eerste toermotor voor vrouw

sunjata

MF'er
22 nov 2014
104
0
Hoi mede-motormuizen!

Ik snap dat er veel vragen zijn over de aanschaf van een eerste motor. Ik heb er al heel veel doorgespit! Zo ben ik er al achter dat ik voor een eerste motor maar beter geen chopper kan kopen. Ik wil het motorrijden echt goed onder de knie gaan krijgen na het behalen van mijn rijbewijs, dus daarom ben ik aan het uitkijken voor een geschikte motor voor woon-werk. Ook zou ik het leuk vinden als ik er ook mee op vakantie zou kunnen. Het zou fijn zijn als zowel ik als mijn partner erop zouden kunnen rijden en dat we ook met zijn tweeen weg erop zouden kunnen rijden, zeker op vakantie. Hij moet wel handelbaar zijn voor mij. Ik ben zelf 1.69 en weeg nog geen 60kg dus tjaaa.. Ik ga overigens voor het Amotorrijbewijs.

Ik hoor graag eens van jullie ervaringen en wat jullie aanbevelen, zodat ik eens wat gerichter kan zoeken.

Alvast bedankt voor de reacties!
 
cb500 of als je nog lichter wil een cbf250.
Soms staat het bij de afvertentie al dat een motor verlaagd is.
Technisch gesproken niet erg ingewikkeld, maar het zijn wel een aantal onderdelen, meestal specifiek voor dat type motor.
Moet je toch kopen en (laten) monteren waardoor je een 200 euro extra kwijt kan zijn bij een motorfiets die dat nog niet heeft.

succes !
 
Omdat het een eerste motor betreft wil ik niet teveel geld kwijt zijn, maar ook wel een echte betrouwbare motor hebben. Niet dat ik er elke keer pech mee heb of superveel zou moeten sleutelen. Ik kan max 2500 euro betalen, maar hou nog graag geld over voor overige zaken zoals pak. Ik weet ook niet goed wat realistisch is voor een beginnersfiets. En of een model van bijv. 1998 veel slechter is dan een uit 2005 bijvoorbeeld.

de volgende modellen heb ik al als optie staan:

yamaha diversion 650 of 900,
honda deauville 650 of 700
suzuki vstorm 650 of 1000
kawasaki versys650
suzuki bandit 600
honda transalp 650
 
Laatst bewerkt:
Omdat het een eerste motor betreft wil ik niet teveel geld kwijt zijn, maar ook wel een echte betrouwbare motor hebben. Niet dat ik er elke keer pech mee heb of superveel zou moeten sleutelen. Het liefst zou ik een motor voor max 2500 euro hebben, maar kan evt uitwijken naar 4000.

Daar kan je wat heel moois voor kopen :o :)

Dan sluit ik mij aan bij een verlaagde honda cb500, en dan houd je nog een paar duizend euro over voor andere dingen ;)
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik ook gaan voor een CB500 (Is ook met kuip verkrijgbaar)
cb500s-97a.jpg


Of een CBF600:

Honda%20CBF600S%2008.jpg


Die heeft een soepeler motorblok en net wat meer power. (Heeft ook een verstelbare zit en stuur)
Wat ik nog wel aanbeveel is nadenken over een motor met cardan, dit bespaart onderhoud aan de ketting wat vervelend kan worden bij veel kilometers op jaarbasis.
 
Laatst bewerkt:
ja, wat betreft die onderhoudsarme aandrijving dacht ik daarom aan de honda deauville 650 of suzuki vstorm. Of zijn deze weer te zwaar voor mij?
 
ja, wat betreft die onderhoudsarme aandrijving dacht ik daarom aan de honda deauville 650 of suzuki vstorm. Of zijn deze weer te zwaar voor mij?

V-strom is naar mijn weten kettingaangedreven ;)
Of het gewicht te hoog of te laag is kan ik niet zeggen, dat zou je bij de dealer moeten proberen. Hangt er ook van af WAAR het gewicht zit: hoog of laag.
Echter is de zithoogte van deze twee (Deauville: 80cm, V-Strom: 82cm) misschien net een beetje te veel. (CB: 77.5cm, CBF: 78.5cm)
Zal je verbazen wat een verschil 2cm maakt!

Tijdens mijn lessen heb ik een keer op een V-strom gereden, VEEL groter en hoger dan de lesmotoren (gevoelsmatig dan). Woon-werkrijders zweren er echter bij dusssss-

Ik zou zeggen, stap een mooie dealer binnen, iedereen heeft wel een V-strom staan.
Even proefzitten, binnen 5 seconden weet je het :)
 
Ja, van de deauville weet ik dat hij een cadanaandrijving heeft. Van de Vstorm zag ik wel ergens staan dat het een onderhoudsarme aandrijving had, maar wist ik niet dat het een kettingaandrijving had. Het viel mij ook al op dat de Vstorm een hogere motor is. Nu ja, een keer uitproberen kan sowieso geen kwaad. Mijn motorinstructeur heeft er ook een, die zweert er ook bij. Ik kan eens vragen of ik op die van hem een keertje mag zitten. Ik les zelf ook op een CBF500. Dus die optie is er zeker. Andere toermotoren heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd. Maar het is fijn om wat gerichter te zoeken.
 
De eisen zijn dus:

- Geschikt voor woon/werk verkeer
- Geschikt voor 2 personen
- Bagage mogelijkheden voor vakantie


Als je veel woon/werk kilometers maakt zou ik kiezen voor een motor met cardan. Die heeft veel minder onderhoud nodig dan een ketting. (Iedere 50.000km cardan olie verversen) Een ketting moet je om de 500km wel smeren en regelmatig, samen met de tandwielen, vervangen.

Voor dagelijks woon/werk in weer en wind zou ik kiezen voor voldoende windbescherming. Dus geen naked, maar een toermoter met een kuip en een flink windscherm. (Maar dat ligt ook een beetje aan de dagelijkse afstand. stad/snelweg?)

Als je er met twee personen (met baggage) mee weg wil dan zou ik zeker niet voor een 500 of 600cc gaan, maar minimaal voor 750 of 900cc.

Koffers zijn voor een vakantie echt handig. Tuurlijk kan je die er later ook op zetten, maar wellicht kan je er beter direct één kopen met zij-koffers.

Voor een bedrag van 2500 tot 4000 moet je zeker uit de voeten kunnen.
 
Zou ik een motor met 750cc of 900 cc kunnen hanteren? Hoe zit dat met bijvoorbeeld wendbaarheid tov een cbf500?

Of is het verstandiger om eerst een tijd lang op een motor te gaan rijden zonder medepassagier? (dan zal ik trouwens wel diegene zijn die achterop zit).
 
Het is een lastig dilemma. De meeste fietsen die hier genoemd worden hebben een (te?) hoge zithoogte. Iemand van 169 heeft een binnenbeenlengte van ongeveer 70 -75 cm. Daarvoor is vrijwel iedere fiets te hoog, behalve een chopper. Bovendien wegen ze allemaal rond of boven de 200 kg. Zou je, om eerst kilometers te maken niet een jaartje beginnen op een kleine fiets? Bkjv. een Kawasaki ZZR250. Licht (170 kg) handelbaar en toch voldoende vermogen. Voor duogebruik en langere vakantie echter wat te licht gemotoriseerd. Na een jaaftje kun je dan een stukje zwaarder proberen. De Suzuki is trouwens een Vstrom en geen Vstorm
 
Laatst bewerkt:
Het is een lastig dilemma. De meeste fietsen die hier genoemd worden hebben een (te?) hoge zithoogte. Iemand van 169 heeft een binnenbeenlengte van ongeveer 70 -75 cm. Daarvoor is vrijwel iedere fiets te hoog, behalve een chopper. Bovendien wegen ze allemaal rond of boven de 200 kg. Zou je, om eerst kilometers te maken niet een jaartje beginnen op een kleine fiets? Bkjv. een Kawasaki ZZR250. Licht (170 kg) handelbaar en toch voldoende vermogen. Voor duogebruik en langere vakantie echter wat te licht gemotoriseerd. Na een jaaftje kun je dan een stukje zwaarder proberen. De Suzuki is trouwens een Vstrom en geen Vstorm

Alles wat hierboven genoemd word

Geld niet voor een honda cb600f hornet hier kun je met je 1.69 en korte benen met gemak op

Gewicht van de motor is 175 kilo

Een echte beginners motor

En binnen jou budget
 
Laatst bewerkt:
Ik ben direct na het halen van mijn pasje op een Diversion 900 gestapt. Ik ben weliswaar iets groter en zwaarder, maar ik heb geen moment spijt gehad. Wel met mijn eigen motor nog een keer het AVB terrein op geweest met mijn instructeur, en dat heeft veel geholpen! Ik had de wendbaarheid veel logger verwacht, maar dat viel me alles mee. Mijn man heeft vanaf het begin een Diversion 600 en vindt mijn motor wel degelijk log. Daarentegen voelt zijn fiets voor mij als 'klein', oftewel, het is maar net waar je aan went.
Ik ben met mijn motor na vier maanden rijbewijs naar Zweden gereden en ik was erg blij met mijn kuip en cardan! Ben zelf erg blij met het feit dat ik heb gekozen voor een zwaardere. Maar hoe dat was geweest als ik tien cm kleiner en 20kg lichter was geweest... Kwestie van uitproberen lijkt mij!
 
Laatst bewerkt:
Ja choppers vind ik eigenlijk weer het mooiste. Maar ik begreep dat die dan weer niet geschikt zijn voor lange afstanden. Wel goede tip om met nieuwe motor nog 1 lesje te nemen! De honda hornet 600 zal ik ook eens bekijken.
 
proefrijden :9 een honda NTV650 (een deauville zonder volle kuip) voelt door het lage zwaartepunt niet zwaar gewicht, aardig laag en oerbetrouwbaar, en het blok loopt (naar mijn mening) net even smeuiger als een CB500

die heb je ook RUIM binnen je budget, zodat je altijd nog wat extra centen overhoud voor accesoires zoals een stuurkuip, kofferset etc

Anders kan je misschien ook kijken naar een NC700X of S, die zullen aan de bovenkant van je budget komen maar wel hele fijne motoren met een zeer soepel blok.
 
Laatst bewerkt:
wat je ook kan doen, is www.cycle-ergo.com gebruiken

vul je lengte in en arm+beenmaten, en selecteer de motoren die je op het oog hebt.
hier krijg je alvast een beeld van welke motoren er absoluut niet passen en welke wel, en welke er in aanmerking komen als je er een verlagingsset op zet.
 
Ik zou me niet al te druk maken over "log" en "zwaar". Wat je ook aanschaft, je moet er toch aan wennen. En als het eenmaal rijdt verdwijnen log en zwaar als sneeuw voor de zon. Voor binnen en buiten zetten heb je een partner ;) . Ga vooral naar zo'n motorwinkel die erg veel heeft staan en probeer hoe het zit. Niemand kan je dat van te voren vertellen.

Een leuke manier om wat uit te proberen is via www.cycle-ergo.com: dan kan je zien of je met je voeten bij de grond komt, bijvoorbeeld.

Ga het ook niet als een dilemma zien: bedenk wat een geluk het is dat je een budget hebt en kan uitkiezen! :9~ *O*
 
Laatst bewerkt:
Ja choppers vind ik eigenlijk weer het mooiste. Maar ik begreep dat die dan weer niet geschikt zijn voor lange afstanden. Wel goede tip om met nieuwe motor nog 1 lesje te nemen! De honda hornet 600 zal ik ook eens bekijken.


Vooral veel proefrijden. Je lengte hoeft niet altijd wat te zeggen. :)

Velen zijn hier kleiner dan jou en kruipen op hogere motoren. Je beenlengte is meer van belang. Ook de breedte van het zadel bepaald hoe goed je bij de grond kunt.

Zolang je niet omkukeld is met elke motor wel te rijden. Waar ik zelf meer moeite mee heb is die zware dingen in en uit de schuur rijden/manoeuvreren.

Ik heb zelf oa een NTV. Erg fijne motor, ook voor een beginner. Cardanaandrijving. Goedkoop en oersterk. Ik kan met beide voeten aan de grond en ik ben kleiner dan jou. Maar iemand hierboven zei lichtgewicht..... dat is hij zeker niet. Weegt al gauw toch 220 a 230 kilo. Maar rijdend merk je daar niks van, stuurt erg soepel.
 
jahh ok, ik bedoelde het voelt licht :9 het zwaartepunt ligt laag ;) een deauville voelt door de volle kuip meer topzwaar :9


:+ Dat is waar. Het is verbazingwekkend hoe sommige "zware"motoren toch heel soepel rijden. De blackbird van MBM is een zwaar ding, en toch rijdt het vreselijk soepel. Ik verbaasde mij er over.
Alleen , eenmaal bij de poort en schuur moet hij hem overpakken. :P

Dus ts, proberen, proefrijden en laat je niet afschrikken. :) Eigenlijk is manoeuvreren een probleem. De rest went vanzelf.
En soms moeten we gewoon ons stoere bikerbitch imago afgooien en onze partners de motoren binnen of buiten laten zetten. Maar dat hoeft niemand te zien. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan