Eerste motor (ben 43, 1.88m, 105kg)

Waarom zou dat moeten? Zet eerst het idee overboord dat motorrijden comfortabel moet zijn, want dat is het niet. We zien hier wel vaker dat mensen die nog nooit motor hebben gereden (nee, lessen is geen motorrijden) bizarre eisen stellen.
Rare opmerking dat motorrijden niet comfortabel is. Als je zadel niet lekker zit, of je een verkeerde/of niet gewenste zithouding heeft is die motor niet geschikt. Neemt niet weg dat het vaak wel "pas" te maken is door aanpassing van het zadel of risers/stuur verzetten.

Maar een FJR daar leun je licht voorover, niet iedereen vindt dat fijn. Vandaar zeg ik een GS-achtige motor of RT.

Veel rijden, dan went de motor het snelste.
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Ik ben inmiddels een aantal motorzaken langs geweest.
Er is er één bijgekomen op het lijstje en er zijn er ook al een aantal afgevallen.

Ivm de breedte zullen de kantoor dagen alleen met topkoffer worden gereden. Kan mijn kantoorkleding en laptop mee.

Voorkeur:
BMW F750GS (prima woon werk mee te doen (50 km snelweg) en (later kan) partner en wat bagage kan ook mee. Helaas ook wel een stukje duurder).

Daarna:
Suzuki V-Strom 650 (daarna meest prettig voor lekker op de snelweg rijden en tussen de files door).

Laatste alternatief:
Honda nc750x (eigen opbergruimte (extra), meest zuinig, maar dat is het dan ook wel).

Ik zou meningen kunnen waarderen tussen de laatste drie modellen. Ervaringen?
 
Eigenlijk maken de ervaringen van anderen niet uit, kies vooral de motor waarbij je de meeste aantrekkingskracht voelt.
Motoren puur uit praktische overwegingen moet je alleen doen wanneer je je daar bij neer kan leggen.

Maar mening / ervaring met de BMW, ik heb geen ervaring met het F blok geen idee, onderhoud is (toen ik nog een R1100gs had net wat duurder)
Maar gelukkig kan je veel zelf doen, en zou je naar model specifieke problemen moeten kijken

V-Storm 650 ooit een proefrit opgemaakt, leuk ding volgens mij redelijk bulletproof en onderhoud relatief makkelijk. Volgens mij door het motor karakter wel wat bokkiger op lage snelheden.

NC750x puur een zeer praktische woonwerk motor, doet het altijd en kan zonder koffer rommel een hoop meenemen. De paralel twin is misschien wat saai, maar zeer betrouwbaar en onderhoud is makkelijk te doen. Hoewel het best veel werk kost om bij bijvoorbeeld een luchtfilter te komen.

Ik heb voor de zomer voor de N750x gekozen, vanwege het lage verbruik, het eenvoudige onderhoud en dat ik mijn laptop + extras zonder gedoe mee kan nemen . Met het huidige verkeer heb je ook genoeg over om goed mee te komen.
Het is echter wel zo dat wanneer mijn dochter mee wil ik liever een zwaardere motor pak, het kan op de nc en v storm wel maar ik heb liever wat meer ruimte en meer vermogen over.
 
Dit is ook het moment om even een TCO berekening te gaan maken.

Nogmaals: 1000km per week is geen kattenpis.
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Ik zou het leuk vinden als je eens op de versys 1000 nog eens gaat zitten.
Waarom?
Om te kijken wat dan straks de beweeg redenen zijn.
Ik heb zelf nog nooit op zo’n gs gereden maar mij lijkt hij een prima motor. maar dan ook de zwaardere.
Naast je werk ga je ook op pad geef je aan, mocht je dan gaan kamperen dan is een wat zwaardere meer dan welkom.
Het wordt een weloverwogen keuze dus ik ben benieuwd.
 
Ik ben inmiddels een aantal motorzaken langs geweest.
Er is er één bijgekomen op het lijstje en er zijn er ook al een aantal afgevallen.

Ivm de breedte zullen de kantoor dagen alleen met topkoffer worden gereden. Kan mijn kantoorkleding en laptop mee.

Voorkeur:
BMW F750GS (prima woon werk mee te doen (50 km snelweg) en (later kan) partner en wat bagage kan ook mee. Helaas ook wel een stukje duurder).

Daarna:
Suzuki V-Strom 650 (daarna meest prettig voor lekker op de snelweg rijden en tussen de files door).

Laatste alternatief:
Honda nc750x (eigen opbergruimte (extra), meest zuinig, maar dat is het dan ook wel).

Ik zou meningen kunnen waarderen tussen de laatste drie modellen. Ervaringen?
Ipv een 750 beter kijken naar een 800GS. Iets meer kracht en rijdt "volwassen".
V-Strom, prima motor
NC, fijne woon-werkmotor. Zuinig in verbruik en TCO, nadeel geen "echt" motorgevoel gezien zijn pk's.

Motor mag ook plezier bieden, de 800GS rijdt ook 1/20
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Ik ben zojuist ook nog tegen een totaal nieuwe motor (voor mij) aangelopen: de Triumph Tiger Sport 660.

Heeft iemand ervaring met deze motor?

Wat ik overigens nergens kan vinden is het maximale gewicht (met passagier en bagage). De motor zelf weegt afgetankt circa 206 kg.
 
En nu zie ik ook de Tiger 800 XR ineens staan...
Wat hebben we toch een hoop te kiezen...

- v-strom 650
- nc750x
- Tiger Sport 660
- Tiger 800 XR

(Bmw F750 gs / F850 gs adventure)
 
Tiger 660 heb ik nooit op gereden, maar ik heb wel een paar jaar op een 800XrX gereden. Fijne motor, rijdt ruim 1:21, redelijke onderhoudsinterval, meer dan voldoende power en een aantal versies hebben ook cruise control (vanaf bj 2015 was dit een optie). Ik vond dat laatste wel erg prettig voor woon-werk.

De tiger 800 is er al een tijdje in verschillende uitvoeringen. Blok in de basis altijd gelijk tot 2019 volgens mij, toen hebben ze m flink onder handen genomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Hier even een update:

Het rijbewijs komt eraan... Ligt hopelijk dinsdag klaar om op te halen.

De eerste proefrit staat gepland, en wel op een v-strom 1050 (bj 2023). Helemaal nieuw dus.

Met 120 km snelweg iedere werkdag heeft de verkoper me toch om weten te halen om hierop zeker ook testmeters te maken.
Cruise controle en toch een iets vollere kuip dan de 650 als extra pluspunten.

Ben heel benieuwd!
 
Ik heb geen vast budget, maar ik kijk graag naar een gezonde prijs/kwaliteitverhouding. Daarbij ken ik de twee categorieën motorrijders: degenen die al gevallen zijn, en diegenen die dat nog gaan overkomen. Kortom een spiksplinternieuwe motor lijkt me geen wijs besluit.

De eerste proefrit staat gepland, en wel op een v-strom 1050 (bj 2023). Helemaal nieuw dus.

Proefrit doen lijkt een prima idee, maar of het verstandig is om te kopen? Je gaat zeker in de verleiding komen als je ermee hebt gereden......

Temeer omdat je aangeeft bang te zijn om nog eens te vallen. Het is ook zonde als je teveel angst hebt voor een flinke kras/ of met lage snelheid de motor niet kunnen rechtop houden en omvallen en zeker in het begin is de kans nog redelijk aanwezig dat dit gebeurd.
Mijn ervaring is dat je dan er niet lekker op rijd omdat je je daar te druk over maakt en dat zou zonde zijn.

Ik zou in jouw geval in eerste instantie voor een wat oudere motor gaan welke wel destijds luxe was, zodat gezien de afstanden die je rijd niets te kort komt. Bijvoorbeeld een wat oudere BMW RT, een wat oudere Triumph Tiger, waarvan op de sloop de onderdelen redelijk goed verkrijgbaar zijn.

Ook zou ik heel erg letten op de kuip/windbescherming. Ikzelf heb als eerste motor een hele fijne motor (TDM900), die super fijn is, maar op lange snelwegritten boven de 100 geen pretje is vanwege onvoldoende bescherming.

Verder zou ik letten op:
- Cardan (nice to have, zeker als je zoveel rijd)
- Cruise control (nice to have als je veel snelweg rijd)
- ABS (must have met die afstanden en op een zwaardere motor uit de topklasse standaard)
- Verbruik (als je zoveel gaat rijden dan telt dat harder door dan af en toe voor de fun rijden)
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Als hierboven. Koop een goede 2e hands. Als je dan een keer onderuit gaat, is dat jammer, maar overzichtelijk, bij een nieuwe… bijzonder pijnlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Ik begrijp het 'meer power nodig voor duo ritten' niet. Met al wat wat power heeft sta je met duo op halfgas op het achterwiel. Klinkt leuk, maar de duo denkt daar meestal anders over in mijn ervaring.
Gewoon iets met wat koppel à la NC voldoet zeker.
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Vandaag een testrit van ruim een uur gemaakt op de v-strom 1050.
Op het oog een veel grotere en zwaardere motor dan mijn lesmotor (mt-07).

De eerste "zenuwachtig" zelfstandige meters zonder oortje in gaven meteen zelfvertrouwen. Na een stukje rechtdoor en vervolgens een bocht en een rotonde voelde ik me al helemaal op mijn gemak.

Een mooi stukje binnendoor, een autoweg en rijdend in de bebouwde kom (30 km/h), alles gaat heel soepel. Van de ruim 60 kilo extra gewicht merk ik weinig.

De 2 grootste verschillen:
- de windbescherming tov een naked bike
- snelheid maken tot 140 km/h. Dit gaat bijna ongemerkt en heel erg snel. En dan heb ik mijn gashendel nog niet volledig open getrokken.

Morgen staat er een proefrit met de Versys 1000 gepland.
 
Vandaag een testrit van ruim een uur gemaakt op de v-strom 1050.
Op het oog een veel grotere en zwaardere motor dan mijn lesmotor (mt-07).

De eerste "zenuwachtig" zelfstandige meters zonder oortje in gaven meteen zelfvertrouwen. Na een stukje rechtdoor en vervolgens een bocht en een rotonde voelde ik me al helemaal op mijn gemak.

Een mooi stukje binnendoor, een autoweg en rijdend in de bebouwde kom (30 km/h), alles gaat heel soepel. Van de ruim 60 kilo extra gewicht merk ik weinig.

De 2 grootste verschillen:
- de windbescherming tov een naked bike
- snelheid maken tot 140 km/h. Dit gaat bijna ongemerkt en heel erg snel. En dan heb ik mijn gashendel nog niet volledig open getrokken.

Morgen staat er een proefrit met de Versys 1000 gepland.
Als versys rijder ik ben , zo benieuwed ben ik naar morgen om jou bevinding te lezen🧐
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Vanmorgen een rit gemaakt op de Kawasaki Versys 1000 SE.
Het is totaal ander motorblok. Rustiger, ietsjes zwaarder geluid. Bij even stevig doortrekken van 40 tot 140 in zn 3e en 4e versnelling zijn beide motoren stabiel. De Suzuki jankt wat meer, de Kawasaki blijft net zo rustig als daarvoor.
2 cilinder of 4 cilinder, het is mij om het even. Geen directe of duidelijke voorkeur voor de ene of de ander.

Het stuur is een stuk breder. 94 cm voor de V-Strom 1050 en 105 cm voor de Versys 1000.
Er wordt gezegd dat dit is om maximale controle te hebben.
Toch vind ik de V-Strom 1050 lichter sturen, minder werken, ondanks het smallere stuur en de 20 kilo extra aan gewicht.

Op "mijn" goede stand van het ruitje is de windbescherming op een snelheid van 140 prima te noemen, zelfs met windkracht 4 á 5. Op mijn benen voel ik bij beide motoren niets. Verkoelende (lekkere) wind komt iets op mijn schouders en in de ventilatiegaten van mijn helm. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de Kawasaki ietsjes beter de windstroom langs het hele lijf stuurt, maar het is minimaal.

Kortom, ik vind het beide fijne motoren zonder uitgesproken pluspunten of minpunten voor de een of de ander.

De prijs van de Versys 1000 SE is te hoog voor mijn budget. Daarom heb ik een offerte laten maken voor de S.

Met zo goed als dezelfde opties/accesoires als voor de V-Strom kwam de prijs uit op € 18.500,-.

Ook hier zit dus nauwelijks verschil in (V-Strom is € 18.000,-), waardoor ik echt even een paar nachtjes moet slapen om te bedenken welke het gaat worden.

Ben nog wel benieuwd of eigenaren van de een of de ander die beide motoren kennen, hun keuze kunnen uitleggen.
 
Haal een 2e hands als eerste motor. Dat doet aanzienlijk minder pijn als je hem neerlegt bij het afstappen.
En die kans is zeker niet uitgesloten :+
 
Vanmorgen een rit gemaakt op de Kawasaki Versys 1000 SE.
Het is totaal ander motorblok. Rustiger, ietsjes zwaarder geluid. Bij even stevig doortrekken van 40 tot 140 in zn 3e en 4e versnelling zijn beide motoren stabiel. De Suzuki jankt wat meer, de Kawasaki blijft net zo rustig als daarvoor.
2 cilinder of 4 cilinder, het is mij om het even. Geen directe of duidelijke voorkeur voor de ene of de ander.

Het stuur is een stuk breder. 94 cm voor de V-Strom 1050 en 105 cm voor de Versys 1000.
Er wordt gezegd dat dit is om maximale controle te hebben.
Toch vind ik de V-Strom 1050 lichter sturen, minder werken, ondanks het smallere stuur en de 20 kilo extra aan gewicht.

Op "mijn" goede stand van het ruitje is de windbescherming op een snelheid van 140 prima te noemen, zelfs met windkracht 4 á 5. Op mijn benen voel ik bij beide motoren niets. Verkoelende (lekkere) wind komt iets op mijn schouders en in de ventilatiegaten van mijn helm. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de Kawasaki ietsjes beter de windstroom langs het hele lijf stuurt, maar het is minimaal.

Kortom, ik vind het beide fijne motoren zonder uitgesproken pluspunten of minpunten voor de een of de ander.

De prijs van de Versys 1000 SE is te hoog voor mijn budget. Daarom heb ik een offerte laten maken voor de S.

Met zo goed als dezelfde opties/accesoires als voor de V-Strom kwam de prijs uit op € 18.500,-.

Ook hier zit dus nauwelijks verschil in (V-Strom is € 18.000,-), waardoor ik echt even een paar nachtjes moet slapen om te bedenken welke het gaat worden.

Ben nog wel benieuwd of eigenaren van de een of de ander die beide motoren kennen, hun keuze kunnen uitleggen.
Ik heb zelf nooit op een v storm gereden , dom mischien want ik zag hem wel altijd staan en trok me aan.
Ik kom van de de yamaha bulldog 2 cilinder af, in mijn ervaring is de 4 cilinder rustiger rijden en in combi met 1000 cc lekker voor lange einden.
Een 2 cilinder trilt wat meer, en maakt wat meer motor geluid. Het geluid vindt ik mooier klinken bij een 2 cilinder maar daar moet je ook lange ritten naar luisteren dan.
Ik heb de veerpoten 4 mm doorgestoken in het t stuk , dan stuurt ie iets lichter nog en valt wat meer in de bocht , ik heb ook gelezen 17mm , maar dan ga je echt het karakter van de fabriek aanpassen.
Ik heb gekozen voor de versys 1000 omdat ik hem mooi vondt, prima vondt rijden, de 1000 mij aanspreekt ivm de vorige motor, ik vaak met passasier rijdt en deze zit als een princes op de ert achterop. een witte omdat ik niet zo van de kawa groen bent.
Ik zou dan weer geen 18.000 uitgeven voor een nieuwe maar dan een hele jonge zodat de eerst klapper eraf is. ik vindt het ook leuk om er iets aan te doen en spullen erop zetten naar smaak , vaak van ali express wanneer het niets met veiligheid te maken heeft.
Ik heb er een puig windscherm op gehad , deze doet het prima maar bij hogere snelheden wordt de voorkant gelift, ik heb nu een vstream , wat een pracht is dat. op de armen volle wind en de helm wind vrij en niks geen gekkigheid meer.
De kawa versys loopt arm , ik denk de v storm ook ivm mileu , daar kan bij de versys iets aan getuned worden , maar dan is de garrantie eraf denk.
Je hebt inmiddels al een nachtje geslapen?
Welke wordt het?
sucses bij de keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Koop gewoon een nieuwe motor als je er vanaf valt ben je goed verzekerd.
De 1000 km die je per week moet rijden voor werk is niet even wat je zo maar doet.
Heb met een FJR in 1 jaar 50.000 km gereden voor de fun beetje door de Ardennen en Eifel gereden.
Maar als het slecht weer was bleef de motor binnen. Voor werk heb je de keuze niet dan zul je met de auto verder moeten.
Zou zeker een testrit maken op de NC 750 DCT op de snelweg bij file of in een stad stapvoets/langzaam rijden een perfecte motor.
Niks schakelen meer gas en weg.
Verder heb je opbergruimte voor de lunch pakket en een paar extra handschoenen.
Heb de NC 750X DCT nu meer dan 4 maanden en 8500 km gereden mis het schakelen totaal niet, benzine verbruik is 3,5 liter per 100 km tank 17 liter.
Persoonlijk zou ik een motor huren en daarmee naar het werk rijden dit geeft jou de indruk of deze motor wel geschikt is voor woon/werkverkeer.
Een uur rijden is mooi maar niet te vergelijken woon werkverkeer.
In het begin zul je last krijgen van je zitvlak als je een beetje pech hebt ook tintelen in de vingers.
Maar daar wen je wel aan.
 
Koop gewoon een nieuwe motor als je er vanaf valt ben je goed verzekerd.
Dat is deels waar want:
weet niet hoe e.e.a. bij @RP79 is, en of hij al wat schadevrije jaren kan inbrengen bij de verzekering van bijvoorbeeld een (lease)auto. Maar je gaat met 1 ongeluk al een forse premie betalen als je weinig kunt inbrengen en 2 of 3 is het echt niet grappig meer.
Dan heb je een nieuwe motor, met een hele dure verzekering omdat je zo'n nieuwe motor toch echt wel all-risk wil verzekeren.......
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Denk je niet dat het dan tijd is om de motor aan de kant te doen na 2 of 3 ongelukken.
Rij meer dan 35 jaar nog nooit een ongeluk gehad. Wel schade aan de motor maar dat door mijn eigen schuld.
Er zijn verzekeringen die een 6 wielen plan hebben dus je krijgt meteen een korting.
Als je 43 jaar bent en laat zeggen 23 jaar rij ervaring zal de korting wel goed zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Vanmorgen een rit gemaakt op de Kawasaki Versys 1000 SE.
Het is totaal ander motorblok. Rustiger, ietsjes zwaarder geluid. Bij even stevig doortrekken van 40 tot 140 in zn 3e en 4e versnelling zijn beide motoren stabiel. De Suzuki jankt wat meer, de Kawasaki blijft net zo rustig als daarvoor.
2 cilinder of 4 cilinder, het is mij om het even. Geen directe of duidelijke voorkeur voor de ene of de ander.

Het stuur is een stuk breder. 94 cm voor de V-Strom 1050 en 105 cm voor de Versys 1000.
Er wordt gezegd dat dit is om maximale controle te hebben.
Toch vind ik de V-Strom 1050 lichter sturen, minder werken, ondanks het smallere stuur en de 20 kilo extra aan gewicht.

Op "mijn" goede stand van het ruitje is de windbescherming op een snelheid van 140 prima te noemen, zelfs met windkracht 4 á 5. Op mijn benen voel ik bij beide motoren niets. Verkoelende (lekkere) wind komt iets op mijn schouders en in de ventilatiegaten van mijn helm. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de Kawasaki ietsjes beter de windstroom langs het hele lijf stuurt, maar het is minimaal.

Kortom, ik vind het beide fijne motoren zonder uitgesproken pluspunten of minpunten voor de een of de ander.

De prijs van de Versys 1000 SE is te hoog voor mijn budget. Daarom heb ik een offerte laten maken voor de S.

Met zo goed als dezelfde opties/accesoires als voor de V-Strom kwam de prijs uit op € 18.500,-.

Ook hier zit dus nauwelijks verschil in (V-Strom is € 18.000,-), waardoor ik echt even een paar nachtjes moet slapen om te bedenken welke het gaat worden.

Ben nog wel benieuwd of eigenaren van de een of de ander die beide motoren kennen, hun keuze kunnen uitleggen.
Ik heb op beide nooit gereden, dus kan hooguit wat zeggen over 2 vs 4 cilinders.

Ik heb op 1, 2, 3 en 4 cilinders gereden, en ben zelf wel echt fan van de 2 cilinders, zeker de modernere. Oude 2 cilinder kan nog wel eens wat bokkerig zijn, nieuwere zijn veel soepeler.

Ik ben jaren geleden van een yamaha tdm850 (2cilinder) naar een triumph tiger 800 (3 cilinder) overgegaan omdat ik een soepeler blok wilde. Nadeel is dat die vaak ook wat hoogtoeriger draaien voordat het koppel echt los komt.

Na een paar jaar toch weer terug naar een 2 cilinder (ktm 1050R), wat mij echt veel beter bevalt op de echt leuke wegen (eifel, ardennen, alpen, vogezen).

Met woon-werk is een 4 cilinder wellicht wat prettiger, maar rij zelf ook woonwerk met de ktm, altijd met een grijns.

Laatste voordeel van een 2 cilinder: je kan meteen een nieuw motto aanhalen. "Grote klappen, snel thuis". :+
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Het was een heel kort nachtje slapen ... Vanmorgen om 3.00 uur opgestaan en zit nu lekker in Zuid-Frankrijk.

Mijn keuze neigt richting de V-Strom. Niet in de laatste plaats omdat ik het stuur van de Kawasaki bij mij de garage niet in krijg.

De Honda nc750x heb ik zeker gezien (nog niet gereden) maar vind deze er nogal smal uitzien. Prima voor in de stad en kleine stukjes snelweg, maar voor 120km snelweg per dag?

Ik sta zelf prima open voor een jong gebruikte motor (bijvoorbeeld die V-Strom uit Krommenie 😉).
Met nog zelf te (laten) plaatsen accessoires scheelt het dan ongeveer 2.500 euro. Op zich best een goede deal.

Echter, op een nieuwe V-Strom zit nu 6 jaar garantie. Iets waar mijn vrouw best gevoelig voor is.

Voor wat betreft de verzekering, rijd ik nu 25 jaar schadevrij. Een eerste schade heeft geen impact op mijn premie. Een tweede schade zou 5 of 10% extra premie betalen zijn. Ook nog wel te overzien.

Vannacht maar eens een goed nachtje slapen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan