Eerste motor (ben 43, 1.88m, 105kg)

Mbt. die Regina, dat is absolute onzin. Ken verhalen van iemand op De Motorrijder die zo'n ketting had, ermee op vakantie naar Turkije ging en er veel mee reed zonder enige problemen totdat ie zijn motor kort reed.
Maar zo heeft een ieder zijn voorkeur.
Nooit meer ketting smeren! neem het maar even door zou ik zeggen ;)
Heb er naar gekeken, maar het is op zijn best zijn geld niet waard, en op zijn slechts een vreselijk product. Ik ben nooit zo van de N=1 uitspraken eigenlijk. Een grotere groep geeft een beter beeld over het algemeen. En de meeste van de rijders waar deze kettingen standaard op gemonteerd worden zijn niet tevreden, vandaar wellicht ook dat ze langzaamaan van "onderhoudsvrij" naar "onderhoudsarm" zijn gegaan.
1667645744292-png.1819600
 
Ik heb een beetje dezelfde bouw, 3 kg lichter 😇, maar begonnen op een zzr 600, daarna zx6r, en daarna een nieuwere zx6r.

Het gaat er vooral om wat voor type rijder ben je. Ik kan op mijn motor ook rustig rijden, maar vind het ook weleens fijn om hem flink op z’n staart te trappen.
 
Het ligt vooral aan je gebruik, wil je voornamelijk lange(re) toerritten maken ga dan voor de FJR is het voor woon werk en eigenlijk nooit langer dan 1,5 uur rijden kan je een lichtere kiezen.

Ik heb een st1100 en een nc750x, de nc voelt als een mountainbike tov de ST

Rijden kan op allemaal, en als de FJR je droom is zou ik daar zeker op durven te beginnen, het zijn in die zin allemaal vrij makkelijk te rijden motoren.
 
Ik ben ook op een Rt begonnen (1150) en een jaar later overgestapt naar een 1200RT. Dus wat zware motoren (gewicht en PK) en beginners betreft hoeft dat geen issue te zijn.
 
Over die 6e versnelling...
Van meerdere eigenaren en hun ervaringen staat op verschillende sites dat deze motor echt de ultieme toermotor is, maar dat het jammer is dat die 6e versnelling ontbreekt.
Ik heb zelf geen ervaring... Maar wellicht toch ook maar proberen tegen die tijd.

Dan een wedervraag over de Versys 650. Wat is de reden dat je daar niet iedere dag mee de snelweg op wilt?
Of is het daar ook prima mee te doen, maar is de FJR nog veel prettiger?

Als je ze een rapportcijfer voor de snelweg zou moeten geven (evt. ook de anderen van de shortlist), wat zou deze dan worden?

Qua verbruik zijn die middenklassers natuurlijk wel zuiniger 😄
Ik heb het 2015/RP23 model met 5 versnellingen. Ik mis de 6e versnelling totaal niet, sterker nog: zelfs de 5e versnelling gebruik ik weinig. Bijna altijd rij ik in de 4e versnelling op de snelweg, rond de 100 tot 120 met ongeveer +/- 4000 toeren. Ik rij vaak met open vizier op de snelweg uit de wind, heb wel een V-Stream schuifpui erop zitten. Maar dat is persoonsafhankelijk met je lengte. Ik vind de FJR niet lomp, wel zwaar met bijna 300Kg. Ik heb daar aan moeten wennen. Met rijden merk je niks van het gewicht, wel met handelen met de hand. Omhoog achteruit duwen gaat niet en je moet wel meer opletten waar je stopt of parkeert, ook daar krijg je behendigheid in. Ik heb altijd gevonden dat het zwaartepunt wat ongelukkig zit, daar ben ik nu aan gewend. Ik rij nu ongeveer tussen de 9 en 11000 Km per jaar, alleen fun kilometers voor de lol.
Aandachtspuntjes bij de FJR is dat het linksysteem van de achtervering goed gesmeerd blijft en bij de wat oudere modellen de massaverbinding modificatie is gedaan.
Bij het 2016/RP28 model is een garantie modificatie geweest van de versnellingsbak. Tandwiel van 2e versnelling kon blijkbaar breken. Misschien wat overdreven bij normaal gebruik? Het schijnt nog nooit voorgekomen te zijn.
Maar de beste tip is nog altijd: ga zelf proefrijden op al je genoemde modellen of huur deze eens en maak dan je keuze.
 
Zou je @Klikoo een FJR vanaf 2006 ook met deze enige aanpassingen (modificaties) ook zo kunnen rijden?
Of zijn er dan nog meer aandachtspunten om op te letten?
 
Nou, bij mijn weten is die massakabel modificatie van toepassing op de RP13 modellen geproduceerd tussen februari 2006 en maart 2009. Bij een Yamaha dealer moeten ze weten of het is uitgevoerd. Elektrische aansluiting was te licht uitgevoerd. En dat linksysteem van de achterschokbreker moet gewoon het onderhoud krijgen volgens de handleiding. Maar als dat niet gedaan wordt, kan het lager hiervan kapot gaan en dat ding breken. Geldt denk ik voor alle motoren met dergelijke constructie. Bij 80000 spanner nokkenasketting vervangen en iedere 40000 klepspeling controle. Die klepspeling controle is heel veel werk en dus tegenwoordig duur bij de dealer. Verder is het een probleemloos ding, net zoals vele andere motoren bij normaal onderhoud.
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Let wel, Japanners zijn niet zo groot gebouwd voor de Europeanen. Een "kleine" machine als een bv. een 600 daar zit de gemiddelde Hollander écht gedrongen op. De 600FS die mijn vrouw reed (CBR, en niet zo diep gezet als een R6/GSX) was nog goed te doen, maar de opvolger een RR600 daar zit je helemaal niet lekker op. Dus liever diverse en langere ritten maken.
 
De eerste motor die ik kocht, was meteen ook m'n dure droommotor hoor. Ja, je gaat fouten maken. Dus er zit bij mij valbescherming op, en ik heb ook wat kleingeld moeten uitgeven aan kleine schade. Maar meestal kost het ook geld om een motor te verruilen.
 
Net ook maar direct even wezen proefzitten op een aantal motoren.

De motorzaak bood me zelfs aan om op het industrieterrein met verschillende motoren te rijden terwijl ze wisten dat ik nog mijn avd moet halen. Hoe aanlokkelijk ook, toch maar uit verstandigheid niet gedaan.

Een conclusie kon ik al wel trekken: mijn lesmotor (mt-07) voelt kleiner/lichter dan alle motoren die ik op mijn lijstje heb staan.

De FJR 1300 zit voor mij niet comfortabel, dus die valt voor nu (helaas) ook af.

Tijdens het proefrijden ga ik verschillen tussen de andere modellen (en cc's) wel ervaren.

De Tracer 9 gt+ zat overigens heerlijk, maar dat prijskaartje zal mijn vrouw niet leuk vinden.
 
Wel een mooi aanbod van de motorzaak, maar ik denk ook verstandig dat je het niet hebt gedaan.
Ik heb nooit op een FJR gezeten, maar wat viel daar tegen? kon je je benen niet goed kwijt?
 
Ik wil graag echt goed rechtop zetten. Dat lukte me op de FJR niet volledig. Met handen aan het stuur bleef ik in een licht sportieve houding zitten. Echt mn rug strekken ging niet.
 
ah ja, dat zou eventueel met risers beter kunnen worden .
Echt helemaal rechtop dan kom je eerder op een allroad model terecht
Pas anders voor de grap eens een st1300 om het te vergelijken qua zithouding
 
Denk dat ik het heel even laat rusten tot mijn examen medio juli.
Zitten en rijden zijn ook weer twee verschillende dingen. Dus dan alles maar in 1x proberen.
 
ah ja, dat zou eventueel met risers beter kunnen worden .
Echt helemaal rechtop dan kom je eerder op een allroad model terecht
Pas anders voor de grap eens een st1300 om het te vergelijken qua zithouding
Op een FJR zit/leun je wat naar voren. Daar houdt niet iedereen van.
Een motor moet je passen, niet helemaal aanpassen met risers en dergelijke (is mijn mening)...
Maar voor een rechtop, waarom dan een allroad? Dat is de grootste lariekoek die ik hoor.

Probeer eens een RT (2002-1017, verschillen modellen en prijzen). Of een Triumph Trophy, je zult versteld staan.
 
Het spijt me heel erg dat ik lariekoek probeer te verkopen. Ik wilde hem op die leeftijd gewoon nog niet op een BMW zetten, maar een RT zou kunnen
 
Het spijt me heel erg dat ik lariekoek probeer te verkopen. Ik wilde hem op die leeftijd gewoon nog niet op een BMW zetten, maar een RT zou kunnen
Ging om deze quote "Echt helemaal rechtop dan kom je eerder op een allroad model terecht"" .
 
Nou ja ik schreef het omdat ik bijvoorbeeld rechterop mijn nc of op een eerdere 1100gs zit dan op mijn st1100.
Maar er zijn zoveel opties, je moet gewoon zitten/rijden en dan past iets wel of niet.

Mocht je niet meteen willen passen, maar toch een idee willen krijgen kan je deze site gebruiken Motorcycle Ergonomics
 
Naast proefrijden, zou ik eventueel huren ook kunnen aanbevelen. Ga eens een paar uur rijden en dan merk je echt dingen op die je tijdens een proefrit over het hoofd ziet. Cardan is waarschijnlijk fijn. Ikzelf heb een ketting met automatisch smeersysteem (scottoiler) en hoef dus niet na elke X KM mijn ketting te smeren. Mijn ervaring is ook dat je met een dikke fiets prima door files heen manoeuvreert. Ikzelf heb een grote topkoffer achterop waar ik m'n laptop en helm etc. in kwijt kan. Koffers heb ik ook, maar die kan ik meestal thuislaten voor woon-werk.
 
Met 1000km per week rijden lijkt mij cardan een must, zoals al eerder aangegeven.


Maar ik zou ook serieus kijken naar de onderhoudsinterval. Sommige motoren zitten op 8dkm, anderen op 15dkm. Denk daarbij ook aan de interval van kleppen stellen. Weet niet waar de fjr zit, maar met jouw kilometers wel belangrijk voor de TCO.

Met zeg 50dkm per jaar zet je écht veel kilometers weg.
 
Ik wil graag echt goed rechtop zetten. Dat lukte me op de FJR niet volledig. Met handen aan het stuur bleef ik in een licht sportieve houding zitten. Echt mn rug strekken ging niet.
Waarom zou dat moeten? Zet eerst het idee overboord dat motorrijden comfortabel moet zijn, want dat is het niet. We zien hier wel vaker dat mensen die nog nooit motor hebben gereden (nee, lessen is geen motorrijden) bizarre eisen stellen.
 
Goedenacht allemaal,

Na inmiddels meer dan 200 uren lezen op diverse fora, heb ik toch nog een vraag. Eerst zal ik even mijn situatie schetsen:

Ik wil dadelijk (na het behalen van mijn rijbewijs, hopelijk op 19 juli as.)
mijn woon werk afleggen op de motor. Ik woon centraal in NL in het land van maas en Waal en rijd voor mijn werk naar Amsterdam, Eindhoven en Venlo (allemaal kort aan de afslag van een snelweg). Kortom veel snelweg kilometers en weinig tot geen stadskilometers.
Daarnaast wil ik privé er ook regelmatig mee op pad, maar echte drukke stadscentra zal ik er maar zelden mee bezoeken.

Ik heb geen vast budget, maar ik kijk graag naar een gezonde prijs/kwaliteitverhouding. Daarbij ken ik de twee categorieën motorrijders: degenen die al gevallen zijn, en diegenen die dat nog gaan overkomen. Kortom een spiksplinternieuwe motor lijkt me geen wijs besluit.

Op mijn shortlist staan tot heden 4 motoren, laatste of een na laatste versie:
- Suzuki v-strom 650 xt (vanaf 2015)
- Yamaha Tracer 700 (of 7 (gt)) (vanaf 2018)
- Kawasaki Versys 650 (vanaf 2018)
- Honda NC750X (Evt. DCT) (Vanaf 2016).

De totstandkoming van deze shortlist is op basis van doel, comfort, verbruik, onderhoud en het nog gaan vallen.

Mijn droommotor: FJR1300 AE/AS (vanaf 2016 ivm 6e versnelling).

De shortlist zal ik sowieso gaan allemaal gaan proefrijden om te voelen welke het beste bevalt.

Mijn vraag gaat over de fjr1300...
Moet ik deze voorlopig uit mijn hoofd zetten (eerste twee jaren), of zou deze misschien toch geschikt kunnen zijn als eerste motor?


Alle andere meningen, aanbevelingen en tips zijn welkom...
Mijn Pa heeft een Vstrom 650 en 1000 gehad, en ik vond de 650 veel lekkerder rijden. Dat blok in die 1000 was zo saai, Max koppel bij 3000 toeren schat ik.
Dat 650 blok van Suzuki voelt levendig aan is hufterproof en redelijk zuinig.
Dat budget model van de Duc multistrada geen optie?
 
Als je veel snelweg rijdt en ook vakantie etc met lange stukken is een 1000 4 cilinder rustig rijden met veel kracht.
Als eerste motor voelt de fjr best wat zwaar, maar dat duurt niet lang en hij wordt vanzelf eigen , ook als je elke dag rijdt is dat met 2 weken gedaan. Ik rij zelf de versys 1000. geen seconde spijt nog. Het geluid had wat robuuster mogen zijn al wordt dat gauw vervelend op lange stukken. sucses de 19e .
 
Terug
Bovenaan Onderaan