Supermotard voor woon/werk

-erwin-

Rookie
22 sep 2022
28
5
Na een tijdje verschillende soorten motoren proberen om te kijken wat bij me past bleek een supermotard mij wel heel erg aan te spreken. Alleen ben ik niet zo bekend met de verschillende modellen en vind ik het wat lastig om mijn weg te vinden in het aanbod.

Ik ben op zoek naar een motor voor woon/werk verkeer en gewoon fun ritjes. Ik ben niet van plan om ermee op de snelweg te rijden of lange afstanden te rijden maar ik zoek wel iets wat betrouwbaar is en waar je niet elke week de olie van hoeft te wisselen of het blok regelmatig uit elkaar moet halen. Verder moet het wel redelijk wat vermogen hebben dus toch wel minimaal 400cc denk ik zo.

Ik heb al proef gereden op een ktm smc 690r en dat beviel opzich goed maar die zijn wel nog best prijzig. Heeft er iemand toevallig nog tips voor motoren om naar te kijken die bij voorkeur wat goedkoper zijn?
 
Zeer nuttige bijdrage dit...
Ja.. dan weet TS dat ie minstens een van z'n vereisten moet bijstellen.

Er zijn onderhoudsvriendelijke goedkope SM-achtigen.
XR650 omgebouwd, XT660X, DRZ400SM. Geen daarvan is voor mij een echte SM.

Er zijn onderhoudsvriendelijke, niet goedkope SM-achtigen.
950/990SM, Hypermotard, Dorsoduro. Dit zijn geen SM's, en een 690 is dan prijs-kwaliteit-SM beter.

Er zijn goedkope onderhoudsintensieve échte SM's. Elke enduro omgebouwd naar SM, KTM 620/640, etc. Daarmee wil je waarschijnlijk niet alle dagen naar het werk.

Er is niet echt een goedkoper alternatief voor de 690. Tenzij je ergens een verdwaalde SWM 650 vindt.

Ik hoor het graag als ik mis ben, dan ga ik ook op zoek.
 
Lijkt me idd dat je op zoiets uitkomt qua looks en praktische bruikbaarheid. Voor meer dat idee zou je naar hypermotards/hyperstrada kunnen kijken maar die zijn duur, wel net wat lichter.

Heb zelf een Husqvarna Strada, is gebaseerd op het BMW eencilinder blok dus normale onderhoudsintervallen. Een stuk speelser dan de bmw, maar qua gewicht/power natuurlijk niet echt een supermoto, maar dat is bovenstaande ook niet.

Wellicht het leukste/origineelste om iets als een ducati monster te halen. Hoog stuur erop, onnodige zooi eraf schroeven (passenger footpegs verwijderen, lichtere spiegels etc). Eventueel nog een hoge fender erop voor de leuk. Lichte speelfiets die de wereld niet hoeft te kosten.
 
Honda FMX650 is er ook nog. En je hebt ook nog wel 250's zoals de CRF250M en WR250X, maar dat is wel een beetje mager qua vermogen.

KTM 950/990 SM(T) is prima geschikt voor WW, maar ook geschikt om zo naar Oostenrijk te knallen...


Een echte supermotard is natuurlijk gewoon een crosser/enduro omgebouwd naar straatmotor. Maar dat wil je niet als WW motor. :9
 
Ja.. dan weet TS dat ie minstens een van z'n vereisten moet bijstellen.

Er zijn onderhoudsvriendelijke goedkope SM-achtigen.
XR650 omgebouwd, XT660X, DRZ400SM. Geen daarvan is voor mij een echte SM.

Er zijn onderhoudsvriendelijke, niet goedkope SM-achtigen.
950/990SM, Hypermotard, Dorsoduro. Dit zijn geen SM's, en een 690 is dan prijs-kwaliteit-SM beter.

Er zijn goedkope onderhoudsintensieve échte SM's. Elke enduro omgebouwd naar SM, KTM 620/640, etc. Daarmee wil je waarschijnlijk niet alle dagen naar het werk.

Er is niet echt een goedkoper alternatief voor de 690. Tenzij je ergens een verdwaalde SWM 650 vindt.

Ik hoor het graag als ik mis ben, dan ga ik ook op zoek.
Het is natuurlijk altijd een compromis maar om gewoon te zeggen dat bestaat niet voegt niets toe.

Een "echte" sm is bedoeld voor het circuit en totaal niet onderhoudsvriendelijk maar het gaat mij meer om het lichte wendbare rijgedrag en zoiets als een smc 690 past daar in principe goed in maar dan zit je al op redelijk nieuwe motoren wat het automatisch duur maakt. Ik ben dus meer op zoek naar wat oudere vergelijkbare modellen. Ik vind het ook niet per se erg als de onderhoudsintervallen wat korter zijn maar het moet niet te gek worden.

De DRZ400SM heb ik goede dingen over gehoord maar vind eigenlijk alleen occasions van de crossers en niet de sm uitvoering.
 
DRZ is niet vooruit te branden. Heeft niets met een SM te maken.

Geloof me, ik heb er een.

En met de carb en leeftijd ook niet ideaal voor woonwerk.

1683406141113.png
 
Volgens mij zijn de meeste DRZ SM's ook naar de tering gereden :+

Als het je alleen om het lichte wendbare rijgedrag te doen is kun je ook wel CB500 pakken en daar sportbandjes onder gooien, stuk goedkoper O-)
 
BMW G650 Xmoto? Met 160kg en 53PK ook een "nep SM", maar dankzij het Rotax blok wel geschikt voor WW verkeer.
 
SM is 1 cilinder. Andere zijn te zwaar mijn insziens. Zelf heb ik exact wat TS beschrijft gevonden in een KTM 690SM. Deze is wel wat zwaarder en minder extreem dan de SMC, maar daar staat dan wat meer gebruiksgemak tegenover.
 
Op zich als het de eerste motor is van TS kan een drz nog wel. Wel onderhoudsvriendelijk en betrouwbaar Maar als het ook scherp moet sturen op een dijkje of qua power valt ie direct door de mand. En goedkoop zijn deze helaas ook allang niet meer.
Als onderhoud echt telt en je wil vasthouden aan eencilinder kom je meestal uit op de ktm 690
 
De TS zoekt niet naar een supermotard, maar naar een goedkope en betrouwbare supermotard-achtige motor. In dit plaatje past de XT660X het beste. De TS moet alleen maar beseffen dat het een heel slome motor is in vergelijking met een echte competitie motor. Als dit besef aanwezig is, dan gaat ie niet teleurgesteld worden.
 
Op zich als het de eerste motor is van TS kan een drz nog wel. Wel onderhoudsvriendelijk en betrouwbaar Maar als het ook scherp moet sturen op een dijkje of qua power valt ie direct door de mand. En goedkoop zijn deze helaas ook allang niet meer.
Als onderhoud echt telt en je wil vasthouden aan eencilinder kom je meestal uit op de ktm 690
Het is niet mijn eerste motor. Ik heb nu een cb600f, wat ik vooral merk is dat ik daarmee altijd heel hard moet rijden om echt lol te hebben. Een tijdje terug heb ik op vakantie een crf150 gereden, dat was niet vooruit te branden maar ik had er de grootste lol op. Nu waren de wegen waar ik op reed met die motor ook wel een stuk slechter maar ik was vooral verrast over hoeveel vertrouwen die motor me gaf.

Zo kwam ik na wat zoeken dus ook uit op de ktm 690, wel wat zwaarder dan zo'n crf maar ik vond hem toch nog heel licht aanvoelen en ruim voldoende power naar mijn zin. Iets als een husqvarna 510 smr lijkt me super tof maar ik ben bang dat de motor dan meer in de garage staat dan dat hij op de weg is.
De TS zoekt niet naar een supermotard, maar naar een goedkope en betrouwbare supermotard-achtige motor. In dit plaatje past de XT660X het beste. De TS moet alleen maar beseffen dat het een heel slome motor is in vergelijking met een echte competitie motor. Als dit besef aanwezig is, dan gaat ie niet teleurgesteld worden.
Precies, ik heb nooit op een competitie motor gereden dus ik weet ook niet hoeveel dat verschilt met zoiets als een ktm 690 bijvoorbeeld. Xt660x lijkt me wel een goede optie, heb er alleen nog geen gevonden die enigszins in de buurt staat om eens te kunnen proberen.


Voor jullie beeldvorming, mijn woon werk route is een half uurtje over bochtige landweggetjes en een stukje door de stad waarbij ik veel moet filteren. Echt comfortabel hoeft het dus niet te zijn maar het moet vooral blijven werken, regelmatig olie vervangen en in de winter wat uitgebreider onderhoud doen vind ik prima maar in de zomer wil ik gewoon kunnen blijven rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat is al iets duidelijker.
Op het vlak van onderhoud komt de drz nog redelijk goed voor de dag vanwege de betrouwbaarheid en in de stad is het wel lachen maar je hebt niet dezelfde positieve feedback door een bocht goed aan te vallen als bijv op je cbr600 of een ktm 690. Daar is alles te slap voor.
Vind die xt600/660 die werd geopperd nog wel een goede optie. Wat meer motor en nog steeds wel de supermotard lol tot op zekere hoogte
 
Pak een xt660 want die zijn gewoon oerdegelijk. Ik heb een ktm 640 sm van 2004 en dat ding heeft op de haverklap een kleppenstelbeurt nodig als die al dan niet zonder lekken thuiskomt. Maar al bij al wel een leuke fiets om mee naar het werk te braapen en dank woolies te doen.
 
Heb zelf ook een XT660X gehad, was echt een leuke machine. Onderin lekker veel koppel en ja bij het doortrekken heb je niet heel veel power maar aan de andere kant ook niet echt nodig. Ding was niet stuk te krijgen :). Qua zithouding mis ik hem af en toe nog wel ik zit nu een stukje lager op m'n BMW F750GS.

Reden voor mij persoonlijk om verder te kijken was o.a. dat die 1 cilinders wel erg bokkig zijn op lagere snelheden. En ik zocht iets meer tour gerichte motor met wat meer snufjes.
 
Wat vind je prijzig? Of wat is je budget? Een XT660X is leuk maar niet heel veel vermogen als je van een 690 afstapt, een 690 kan je als duke 3, duke 4 of 690 sm, smc en smc-r krijgen. Veel keus dus. Mocht je wat meer comfort willen en een twee pitter willen dan kan je kijken naar een Dorsoduro 750 (is wel zwaarder qua gewicht) of een 950 SM(SMR) of 990 SM (990 SMR valt denk ik buiten je budget). Ik heb zelf een dorsoduro gehad, 690SMCR, 990 SM en nu een 950 SMR, een 1 pitter is misschien meer hooligan maar de 950 is toch wel echt mn favoriete SM-achtige.
 
Uhu. Af en toe een positieve verrassing mag ook he.
Zo zeldzaam is ie niet he, andere logo's op een strom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan