Eerste motor zx4rr

Ninja 400 anders. ;)
Twee cilinder A2 en bestaat al jaren.
Wellicht budget technisch verantwoorder?
2.jpg

(Of neem mijn R3 2023 over, neem ik de ZX-4RR :+ )

Mijn eerste motor was een gloednieuwe Jawa 350 voor Hfl. 3.500,00.
En dat geld had ik al niet indertijd.
Vijf jaar later waren er wel tien motorfietsen langs geweest.
GSX-F600 :Y (<-- wel 1 hele maand, was jong en wilde meer vermogen ->) ZX-10 Thomcat, GSX-R1100WP.
 
21 jaar = A Code 80 -> A2. ZX-4RR is geen A2, dus wat anders gaan zoeken.
Je zou nog wel een Kawasaki Ninja ZXR400 met 25kW-kit mogen rijden, maar heel eerlijk: een geknepen 4-cilinder rijdt minder goed dan een 2-cilinder. Het koppel ligt hoger en waar het leuk zou moeten worden, knijpen ze de boel af. Dus wat al is gezegd; is een Ninja 400 ook niet leuk? Loopt hard zat en leuk om het motorrijden op te leren.
 
21 jaar = A Code 80 -> A2. ZX-4RR is geen A2, dus wat anders gaan zoeken.

Dacht het eerst ook, maar volgens TS zou de ZX4-RR in NL wel als A2 gekocht kunnen worden.


Je zou nog wel een Kawasaki Ninja ZXR400 met 25kW-kit mogen rijden, maar heel eerlijk: een geknepen 4-cilinder rijdt minder goed dan een 2-cilinder. Het koppel ligt hoger en waar het leuk zou moeten worden, knijpen ze de boel af.

Vrees ik ook voor, maar pas op met vergelijkingen tussen 2- en 4-cyl, straks komt die GSXF weer aan bod. 😅

Dus wat al is gezegd; is een Ninja 400 ook niet leuk? Loopt hard zat en leuk om het motorrijden op te leren.

Geef mij dan snel een Ninja 650 of (en ja hier ben ik weer) een R7 in A2 versie.
Dat 400cc kawa motortje dat ook in de Z400 zit viel mij alvast heel erg tegen, dan liever wat meer "longinhoud", ook al heeft 'm maar 48pk.
 
Vrees ik ook voor, maar pas op met vergelijkingen tussen 2- en 4-cyl, straks komt die GSXF weer aan bod. 😅.
Je begrijpt dus exht niet dat het alleen om een 4 cilinder blok vs 2 cilinder blok en niet om dat het een gsxf of whatever is.

Laat het rusten want het is best wel zielig om op deze manier oude koeien uit de sloot te halen.
 
Je begrijpt dus exht niet dat het alleen om een 4 cilinder blok vs 2 cilinder blok en niet om dat het een gsxf of whatever is.

Geloof me, ik begrijp het. Denk alleen dat jij niet echt mee was, in DIT topic is het wel belangrijk om de juiste motor te benoemen als we het verschil 2- en 4- cyl willen bekijken. Nogmaals, een hoogtoerig 4-cyl 400cc racertje is een heel ander soort 4-cyl dan die eerder tamme GSXF waar je het over had. Ik heb nooit bedoeld dat een 4 cyl altijd en standaard minder geschikt is in stad dan een 2 cyl.. Dat jij het anders leest kan ik niet aan doen.


Enkel in dit geval, en dan gaan we effe terug naar de eerste post waar de TS het heeft over de Ninja 650 en de ZX4-RR.. en in dat geval verkies ik een 2-cyl boven een 4-cyl als het is om in stedelijk gebied te gaan rijden. Mij lijkt dan bruikbaar koppel op lagere toeren iets ontspannender rijden dan met zo'n gifkikker tegen +10000tpm door de straten te scheuren.
Die GSXF van jou haalt z'n max power al bij 10500tpm... bij de ZX4-RR moet het dan nog beginnen..



Maar goed, je had niet te hoeven reageren he... dus laat die koeien gewoon zitten als je niet tegen een grapje kan. 🤷‍♂️
 
Laatst bewerkt:
Dacht het eerst ook, maar volgens TS zou de ZX4-RR in NL wel als A2 gekocht kunnen worden.




Vrees ik ook voor, maar pas op met vergelijkingen tussen 2- en 4-cyl, straks komt die GSXF weer aan bod. 😅



Geef mij dan snel een Ninja 650 of (en ja hier ben ik weer) een R7 in A2 versie.
Dat 400cc kawa motortje dat ook in de Z400 zit viel mij alvast heel erg tegen, dan liever wat meer "longinhoud", ook al heeft 'm maar 48pk.
Hauw nauw is op met opoe pesten!!!1!!

1697216538059.png


_O-*O*8)7
 
Heerlijk, rellen. Kommmaa kommaa

1697216741997.png


Maar goed, uit dit onderzoek blijkt maar weer dat je een Triumph 3 cilinder moet hebben of desnoods een Yamaha als je nog geen 40 plus bent..
 
Geloof me, ik begrijp het. Denk alleen dat jij niet echt mee was, in DIT topic is het wel belangrijk om de juiste motor te benoemen als we het verschil 2- en 4- cyl willen bekijken. Nogmaals, een hoogtoerig 4-cyl 400cc racertje is een heel ander soort 4-cyl dan die eerder tamme GSXF waar je het over had. Ik heb nooit bedoeld dat een 4 cyl altijd en standaard minder geschikt is in stad dan een 2 cyl.. Dat jij het anders leest kan ik niet aan doen.


Enkel in dit geval, en dan gaan we effe terug naar de eerste post waar de TS het heeft over de Ninja 650 en de ZX4-RR.. en in dat geval verkies ik een 2-cyl boven een 4-cyl als het is om in stedelijk gebied te gaan rijden. Mij lijkt dan bruikbaar koppel op lagere toeren iets ontspannender rijden dan met zo'n gifkikker tegen +10000tpm door de straten te scheuren.
Die GSXF van jou haalt z'n max power al bij 10500tpm... bij de ZX4-RR moet het dan nog beginnen..



Maar goed, je had niet te hoeven reageren he... dus laat die koeien gewoon zitten als je niet tegen een grapje kan. 🤷‍♂️
En joj had niet hoeven bewerken maar goed,

Ik heb nooit dat jehebt beweerd dat een 4 cilinder en standaard minder geschikt is in stad dan een 2 cyl.

Enige wat ik ter discussie stellen met dat een viercilinder in technisch opzicht in de stad soepeler zou lopen tegenover een 2 cilinder. Daarbij heb ik als voorbeeld twee motoren gebruikt waar ik aardig wat op gereden heb die toevallig kwam vermogens afgifte dicht bij elkaar zitten.

Want ik zeg heel eerlijk de twee cilinders waar ik op gereden heb waren in de stad zo bokkerig als de pestt tot een km of 40. Dat is mijn ervaring.

Als je het zo goed begrijpt, waarom maak je dan steeds een vergelijking die ik nooit heb gemaakt?

Want met jou redenatie kun je een R7 ook niet met de ZX4RR vergelijken want die heeft het max vermogen ook pas bij 8750.

Maar je hebt gelijk, ik heb het allemaal mis en kwam niet mee.
 
Enige wat ik ter discussie stellen met dat een viercilinder in technisch opzicht in de stad soepeler zou lopen tegenover een 2 cilinder. Daarbij heb ik als voorbeeld twee motoren gebruikt waar ik aardig wat op gereden heb die toevallig kwam vermogens afgifte dicht bij elkaar zitten.

Ok, en net daar draait het om.. de twee motoren waar jij ervaring mee hebt hebben niets te doen met dit topic.

Appelen en peren, weet je wel..


Want met jou redenatie kun je een R7 ook niet met de ZX4RR vergelijken want die heeft het max vermogen ook pas bij 8750.

Het is een sportmotor, dus in dat opzicht kan je ze wel vergelijken.. TS heeft het net over dat type motoren.. De ninja 650 en de ZX-4RR
En ja, ik heb de R7 erbij gehaald omdat dit (naar mijn mening) het perfecte compromis is tussen beide modellen.

Net omdat ik de R7 een interessantere keuze vind omdat die een tweecyl heeft en z'n topvermogen veel eerder bereikt dan die hoogtoerige ZX4-RR..

Dus ja, in dat opzicht en BINNEN deze vergelijking vind ik die 2 cyl dus een betere keuze voor dagelijks gebruik, niet omwille van dat topvermogen dat op lagere toeren bereikt wordt, maar vooral dat die 2-cyl meer koppel biedt op lagere toeren..

Het is toch allemaal echt niet zo moeilijk te begrijpen hoor...

Ik wil je gerust geloven dat die GSXF lekker soepel rijdt in 't stad, zelfs soepeler dan die bokkige tweecyl van BMW... maar nog eens... het gaat hier om een ZX4-RR... 🙄 Als jij lekker op het gas kan gaan met die GSXF is de ZX4-RR nog lang niet wakker 😅





Maar je hebt gelijk, ik heb het allemaal mis en kwam niet mee.

Goed, kunnen we nu back on topic gaan dan misschien?
 
🥱 🥱 🥱 🥱

Bij deze gebruik ik de "negeer" knop ook maar een keer..







@Ariem.. sta je al een stap dichter bij je keuze?
Ik ga de ZX4-RR snel eens testrijden, ben echt wel benieuwd naar dat ding... nog eens op de site gekeken, maar in BE kan je 'm alvast niet als A2 motor inschrijven.. zeker dat het bij jullie wel kan?
 
Maar goed, uit dit onderzoek blijkt maar weer dat je een Triumph 3 cilinder moet hebben of desnoods een Yamaha als je nog geen 40 plus bent..

Nope, die ZX4-RR is echt wel een vet ding... als je weet waar je aan gaat beginnen tenminste.

Heerlijk toch, zo'n kleine 4 cyl.. net als vroeger. Kwamen de 2-taktjes van toen ook nog maar eens terug. Die zijn helemaal niet stadsvriendelijk, maar dat zou het laatste van mijn zorgen zijn.
 
Vandaag de Motoplus ontvangen met een test van deze Kwaak.
Er staat ook niets over een A2 versie. :)
 
🥱 🥱 🥱 🥱

Bij deze gebruik ik de "negeer" knop ook maar een keer..







@Ariem.. sta je al een stap dichter bij je keuze?
Ik ga de ZX4-RR snel eens testrijden, ben echt wel benieuwd naar dat ding... nog eens op de site gekeken, maar in BE kan je 'm alvast niet als A2 motor inschrijven.. zeker dat het bij jullie wel kan?
ja ga ergens in november langs een motorzaak om even te praten over wat mogenlijk is als het goed is kan hij op a2 dat zeiden ze laatste tenminste… lig nog erg in Dubio met wat ik zal doen want het geluid van een 4 cilinder is natuurlijk niet te overtreffen:) en denk dat het ook qua rijgedrag het meeste in de buurt zal komen van een super sport op a2. Ga sowiso eerst binnenkort ook nog een testrit maken op een zx4rr een 650 en een r3 en dan daaruit de keuze opmaken. Eerst binnenkort nog maar een knap pak en helm scoren;) de schoenen en handschoenen zijn er in ieder geval al. Ik hou jullie op de hoogte
 
Dacht het eerst ook, maar volgens TS zou de ZX4-RR in NL wel als A2 gekocht kunnen worden.




Vrees ik ook voor, maar pas op met vergelijkingen tussen 2- en 4-cyl, straks komt die GSXF weer aan bod. 😅



Geef mij dan snel een Ninja 650 of (en ja hier ben ik weer) een R7 in A2 versie.
Dat 400cc kawa motortje dat ook in de Z400 zit viel mij alvast heel erg tegen, dan liever wat meer "longinhoud", ook al heeft 'm maar 48pk.

De ZX-4RR zal niet als A2 worden verkocht hier. Heb het er al met de importeur over gehad.
Ik denk ook dat een 400 viercilinder absoluut k*t zal lopen met A2. Dat ding is dan niet vooruit te branden, doet het 'm geen goed.

Vergelijkingen met een 2-/4-cilinder durf ik wel te maken. Ik heb bijna 200 verschillende motoren gereden, waarvan heel veel op A2. Varierend van 1-, 2-, 3- en 4-cilinders. Het beste voor A2 blijven toch de 2- en 3-cilinders. Uiteraard ook de éénpitters, maar die hoef je meestal niet te knijpen, op wat krachtige modellen na (denk KTM 690 enz). Bij zo'n 4-cil komt het vermogen er pas hoog in en dan moet de motor geknepen worden. Dan heb je wel grote cilinders en dus ook veel koppel, maar ook dat koppel blijft niet gelijk.

Zo'n 650 of R7 lopen op de snelweg een stukje lager in toeren dan een 400 2-cil en je hebt natuurlijk meer koppel over de hele linie. Maar zo'n 400 is om te beginnen echt wel leuk en lekker rap. Ik had nog best mijn 650cc 2-cil in kunnen ruilen op een 400, maar ik had geen zin om 7.000 tpm op de snelweg te rijden bij 120 km/u, terwijl ik nu op 150 km/u zit bij 7.000 tpm.

Maar zeker binnendoor met zo'n Z400/Ninja 400 ben je gewoon over het algemeen de snelste.
 
De ZX-4RR zal niet als A2 worden verkocht hier. Heb het er al met de importeur over gehad.
Ik denk ook dat een 400 viercilinder absoluut k*t zal lopen met A2. Dat ding is dan niet vooruit te branden, doet het 'm geen goed.

Daar vreesde ik ook al voor...

Vergelijkingen met een 2-/4-cilinder durf ik wel te maken. Ik heb bijna 200 verschillende motoren gereden, waarvan heel veel op A2. Varierend van 1-, 2-, 3- en 4-cilinders. Het beste voor A2 blijven toch de 2- en 3-cilinders. Uiteraard ook de éénpitters, maar die hoef je meestal niet te knijpen, op wat krachtige modellen na (denk KTM 690 enz). Bij zo'n 4-cil komt het vermogen er pas hoog in en dan moet de motor geknepen worden. Dan heb je wel grote cilinders en dus ook veel koppel, maar ook dat koppel blijft niet gelijk.

:t


Zo'n 650 of R7 lopen op de snelweg een stukje lager in toeren dan een 400 2-cil en je hebt natuurlijk meer koppel over de hele linie. Maar zo'n 400 is om te beginnen echt wel leuk en lekker rap. Ik had nog best mijn 650cc 2-cil in kunnen ruilen op een 400, maar ik had geen zin om 7.000 tpm op de snelweg te rijden bij 120 km/u, terwijl ik nu op 150 km/u zit bij 7.000 tpm.

Ik heb wel wat met een Z400 gereden, en ok, het is geen langzaam ding, maar ik prefereer dan toch eerder een geknepen Z650 om bij Kawasaki te blijven.
Het is toch wat meer een "motorfiets" over de hele lijn.

Ook heb ik het gevoel dat het blokje in wat ademnood komt als je er alles gaat uitpersen, zo'n 650 loopt dan toch wat relaxer.
 
ja ga ergens in november langs een motorzaak om even te praten over wat mogenlijk is als het goed is kan hij op a2 dat zeiden ze laatste tenminste… lig nog erg in Dubio met wat ik zal doen want het geluid van een 4 cilinder is natuurlijk niet te overtreffen:) en denk dat het ook qua rijgedrag het meeste in de buurt zal komen van een super sport op a2. Ga sowiso eerst binnenkort ook nog een testrit maken op een zx4rr een 650 en een r3 en dan daaruit de keuze opmaken. Eerst binnenkort nog maar een knap pak en helm scoren;) de schoenen en handschoenen zijn er in ieder geval al. Ik hou jullie op de hoogte
Met jouw rijbewijs mag je nog niet proefrijden op een vol vermogen ZX4RR. Je kunt dus ook niet ervaren hoe dat is. Dat lijkt me geen goede basis om een dure motor te kopen.

Mijn advies is om als eerste een A2 supersport te kopen: Een R3, Ninja 400 of KTM RC390. De KTM zal, qua rijden, het meest een hard core supersport zijn en heeft de beste vering en remmen. De Ninja 400 wordt overal geprezen en heeft de meeste testen gewonnen. Maar de R3 geeft het meeste de adrenaline ervaring van het tegen de redline aan screamen (want heeft het hoogste toerental).

Overigens, en hier nog niet genoemd, die 16k toeren van de ZX4RR haal je op straat eigenlijk alleen in eerste en tweede versnelling. En zelfs dan zit je, qua snelheid, al in de ‘rijbewijs kwijt’ zone als je per ongeluk geflitst wordt. Dus verkijk je niet op de sensatie van de ZX4RR op straat. Denk dat je met de R3 beter af bent.
 
Mijn advies is om als eerste een A2 supersport te kopen: Een R3, Ninja 400 of KTM RC390. De KTM zal, qua rijden, het meest een hard core supersport zijn en heeft de beste vering en remmen. De Ninja 400 wordt overal geprezen en heeft de meeste testen gewonnen. Maar de R3 geeft het meeste de adrenaline ervaring van het tegen de redline aan screamen (want heeft het hoogste toerental).

Gewoon omdat ik het me toch telkens afvraag waarom de kleine A2 motoren dikwijls als advies gegeven worden...

Waarom zou jij bv kiezen voor een R3 boven een R7 in A2 versie? Prijs buiten beschouwing gelaten.
 
Overigens, en hier nog niet genoemd, die 16k toeren van de ZX4RR haal je op straat eigenlijk alleen in eerste en tweede versnelling. En zelfs dan zit je, qua snelheid, al in de ‘rijbewijs kwijt’ zone als je per ongeluk geflitst wordt. Dus verkijk je niet op de sensatie van de ZX4RR op straat. Denk dat je met de R3 beter af bent.

Precies... het mag dan een superleuk ding zijn, maar ik vrees er een beetje voor dat het niet zo plezant rijden is tussen het dagelijkse verkeer...
 
Gewoon omdat ik het me toch telkens afvraag waarom de kleine A2 motoren dikwijls als advies gegeven worden...

Waarom zou jij bv kiezen voor een R3 boven een R7 in A2 versie? Prijs buiten beschouwing gelaten.
De TS zoekt een supersport voor de looks en rijervaring. In mijn ogen is de R3 dan de betere keuze omdat hij lichter is en een motor heeft die je kunt laten screamen bij hoge toeren. De R7 is een geweldige motor. Heeft ook de looks maar niet het karakter van een supersport (met zijn geweldige maar laag toerige tweecilinder). Hij is ook een stukje zwaarder, wat, in mijn ogen, afbreuk doet aan de rijervaring in A2 configuratie.

De TS noemde het niet maar als je een R7 zou kopen dan kun je met A2 beginnen en later op vol vermogen laten zetten. Met de R3 kan dat niet. Dan moet je inruilen en dat kost altijd (veel) geld.
Maar voor de rij ervaring zou ik voor de R3 kiezen.

Persoonlijk 😁 zou ik overigens voor de RC390 gaan. Niet een SS rij ervaring maar wel een ultrasportieve motor qua rijden…met het beste onderstel om mee te oefenen…
 
Daar vreesde ik ook al voor...

:t

Ik heb wel wat met een Z400 gereden, en ok, het is geen langzaam ding, maar ik prefereer dan toch eerder een geknepen Z650 om bij Kawasaki te blijven.
Het is toch wat meer een "motorfiets" over de hele lijn.

Ook heb ik het gevoel dat het blokje in wat ademnood komt als je er alles gaat uitpersen, zo'n 650 loopt dan toch wat relaxer.

Binnendoor is zo'n 400'tje prima, je gaat verschil merken met de 650 op de snelweg. Dan loopt het idd allemaal veel relaxter en hoef je minder moeite te doen met alles. Kost ook weer wat meer.
 
Ik heb ook een R3 voor een groter verschil in gewicht met mijn andere S1000RR.
Van de laatste heb ik pas het kenteken geschorst, dus is nu circuit only.
Op de openbare weg voortaan alleen nog maar met de A2 motor.
Ook lekker doorrijden in de winter.
Wel wat aangepast, Hyperpro schokbreker, quickshifter, milieusysteem er af (-1 kilo), katalysator er af, Akrapoviç uitlaatsysteem met er tussen een extra demper gelast (Pajic) en cartridges in de voorvork.
Af en toe een klein circuit pakken is ook leuk
PSX_20230825_120517.jpg
 
Ik heb ook een R3 voor een groter verschil in gewicht met mijn andere S1000RR.
Van de laatste heb ik pas het kenteken geschorst, dus is nu circuit only.
Op de openbare weg voortaan alleen nog maar met de A2 motor.
Ook lekker doorrijden in de winter.
Wel wat aangepast, Hyperpro schokbreker, quickshifter, milieusysteem er af (-1 kilo), katalysator er af, Akrapoviç uitlaatsysteem met er tussen een extra demper gelast (Pajic) en cartridges in de voorvork.
Af en toe een klein circuit pakken is ook leuk
Bekijk bijlage 1935188
Je vergeet : afgeslepen voetsteunen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan