Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Toch al bijna 20% korting, daarnaast is de afschrijving op dit moment nog erg laag. Dat gaat de komende jaren wel weer veranderen.Er staat in Hoogeveen een Honda CB500X uit 2019 te koop voor 6890€.
Dat is 1500€ minder dan een nieuwe. Dat fabeltje dat nieuwe motoren snel afschrijven,wordt alleen verteld door motor rijders die nog nooit een nieuwe motor hebben gekocht.
Is voor woon werkverkeer. Begreep dat 125cc (gloednieuw) niet ideaal is voor de snelweg. Ik ga dan maar een (tweedehandse) enduro supermoto zoeken van 500-800cc.Als je per se een 125 wil, koop wat je mooi vindt. De supermoto's zijn inderdaad wel de leukste looks in die klasse.
Maar bespaar jezelf de snelweg..
Dus nieuwe motoren hoeven niet snel af te schrijven?Er staat in Hoogeveen een Honda CB500X uit 2019 te koop voor 6890€.
Dat is 1500€ minder dan een nieuwe. Dat fabeltje dat nieuwe motoren snel afschrijven,wordt alleen verteld door motor rijders die nog nooit een nieuwe motor hebben gekocht.
Thanks voor het advies!125 4T 11kW heeft gewoon niet lekker fut op de snelweg. Zat je met A1 dan zou het zeker doen.
Ik heb een tijdje een Qingqi SM200GY gehad. 200cc, wel 11kW. Op de snelweg rond topsnelheid was het gewoon bijzonder onvoorspelbaar. Dan haalde je 115, maar na de dekking van het bosje viel je opeens terug naar 95 enz. Telkens wat aan het jojo'en. Is bijzonder oncomfortabel. Ook is de winbescherming uiteraard ruk, maar dat moge duidelijk zijn op een enduro.
De 300cc klasse is sterk genoeg voor NL snelweg verkeer. Hier ook een Versys 300 er bij staan. Die rijdt makkelijk 130/135 onder alle omstandigheden. Met windstil haal je de 150/155 er wel mee.
De 300/400 twin klasse is gewoon heel erg fijn gezien je er overal flink gas mee kunt geven en echt kunt uitmelken. Zwaarder kan zeker, maar dat is niet perse beter/leuker.
Je moet je ook bedenken dat die Aprilia SX (XS bestaat niet) gebouwd is als uitvergrote brommer en daarom zo goedkoop is.
Alle rijwieldelen zijn daar ook op gemaakt. Kwa slijtage en ophanging zul je al snel op de ontwerpbekerkingen komen.
Vind je het enduro model nou erg gaaf kun je ook naar een BMW G650X kijken, als je hem 2e hands kunt vinden. Dat is een krachtige enduro, maar geen wedstrijd blok dus het blijft gewoon heel.
Laat je voor woon-werk niet verleiden voor een KTM/Beta/hardcore-enduro-merk. Power zat. Die 125 2T of groter halen makkelijk snelweg snelheden. Je staat alleen veel te vaak zuigers te wisselen en ander onderhoud te doen. Die zijn puur op de technische limiet gebouwd.
Nog tips voor in de winter? Is het te doen bij 0 graden buiten of is dat te glad op de snelweg?
Ja zal ook met het OV kunnen als het echt niet meer kan. Bij hoeveel graden is het niet te doen om de motor te pakken? Ik heb nog nooit in de winter gereden.Zo rond de nul graden is tricky qua temperatuur. Dan zit er vaak nog wat vocht in de lucht en kunnen sommige stukken weg opeens aanvriezen en glad zijn. Terwijl de rest van de weg niet glad is. Een paar graden kouder is het overal gemeen zo droog gevroren dat de wegen helemaal niet meer glad zijn. En als er een laag sneeuw ligt is het natuurlijk ook glad alleen daar ben je dan op voorbereid.
Maar als het echt glad is pak ik tegenwoordig de motor niet meer. Vroeger ook nog wel door de sneeuw gereden, maar ik pak nu zelf dan eerder het OV. En we hebben winters gehad dat dat ook niet reed, dan snapt ook meteen iedereen dat je helemaal niet komt. Maar hangt ook een beetje van het type werk af, ik werkte ook voor corona al best vaak thuis.
Het letterlijke woon-/werkverkeer, dus naar mijn eigen standplaats, is voor mij overigens een kwartiertje wandelen dus dat doe ik nooit met de motor. Maar ik ben wel een paar keer per week op andere locaties (Breda, Utrecht, Amersfoort, soms Groningen) en dat deed ik veelal met de motor. Ik pak in de winter vooral vaker de trein omdat ik de files zat ben. Als het niet vroeg donker is rij ik dan op de terugweg vaak een binnendoorroute maar daar is in het pikdonker ook niks aan.
Temperatuur boeit mij niet. Als ik langer dan een half uur moet en het is onder het vriespunt trek ik een verwarmd Gerbing vest aan onder mijn motorjas en kan dan uren blijven rijden als het moet. Het is vooral de gladheid die je zo'n beetje rond de 2-3 graden kunt gaan verwachten als het vochtig weer is. En zoals al gezegd, doorgaande wegen zijn dan meestal gestrooid en minder glad dan de lokale wegen in jouw eigen wijk. Busroutes worden ook eerder gestrooid dan andere wegen dus daar kun je ook even op letten.Ja zal ook met het OV kunnen als het echt niet meer kan. Bij hoeveel graden is het niet te doen om de motor te pakken? Ik heb nog nooit in de winter gereden.
Cool! Bij hoeveel graden zou je niet de motor willen pakken om naar werk te gaan?Motorpak, col om de nek, handvatverwarming (Oxford) en evt verwarmde handschoenen lijken mij genoeg.
Als je voor 12v verwarmde onderkleding gaat, reken eerst uit of je generator genoeg levert.
In de herfst/winter reed ik dagelijks Utrecht/Eindhoven op en neer. Zonder Gerbing
Meer cc/meer vermogen is niet perse leuker. Een 300 kun je flink gasgeven in redelijke bochten. Een 100+pk vraagt wat meer beheersing. Ook is het gevoel van op het limiet van het materiaal rijden best lekker. Gaat je met een 1000cc racemonster niet lukken.Thanks voor het advies!
Wat bedoel je met zwaarder hoeft niet beter/leuker te zijn?
Hoe koud moet het zijn met regen?Kou stopt me niet. Nat stopt me ook niet. Kan je je perfect op kleden.
De combinatie van beide doe ik niet meer, niet omwille van comfort maar wegens het risico niet waard.
Tenzij met de enduro, daarmee ga ik gewoon wel in de sneeuw spelen.
Liefst niet, maar zolang het echt nat is en niet aanvriest heb ik er geen problemen mee.Hoe koud moet het zijn met regen?
Als 300cc prima te doen is voor op de snelweg bij woon werkverkeer dan koop ik liever een nieuwe 300cc. Ik heb eigenlijk niet zo veel met motors waarbij je 140+ mee kan rijden aangezien ik niet het risico wil nemen op boetes en een ongeluk.Meer cc/meer vermogen is niet perse leuker. Een 300 kun je flink gasgeven in redelijke bochten. Een 100+pk vraagt wat meer beheersing. Ook is het gevoel van op het limiet van het materiaal rijden best lekker. Gaat je met een 1000cc racemonster niet lukken.
Precies, hoe zit het op de snelweg met zn 300cc, lukt inhalen makkelijk en kan je nog prima 120 bij harde wind? Zit echt te twijfelen tussen een gloednieuwe 300cc of een gebruikte 500-800cc.. Gaat dan wel om een supermoto.Ik heb ook een CB300R staan in de stal.
Voor als ik zin heb om eens echt de idioot uit te hangen zonder m'n leven en rijbewijs in ogenblikkelijk gevaar te brengen.
Ja ff kijken of ik iets nieuws kan vinden van 300-500cc voor 5-6k. Anders ga ik maar iets tweede hands kopen voor die prijs.Een ongeluk komt meestal niet door te hoge snelheid op de snelweg. Ook met krachtige motoren rijd ik geen lange afstanden sneller dan dat.
Niets te zien met wat de motor kan, louter met comfort. Gebulder, geluid, nekspieren, rug, ...
(Buiten op m'n duc, die is schandalig comfortabel aan 200.)
Wil je wel 120 bij écht harde wind?
De CB300R rijdt 155 met mijn 92 kilo erop, en 120 in ongeveer alle omstandigheden.
Een 500-800 supermoto, dat is allemaal rond de 650-690, als je't over woonwerkgebruik hebt. De keuze is niet enorm.
Stuurmoffen.Thanks allemaal. Ik ben er over uit. Toch maar voor een tweedehandse motor gaan van 500cc+
Nog tips voor in de winter? Is het te doen bij 0 graden buiten of is dat te glad op de snelweg?
Was serieus hoor, ik doe ze erop als ik alleen nog maar door het donker rijd , altijd warme handen en droge handschoenen.Stuurmoffen.
Versys 300 lijkt nog een beetje enduro achtig. Al is dat natuurlijk een All-road/Adventure motor.Ja ff kijken of ik iets nieuws kan vinden van 300-500cc voor 5-6k. Anders ga ik maar iets tweede hands kopen voor die prijs.