Effecten tail-riser

Niens

Die hard MF'er
28 jan 2007
454
0
Al een tijdje heb ik het idee om een tail-riser voor m'n bandit aan te schaffen. Maar wie
kan me wat preciezer wat de voor- en nadelen er van zijn?
Is het moeilijk te installeren?En hoeveel kun je je motor er mee verhogen?En is dat afhankelijk van het type motor?

Mensen met ervaring??..

Wees gegroet.! :) :]
 
Je balhoofdshoek wordt kleiner dus je stuurt sneller in, maar hij wordt op hogere snelheden wel instabieler. Verder krijg je natuurlijk meer grondspeling...
 
als je een middenbok onder je bandit heb is het makkelijk te doen,

gewoon schetsplaten los halen, achterwiel los zodat de ketting geheel slap komt te staan en dan heb je ruimte om de 2 bouten te verwijderen waarmee het hele gedoe vast zit.
(anders zit je ketting in de weg en de schetsplaten ervoor)

oude dogbones eraf en de nieuwe erop, alles terugbouwen en ketting spannen, klaar..

meer grondspeling, (wel naderhand je middenbok eraf slopen anders heb je er nog niks aan)

op hogere snelheden iets onstabieler, maar laten we eerlijk zijn,
zulke hoge snelheden haalt een bandit weer niet.
 
Dus als ik het goed begrijp moet je na het bevestigen van een tail-riser
de middenbok eraf sleutelen?Kan dat niet anders?Of zit die middenbok dan in de weg?
Want de middenbok vind ik juist relaxed!
 
Nouw, ik wil de achterkant van m'n Bandit iets hoger hebben. Dat ziet er beter uit!

Of heb je een andere suggestie?Ik weet wel enigzins de effecten van een tail-riser, maar
dat de middenbok er dan af moet is weer iets nieuws...
 
Okey, dat is dan wel weer relaxed!
Maar het verbeterd de ''stuureigenschappen '' van je fiets dus wel?Is het echt merkbaar?

Nog tips van waar ik het beste een tail-riser kan bestellen/kopen?Dealer of internet?
 
Dus het eraf schroeven van je middenbok is geen vereiste bij een tail-riser?
Alleen als je het voor de looks wil doen wel?

het is geen vereiste nee..

maar zonder risers rijd je die bok al aan de grond, net na de steppies..

ga je de boel verhogen maar laat je de bok zitten dan heb je dus geen zak aan je verhoogde grondspeling want dan zit je bok aan de grond wat kan resulteren in een gekatapulteerde niens.

dus als je de boel verhoogd voor de looks dan kan je hem laten zitten,doe je het voor de speling dan moet ie weg.
 
Okey, dat is dan wel weer relaxed!
Maar het verbeterd de ''stuureigenschappen '' van je fiets dus wel?Is het echt merkbaar?

Nog tips van waar ik het beste een tail-riser kan bestellen/kopen?Dealer of internet?

Ja het verbeterd de stuureigenschappen wel, hij stuurt scherper/sneller in.
En ik kan mijn motor nu makkelijker van links naar rechts omgooien in chicanes.

Ik heb ze gewoon laten maken, een rvs plaatje van 6mm dik.
 
Zou ook niet weten waarom je dat ding eraf zou halen. Als je je motor ophoogt vergroot de grondspeling dus gaan ook je steppies en bok omhoog.
Middenbok eraf halen is voor een mooiere look en niets anders.

Je loopt alleen wel het risico dat je bok te kort wordt, en je hem dus niet meer kan gebruiken. Hetzelfde geldt voor je jiffy, als je de motor verhoogt, kan je motor op zijn jiffy soms wel erg schuin staan. zelf heb ik een blokje onder de jiffy geschroefd om dit probleem op te lossen.

Verder veranderd je zitpositie, je komt net iets meer voorover te zitten, iets sportiever alleen leun je dus wat meer op je armen (gewoon meer gas geven O-) )

Ook verplaatst het gewicht van de motor zich iets meer naar voren, waardoor hij minder wheely gevoelig wordt. gevolg van de gewichtsverplaatsing is ook dat de achterkant dus lichter wordt en daardoor gevoeliger voor uitbreken. Maar daar zal je met een Bandit 600 niet al teveel last van hebben denk ik.

Verhoog de boel niet teveel, want dan ga je het zeker niet fijn vinden, maximaal 3 a 4 cm. is meer dan genoeg, anders benadeel je de geometrie teveel.

Let ook nog op 2 dingen. dat je de ketting niet te strak zet, en dat je kettinggeleider (die bovenop je brug zit) harder slijt

Ohja, nog een effect Hoe schuin staat jouw kentekenplaat ? :+
 
Laatst bewerkt:
Juistem! Kijk, daar kan ik iets mee! Thnx!

Ik kan dus een stalen ring laten maken die ik tussen/op/onder m'n achterveer plaats. Met hetzelfde effect als een tail-riser, alleen wat goedkoper.

Enig idee hoe dik die ring zou moeten zijn?Of wat aan te raden is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan