Wagen vervangen door motor (woon werkverkeer)

Ik doe al bijna 19 jaar exclusief motorrijden
Gemiddeld 10.000km per jaar, met pekel en sneeuw staat ie stil

Als ik even snel (Ruim) reken met huidige prijzen, sommige dingen gemiddeld omdat het wat langer meegaat als een jaar
  • €170 wegenbelasting
  • €420 All Risk verzekering (maximale korting)
  • €300 banden per jaar
  • €1000 onderhoud
gemiddelde van kleine, middel, grote beurt + dingen zoals kettingset, remblokken, balhoofd/lagers e.d.
  • €200 kleding
Volledige kledij: Broek, jas, handschoenen, laarzen, helm
Je trekt de boel zo'n 200 dagen per jaar, 2 keer per dag aan en uit, dan slijt het wat harder als bij de weekend warriors
Als je zo vaak op de motor springt, dan is comfort en degelijkheid wel een investering waard
Beetje kwaliteit gaat wel even mee, maar dan heb je geen laarzen en handschoenen van €50 ieder, helm en jas van van €200 ieder
(aanschafprijs , de kosten per jaar kun je uitsmeren, afhankelijk van hoe lang het meegaat)
Dan ook ga je zomer en winterkledij aanschaffen, want je wil in je all-weather kostuum niet in de 30 graden naar huis of in je doorwaaijas verzuipen/bevriezen
Dus misschien schat ik dit iets te laag in
  • €1600 V-Power bij een verbruik van 1:15
  • €1200 Afschrijving
Totaalplaatje: €4890

Dat is als ik dan even de afschrijving van mij oude GSX-R 750 incalculeer, waar ik 95000km, 12 jaar op heb gereden,
die kocht ik voor €14000 nieuw
Met de huidige prijzen van nieuwe motoren zal dat een stuk hoger liggen, 1500-2000, afhankelijk nieuwprijs
Met 2ehands motoren onbekend, vermoedelijk lager, afhankelijk van hoe lang je er op kan blijven rijden
 
Leuk topic, ik herken mij zelf min of meer een beetje in TS.

Vandaag mijn theorie gehaald, dus nog geen rijbewijs en dus ook nog geen motor.

Momenteel hebben we thuis een BMW 3- en 5-serie. Met de 3-serie ga ik naar mijn werk, de 5-serie is meer voor het gezin. Woon-werk afstand is 15km enkele rit, 4 dagen in de week.
Zodra ik mijn motorrijbewijs heb wil ik een 750/800/850 GS kopen en 4 dagen in de week naar mijn werk rijden. Mocht het mij bevallen, dan kan de 3-serie er eventueel uit en pak ik de 5-serie voor de koudere dagen.

Ik lees dus graag mee :)
 
Hier stel ik mij vragen bij Hoezo voor motorrijders? Hoe bepaal je dat je een motor rijder bent ? Niemand wordt toch 18 ofzo en zegt ik ben een motor rijder?
Nou sorry, maar ik wist op mijn 14e-15e al dat ik een motorrijder zou worden, en via een crossbrommer, FS1 ( en natuurlijk opvoeren, naar een motor, en ben nu 64 , en rijd nog steeds motor..ook na een zwaar ongeluk, 3 maanden ziekenhuis , jaar revalideren, en in de ambulance ruzie krijgen met de arts dat ze als het nodig was, mijn been zo moesten amputeren dat ik wel kon blijven rijden..
Dus ja de dag dat ik 18 werd, motor gekocht oefenrijbewijs opgehaald en is nooit meer veranderd
 
Waarom moet je hem in de winter goed verzorgen tegen de pekel?
Alleen voor het uiterlijk lijkt mij, als je daar niks om geeft dan kun je gewoon door rijden.
Technisch is het weinig anders dan een auto. Ik rij zelf zo'n 10.000 km per jaar heel het jaar door.
Omdat bmw niet geheel in lijn met de prijs nogal corrosie gevoelige onderdelen monteert en je niet wilt dat de boel compleet vastrot of uit elkaar lazert. Het is toch ook wel een heel klein beetje zonde als na drie winters de bloemkolen op je velg staan.
 
Omdat bmw niet geheel in lijn met de prijs nogal corrosie gevoelige onderdelen monteert en je niet wilt dat de boel compleet vastrot of uit elkaar lazert. Het is toch ook wel een heel klein beetje zonde als na drie winters de bloemkolen op je velg staan.

Ik rij inmiddels 9 jaar met mijn GSA, ook in de winter en doe niets bijzonders aan bescherming tegen pekel. Af en toe even de motor schoonspuiten in een wasbox en dat is het wel. Corrosie is alleen zichtbaar op de plekken van het frame waar ik met mijn laarzen tegenaanschuur en de lak dus is verdwenen. Verder nergens corrosie.

De motor staat wel binnen in een warme en droge garage, ik denk dat buiten staan meer corrosie veroorzaakt dan rijden in pekel. Want zodra die pekel is ingedroogd doet die niet veel meer.
 
Omdat bmw niet geheel in lijn met de prijs nogal corrosie gevoelige onderdelen monteert en je niet wilt dat de boel compleet vastrot of uit elkaar lazert. Het is toch ook wel een heel klein beetje zonde als na drie winters de bloemkolen op je velg staan.

Ik heb bmw r60, k100 en r1150r gereden voor woonwerk.
Ik herken niks van wat je zegt. Niks is ooit vast gerot of uit elkaar gelazerd.
Bij mij staat hij ook altijd binnen. (snachts)
 
Ik heb op mijn lc meerdere lelijke plekken. Ja, hij slaapt buiten en niet onder een hoes. Zal morgen ff paar plaatjes maken.
 
Omdat bmw niet geheel in lijn met de prijs nogal corrosie gevoelige onderdelen monteert en je niet wilt dat de boel compleet vastrot of uit elkaar lazert. Het is toch ook wel een heel klein beetje zonde als na drie winters de bloemkolen op je velg staan.
Ik heb geen idee wat BMW jij ooit heb gehad, maar als ik ergens niet over had te klagen bij BMW motoren dan is het wel corrosie. De lak is echt kei en keihard en behalve wat boutjes die roesten is het spik en span.
 
Nee, natuurlijk niet, maar topic starter twijfelde tussen een GS en een RT.

Wereldwijd worden er meer km’s gemaakt op een Honda Cub, dan op een GS of RT.
Zoals ik doe op mijn Honda 125cc.
Maar ik rij er mee W-W omdat het gewoon lachen is hoe goedkoop dat is.
Brandstof 1:47
Verzekering €2,50 p.m.
Onderhoud amper. Af en toe 1 liter olie vervangen en kleppen hebben stelschroefjes. Luchtfilter is wasbaar.
Setje banden gaan eeuwig mee en kosten voor de set ca. €100. (Michelin)
Afschrijving €0,-. Ik ga die paar 100 euro wel weer terug krijgen als ik hem ooit mocht verkopen.

Als het erg hard regent ga ik met de (kleine) auto.
(voor 17km zou ik ook een goede fiets aanschaffen)
 
Hangt van je rijstijl af en andere factoren. Ik accelereer vlot, rem regelmatig hard, rij door weer en wind, zware motor plus baggage, plus een zware vent erop. Na 10k zijn die dingen vierkant bij mij en vind ik ze niet meer lekker rijden.
Ik wist wel dat het snel kon gaan. Maar dan is het inderdaad een erg prijzige grap. Ben blij dat, dat voor mij dan een mindere factor is. Ik heb er vooral last van dat die 25k per jaar onderhoudstechnisch niet super goedkoop is :)
 
Jezus Christus als ik op 17km van mijn werk woonde ging ik ELKE dag op de fiets. En dan niet die flikkerige elektrische zooi wat hier gepreekt wordt.
Kom op man, 34km per dag trappen als jonge gezonde vent, daar ben je geen accu voor nodig onder je 50e. Kost je 75 minuten per dag.

Enne, tip van mijn oude heer die hij mij al op vrij jonge leeftijd gaf: als je iets niet kunt betalen moet je het niet kopen. Een lening voor een auto, komop zeg.. Gooi dan je geld gewoon in een gokkast als je er zo graag vanaf wilt..
 
Laatst bewerkt:
Jezus Christus als ik op 17km van mijn werk woonde ging ik ELKE dag op de fiets. En dan niet die flikkerige elektrische zooi wat hier gepreekt wordt.
Kom op man, 34km per dag trappen als jonge gezonde vent, daar ben je geen accu voor nodig onder je 50e. Kost je 75 minuten per dag.

Enne, tip van mijn oude heer die hij mij al op vrij jonge leeftijd gaf: als je iets niet kunt betalen moet je het niet kopen. Een lening voor een auto, komop zeg.. Gooi dan je geld gewoon in een gokkast.
Eens met alles behalve die lening. In mijn geval maakte ik belachelijk veel kilometers en bespaarde ik flink toen ik een jonge UP! kocht. Onderhoud kost bijna niks en afschrijving is er ook praktisch niet. Veiligheid was ook nog een ding. Maar 9 van de 100 keer loont zo'n lening inderdaad niet.
 
Jezus Christus als ik op 17km van mijn werk woonde ging ik ELKE dag op de fiets. En dan niet die flikkerige elektrische zooi wat hier gepreekt wordt.
Kom op man, 34km per dag trappen als jonge gezonde vent, daar ben je geen accu voor nodig onder je 50e. Kost je 75 minuten per dag.

Enne, tip van mijn oude heer die hij mij al op vrij jonge leeftijd gaf: als je iets niet kunt betalen moet je het niet kopen. Een lening voor een auto, komop zeg.. Gooi dan je geld gewoon in een gokkast.
Mwa. Stukje plezier en comfort terwijl je meer betaald is ook wat waard. Of je nu vast zit aan je 9 tot 17 en iets moet rijden wat je ook geen plezier oplevert of iets dat je wel plezier oplevert. Dat maakt het ook wat dragelijker. Zeker tot je 70e. En als je het een beetje slim doet en niet onverantwoord is alleen de eerste aankoop een lening nodig. Versnelt in comfort. Liever dat dan een gokverslaving. Nou dat is pas weggegooid geld. Bij die lening staat er nog gegarandeerd een auto tegenover.
 
Jezus Christus als ik op 17km van mijn werk woonde ging ik ELKE dag op de fiets. En dan niet die flikkerige elektrische zooi wat hier gepreekt wordt.
Kom op man, 34km per dag trappen als jonge gezonde vent, daar ben je geen accu voor nodig onder je 50e. Kost je 75 minuten per dag.

Enne, tip van mijn oude heer die hij mij al op vrij jonge leeftijd gaf: als je iets niet kunt betalen moet je het niet kopen. Een lening voor een auto, komop zeg.. Gooi dan je geld gewoon in een gokkast.
Precies, en in die 50 jaar motorrijden nog steeds geen dikke pens waardoor ik prima pas in/op mijn superbike…. :+

Bovendien kreeg ik ‘fietsgeld’ vd baas, en daarmee kon mooi de benzine voor de ‘fun’ kilometers op de motor mee betalen.

En investeer ook in je lichaam…
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik doe op mijn Honda 125cc.
Maar ik rij er mee W-W omdat het gewoon lachen is hoe goedkoop dat is.
Brandstof 1:47
Verzekering €2,50 p.m.
Onderhoud amper. Af en toe 1 liter olie vervangen en kleppen hebben stelschroefjes. Luchtfilter is wasbaar.
Setje banden gaan eeuwig mee en kosten voor de set ca. €100. (Michelin)
Afschrijving €0,-. Ik ga die paar 100 euro wel weer terug krijgen als ik hem ooit mocht verkopen.

Als het erg hard regent ga ik met de (kleine) auto.
(voor 17km zou ik ook een goede fiets aanschaffen)
Daar zit ik ook wel eens aan te denken. Gewoon een lichte 125 cc om een stukkie te rijden.
 
Ik kwam dit vanmiddag tegen.
IMG_8138.jpeg
 
Jezus Christus als ik op 17km van mijn werk woonde ging ik ELKE dag op de fiets. En dan niet die flikkerige elektrische zooi wat hier gepreekt wordt.
Kom op man, 34km per dag trappen als jonge gezonde vent, daar ben je geen accu voor nodig onder je 50e. Kost je 75 minuten per dag.

Enne, tip van mijn oude heer die hij mij al op vrij jonge leeftijd gaf: als je iets niet kunt betalen moet je het niet kopen. Een lening voor een auto, komop zeg.. Gooi dan je geld gewoon in een gokkast als je er zo graag vanaf wilt..

Woon 5 km van werk, elke dag lekker met de auto.

Ik beweeg op werk genoeg en ik sport genoeg. Na mn nachtdienst, voor mn ochtenddienst en na mn avonddienst gaat deze jongen gewoon comfortabel naar huis.
 
Woon 5 km van werk, elke dag lekker met de auto.

Ik beweeg op werk genoeg en ik sport genoeg. Na mn nachtdienst, voor mn ochtenddienst en na mn avonddienst gaat deze jongen gewoon comfortabel naar huis.
Ik pakte gewoon de racefiets voor 30km enkele rit woon werk. Ook in de nacht. Voor 5km de auto pakken is voor woon werk gekkenwerk wat mij betreft. Dat heeft comfort toch niks te maken, drie keer trappen en je bent thuis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan