klein beetje minder vermogen (nog steeds naar verhouding sterk natuurlijk).
Ook al heb je geld als drek is elke 25 uur olie wissel + kleppenstellen gewoon veel werk of heel vaak naar de dealer. Dit kan het natuurlijk waard zijn als je echt de top van performance wilt.

Welke KTM heb je in gedachten?
 
Mijn AJP aanraden was niet zozeer omdat het goedkoper is dan KTM, maar omdat het bij een echte Enduro/SM gewoon veel minder vaak onderhoud nodig is. Dit omdat ze een klein beetje groffer gebouwde blokken hebben met een klein beetje minder vermogen (nog steeds naar verhouding sterk natuurlijk).
Ook al heb je geld als drek is elke 25 uur olie wissel + kleppenstellen gewoon veel werk of heel vaak naar de dealer. Dit kan het natuurlijk waard zijn als je echt de top van performance wilt.

Welke KTM heb je in gedachten?
Ahh zo oké hahaha bedankt, ktm 250 exc f 450 supermoto of iets dergelijks
 
Kijk gewoon de hardcore machines.

Budget maakt niet uit, dus je gaat voor nieuw?
Ga die wel even heel serieus proefrijden of je het echt wat vindt. Het zijn verschrikkelijk giftige machines en nogal oncomfortabel.

Lees je ook even in over de kosten en welk onderhoud die nodig hebben. Onderstaande is van een EXC450F uit 2022 volgens KTM zelf.
Als je rekent met 60km/h per uur kom je aan het volgende:
- Elke 15uur/900km olie + filters wissel.
- Elke 30 uur/1800km kleppen stellen.
- Elke 135uur/8100km complete revisie waaronder: zuiger, krukas lagers, bigend, oliepomp enz enz. Dit is hobbymatig gebruik. Race gebruik staat hier 70 uur voor. Nu zou ik de revisie wel wat verder uit durven stellen, maar dat kan heel makkelijk heel duur uitpakken. Zeker de zuiger op tijd bij zijn.

Wederom niet dat het erg is, maar wel iets om serieus rekening mee te houden want het is niet alleen duur, het neemt ook veel tijd in beslag.
Bij de AJP met wat minder vermogen staat er 3000km voor de olie, filters, kleppen stellen. Geen blok revisies bij hobby gebruik.
Bij de 690 staat er 10.000 of 12.000 km per oliewissel, kleppen stellen nog later.
 
Nou gezien hij een a2 rijbewijs haalt; zijn de opties gelimiteerd...Dus dan houdt het op bij de Ninja 125, 400, 500 SE of 650 35kW (zo uit mijn hoofd)
Een beetje zelf googlen mag ook wel toch? er is zelfs een hele pagina toegewijd aan A2 motoren op kawasaki.nl
 
Kijk gewoon de hardcore machines.

Budget maakt niet uit, dus je gaat voor nieuw?
Ga die wel even heel serieus proefrijden of je het echt wat vindt. Het zijn verschrikkelijk giftige machines en nogal oncomfortabel.

Lees je ook even in over de kosten en welk onderhoud die nodig hebben. Onderstaande is van een EXC450F uit 2022 volgens KTM zelf.
Als je rekent met 60km/h per uur kom je aan het volgende:
- Elke 15uur/900km olie + filters wissel.
- Elke 30 uur/1800km kleppen stellen.
- Elke 135uur/8100km complete revisie waaronder: zuiger, krukas lagers, bigend, oliepomp enz enz. Dit is hobbymatig gebruik. Race gebruik staat hier 70 uur voor. Nu zou ik de revisie wel wat verder uit durven stellen, maar dat kan heel makkelijk heel duur uitpakken. Zeker de zuiger op tijd bij zijn.

Wederom niet dat het erg is, maar wel iets om serieus rekening mee te houden want het is niet alleen duur, het neemt ook veel tijd in beslag.
Bij de AJP met wat minder vermogen staat er 3000km voor de olie, filters, kleppen stellen. Geen blok revisies bij hobby gebruik.
Bij de 690 staat er 10.000 of 12.000 km per oliewissel, kleppen stellen nog later.
Bedankt voor je advies ga me eigen er ff goed in verdiepen👍🏼
 
Ik dacht dat ze met de nieuwere modellen dit wat hadden verlengd. Maar maakt in weze ook niet uit. Gaat er om dat er een fors verschil in de hoeveelheid onderhoud zit als je veel rijdt.
Iedere 10k olie en kleppen, wordt geadviseerd om een extra olie wissel te doen bij 5k, als je een fanatieke rijstijl hebt.
Spreek uit ervaring :)
Kleppen stellen doen ze ook nog wel eens heel vroeg, ze staan soms te strak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan