Eerste motor

DW1

Rookie
11 aug 2023
6
0
Goedenavond,

Laat ik beginnen met een kleine introductie. Ik ben 29 jaar oud, getrouwd, en vader van een 1,5 jarige zoon.

Na lang wachten heb ik de stap genomen om mijn rijbewijs (A) te behalen, dit is inmiddels gelukt. Hiervoor heb ik heb geen ervaring van motors (of motorrijden) opgedaan.

Ik verwacht voornamelijk met mooi weer te rijden, en de motor gedurende de wintermaanden te stallen.

Ik denk ongeveer 5.000 kilometer per jaar te rijden, waarbij ik opzoek ben naar een vooral wendbare motor.

Nou wil ik mijn eerste motor kopen, waarbij ik met een aantal vraagstukken zit. Voornamelijk kilometer/vermogen/prijs gerelateerd.

Mijn budget zit tussen de €3.000,- en €5.000,-. Hierbij heb ik de volgende motors op het oog:

Suzuki GSR (ABS)
Bj: 2010
Kilometers: 20.000
Prijs: €3500,-

Ducati Monster 696
Bj: 2008
Kilometers: 45.000 (Is dit hoog voor een occassion?)
Prijs: €3900
Vermogen 55kW

De Suzuki GSR lijkt de voordeligste aankoop, en ondanks het hogere vermogen van de 4 cilinder, zit er ABS op de motor.

De Ducati monster 696 heeft mijn interesse gewekt door middel van het uiterlijk. Daarbij is de 55kW wellicht een betere optie voor een beginnend rijder (?).

Zouden jullie mij kunnen adviseren in de betere koop?

Een ’ok’ uiterlijk met een relatief hoog vermogen en ABS op 20k kilometers ten opzichte van een ‘gaaf’ uiterlijk met een wellicht ‘vriendelijker’ vermogen op 45k kilometers zonder ABS.

Alternatieve suggesties zijn zeker welkom!! Wellicht goed om te weten dat mijn droommotor vooralsnog een Kawasaki Vulcan is.
 
Je droommotor is een vulcan… dan zijn de duc en GSR vrij aparte opties. Als je droommotor een chopper/cruiser is zou ik in die hoek zoeken.

Als het tussen de duc en de GSR gaat, stem ik voor de monster.

Maar verdiep je wel even in onderhoudskosten voor zo’n Italiaanse schone. Tenzij je zelf handig bent.