Naked voor Woon-Werk

Wat een onzin altijd over dat je een oude motor moet hebben voor de winter enzo.
Ten eerste kunnen we niet in zijn portemonnee kijken. En wat dan nog, als iemand 20k per jaar besteed aan motoren etc, lekker laten doen.
Ik vind persoonlijk dat er niets gaat boven in slecht weer rijden met een moderne motor, waar alles "vers" is en alle hendels soepel bewegen en nog geen versleten lagers etc en rol spelen, waar een modern abs en traction control systeem op zit en moderne, niet doorgezakte vering en schokbrekers.

Daarnaast starten ze ook gewoon altijd.

Aan de TS
Lekker proefrijden, kiezen wat je leuk vind, anders laat je hem toch staan.
Geldt ook voor een / de fiets
Eens. Een pekelfiets is leuk, maar als het slecht weer is verkies ik toch echt de K met ABS/traction control en dikke banden. Ik zou hoogstens een optisch lelijke K kunnen kopen als pekelfiets maar ik ben daar niet zo van. Motorrijden is hobby en ik zit graag op iets waar ik met liefde aan poets en wat een beetje smoelt :)
Voor mij dus geen pekelfiets.
 
Zo'n NTV cind ik ook heel tof, een goede vriend van me had er tegelijk met mijn CB500 eentje (daarvoor en daarna ook, hij heeft dat ding 12 jaar gehad geloof ik). Weleens samen gereden en geruild, leuk om nakeds van hetzelfde merk en dezelfde generatie te vergelijken. De cardan van de NTV is fijner, de zitpositie van de CB500 dan weer iets prettiger dan van de NTV door de positie van de voetstepjes. Die V-twin van de NTV is top.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Wat een onzin altijd over dat je een oude motor moet hebben voor de winter enzo.
Ten eerste kunnen we niet in zijn portemonnee kijken. En wat dan nog, als iemand 20k per jaar besteed aan motoren etc, lekker laten doen.
Ik vind persoonlijk dat er niets gaat boven in slecht weer rijden met een moderne motor,
Leg eens uit waar er iemand moet heeft gezet........nergens dus.

Maar ik kan mijn beredenatie wel uitleggen voor je hoor. Na 10km is je blok en de olie erin nog niet goed warm, je mist dus smering (is al eerder gezegd blabla), ergo meer slijtage.

Kan het dus, ja hoor, en helemaal niemand houdt je tegen hoor.

En oud is relatief, maar een nieuwe fiets laten vallen vind ik persoonlijk zonde. Abs is trouwens sinds 2016 verplicht, dus een ouwe(re) fiets met abs wordt steeds goedkoper, mocht je dat graag zien.

Ps, persoonlijk wil ik niet op een oude K gevonden worden, dus dat laat ik met veeeel plezier aan andere over. Trouwens zijn alle motoren kut om van de weg af te plukken, zeker met ijzel en sneeuw, dus beter de fiets voor 10km pakken.
 
Leg eens uit waar er iemand moet heeft gezet........nergens dus.

Maar ik kan mijn beredenatie wel uitleggen voor je hoor. Na 10km is je blok en de olie erin nog niet goed warm, je mist dus smering (is al eerder gezegd blabla), ergo meer slijtage.
Dat is niet voorbehouden aan de winter. Specifiek een goedkoop hok voor kleine ritjes kan ik me wel voorstellen. Daar had ik vroeger een Transalp voor. Maar als ik in de winter 200km moest rijden pakte ik toch de GS, ook toen ik die pas net een paar weken had.
 
Bij de auto niet zo lang geleden wel degelijk black sludge gezien.
Bij het overstappen op een iets dunnere volsyntheet kwam die niet meer terug.
Jammer dat er nog nauwelijks opties zijn voor standverwarming bij motorfietsen.
Ik heb al eens gedacht aan zo'n reisstekker met verwarmingselement.
Die kon je in een glas water doen voor een bak thee of koffie.
Zoiets inbouwen.
-2113657176-56150801.jpg

Of bij een plat bereikbaar carter een kookplaatje er onder krikken thuis voorafgaand aan de rit.
En/of dan verafbranders op statief die tegen het blok, de radiateur en oliekoeler blazen..
Noem maar op.
Even de olie voorzichtig :+ voorverwarmen.
 
Bij de auto niet zo lang geleden wel degelijk black sludge gezien.
Bij het overstappen op een iets dunnere volsyntheet kwam die niet meer terug.
Jammer dat er nog nauwelijks opties zijn voor standverwarming bij motorfietsen.
Ik heb al eens gedacht aan zo'n reisstekker met verwarmingselement.
Die kon je in een glas water doen voor een bak thee of koffie.
Zoiets inbouwen.
Bekijk bijlage 1933961
Of bij een plat bereikbaar carter een kookplaatje er onder krikken thuis voorafgaand aan de rit.
En/of dan verafbranders op statief die tegen het blok, de radiateur en oliekoeler blazen..
Noem maar op.
Even de olie voorzichtig :+ voorverwarmen.
Wat een gedoe. Gewoon lekker je korte ritjes rijden, en af en toe een (klein) stukje verder dat ie wel eens doorwarmt. Niet alsof je motor na een jaar in puin ligt met elke dag een 10km ritje. Eventueel als je het zelf doet de olie iets eerder verversen misschien, maar ik zou vooral gewoon rijden.
 
Wat een gedoe. Gewoon lekker je korte ritjes rijden, en af en toe een (klein) stukje verder dat ie wel eens doorwarmt. Niet alsof je motor na een jaar in puin ligt met elke dag een 10km ritje. Eventueel als je het zelf doet de olie iets eerder verversen misschien, maar ik zou vooral gewoon rijden.
10 km doe ik sowieso niet.
Maar zou het blok wel een leven lang in topconditie willen houden. :+
 
Beste woon/werk rijders,



Na twaalf jaar met een bromscooter naar het werk te hebben gereden, 10 km enkele reis, wil ik nu toch de overstap naar een motor maken.
Ik heb al een aantal jaren het motor rijbewijs maar om een of andere rede nooit de behoefte gehad om een motor aan te schaffen.
Echter de laatste jaren was het wel altijd aan het kriebelen om de overstap te maken en omdat nu een groot aantal vrienden ondertussen ook het motorrijbewijs hebben behaald en vaker gaan toeren heb ik besloten om ook de overstap te gaan maken.
Het is dan wel de bedoeling dat de scooter de deur uitgaat en ik de motor ook ga gebruiken om het hele jaar naar het werk te gaan rijden op de gladde dagen na.
Na de nodige info op dit forum te hebben gelezen, verschillende reviews te hebben bekeken en persoonlijke smaak ben ik in eerste instantie uitgekomen op de Versys 650.
Praktisch gezien lijkt dit een goede motor voor woon/werk en om te toeren, je zit rechtop, iets van een windscherm en uit te breiden met een kofferset.
Maar nu komt die, telkens als ik naar motoren kijk zijn het toch vooral de naked versies die mijn aandacht trekken en spreken mij deze types motoren emotioneel meer aan.
Maar dan altijd dat stemmetje…niet doen, je gaat het overgrote deel van de km’s woon/werk verkeer rijden waarvan 60% snelweg, je (koukleum) rijdt altijd in de volle wind en er is geen opslag mogelijkheid.

Ik zou graag eens van ervaren woon/werk rijders willen lezen hoe zij hierin staan en wat hun ervaringen zijn.
Zijn er naast de zaken die ik hierboven heb aangehaald nog andere praktische zaken waar ik aan moet denken ?.
Voor iedereen anders.

Ik reed ooit een er5 met zijtassen, 20k km werk verkeer in een jaar.

Goed pak, fijne helm, goede (hand)schoenen.

Ik heb geen kuipje gemist. Toen was max nog 120. En ik hoef ook niet veel harder.
 
Leg eens uit waar er iemand moet heeft gezet........nergens dus.

Maar ik kan mijn beredenatie wel uitleggen voor je hoor. Na 10km is je blok en de olie erin nog niet goed warm, je mist dus smering (is al eerder gezegd blabla), ergo meer slijtage.

Kan het dus, ja hoor, en helemaal niemand houdt je tegen hoor.

En oud is relatief, maar een nieuwe fiets laten vallen vind ik persoonlijk zonde. Abs is trouwens sinds 2016 verplicht, dus een ouwe(re) fiets met abs wordt steeds goedkoper, mocht je dat graag zien.

Ps, persoonlijk wil ik niet op een oude K gevonden worden, dus dat laat ik met veeeel plezier aan andere over. Trouwens zijn alle motoren kut om van de weg af te plukken, zeker met ijzel en sneeuw, dus beter de fiets voor 10km pakken.
Een K1300S is geen K75RT. Niet elke K is oud. Mijn motor is uit 2013.
 
Daarom zeg ik ook dat ik niet op een oude k gevonden wil worden, mijn gsx1400 is van 2003, dus alles jonger dan dat is per definitie in mijn ogen al niet oud.
Een k1300s is zeker een leuke fiets. Geen idee of dat een goede pekelfiets is met 170pk+, geen ervaring mee, maar laat dan zeker liever een cb500 onder me vandaan glijden met sneeuw.
Mijn pekelfiets voor dit jaar wordt waarschijnlijk de hyosung gt650, mits hij dan nog niet verkocht is. Is lekker handelbaar en nog leuk om te rijden ook.
 
Die CB500 heb ik echt door de sneeuw gereden. Dat was natuurlijk geen pretje, maar hij werd in elk geval niet onder me vandaan geslingerd als ik op het gas ging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan