Eerste spijker in band !

Only_Sunny

Rookie
18 feb 2014
24
0
Sittard
Neeeeeh, gisteren erachter gekomen dat er een spijker in mijn achterband zit .. Heb de motor pas hmpfff .. Band verliest ook langzaam zijn druk.


Heb veel gelezen over pluutjes en propjes, pluutjes zijn blijkbaar veel betrouwbaarder.

Enig idee waar ik dit het beste kan laten doen in Midden- Zuid-Limburg ? ..

En kan ik de garage voor gek verklaren als ze me voorstellen een geheel nieuwe band eronder te leggen ?
 
Je zou het alleen kunnen vergelijken als je met caravan en skibox....

timthumb.php
 
Perfecte oplossing = band vervangen.
Minder dure optie = paraplu.
Slechtste optie = prop.
Volgens mij is daar geen speld tussen te krijgen.
Maar de vraag is of een prop een acceptabele oplossing is.
Hoe vaak raakt een band lek, en wat zijn de gevolgen daarvan?
Hoe vaak raakt een band met een prop opnieuw lek, en wat zijn de gevolgen daarvan?
Ik zie op MF soms een topic over een lekke band, maar ik heb nog geen ongeluk gezien naar aanleiding daarvan.
Ik heb op MF nog geen topic gezien over een losgekomen prop.
 
Perfecte oplossing = band vervangen.
Minder dure optie = paraplu.
Slechtste optie = prop.
Volgens mij is daar geen speld tussen te krijgen.
Maar de vraag is of een prop een acceptabele oplossing is.
Hoe vaak raakt een band lek, en wat zijn de gevolgen daarvan?
Hoe vaak raakt een band met een prop opnieuw lek, en wat zijn de gevolgen daarvan?
Ik zie op MF soms een topic over een lekke band, maar ik heb nog geen ongeluk gezien naar aanleiding daarvan.
Ik heb op MF nog geen topic gezien over een losgekomen prop.
Heb je een paar posts terug gekeken?

Ik heb iig ook nog nooit een topic over losgekomen plu gezien.
 
ja vast, je had het over het koord aansteken zodat het vastsmelt.

als je even vermeld waar je werkt weet ik tenminste waar ik niet heen moet met een lekke band.
Je begrijpt me verkeerd geloof ik.

Nagel in band --> nagel eruit --> gaatje ruimen --> koord erin --> uitstekende delen afknippen --> rest smelt je af, tot het aan je band plakt (uiteraard zodra het wat gesmolten is uitblazen :+ ) --> gegarandeerd geen lekkage.

maar ach als jij liever wat meer geld aan banden uitgeeft, moet je zelf weten hoor. ;)
 
Laatst bewerkt:
Perfecte oplossing = band vervangen.
Minder dure optie = paraplu.
Slechtste optie = prop.
Volgens mij is daar geen speld tussen te krijgen.
Maar de vraag is of een prop een acceptabele oplossing is.
Hoe vaak raakt een band lek, en wat zijn de gevolgen daarvan?
Hoe vaak raakt een band met een prop opnieuw lek, en wat zijn de gevolgen daarvan?
Ik zie op MF soms een topic over een lekke band, maar ik heb nog geen ongeluk gezien naar aanleiding daarvan.
Ik heb op MF nog geen topic gezien over een losgekomen prop.


Nou, ik sleutel heel veel aan lanbouw/grondverzetmachines en daar gebruiken we veel proppen, waarom? rijden vaak lek en die banden pak je er niet makkelijk af + die banden zijn zo sterk en dik dat ze niet beschadigen door een spijker o.i.d.

Meestal blijven die proppen prima zitten maar het komt ook wel eens voor dat er 1 uitschiet, is bij zulke machines niet erg, tegen de tijd dat de machinist koffie gaat drinken hoort hij hem wel sissen en drukt er een nieuwe prop in.
Bij een motorfiets, zou ik het risico en de verantwoordelijkheid voor de gevolgen niet willen nemen, dat jij dat wel doet baart me enigszins zorgen.
 
Hangt een beetje af van waar de prop zit. Mijn prop is er ingezet door een bevriende anwb-er (die toch wel weten wat ze doen zou je zeggen). Normaal zou hij het ook niet doen maar mijn gat zat precies in het profiel en buiten het loopvlak (van een verder haast nieuwe band) waardoor hij zijn handen in het vuur durfde te steken dat hij er niet uit zou schieten alleen moet je de band niet helemaal oprijden
 
Hangt een beetje af van waar de prop zit. Mijn prop is er ingezet door een bevriende anwb-er (die toch wel weten wat ze doen zou je zeggen). Normaal zou hij het ook niet doen maar mijn gat zat precies in het profiel en buiten het loopvlak (van een verder haast nieuwe band) waardoor hij zijn handen in het vuur durfde te steken dat hij er niet uit zou schieten alleen moet je de band niet helemaal oprijden


En waar ligt dan de grens van ''niet helemaal op'' ?


De band vervormt daar ook.
 
Laatst bewerkt:
Ja er is geen hard getal op te zetten maar zou zelf zeggen tot hij ook echt de prop ''op'' begint te rijden. Het is inderdaad geen ideale oplossing (daarom dat de band dit weekend vervangen word) maar heb er toch een kilometer of 1500 mee gereden zo
 
Het hangt er natuurlijk van af hoe oud of nieuw de band is. Als je band toch al bijna op is, is het niet de moeite om 'm te repareren, dan neem je een nieuwe. Als je band nog nieuw is, dan zou je met een gerepareerde band nog heel veel moeten rijden, en dan moet die reparatie (prop of plu of whatever) wel heel goed zijn om na 10.000 km niet losgekomen te zijn. Dus dan neem je liever een nieuwe band.
 
Het hangt er natuurlijk van af hoe oud of nieuw de band is. Als je band toch al bijna op is, is het niet de moeite om 'm te repareren, dan neem je een nieuwe. Als je band nog nieuw is, dan zou je met een gerepareerde band nog heel veel moeten rijden, en dan moet die reparatie (prop of plu of whatever) wel heel goed zijn om na 10.000 km niet losgekomen te zijn. Dus dan neem je liever een nieuwe band.


Plu, daar kan je de band mee oprijden, prop is een noodoplossing om vanaf de vluchtstrook naar de garage te rijden om er een plu in te laten zetten.
 
Plu, daar kan je de band mee oprijden, prop is een noodoplossing om vanaf de vluchtstrook naar de garage te rijden om er een plu in te laten zetten.
Volgens mij bedoelt Xtine dat ze nooit een reparatie wil. Geen plu, prop of wat dan ook.
Een oude lekke band kun je sowieso maar beter gelijk vervangen.
Een nieuwe gaat nog 10.000 km mee. Al die tijd ben je afhankelijk van een gerepareerde band.

Een plu zou ik wel vertrouwen. Een prop twijfel ik aan. Ik heb nog nooit een lekke band gehad en ik wil het antwoord klaar hebben als het me een keer gebeurt. Het is duidelijk dat de prop het slechtst is. Maar die reparatie zou ik zelf kunnen uitvoeren langs de kant van de weg. En dan? Loop ik het risico dat de prop er uitkomt en ik opnieuw een lekke band heb. Ik loop altijd het risico dat ik een lekke band krijg en toch rijdt ik motor. Waarom zou ik dan niet met een prop kunnen rijden?
 
Volgens mij bedoelt Xtine dat ze nooit een reparatie wil. Geen plu, prop of wat dan ook.
Een oude lekke band kun je sowieso maar beter gelijk vervangen.
Een nieuwe gaat nog 10.000 km mee. Al die tijd ben je afhankelijk van een gerepareerde band.

Een plu zou ik wel vertrouwen. Een prop twijfel ik aan. Ik heb nog nooit een lekke band gehad en ik wil het antwoord klaar hebben als het me een keer gebeurt. Het is duidelijk dat de prop het slechtst is. Maar die reparatie zou ik zelf kunnen uitvoeren langs de kant van de weg. En dan? Loop ik het risico dat de prop er uitkomt en ik opnieuw een lekke band heb. Ik loop altijd het risico dat ik een lekke band krijg en toch rijdt ik motor. Waarom zou ik dan niet met een prop kunnen rijden?


Omdat je om de prop te plaatsen het gat groter moet maken, als de prop er uit komt is de band heel snel leeg, is niet zo fijn.
 
Wat volgens mij ook meespeelt is dat een motorband veel meer beweegt. Hij wordt ongelijkmatig verwarmd/afgekoeld, er komen allerlei krachten op te staan. Daarnaast is er een kans dat er koordlagen beschadigd zijn, waardoor de band nog veel meer gaat wringen/bewegen.
Daar zit die prop in een gat, vastgehouden door wat lijm en het deel dat aan de binnenkant van de band zit.
De kans dat die prop over een langere periode écht goed blijft zitten, zelfs als die er zo goed mogelijk in is gefrot, is gewoon niet groot.

Tja, wat is niet groot en wat is een langere periode?

Bij mij is 1 van de 4 na een tijdje gaan lekken (net zo snel leeglopen als bij een schroef erin) en die heb ik toen vervangen. Met alle proppen heb ik meer dan 10.000 km gereden (banden gewoon opgereden).

Overigens is de prop aan de binnenkant van de band behoorlijk groot als de prop goed gezet is; die zie ik zomaar nog niet door het gat naar buiten komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan