Eerste motor (ben 43, 1.88m, 105kg)

Voor wat betreft de verzekering, rijd ik nu 25 jaar schadevrij. Een eerste schade heeft geen impact op mijn premie. Een tweede schade zou 5 of 10% extra premie betalen zijn. Ook nog wel te overzien.
Schadevrije jaren bouw je op per type vervoersmiddel. Maar er zijn een aantal verzekeringsmaatschappijen die de bonus/malus (niet de jaren!) van je auto ook willen toepassen op de motor.
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Ik heb op de Versys een proefrit gereden. Was eigenlijk een beetje saai. Paar weken later op een twee cilinder Honda NT1100 gereden, maar dat kon mij door een bepaald soort trillingen niet bekoren. Diezelfde dag ook nog op een NC750 DCT gereden, en die is idd erg smal. Ik had het gevoel dat ik op een brommer stapte.
 
Ik zou Zeggen : Vstrom doen. *O*
Maar ik ben bevoordeeld........ :+
DL1050.jpg


Toen ik de mijn ophaalde......
 
Laatst bewerkt:
Mij valt allereerst op dat je ten opzichte van je oorspronkelijke vraag bent verschoven naar een heel ander segment motoren. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee en dit is slechts een constatering. Wel roept het bij mij de vraag op of je je oorspronkelijke motoren (+/- 700cc-categorie vs FJR) ook daadwerkelijk onderzocht hebt en je niet teveel afgaat op een advies van een verkoper met zijn eigen belangen.

Ook is het denk ik van belang om voor jezelf te bepalen waarvan jij specifiek geniet bij het motorrijden (ik begrijp dat dit lastig inschatten is als je pas net je rijbewijs hebt behaald). De een geniet o.a. echt van de technische bediening van de motor (schakelen naar de juiste versnelling, zo hard mogelijk door een bocht, etc.) en een ander (zoals ikzelf) is meer een toeristische rijder die geniet van het soepel rijden van bochten, de omgeving, etc. (dat betekent overigens niet per definitie traag/sloom!). Beide en alles wat daar tussenin zit is natuurlijk allemaal prima en niet beter of slechter dan het andere, maar het stelt wel hele andere eisen aan een motorfiets en woon-werkverkeer is ook weer z'n eigen verhaal. Zo ben ik zelf onlangs juist overgestapt van een Versys 650 naar een NC750X DCT juist omdat ik die DCT echt heerlijk ontspannen vind rijden en perfect past bij mijn rijstijl. Ik vind DCT ook juist ideaal bij filefilteren en drukker verkeer, waarbij het extreem makkelijk rijden/wendbaarheid en de beperkte afmetingen (ik ben 1,84 en zit er echt prima op) van de NC ook weer goed uit de verf komen. Ik vind "lange" stukken snelweg (120km is natuurlijk ook maar grofweg 1,25 uur rijden) echt zonder problemen prima te doen maar ook dat is weer persoonlijk. Ik heb voorheen beroepsmatig BMW RT's gereden (helaas geen ervaring met de FJR) en dat is o.a. qua comfort echt een hele andere beleving (maar ik was wel heel blij dat ik daarbij de aanschaf en het onderhoud niet zelf hoefde te betalen) maar dat comfort nam voor mij juist ook weer een stuk "motorbeleving" weg. Dat een ander juist mijn weer NC saai vindt snap ik ook echt volkomen, dat is allemaal maar net wat je in een motor zoekt en die vraag kan alleen jij beantwoorden.

Als je zo'n 50.000 km per jaar gaat rijden gaan verschillen in kosten natuurlijk ook goed doorwerken. Dat is immers vier beurtjes per jaar, zo'n drie sets banden, etc. Mijn NC verbruikt minder dan 1:30, afgezet tegen een motor die 1:15 loopt scheelt dat al ruim €3300,- aan brandstof per jaar (uitgaande van €2,- de liter). Na 4 jaar staat er 200.000km op de teller en is de restwaarde nog maar zeer beperkt natuurlijk. Verschil tussen €10.000 (NC DCT) of €18.000 euro afschrijven in 4 jaar is ook weer €2000,- per jaar. Al met al (onderhoud, verzekering, etc.) scheelt een NC of vergelijkbare motor dus heel grof zo'n €6000,- per jaar aan kosten. Voor dat geld zou je er eventueel ook nog een leuke motor naast kunnen nemen voor de echte plezierritjes. Kortom: wellicht is die NC echt helemaal niks voor jou, maar ik zou hem op z'n minst ook een keer proberen. Een tweedehands FJR is qua comfort ook niet vergelijkbaar met de Vstrom of Versys 1000 maar qua kosten waarschijnlijk wel vergelijkbaar dus die zou ik ook echt nog even gaan proberen voor je de beslissing neemt om je geld stuk te slaan op een dure nieuwe motor.

Tot slot nog een kanttekening bij het door jou genoemde voordeel van de 6 jaar garantie op de Suzuki: Die geldt maar tot 100.000 km dus in jouw geval ook maar gewoon 2 jaar garantie. Bij Honda is de garantie dan wel weer echt 5 jaar ongeacht het aantal km's, ook op een NT1100 DCT dus het hoeft geen NC te worden. :+
 
Laatst bewerkt:
De reden voor de overstap van 650-700 cc naar 1000 cc motor is met name de cruise control.
Deze heb ik al meerdere keren gebruikt om die rechterpols toch even te ontlasten.

Daarnaast is de kuip wat breder voor net iets meer comfort.

Ik woon heel erg landelijk. Heb geen stad waar ik doorheen hoef. In 2 minuten rijd ik op de provinciale weg en binnen 10 km op de auto(snel)weg.
 
En elektrisch ook overwogen? In 4 jaar tijd ga je er zo'n €25.000,- aan benzine (200.000 bij 1 op 16 en €2,- de liter) ingooien. Als je dat meerekent zijn er ook serieuze en comfortabele elektrische motoren binnen handbereik.

Begrijp me niet verkeerd he, aan zowel die Versys als de V-strom ga je ongetwijfeld ook een hele fijne motor hebben! Ik vind echter een kritische of andere blik in zo'n topic nuttiger dan enkel het bevestigen van TS in diens voorgenomen keuze, dus zo moet je mijn bijdrages ook een beetje zien.

Veel succes en natuurlijk plezier met je uiteindelijke keuze! :t
 
Thx voor de suggestie.
Zeker naar gekeken, maar ik vind ze niet of nog niet mooi of nog heel erg duur in aanschaf.
Bovendien is de stroomprijs nog niet "gratis", al is het wel goedkoper.
 
Ga zeker ook de alternatieve motoren rijden (honda NC en NT1100 DCT), maak je denk ik een meer afgewogen keuze.

Tot slot nog een kanttekening bij het door jou genoemde voordeel van de 6 jaar garantie op de Suzuki: Die geldt maar tot 100.000 km dus in jouw geval ook maar gewoon 2 jaar garantie. Bij Honda is de garantie dan wel weer echt 5 jaar ongeacht het aantal km's, ook op een NT1100 DCT dus het hoeft geen NC te worden. :+
Heb helaas de NT1100 nog niet gereden, maar die past ook prima in het rijtje qua comfort/opties met mogelijk als heel interessant DCT en een veel betere garantieregeling.

En ter overweging zeker omdat het zoveel geld betreft: eerst eens de keuze motor een week huren en 'simuleer'/ of voer dan uit hoe je van plan bent om hem te gebruiken, m.a.w. buiten de vakantie 's ochtends door de spits 150 km en 's avonds weer terug, dit 5 dagen per week.
 
Kleine update over garantie, want heb zelf ook interesse op termijn.
De kleine lettertjes van Suzuki maar eens gelezen en de 2 jaar klopt niet helemaal:

"De garantie gaat in op de dag van aflevering, waarbij de wettelijke verplichting geldt dat het kentekenbewijs dan ook op naam van de nieuwe eigenaar is gesteld. De garantietermijn voor fabrieksgarantie is maximaal 36 maanden zonder kilometerbeperking.
Opvolgend wordt er door de importeur een aanvullende garantie van 36 maanden gegeven tot een maximum van 100.000 km (afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt)."

Bron op pagina 2: https://www.suzuki.nl/documents/1069/Algemene_Garantie_Bepalingen_Suzuki_Motoren_2023.pdf

Ergo eerste 3 jaar van de fabrieksgarantie geen km beperking en kan dus prima 150.000 worden gereden, maar zodra je al over de 100.000 km bent aan het einde van jaar 3 heb je niets aan de resterende importeursgarantie (ook 3 jaar). Die geld tot 100.000 in maximaal 6 jaar.
Nog een opvallend detail: corrosie c.q. roest wordt uitgesloten van garantie, maar kunnen zeer waarschijnlijk met een beroep op de conformiteitsregeling (BW 6:185v) indien dit niet normaal mag worden verwacht alsnog via nationale wetgeving in aanmerking komen.

Garantie van Honda:

2 jaar onbeperkte fabrieksgarantie zonder km beperking + 3 jaar importeursgarantie ook zonder km beperking inderdaad (niet gevonden in algemene voorwaarden). Geen woord over corrosie/roest.
Bron: https://www.honda.nl/content/dam/local/be-ne-lux/motorcycles/AlgemeneVoorwaarden-NED20202021.pdf
 
Misschien heb je hier wat aan,
Mijn keuze voor de Honda NT DCT 1100

Apple car play/ of android
Handvat verwarming
Cruise control
Koffers (nadeel je helm past er niet in).
Flippers op het stuur.
TomTom go en Google maps
Mooi display met rijmodussen.
En verrassend wendbaar.
Inmiddels 13000 km mee gereden.
Middenbok.
Fantastische windbescherming waar je met meer dan 150 km en open vizier kan rijden.


Aanpassing
Comfortzadel het originele zadel voelde ik na een uurtje of 4 m’n zitbotje en met het comfort zadel geen centje pijn.
Osco smeersysteem voor de ketting.
Stuurverhoger 2 x omhoog en naar achteren.
(Ik ben 172 cm 80 kg.).
Tanktas.
Draadloze module USB poort gemaakt.
(Of je moet bedraad gebruiken, maar bij mij viel hij soms uit vandaar draadloze module.)
 
Kleine update over garantie, want heb zelf ook interesse op termijn.
De kleine lettertjes van Suzuki maar eens gelezen en de 2 jaar klopt niet helemaal:

"De garantie gaat in op de dag van aflevering, waarbij de wettelijke verplichting geldt dat het kentekenbewijs dan ook op naam van de nieuwe eigenaar is gesteld. De garantietermijn voor fabrieksgarantie is maximaal 36 maanden zonder kilometerbeperking.
Opvolgend wordt er door de importeur een aanvullende garantie van 36 maanden gegeven tot een maximum van 100.000 km (afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt)."

Bron op pagina 2: https://www.suzuki.nl/documents/1069/Algemene_Garantie_Bepalingen_Suzuki_Motoren_2023.pdf

Ergo eerste 3 jaar van de fabrieksgarantie geen km beperking en kan dus prima 150.000 worden gereden, maar zodra je al over de 100.000 km bent aan het einde van jaar 3 heb je niets aan de resterende importeursgarantie (ook 3 jaar). Die geld tot 100.000 in maximaal 6 jaar.
Nog een opvallend detail: corrosie c.q. roest wordt uitgesloten van garantie, maar kunnen zeer waarschijnlijk met een beroep op de conformiteitsregeling (BW 6:185v) indien dit niet normaal mag worden verwacht alsnog via nationale wetgeving in aanmerking komen.

Garantie van Honda:

2 jaar onbeperkte fabrieksgarantie zonder km beperking + 3 jaar importeursgarantie ook zonder km beperking inderdaad (niet gevonden in algemene voorwaarden). Geen woord over corrosie/roest.
Bron: https://www.honda.nl/content/dam/local/be-ne-lux/motorcycles/AlgemeneVoorwaarden-NED20202021.pdf

Terecht punt, het is idd 3 jaar, ik ging ten onrechte uit van de "standaard" 2 jaar fabrieksgarantie die bij veel merken geldt. I stand corrected! :t
 
En elektrisch ook overwogen? In 4 jaar tijd ga je er zo'n €25.000,- aan benzine (200.000 bij 1 op 16 en €2,- de liter) ingooien. Als je dat meerekent zijn er ook serieuze en comfortabele elektrische motoren binnen handbereik.

Begrijp me niet verkeerd he, aan zowel die Versys als de V-strom ga je ongetwijfeld ook een hele fijne motor hebben! Ik vind echter een kritische of andere blik in zo'n topic nuttiger dan enkel het bevestigen van TS in diens voorgenomen keuze, dus zo moet je mijn bijdrages ook een beetje zien.

Veel succes en natuurlijk plezier met je uiteindelijke keuze! :t
De Vstrom doet makkelijk 1:23 naar het werk. Dus dat scheelt al een hoop.

Die 25.000 euro smeer je uit over 4 jaar en hoef je nu niet in 1 keer op te hoesten. Dat is ook een punt.
Bovendien, als je, net als ik, 450km op een dag regelmatig moet rijden is het toch wel heel erg fijn dat je dit op 1 tank kunt rijden.

Elektrisch is leuk, maar nog niet interessant (voor mij)
 
Het was een heel kort nachtje slapen ... Vanmorgen om 3.00 uur opgestaan en zit nu lekker in Zuid-Frankrijk.

Mijn keuze neigt richting de V-Strom. Niet in de laatste plaats omdat ik het stuur van de Kawasaki bij mij de garage niet in krijg.

De Honda nc750x heb ik zeker gezien (nog niet gereden) maar vind deze er nogal smal uitzien. Prima voor in de stad en kleine stukjes snelweg, maar voor 120km snelweg per dag?

Ik sta zelf prima open voor een jong gebruikte motor (bijvoorbeeld die V-Strom uit Krommenie 😉).
Met nog zelf te (laten) plaatsen accessoires scheelt het dan ongeveer 2.500 euro. Op zich best een goede deal.

Echter, op een nieuwe V-Strom zit nu 6 jaar garantie. Iets waar mijn vrouw best gevoelig voor is.

Voor wat betreft de verzekering, rijd ik nu 25 jaar schadevrij. Een eerste schade heeft geen impact op mijn premie. Een tweede schade zou 5 of 10% extra premie betalen zijn. Ook nog wel te overzien.

Vannacht maar eens een goed nachtje slapen.
In de vakantie toch de keuze gemaakt op ook nog op een Honda nt1100 te gaan proefrijden. Inmiddels contact met de dealer gehad en het kan hoop ik vrijdag (hoor ik morgen).

Vannacht eerst hier in Frankrijk de laatste nacht doorbrengen en morgenvroeg terug naar Nederland.

Wordt vervolgd...
 
Net terug van de proefrit... Op een dct variant gereden van 2 km oud. Oftewel gloednieuw.

Motorisch vond ik de motor zeker niet top. Zowel automatisch als handgeschakeld vond ik hem "traag" reageren.

Qua zithouding was het ook niet ok.
De motor zit lager dan de v-strom en de Versys. Het stuur staat wat laag ver weg, waardoor ik met mijn postuur ingekakt moest zitten. Geen fijne houding.
Natuurlijk is dat op te lossen met stuurverhogers (risers), maar dan moet de rest wmb wel perfect zijn.

Verder is het een smalle(re) motor. Maximaal 86 cm breed. Geen standaard handkappen, dus met de kou geen bescherming van buitenaf, alleen van binnen met de handvatverwarming.

Opbergruimte meer dan genoeg met twee zijkoffers en een topkoffer.


De nt1100 is niet mijn motor.

Het gaat de v-strom 1050 worden. Ik heb van Hoegee een goede eerste offerte gehad.
Met valbeugels, mistlampen, handvatverwarming, 56l topkoffer en een scottoiler inclusief montage van alles voor 18K rond.

Weet niet of daar nog rek in zit...
Wat is jullie ervaring bij nieuwe aanschaf (zonder inruil)?
 
Weet niet of daar nog rek in zit...
Wat is jullie ervaring bij nieuwe aanschaf (zonder inruil)?
Nog nooit een nieuwe gekocht, maar ik denk ook altijd: als jij onderhandelt tot de laatste euro, zijn ze ook minder geneigd om je straks wat coulance te bieden als er eens wat tegenzit.

Waarmee ik niet bedoel dat je niet moet onderhandelen ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Het is leven en laten leven.
Ik onderhandel nooit onderste uit de kan

Maar succes met je DL1050
Ga je veel plezier aan beleven *O*
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Ik zie ze staan voor 16.300,- met de opties die jij erbij doet en montage geen gekke prijs lijkt me.
Mischien kan je er nog een overtrek zadel bij lullen.
veel plezier alvast,
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Haal er een setje Gerbings bij ipv handvatverwarming.
Ga je geen seconde spijt van hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Ja ja ja!!! Hij is er en wat is ie mooi!
Gisteren mijn Suzuki V-Strom 1050 opgehaald en meteen er mee op pad geweest naar een jubileum.
In de middag met regen heen en in de avond terug. Heerlijk dat avontuur.
Lekker genieten, zo’n pak pampers past precies in je topkoffer 🧐
 
Terug
Bovenaan Onderaan