Wagen vervangen door motor (woon werkverkeer)

Nog eens vraag die ik vergeten ben

Is het goedkoper als auto rijden ?
Rij nu met een bmw 330e hybride
8.6 liter/100km
Ik heb 1,5 jaar lang ongeveer op een BMW gereden. Als je maar 17 km hoeft en weinig lange afstanden zou ik biet snel voor een grote motor gaan. Eerder voor een kleinere. Ik rij nu een gsx750 f juist omdat ik al aan de 920 woon werk per week zit.

Ga voor een motor als je een beetje handig bent die niet meer in de garantie en mobiliteit service zit als je voor BMW gaat. Ik was voor de budget 310 al gauw 5-600 kwijt voor een kleine beurt.
 
En iets wat als onschuldig grapje bedoeld is veel te serieus nemen. Gebeurt hier ook heel veel.

Ik neem het niet heel serieus, lees je sarcasme heus wel.

Maar onbedoeld laat je, nu als grap, wel een stuk cultuur zien: slecht lezen is hier vaak een gewoonte.
 
Dat is wel een constante factor hier idd

In elk geval de laatste 20 jaar

on topic:

Mijn advies is de auto te verkopen. Koop een leuke motor en ga gewoon dat kippe eindje naar je werk op de fiets. Met fiets bedoel ik dan een normale fiets en geen milieu vervuilende ebike
 
17km op een 1200cc adventure lijkt me niet de meest pragmatische oplossing.
Het hangt ook veel van de route af, snelweg zonder file of veel stadsverkeer, kunje op het werk stallen of omkleden?
Kosten zijn afhankelijk van enorm veel factoren en niet in de laatste plaats geluk of pech. Zelf zou ik nu niet anders weten dan 200 dagen per jaar 45km per dag op een k75.
Nog een jaartje of twintig dan is het wel klaar hoop ik :]
 
Durf bijna niet te zeggen dat ik voor mijn bijbaan die 9 km verderop is mijn motor pak (uiteraard ook voor andere doeleinden). Hoe lekker is dat, voor en na werk eventjes motor te rijden. Kan prima. En gezien je maar drie dagen er echt bent denk ik dat de slijtage ook wel meevalt. Qua geld is het maar net zo duur hoe je het zelf maakt. Goede motorkleding is duur maar bijv. behalve de helm en broek nieuw heb ik voor een prikkie spul van marktplaats. Ook betreft de onderhoud aan de motor. Ik verwacht alleen de banden wissel bij de garage te laten doen i.v.m. uitlijnen, maar in principe kan meeste prima zelf als je er spul voor hebt. Maar nu heb ik een oude diversion en geen gloedje nieuwe BMW, daar zou vast ook een verschil in zijn wat je zelf kan en moet laten doen :)
 
Durf bijna niet te zeggen dat ik voor mijn bijbaan die 9 km verderop is mijn motor pak (uiteraard ook voor andere doeleinden). Hoe lekker is dat, voor en na werk eventjes motor te rijden. Kan prima. En gezien je maar drie dagen er echt bent denk ik dat de slijtage ook wel meevalt. Qua geld is het maar net zo duur hoe je het zelf maakt. Goede motorkleding is duur maar bijv. behalve de helm en broek nieuw heb ik voor een prikkie spul van marktplaats. Ook betreft de onderhoud aan de motor. Ik verwacht alleen de banden wissel bij de garage te laten doen i.v.m. uitlijnen, maar in principe kan meeste prima zelf als je er spul voor hebt. Maar nu heb ik een oude diversion en geen gloedje nieuwe BMW, daar zou vast ook een verschil in zijn wat je zelf kan en moet laten doen :)
Jij rijdt bijna niks. Dat is niet vergelijkbaar met de meeste mensen die WW doen. Overigens is 9km wel echt onwijs slecht voor je motor. Die zou ik niet graag tweedehands overnemen bijvoorbeeld. Helaas weet je dat niet altijd.

Ook zit er een verschil tussen onderhoud en GOED onderhoud. Genoeg motorrijders doen bijvoorbeeld nooit wat aan hun vering/schokdempers. Dat is lekker goedkoop, maar niet eerlijk qua vergelijk tov een auto die elk jaar netjes zijn grote beurt bij de dealer krijgt.
 
Wat is dat nou voor vergelijk een auto die onderhoud doet en een motor die geen onderhoud doet
Slaat nergens op,ik doe met mijn motor elk jaar ondehoud
 
Jij rijdt bijna niks. Dat is niet vergelijkbaar met de meeste mensen die WW doen. Overigens is 9km wel echt onwijs slecht voor je motor. Die zou ik niet graag tweedehands overnemen bijvoorbeeld. Helaas weet je dat niet altijd.

Ook zit er een verschil tussen onderhoud en GOED onderhoud. Genoeg motorrijders doen bijvoorbeeld nooit wat aan hun vering/schokdempers. Dat is lekker goedkoop, maar niet eerlijk qua vergelijk tov een auto die elk jaar netjes zijn grote beurt bij de dealer krijgt.
Nja voor mijn bijbaan niet maar resterend heb ik sinds eind mei al inmiddels 3000 km opzitten. Ik ben het mee eens dat 9 km niet helemaal funest is voor de motor, vooral als je niet goed bij bent qua onderhoud. Zou het ook niet snel doen met een gloedje nieuwe dure motor, die van mij was 750 euro dus nog wel eens te overzien. Daarom zei ik, er is wel een verschil tussen een oude motor waar je ook nog alles zelf aan kan prutsen en een nieuwe BMW :).

Verder ken ik meer mensen die hun motor groot onderhoud zelf geven dan hun auto elk jaar een groot onderhoud laten doen, behalve hopen dat ie weer een jaartje door de APK heen gaat haha
 
Nja voor mijn bijbaan niet maar resterend heb ik sinds eind mei al inmiddels 3000 km opzitten. Ik ben het mee eens dat 9 km niet helemaal funest is voor de motor, vooral als je niet goed bij bent qua onderhoud. Zou het ook niet snel doen met een gloedje nieuwe dure motor, die van mij was 750 euro dus nog wel eens te overzien. Daarom zei ik, er is wel een verschil tussen een oude motor waar je ook nog alles zelf aan kan prutsen en een nieuwe BMW :).

Verder ken ik meer mensen die hun motor groot onderhoud zelf geven dan hun auto elk jaar een groot onderhoud laten doen, behalve hopen dat ie weer een jaartje door de APK heen gaat haha
Voor 750 euro zou ik ook niet moeilijk doen. Loopt ie in de soep dan koop je een nieuwe motor. No worries.
 
Genoeg motorrijders doen bijvoorbeeld nooit wat aan hun vering/schokdempers. Dat is lekker goedkoop, maar niet eerlijk qua vergelijk tov een auto die elk jaar netjes zijn grote beurt bij de dealer krijgt.
Jij servicet je schokbrekers van je wagen elke 3 jaar??

Kost trouwens 150 op de brommer.

Dat gezegd zijnde, voor 17 km neem ik de fiets wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan