Eerste spijker in band !

Only_Sunny

Rookie
18 feb 2014
24
0
Sittard
Neeeeeh, gisteren erachter gekomen dat er een spijker in mijn achterband zit .. Heb de motor pas hmpfff .. Band verliest ook langzaam zijn druk.


Heb veel gelezen over pluutjes en propjes, pluutjes zijn blijkbaar veel betrouwbaarder.

Enig idee waar ik dit het beste kan laten doen in Midden- Zuid-Limburg ? ..

En kan ik de garage voor gek verklaren als ze me voorstellen een geheel nieuwe band eronder te leggen ?
 
De belangrijkste redenen dat je een tubeless band van binnen uit moet repareren zijn ten eerste dat je dan kan zien of de koordlagen/karkas nog goed is en repareren dus verantwoord is.
Ten tweede is een tubeless eigenlijk een buiten en binnenband in 1 dus moet je via de binnenkant de binnenlaag die dus de binnenband vormt repareren.
Ten derde kun je als de band van de velg af ligt ook meteen zien of er niet zo veel beschadigingen in het binnenband gedeelte zitten door te lang door rijden dat het geen nut meer heeft om te repareren.
Ten vierde kan de reparatie van binnenuit dus niet door de middelpuntvliedende kracht n per ongeluk los gaan maar wordt altyd vast gedrukt behalve als je stil staat natuurlijk.

Zo goed genoeg redeemer? 8-) _O-


He he, gelukkig. Tenminste nog 1 iemand die het weet.
 
Belangrijkste is hoe de berijder zich voelt met een gerepareerde band. Stel dat de band verantwoord gerepareerd kan worden en de berijder voelt zich er toch niet prettig bij dan zou ik het niet doen. Als je angstig op de motor zit is de lol er gauw af..
Je eigen gevoel volgen en dan een bandenspecialist opzoeken die het eventueel zou willen/kunnen uitvoeren..

Dát is een waarheid als een koe.
Mensen die vást overtuigd zijn van hun eigen gelijk proberen nu anderen die nét zo overtuigd zijn van het tegendeel te overtuigen. Dat heeft geen zin en levert alleen eindeloze discussies op.
Repareer de band als het veilig kan én jij je daar goed/veilig bij voelt, maar ben je het daar niet mee eens dan doe je er een nieuwe op. Eigen keuze.

Er is maar één punt in de hele discussie waar ik wel van roep dat het écht niet kan en dat is doorrijden met een prop of veter. Dat zijn NOODreparaties en niet bedoeld om mee door te rijden, dan neem je te grote risico's. Een motorband heeft nu eenmaal veel meer te lijden als een autoband.
 
Het enige wat ik nog steeds mis is het waarom niet proppen van een band.

Als je in een Tubeless band kijkt, zie je de binnenkant natuurlijk. Die laag die je ziet en voelt is de ingebakken binnenband. Die loopt van hiel naar hiel en vormt samen met de velg een kamer/luchttank.
Wat doe je als je een binnenband plakt? Dat lijm je een lapje over het gat heen. Zo hoort het dus ook bij een TL band te gebeuren. Je plakt vanaf de binnenkant een patch over het gat heen, of een paraplu om het gat zelf op te vullen. Of soms eerst een stem in het gat en dan pas een patch/lap over het gat. Maar dan praat je al over de grotere banden.

Wat doet nou een prop?
Die word van buitenaf dwars door de binnenbandlaag gefrot en zou dus op de dikte van de binnenbandlaag af moeten dichten. Na eerst het gat opgewerkt te hebben met één of andere rasp/boor. Zie je het al gebeuren? En maar te zwijgen over hoeveel proppen ik er in mijn bandentijd uit heb gehaald die NAAST de spijker zaten.

Een motorband is uit diverse lagen opgebouwd. Alles bij elkaar is het nog steeds heel erg dun en fragile. De schade die je aan moet brengen om er uberhaubt een prop in te frotten is al genoeg om de hele band weg te gooien.

Een autoband daarintegen is al vele malen dikker qua opbouw. Maar nog steeds zal een prop op de dikte van de Tubeless laag af moeten dichten. Het is en blijft een noodreparatie, zeker gezien het feit dat de binnenkant niet word geinspecteerd.

Een traktorband daar integen is natuurlijk nog dikker opgebouwd, om nog maar te zwijgen van een EM type band (Earth Move of bijvoorbeeld een shovel band) Die zijn tientallen cm's dik, en daar worden ook geen duizelingwekkende snelheden mee gehaald.

Maar JanB heeft gelijk. Er zijn er altijd die het beter weten. Dus have fun! Maar denk aan je veiligheid.
En volgens mij is er ook nog een Duitse juridische kant van dit propverhaal. Maar dat kan ik niet onderbouwen.
En vergeet niet dat de banden HET belangrijkste onderdeel zijn van je brommert. Al zijn je remmen nog zo goed, ze werken nog steeds alleen het beste als de banden in topconditie zijn.....
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je ook nog dat autobanden radiaal banden zijn en motorbanden digitaal banden zijn.
het loopvlak van een auto is verstevigd zodat een prop beter op zijn plaats blijft zitten. en de voordragen van een digitaal band wringen constant als daar een prop in zit dan wringt en wereld deze eruit.
ikzelf heb gereden met een band met paraplu dit vind ik naast vervangen een redelijke oplossing
 
Dan heb je ook nog dat autobanden radiaal banden zijn en motorbanden digitaal banden zijn.
het loopvlak van een auto is verstevigd zodat een prop beter op zijn plaats blijft zitten. en de voordragen van een digitaal band wringen constant als daar een prop in zit dan wringt en wereld deze eruit.
ikzelf heb gereden met een band met paraplu dit vind ik naast vervangen een redelijke oplossing

digitaal moet zijn radiaal
voordragen moet zijn koordlagen

fijn die auto invulling op een 'smartphone'
 
Mij is ooit verteld door een bandenboer dat proppen noodreparaties zijn bij een autoband om thuis te komen.
Ik zou al niet eens beginnen om een prop in een motorband te monteren.

Autobanden heb ik altijd laten plakken van binnenuit, mits het gat er in was gekomen door een spijker/schroef.
Motorbanden (gelukkig pas 2 keer gehad) die ik lek heb gereden gingen in rook op door een professionele burnout. :P
Heb ik er toch nog een klein beetje plezier van gehad. ;)
 
Mij is ooit verteld door een bandenboer dat proppen noodreparaties zijn bij een autoband om thuis te komen.
Ik zou al niet eens beginnen om een prop in een motorband te monteren.

langs de kant van de snelweg ram ik dr zo rap mogelijk een prop in, desnoods rij ik wel met n zachte band voorzichtig door...
Ben n paar jaar truckbanden monteur geweest, veel pechdiensten en vaak langs de snelwegen en dat is echt de laatste plek waar je wiilt staan. Ik rij liever mn band en velg aan gort dan daar een minuut te lang te staan
 
Maat had de eerste dag in Italie een schroef in zijn band. Is toen met een prop gerepareerd en daar heeft hij 2 weken in de alpen nog mee rondgereden. Dag voor vertrek naar huis nieuw achterbandje laten monteren, want hij wilde met de prop niet nog 1250 km naar huis rijden. We hebben toen de prop even bekeken maar ik trok hem wel erg makkelijk uit de band. :X

Hier het gat met de prop er naast. Wissel was wijs besluit lijkt me. Prop is toch echt voor nood.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat ik nog steeds mis is het waarom niet proppen van een band.

Wat volgens mij ook meespeelt is dat een motorband veel meer beweegt. Hij wordt ongelijkmatig verwarmd/afgekoeld, er komen allerlei krachten op te staan. Daarnaast is er een kans dat er koordlagen beschadigd zijn, waardoor de band nog veel meer gaat wringen/bewegen.
Daar zit die prop in een gat, vastgehouden door wat lijm en het deel dat aan de binnenkant van de band zit.
De kans dat die prop over een langere periode écht goed blijft zitten, zelfs als die er zo goed mogelijk in is gefrot, is gewoon niet groot.
 
Neeeeeh, gisteren erachter gekomen dat er een spijker in mijn achterband zit .. Heb de motor pas hmpfff .. Band verliest ook langzaam zijn druk.


Heb veel gelezen over pluutjes en propjes, pluutjes zijn blijkbaar veel betrouwbaarder.

Enig idee waar ik dit het beste kan laten doen in Midden- Zuid-Limburg ? ..

En kan ik de garage voor gek verklaren als ze me voorstellen een geheel nieuwe band eronder te leggen ?

Gewoon ff band bij bandencentrale aan de binnenkant laten plakken!

Mijn huidige achterband heeft er ondertussen 2 van die reparaties op zitten.

Kan geen kwaad, kun je band mooi oprijden.
 
Dus jij rijdt 200+ met een PROP, terwijl wij het hier hebben over een PARAPLU. Wie is er hier nou gek?

Prop plug, maakt niet zo veel uit buiten dat en prop wel eens terug gaat lekken en een plu (of gewoon zon plakker voor een binnenband) permanenter is.

snelheid maakt niet zo veel uit, misschien gaat hij wat sneller terug lekken... maar ontploffen? hoe zou dat fysisch in zijn werk moeten gaan?
 
Prop plug, maakt niet zo veel uit buiten dat en prop wel eens terug gaat lekken en een plu (of gewoon zon plakker voor een binnenband) permanenter is.

snelheid maakt niet zo veel uit, misschien gaat hij wat sneller terug lekken... maar ontploffen? hoe zou dat fysisch in zijn werk moeten gaan?

Waar zeg ik dat ie gaat ploffen? :?
 
Maat had de eerste dag in Italie een schroef in zijn band. Is toen met een prop gerepareerd en daar heeft hij 2 weken in de alpen nog mee rondgereden. Dag voor vertrek naar huis nieuw achterbandje laten monteren, want hij wilde met de prop niet nog 1250 km naar huis rijden. We hebben toen de prop even bekeken maar ik trok hem wel erg makkelijk uit de band. :X

Hier het gat met de prop er naast. Wissel was wijs besluit lijkt me. Prop is toch echt voor nood.

[afbeelding]

[afbeelding]


dat is nou niet direct een gat waar je nog een prop, plug ,plakker of wat dan ook in/op doet.
soms kan je niet anders maar ik had daar meteen een motorzaak mee opgezocht.
 
dat is nou niet direct een gat waar je nog een prop, plug ,plakker of wat dan ook in/op doet.
soms kan je niet anders maar ik had daar meteen een motorzaak mee opgezocht.

Motorzaak (Italiaanse) heeft de plug/prop gezet. schroef eruit, opboren en prop er in. De scheuren die je ziet zijn er in de twee weken erna in gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan