Eerste motor (ben 43, 1.88m, 105kg)

RP79

MF'er
31 mei 2023
136
209
Dreumel
Goedenacht allemaal,

Na inmiddels meer dan 200 uren lezen op diverse fora, heb ik toch nog een vraag. Eerst zal ik even mijn situatie schetsen:

Ik wil dadelijk (na het behalen van mijn rijbewijs, hopelijk op 19 juli as.)
mijn woon werk afleggen op de motor. Ik woon centraal in NL in het land van maas en Waal en rijd voor mijn werk naar Amsterdam, Eindhoven en Venlo (allemaal kort aan de afslag van een snelweg). Kortom veel snelweg kilometers en weinig tot geen stadskilometers.
Daarnaast wil ik privé er ook regelmatig mee op pad, maar echte drukke stadscentra zal ik er maar zelden mee bezoeken.

Ik heb geen vast budget, maar ik kijk graag naar een gezonde prijs/kwaliteitverhouding. Daarbij ken ik de twee categorieën motorrijders: degenen die al gevallen zijn, en diegenen die dat nog gaan overkomen. Kortom een spiksplinternieuwe motor lijkt me geen wijs besluit.

Op mijn shortlist staan tot heden 4 motoren, laatste of een na laatste versie:
- Suzuki v-strom 650 xt (vanaf 2015)
- Yamaha Tracer 700 (of 7 (gt)) (vanaf 2018)
- Kawasaki Versys 650 (vanaf 2018)
- Honda NC750X (Evt. DCT) (Vanaf 2016).

De totstandkoming van deze shortlist is op basis van doel, comfort, verbruik, onderhoud en het nog gaan vallen.

Mijn droommotor: FJR1300 AE/AS (vanaf 2016 ivm 6e versnelling).

De shortlist zal ik sowieso gaan allemaal gaan proefrijden om te voelen welke het beste bevalt.

Mijn vraag gaat over de fjr1300...
Moet ik deze voorlopig uit mijn hoofd zetten (eerste twee jaren), of zou deze misschien toch geschikt kunnen zijn als eerste motor?


Alle andere meningen, aanbevelingen en tips zijn welkom...
 
Ik ben natuurlijk totaal niet objectief, maar heb je ook wel eens gedacht aan een Triumph Tiger? Deze fiets is in sommige specs toch erg vergelijkbaar met de motoren die je hierboven noemt en naar mijn mening een veel geschiktere motor voor snelwegkilometers.
Daarnaast moet je voor jezelf beslissen of je dagelijks met zo'n groot gevaarte de weg op wil. Natuurlijk is hij erg comfortabel, prachtig, en rijdt hij heerlijk. Maar neem je ook in je overweging mee dat het echt een lomp ding kan zijn als je eens een keer door de file wil rijden (je rijdt tenslotte motor)?
Persoonlijk denk ik dat je met een van de motoren op je shortlist een geschiktere aankoop doet dan met de fjr1300 omdat de lagere cc's meer uitnodigen om er het meest uit te halen in de eerste fase van je motorrijbewijs. Je moet bijvoorbeeld meer/actiever schakelen en vanwege het mindere gewicht kan je ook een stuk sneller sturen. Vergeet ook niet dat je aardig gewerkt moet hebben aan je squat om de fjr op te tillen als hij (ooit een keer heeeeel ver in de toekomst) op z'n zijkant ligt.
Hoe dan ook, neem niet zomaar adviezen aan van 3cilindertje, die vreemdeling op het internet. De fjr is ongetwijfeld een prachtige motor en misschien voor jou wel dé geschikte beginnersfiets, met de motoren op je shortlist kan je sowieso vrij weinig fout doen, dus ik heb er wel vertrouwen in dat jij veel plezier gaat beleven onderweg naar je werk:t
 
 Thx voor jullie (eerste) reacties...
Uiteenlopende meningen die zo ook precies in dit grote hoofd rondgaan...

Wel/niet verstandig...
Eerst ervaring opdoen
Hoe snel raakt de shortlist verveeld
Etc
Etc
Etc
 
De FJR is absoluut geen lomp ding. Laat je niks wijsmaken.

Ik had vier jaar lang een FJR '2016 als leasebak-van-de-zaak. Veel... Heel erg veel plezier van gehad, en ook dwars door de Amsterdamse spits hakken en zagen, geen enkel probleem. En lomp? Welnee, dat is gewoon een kwestie van wennen, en als je écht heel veel snelweg rijdt krijg je er zo veel voor terug in stabiliteit, windbescherming etc.. Zoals ik toen eens een reviewer hoorde zeggen: "sure, it's an old man's bike... But it's an old man's bike that will smoke a young man's bike any day of the week."

Ik heb er vier jaar file/woonwerk/spits op gereden over alle snelwegen van de randstad, en voor mensen met ons postuur (ik ben even oud en even lang, alleen jij bent een fijne slanke den) is dat echt absoluut goed te doen hoor!

Wat ik me alleen afvraag is, waarom vind je die 6e versnelling belangrijk? Het enige dat het uiteindelijk uitmaakt, althans in mijn ervaring, zijn de momenten waarop je schakelt. Maar of je nou in z'n 5 of in z'n 6 een uur lang 105 rijdt boeit niet hoor... Misschien maakt het verder nog wat uit in verbruik of zo, maar ik zou het daar echt absoluut niet om laten.

Van de rest van de shortlist ken ik alleen de tracer niet persoonlijk, maar dat maakt niet uit, want mijn favoriete fiets voor buiten de snelweg staat erbij: de Kawasaki Versys 650. Man man, wat is dat een fijne fiets. Zoals ik laatst al ergens zei zijn toerfietsen zoals de FJR, of in een hele andere vorm mijn huidige 20 jaar oude Honda Deauville, een beetje zoals je huwelijkspartner waar je al 20 jaar mee samen bent, en dan is die Versys die scharrel die je in een magisch moment voor een one night stand aan de haak slaat. Allebei hun kwaliteiten, en als je er dagelijks alles mee moet kunnen zou ik altijd voor de FJR gaan... Maar man man wat een brok genot is die Versys voor af en toe.

Hoop dat je iets hebt aan deze ijskoude, rationele benadering.

P.S. Met de FJR met verhoogde tourruit zou ik letterlijk met 150 op de snelweg op de cruise control achter mijn windscherm een sjekkie hebben kunnen draaien, zo relaxt is dat ding op de snelweg. 't Was nou dat ik toen al niet meer rookte, maar toch.
 
Laatst bewerkt:
Maar ja... Of die 1300 nou een goede beginnersmotor is... Velen zeggen dat het goed is om eerst een 600-achtig iets te rijden. Dacht ik vroeger ook. Ben ik wel van teruggekomen. Je kunt op allebei met gemak je rijbewijs kwijtraken of je nek breken, het is allemaal een kwestie van oefenen, dus ik zou echt zeggen volg je hart.

Je idee om niet met een peperdure gloednieuwe motor te beginnen kan ik dan wel weer helemaal achter staan. Ik zeg altijd maar, ik wil een motor die ik zonder slot in Amsterdam Centrum op de stoep kan pleuren als ik naar het theater wil.
 
Wat ik me alleen afvraag is, waarom vind je die 6e versnelling belangrijk? Het enige dat het uiteindelijk uitmaakt, althans in mijn ervaring, zijn de momenten waarop je schakelt. Maar of je nou in z'n 5 of in z'n 6 een uur lang 105 rijdt boeit niet hoor... Misschien maakt het verder nog wat uit in verbruik of zo, maar ik zou het daar echt absoluut niet om laten.
Over die 6e versnelling...
Van meerdere eigenaren en hun ervaringen staat op verschillende sites dat deze motor echt de ultieme toermotor is, maar dat het jammer is dat die 6e versnelling ontbreekt.
Ik heb zelf geen ervaring... Maar wellicht toch ook maar proberen tegen die tijd.

Dan een wedervraag over de Versys 650. Wat is de reden dat je daar niet iedere dag mee de snelweg op wilt?
Of is het daar ook prima mee te doen, maar is de FJR nog veel prettiger?

Als je ze een rapportcijfer voor de snelweg zou moeten geven (evt. ook de anderen van de shortlist), wat zou deze dan worden?

Qua verbruik zijn die middenklassers natuurlijk wel zuiniger 😄
 
Of is het daar ook prima mee te doen, maar is de FJR nog veel prettiger?
:^ dit.

Als je ze een rapportcijfer voor de snelweg zou moeten geven (evt. ook de anderen van de shortlist), wat zou deze dan worden?
FJR: 9. (Want er zijn nog dikkere toerbuffels.)

De rest 7. Prima te doen hoor, maar net wat minder bescherming overall, zeker als het weer iets slechter is.

Met een fijne auto ernaast voor slecht weer of meer bagage zou ik zelf niet nog een keer voor de FJR gaan, maar lekker voor de Versys (alleen wel de 1000), als ik nu een nieuwe motor mocht uitkiezen.

/edit: maar als hoofdvervoermiddel? Zeker de FJR, zonder twijfel.

Over die 6e versnelling...
Van meerdere eigenaren en hun ervaringen staat op verschillende sites dat deze motor echt de ultieme toermotor is, maar dat het jammer is dat die 6e versnelling ontbreekt.
Ik heb zelf geen ervaring... Maar wellicht toch ook maar proberen tegen die tijd.
Tsja, ik ken het allebei, en mij maakt het weinig uit. Niet niks, maar weinig. Te weinig om het ervoor te laten wat mij betreft, en zéker te weinig om er een veel duurdere motor voor te willen.

Ik vind het niet de ultieme toermotor (daarvoor moet je m.i. toch naar de dikke BMW's), maar wel vind ik het (voor mij) de beste all-rounder met een flinke uitschieter naar comfortabel snelweggebruik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RP79
snelweg+woonwerk

Ik zeg: FJR1300

Waarom? Cardan, bescherming, betrouwbaar, standaard koffers, goed voor een vakantietje of wat als je niet moet werken, niet te traag, passagier kan ook mee, voor een redelijke prijs te koop.

Inderdaad geen beginners motor maar daar wen je wel aan. Misschien wat extra oefenen in het begin, wellicht kan je instructeur je daar nog een beetje mee helpen.

Die motoren die je zelf noemt zijn trouwens prima alternatieven hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Over die 6e versnelling...
Van meerdere eigenaren en hun ervaringen staat op verschillende sites dat deze motor echt de ultieme toermotor is, maar dat het jammer is dat die 6e versnelling ontbreekt.
Ik heb zelf geen ervaring... Maar wellicht toch ook maar proberen tegen die tijd.

Dan een wedervraag over de Versys 650. Wat is de reden dat je daar niet iedere dag mee de snelweg op wilt?
Of is het daar ook prima mee te doen, maar is de FJR nog veel prettiger?

Als je ze een rapportcijfer voor de snelweg zou moeten geven (evt. ook de anderen van de shortlist), wat zou deze dan worden?

Qua verbruik zijn die middenklassers natuurlijk wel zuiniger 😄
Ik heb 12 jaar op een FJR gereden met "slechts" 5 versnellingen.
Daar wen je binnen de kortste keren aan. Volgens mij verschilt de eindoverbrenging van de "oude" 5 en de "nieuwe" 6 niet heel erg veel.
Met een motorblok zoals de FJR heeft (veel koppel, erg smeuig) ga je bij een 6-bak op een gegeven moment ook naar de 7 willen schakelen.

Ik kan je slechts een ding aanraden, zodra je je rijbewijs hebt, ga proefrijden.
Neem dan ook meer den een kwartiertje de tijd om een beetje gevoel met de verschillende fietsen te krijgen.
Op het moment dat je binnen 300 meter al een enorme smile op je harses hebt zodat je oren bijna naar binnen klappen, dan heb je je nieuwe motor gevonden. 8-)

Maar goed, dat is slechts mijn mening.
 
Wat heb je aan een zesde versnelling als je niet sneller mag als 100 en dan nog constant moet remmen omdat je in de spits rijdt? Met continu 130 op de peage kan ik het me voorstellen, maar voor w-w gaat het mijn voorstellingsvermogen te boven.
Kardan is een no brainer. Als je in de regen thuis komt van je werk ga je niet nog eens aan een ketting klooien
 
Als je een kettinfiets neemt, laat daar meteen een smeersysteem op zetten. Dan gaat je ketting ook lang mee en is het weinig werk.

Mijn advies zou zijn om op de lichtere motor te beginnen. Zowel in pk's als gewicht. Daarop leer je sneller beter rijden omdat je daar meer op durft. Het gas kan wat sneller open en het is minder intimiderend.
 
Ik ben zelf ook 1m88 en sinds afgelopen weekend in het bezit van een Honda NC750X... Mijn neefje die nog langer is rijd op een Vstrom, dus de lengte hoeft an sich geen probleem te zijn.
Ik heb zelf ook bewust voor de NC750X gekozen omdat hij goed bij mijn lengte voelde en paste...
 
Als je een kettinfiets neemt, laat daar meteen een smeersysteem op zetten. Dan gaat je ketting ook lang mee en is het weinig werk.
Thx voor de tip. Ik had die al als vraag staan. Dat scheelt me twee keer in de week smeren.

Mijn advies zou zijn om op de lichtere motor te beginnen. Zowel in pk's als gewicht. Daarop leer je sneller beter rijden omdat je daar meer op durft. Het gas kan wat sneller open en het is minder intimiderend.
Dat wil ik graag aannemen.
Hoe lang is dat leren "nodig", voordat je je gaat vervelen?
Ik rijd tenslotte toch gemiddeld een 1.000 km per week.
 
De tijd benodigd voor het "leren" is natuurlijk heel erg afhankelijk van je lerend vermogen en je verwachtingen.
Sommigen rijden fluitend vol zelfvertrouwen weg en gaan nooit op hun plaat.
Een ander leert het nooit en blijft altijd een beetje angstig op de motor.

Op het moment dat je ontspannen op de motor zit en je houdt de glimmende kant boven, is het toch prima?
Ervaring komt vanzelf door het te doen.
 
Dat wil ik graag aannemen.
Hoe lang is dat leren "nodig", voordat je je gaat vervelen?
Ik rijd tenslotte toch gemiddeld een 1.000 km per week
Ik denk dat dat vervelen wel mee zal vallen met de motoren die je in je keuze hebt. Waarschijnlijk word je na een aantal jaar wel nieuwsgierig naar de fjr.

In het begin reed ik ook tussen de 20 en 30k per jaar. Toen wisselde ik elke 2 jaar van motor. Mijn huidige heb ik alweer 14 jaar. Ik kwam erachter dat een andere motor wel anders is, maar dat na een paar maanden je de nieuwe motor weer gewoon vind.
 
Dan is het nog zo dat veel mensen al binnen enkele maanden na het A'tje erachter komen dat hun behoeften toch weer anders liggen dan ze hadden gedacht.

Je gaat veel meer of juist veel minder rijden dan je had verwacht, je tijdsbesteding wordt anders, je doet een keertje een VRO of een raceles, je verandert een keer van kledingsoort, er gebeurt iets in je werk of gezien waardoor je reisbehoeften veranderen, je raakt jarenlang hopeloos verslaafd aan het Petfles Jagen of The Riding Game, noem het maar op.

Kortom, staar je niet blind, volg gewoon je hart, en zet jezelf niet klem, lees: houd de mogelijkheid open en geef jezelf de gelegenheid om later van gedachten te veranderen. Of nog anders gezegd: doe niet al je eieren in één mandje, wed niet op één paard, etc..
 
Goedenacht allemaal,

rijd voor mijn werk. Kortom veel snelweg kilometers en weinig tot geen stadskilometers.
Daarnaast wil ik privé er ook regelmatig mee op pad,

Ik heb geen vast budget, maar ik kijk graag naar een gezonde prijs/kwaliteitverhouding.

Op mijn shortlist staan tot heden 4 motoren, laatste of een na laatste versie:
- Suzuki v-strom 650 xt (vanaf 2015)
- Yamaha Tracer 700 (of 7 (gt)) (vanaf 2018)
- Kawasaki Versys 650 (vanaf 2018)
- Honda NC750X (Evt. DCT) (Vanaf 2016). (Leuke motor, lekker zuinig, maar als je écht een beetje lol wilt, is het met die 50 pk wel gedaan)

Mijn droommotor: FJR1300 AE/AS (vanaf 2016 ivm 6e versnelling).

De shortlist zal ik sowieso gaan allemaal gaan proefrijden om te voelen welke het beste bevalt. Het enige en juiste advies

Mijn vraag gaat over de fjr1300...
Moet ik deze voorlopig uit mijn hoofd zetten (eerste twee jaren), of zou deze misschien toch geschikt kunnen zijn als eerste motor?


Alle andere meningen, aanbevelingen en tips zijn welkom...
Mbt. het vallen, zie in je lijstje motoren allemaal onder de 750 cc. Heeft dat een reden @RP79?
Denk om de bekende verhalen, dat je beter op een lichtere motor kunt starten. Gewoon gaan rijden wat jij wil, ik stapte op vanaf een 600 cc met lessen direct naar een 1150cc (BMW RT2002). En na 5 jaar naar een 1600 cc (340 kg.).

Die FJR, mooie machine. Staat op de Motorrijder op FB één te koop voorzien van wat lichte schade. Zo kun je goedkoop een FJR rijden, en toch ervaring opdoen.

Echter kijk ook eens naar een BMW RT, is zwaarder maar wel een heel handelbare en wendbare motorfiets. Bijna alle politiekorpsen ter wereld rijden deze sublieme motor. En niet voor niets! En ja, er zijn kwalen bij BMW. Maar ook Jappen hebben hun vaste kwalen hoor!

Maar als je écht een fijne motor wilt, ik heb hem helaas niet gekocht. Maar je ziet ze niet veel, de Triumph Trophy SE. Een flinke toerbuffel, een kloon van de RT en had deze zo gekozen (maar de motor van de 1600GT is zooooo lekker). En ze zijn betrouwbaar, betaalbaar (de Triumph bedoel ik dan).

Succes met je speurtocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Ik heb 12 jaar op een FJR gereden met "slechts" 5 versnellingen.
Daar wen je binnen de kortste keren aan. Volgens mij verschilt de eindoverbrenging van de "oude" 5 en de "nieuwe" 6 niet heel erg veel.
Met een motorblok zoals de FJR heeft (veel koppel, erg smeuig) ga je bij een 6-bak op een gegeven moment ook naar de 7 willen schakelen.

Ik kan je slechts een ding aanraden, zodra je je rijbewijs hebt, ga proefrijden.
Neem dan ook meer den een kwartiertje de tijd om een beetje gevoel met de verschillende fietsen te krijgen.
Op het moment dat je binnen 300 meter al een enorme smile op je harses hebt zodat je oren bijna naar binnen klappen, dan heb je je nieuwe motor gevonden. 8-)

Maar goed, dat is slechts mijn mening.
Ik kocht mijn eerste motor (RT) zonder erop te hebben gereden. Geen slechte keuze.
Daarna heb ik voor de Trophy en mijn huidige diverse proefritten gemaakt. Waarbij ik eigenlijk de TT zou aanschaffen, er niet een klein duiveltje op de schouder zei (probeer die GT, die motor is zooó geweldig). Daarnaast had vrouwlief een CBR600FS, dus ik kon die stiekum meenemen...
Als je een kettinfiets neemt, laat daar meteen een smeersysteem op zetten. Dan gaat je ketting ook lang mee en is het weinig werk.

Mijn advies zou zijn om op de lichtere motor te beginnen. Zowel in pk's als gewicht. Daarop leer je sneller beter rijden omdat je daar meer op durft. Het gas kan wat sneller open en het is minder intimiderend.
Een oiler is leuk, maar is dat ketting smeren dan zooo veel werk? :?_O-
Even aan de hand (met hulp wellicht), op de bok en even wat Love en tenderness aan je heilige fiets. Scheelt ruim 150 Euro, die je beter aan een goede ketting kan uitgeven. Of beter nog, vragen bij aankoop van je kettingfiets, om er een onderhoudsvrije REGINA ketting op te monteren.
Wedden dat dit een betere keuze is!!! O-):}:]:Y
Thx voor de tip. Ik had die al als vraag staan. Dat scheelt me twee keer in de week smeren.


Dat wil ik graag aannemen.
Hoe lang is dat leren "nodig", voordat je je gaat vervelen?
Ik rijd tenslotte toch gemiddeld een 1.000 km per week.
Je merkt vanzelf na enkele proefritten wat je prettig vindt, hoger gewicht, ketting/cardan, veel of weinig windbescherming (naked of kuip)...
En het vervelen van een motor, zie er genoeg om mij heen die elk jaar een andere motor kopen. Ik kan me daar niets van voorstellen eerlijk gezegd. In mijn ogen maak je dan de verkeerde keuze...
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Een oiler is leuk, maar is dat ketting smeren dan zooo veel werk? :?_O-
Even aan de hand (met hulp wellicht), op de bok en even wat Love en tenderness aan je heilige fiets. Scheelt ruim 150 Euro, die je beter aan een goede ketting kan uitgeven.
:^

Ik heb op mijn kettingfietsen nooit zo'n oiler gehad, maar dat ketting smeren is een klusje van niks (letterlijk binnen een minuut gebeurd), zolang je maar een middenbok hebt.
 
Ik kocht mijn eerste motor (RT) zonder erop te hebben gereden. Geen slechte keuze.
Daarna heb ik voor de Trophy en mijn huidige diverse proefritten gemaakt. Waarbij ik eigenlijk de TT zou aanschaffen, er niet een klein duiveltje op de schouder zei (probeer die GT, die motor is zooó geweldig). Daarnaast had vrouwlief een CBR600FS, dus ik kon die stiekum meenemen...

Een oiler is leuk, maar is dat ketting smeren dan zooo veel werk? :?_O-
Even aan de hand (met hulp wellicht), op de bok en even wat Love en tenderness aan je heilige fiets. Scheelt ruim 150 Euro, die je beter aan een goede ketting kan uitgeven. Of beter nog, vragen bij aankoop van je kettingfiets, om er een onderhoudsvrije REGINA ketting op te monteren.
Wedden dat dit een betere keuze is!!! O-):}:]:Y

Je merkt vanzelf na enkele proefritten wat je prettig vindt, hoger gewicht, ketting/cardan, veel of weinig windbescherming (naked of kuip)...
En het vervelen van een motor, zie er genoeg om mij heen die elk jaar een andere motor kopen. Ik kan me daar niets van voorstellen eerlijk gezegd. In mijn ogen maak je dan de verkeerde keuze...
Die regina ketting kan je gelijk overslaan, van wat ik gelezen had ging die nog korter mee dan een gemiddelde did ketting.

Persoonlijk ben ik wel fan van osco, voor 5 euro oid aan kettingzaag olie smeer ik al 3 motoren lang (met dezelfde osco die steeds meegaat) al zo'n 40K kettingen. Geen centje pijn
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Die regina ketting kan je gelijk overslaan, van wat ik gelezen had ging die nog korter mee dan een gemiddelde did ketting.

Persoonlijk ben ik wel fan van osco, voor 5 euro oid aan kettingzaag olie smeer ik al 3 motoren lang (met dezelfde osco die steeds meegaat) al zo'n 40K kettingen. Geen centje pijn
Mbt. die Regina, dat is absolute onzin. Ken verhalen van iemand op De Motorrijder die zo'n ketting had, ermee op vakantie naar Turkije ging en er veel mee reed zonder enige problemen totdat ie zijn motor kort reed.
Maar zo heeft een ieder zijn voorkeur.
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Terug
Bovenaan Onderaan