Eerste motor

DW1

Rookie
11 aug 2023
6
0
Goedenavond,

Laat ik beginnen met een kleine introductie. Ik ben 29 jaar oud, getrouwd, en vader van een 1,5 jarige zoon.

Na lang wachten heb ik de stap genomen om mijn rijbewijs (A) te behalen, dit is inmiddels gelukt. Hiervoor heb ik heb geen ervaring van motors (of motorrijden) opgedaan.

Ik verwacht voornamelijk met mooi weer te rijden, en de motor gedurende de wintermaanden te stallen.

Ik denk ongeveer 5.000 kilometer per jaar te rijden, waarbij ik opzoek ben naar een vooral wendbare motor.

Nou wil ik mijn eerste motor kopen, waarbij ik met een aantal vraagstukken zit. Voornamelijk kilometer/vermogen/prijs gerelateerd.

Mijn budget zit tussen de €3.000,- en €5.000,-. Hierbij heb ik de volgende motors op het oog:

Suzuki GSR (ABS)
Bj: 2010
Kilometers: 20.000
Prijs: €3500,-

Ducati Monster 696
Bj: 2008
Kilometers: 45.000 (Is dit hoog voor een occassion?)
Prijs: €3900
Vermogen 55kW

De Suzuki GSR lijkt de voordeligste aankoop, en ondanks het hogere vermogen van de 4 cilinder, zit er ABS op de motor.

De Ducati monster 696 heeft mijn interesse gewekt door middel van het uiterlijk. Daarbij is de 55kW wellicht een betere optie voor een beginnend rijder (?).

Zouden jullie mij kunnen adviseren in de betere koop?

Een ’ok’ uiterlijk met een relatief hoog vermogen en ABS op 20k kilometers ten opzichte van een ‘gaaf’ uiterlijk met een wellicht ‘vriendelijker’ vermogen op 45k kilometers zonder ABS.

Alternatieve suggesties zijn zeker welkom!! Wellicht goed om te weten dat mijn droommotor vooralsnog een Kawasaki Vulcan is.
 
Je droommotor is een vulcan… dan zijn de duc en GSR vrij aparte opties. Als je droommotor een chopper/cruiser is zou ik in die hoek zoeken.

Als het tussen de duc en de GSR gaat, stem ik voor de monster.

Maar verdiep je wel even in onderhoudskosten voor zo’n Italiaanse schone. Tenzij je zelf handig bent.
 
Ik verwacht gezien jou openingspost dat het de Ducati gaat worden. Wat ik meen te lezen is dat je eigen de keuze al gemaakt hebt.
Verstandig? dat kan alleen jij beantwoorden.
Ik persoonlijk zou eens verder kijken, in de door jouw genoemde prijsklasse zijn meerdere modellen van meerdere merken te vinden.
 
Je droommotor is een vulcan… dan zijn de duc en GSR vrij aparte opties. Als je droommotor een chopper/cruiser is zou ik in die hoek zoeken.

Als het tussen de duc en de GSR gaat, stem ik voor de monster.

Maar verdiep je wel even in onderhoudskosten voor zo’n Italiaanse schone. Tenzij je zelf handig bent.
Ik begrijp de opmerking tussen de verschillende rijstijlen. Met droommotor bedoel ik een sportief uitziende vulcan S. De oudere modellen choppers/cruisers (binnen mijn budget) vind ik vaak niet mooi.
 
Ik verwacht gezien jou openingspost dat het de Ducati gaat worden. Wat ik meen te lezen is dat je eigen de keuze al gemaakt hebt.
Verstandig? dat kan alleen jij beantwoorden.
Ik persoonlijk zou eens verder kijken, in de door jouw genoemde prijsklasse zijn meerdere modellen van meerdere merken te vinden.
Om eerlijk te zijn heb ik (hoewel ik graag de ducati zou rijden!) de keuze momenteel op de GSR laten vallen gezien het jonge aantal kilometers, en de prijs in vergelijking met andere particulieren/dealers voor hetzelfde model. In acht genomen dat de motor wellicht nog een klein bedrag waard zal zijn wanneer ik er over 4 jaar hopelijk 20k bij gereden heb.

Ik weet niet of een occasion met 45k kilometers veel is, en heb niet veel meer vergelijking dan soortgelijke motors/prijzen op occasion websites.

Stel dat ik nog een 20k bij de monster erbij rijdt, dan staat deze op 65k kilometers. Wordt dit niet wat veel (?)

Loont het wellicht nog om voor een motor te kijken tegen janurari/februari? Ik kan tijdelijk een motor lenen tot het winterseizoen begint.
 
Om eerlijk te zijn heb ik de keuze momenteel op de GSR laten vallen, gezien het jonge aantal kilometers, en de prijs in vergelijking met andere particulieren/dealers voor hetzelfde model. In acht genomen dat de motor wellicht nog een klein bedrag waard zal zijn wanneer ik er over 4 jaar hopelijk 20k bij gereden heb.

Ik weet niet of een occasion met 45k kilometers veel is, en heb niet veel meer vergelijking dan soortgelijke motors/prijzen op occasion websites.

Stel dat ik nog een 20k bij de monster erbij rijdt, dan staat deze op 65k kilometers. Wordt dit niet wat veel (?)
Bij moderne motoren maakt km niet zoveel uit. Voorwaarde is onderhoud.
65 K is niet bijzonder. Moderne materialen en moderne olie maakt dat motoren bij normaal onderhoud hoge kilometerstanden kunnen bereiken.
Ik zou me hier geen zorgen over maken.
Onderhoud is het magische woord
 
Laatst bewerkt:
.

Loont het wellicht nog om voor een motor te kijken tegen janurari/februari? Ik kan tijdelijk een motor lenen tot het winterseizoen begint.
Als dit een mogelijkheid is en je graag een Vulcan S wil, dan zou ik dit doen en nog wat budget vrijmaken in de komende maanden. Een Vulcan S is niet heel erg ver buiten budget (in mijn beleving) met prijzen rond de €7k.
 
Denk vooral ook aan het verschil in onderhoud(kosten) tussen een GSR en een Monster.
Ik ben zelf een paar jaar geleden als herintreder begonnen met een Gsx-R600, om vervolgens over te stappen op een Ducati 848.
De Gsx heb ik verkocht aan een maatje, die er afgezien van onderhoud sindsdien niets meer mee heeft gehad, de 848 heeft al 3x stil gestaan met de nodige prijzige reparaties 😅
 
Als dit een mogelijkheid is en je graag een Vulcan S wil, dan zou ik dit doen en nog wat budget vrijmaken in de komende maanden. Een Vulcan S is niet heel erg ver buiten budget (in mijn beleving) met prijzen rond de €7k.
Ik heb gelest op een Kawasaki Z650, waarbij ik de wendbaarheid van de motor erg fijn vond. Is een naked bike niet een betere beginners motor om rijervaring op te doen?
 
Ik heb gelest op een Kawasaki Z650, waarbij ik de wendbaarheid van de motor erg fijn vond. Is een naked bike niet een betere beginners motor om rijervaring op te doen?
Het mooie van zo’n Vulcan S is dat ie stuurt als een naked, rijdt echt erg leuk voor het type motor en is zeer geschikt voor een beginnende rijder.

En weet je, je gaat als je je rijbewijs hebt pas echt leren rijden dus je groeit ook mee met het type motor dat je eerste motor is.
 
De huidige Vulcan S en Honda Rebel modellen, zijn een beetje volgens het zelfde elan als de jaren 80 cruisers van de japanners: blok uit een naked/sport motor in een cruiser frame. Als dat je aanspreekt, wellicht eens in die categorie gaan zoeken. Zijn wel oudere motoren natuurlijk, daar moet je dan wel ok mee zijn (maar de jappen hebben betrouwbare motoren gebouwd, ook in die tijd).

Denk aan Honda (super)magna, Honda Shadow (tot '87), jaren 80 Kawasaki Vulcan. Yamaha virago. Jaren 90 zijn ze meer naar HD gaan kijken wat betreft de looks, en vanaf 2000 is het nog wat verder over the top gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je rijbewijs. Er zijn erg veel motoren waarop je prima kunt rijden. Mijn ervaring is dat ik op motoren die ik op emotie gekocht heb veel meer plezier heb gehad dan met motoren die ik op ratio gekocht heb.
Heb je op beide motoren al gereden? Daar zou ik eerst mee beginnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DW1
Terug
Bovenaan Onderaan