Advies aub voor een eerste motor woon-werkverkeer (125cc enduro)

Wel een beetje doorrrrrrrrrijden....

16691247575568488958719371314077.jpg
 
NC700 / NC750
Ideale woon-werk machine, zonder lelijke topkoffer. De bammetjes gaan mooi in de Frunk (opbergvak op de plak van de tank). En nog superzuinig (1:30) en vlot zat.

De meest exciting motor, nee, maar rijd echt prima, vlot zat voor mij en bovenstaande pluspunten maken dan toch het verschil
NC750X DCT
ideaal voor woon-werk verkeer
Valt wel in een andere prijs categorie
 
Bij mijn CB750 1991 Nighhawk (RC38) versie helaas wel last gehad van carb-icing. Het kost veel tijd voordat ie echt warm is in het koude weer. Dan trekt ie niet soepel op....

Dit verbaast mij. Ik heb dit nooit gehad, en mijn motoren kwamen ook niet op temperatuur, na een week winter altijd witte olie omdat het vocht er niet uit ging.
Slecht lopen nooit gehad, ook direct na starten altijd goed.
Suzuki gs750, gs650, yamaha xs1100
 
Rode Hayabusa met verlengde achterbrug :Y.
:Z na 15 jaar wordt het wel eens tijd voor een nieuwe grap.

Thanks, heb niet zo veel verstand nog van motors. Wanneer is een motor vlot genoeg denk je? Ik zit te denken aan iets boven de 600cc en het liefst een 1000cc natuurlijk.

Zal ook iets proberen te vinden waarop een kuip gemonteerd kan worden voor de zomer.
Kleren ga ik goed naar zoeken en ik heb een zak geld daarvoor.

Ik kan wel tegen een stootje haha, doe MMA en Jiu Jitsu. Motor rijden is zalig en vooral in de randstad waar meestal dagelijks files zijn.

Wat bedoel je met winterbanden zijn geen onderwerp in Nederland?
Stille afgelegen plekken zal ik dus heel voorzichtig moeten rijden! Thanks voor het delen van je ervaring :)! Als noob helpen alle tips.
Ik twijfel nog enorm aan of het een enduro supermoto gaat worden of een naked bike. Is een enduro supermoto fijn voor op de snelweg?
Dus eerst wil je een 125cc kopen en daarna moet het liefst een 1000cc worden :?
Ook MMA e.d. doets niet af dat koud lijden op een motor echt geen pretje is, zeker niet als je het elke dag gaat doen.
Een naked is op zich goed te doen op de snelweg, een klein ruitje of flyscreen die de wind van je bovenlijf houdt is wel erg fijn. Tot 100 km u gaat nog wel maar alles daar boven vang je toch echt wel heel veel wind. Hoe rechterop je zit, hoe meer wind je vangt dan. Bij m'n KTM 950 SM bleef het kleine ruitje er op staan, ook al vond ik het echt niet mooi.

Gezien jouw budget kan je ook een MT07 of zelfs MT09 overwegen. Wil je echt naar de SM-look, dan een XT660, KTM 690 Supermoto, of zelfs een KTM 950SM (is geen beginnersmotor). Ik denk dat je voor jezelf wel de keuze moet maken wat je nu eigenlijk zelf wilt. Het gaat nogal van links naar rechts. Wil je een zuinige woon-werk motor met max 500cc? Of wil je een naked met ook wat meer vermogen? Of moet het liever naar de SM kant waarbij je het woon-werk minder belangrijk vindt. Zoals het nu gaat, blijft nog altijd de helft van alle motoren op marktplaats als optie openstaan.
 
Wil je een zuinige woon-werk motor met max 500cc? Of wil je een naked met ook wat meer vermogen?
In beide gevallen zou ik een XT660 niet aanraden. Vermogen is er niet veel, en als de XT600 een idee geeft is het ook niet bepaald zuinig.
 
In beide gevallen zou ik een XT660 niet aanraden. Vermogen is er niet veel, en als de XT600 een idee geeft is het ook niet bepaald zuinig.

Voor woon-werk voldoende vermogen hoor. Genoeg koppel en met 48 pk kom je nog wel ergens.
Verbruik? Voor de XT660 geen idee, mijn MT-03 (zelfde blok) liep 1 op 20 ongeveer, voor w-w wil je wellicht zuiniger met de huidige prijzen.
 
Voor woon-werk voldoende vermogen hoor. Genoeg koppel en met 48 pk kom je nog wel ergens.
Verbruik? Voor de XT660 geen idee, mijn MT-03 (zelfde blok) liep 1 op 20 ongeveer, voor w-w wil je wellicht zuiniger met de huidige prijzen.
Ik vond een 1 cilinder niet overhouden. Door de stad heen enzo was het geweldig. Ding trok als een beer, maar in de 5e versnelling bleef er nog maar weinig over, helemaal als je hoger in de toeren kwam.
 
Ik vond een 1 cilinder niet overhouden. Door de stad heen enzo was het geweldig. Ding trok als een beer, maar in de 5e versnelling bleef er nog maar weinig over, helemaal als je hoger in de toeren kwam.

Geen last van gehad, misschien ligt het er aan wat je daarvoor hebt gereden. Tot 140 km/u is het allemaal vlot en inhalen op de snelweg bij 120km/u gaat ook goed, na 140 km/u is de pit er wel uit en loopt ie rustig naar 170 km/u. Met woon-werk ligt de snelheid meestal een flink stuk lager.
 
Geen last van gehad, misschien ligt het er aan wat je daarvoor hebt gereden. Tot 140 km/u is het allemaal vlot en inhalen op de snelweg bij 120km/u gaat ook goed, na 140 km/u is de pit er wel uit en loopt ie rustig naar 170 km/u. Met woon-werk ligt de snelheid meestal een flink stuk lager.
Ik vond het enorm trillen en oncomfortabel worden. Nou zal een XT ook wel meer wind vangen dan een MT03, maar ik hield het meestal bij 100km/h. Deels ook omdat het hele ding nogal ging zwabberen bij 120km/h.

En daarnaast reed ik toen ook al een ZZR600. 4 cilinder, 100pk.

Moet wel zeggen voor woon-werk was de XT wel een goede keuze, maar ik heb maar een heel klein stukje autoweg te doen. En geen snelweg.
 
Ik vond het enorm trillen en oncomfortabel worden. Nou zal een XT ook wel meer wind vangen dan een MT03, maar ik hield het meestal bij 100km/h. Deels ook omdat het hele ding nogal ging zwabberen bij 120km/h.

En daarnaast reed ik toen ook al een ZZR600. 4 cilinder, 100pk.

Moet wel zeggen voor woon-werk was de XT wel een goede keuze, maar ik heb maar een heel klein stukje autoweg te doen. En geen snelweg.

Ik heb ook nog een Suzuki DR650SE ruim 5 jaar gehad, dat ging ook prima op de snelweg. Alleen 140+ km/u was gewoon niet prettig. Ben wel eens naar Duitsland gereden met hoge snelheid (140+ is hoog voor zo'n ding), had zeker een dag spierpijn daarna. :') Zwabberen geen last van op zowel de DR als MT.

Maar dat het trilt, ja dat klopt. En heb je nog een ZZR600 dan trilt het extreem, want een viercilinder loopt zijdezacht.
Je moet er ook echt wel voor kiezen, een zwaardere éénpitter, want het heeft toch een aparte rijstijl en je moet ook echt in de juiste versnelling zitten, waar dat op jouw ZZR niet zoveel uitmaakte. De enige éénpitter die reed als een tweecilinder is een 690 Duke (2016 model reed ik eens). Dat ding reed op de snelweg echt goed, daar waar een normale éénpitter boven de 130 km/u gewoon niet meer zo leuk (comfortabel) is.

Maar wel toegegeven: snelweg rijden is met een tweecilinder (of meer) wel comfortabeler, tenzij je dus niet echt boven de 120 -130 komt.
 
Maar dat het trilt, ja dat klopt. En heb je nog een ZZR600 dan trilt het extreem, want een viercilinder loopt zijdezacht.
Je moet er ook echt wel voor kiezen, een zwaardere éénpitter, want het heeft toch een aparte rijstijl en je moet ook echt in de juiste versnelling zitten, waar dat op jouw ZZR niet zoveel uitmaakte. De enige éénpitter die reed als een tweecilinder is een 690 Duke (2016 model reed ik eens). Dat ding reed op de snelweg echt goed, daar waar een normale éénpitter boven de 130 km/u gewoon niet meer zo leuk (comfortabel) is.
ZZR trilt ook. Een heel klein beetje :Y Maar dan ook echt een heel klein beetje. Bij 150 loopt het ding wel perfect glad, dan voelt het als een vliegend tapijt. Heerlijk op lange stukken.
Neemt niet weg dat die XT echt fantastisch rijden was.
Maar wel toegegeven: snelweg rijden is met een tweecilinder (of meer) wel comfortabeler, tenzij je dus niet echt boven de 120 -130 komt.
Ik denk dat dit wel een groot punt voor TS is. Als je kunt, pak een cilindertje of wat meer als je snelweg gaat rijden. Alleen in mijn mening is dat ook al met 100km/h.
 
Terug
Bovenaan Onderaan