Speedo, hall effect sensor

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.624
10.725
Andere kant van de evenaar
Ik heb een electronische snelheidsmeter op mn motor geinstalleerd, ik had het eerst aangesloten met een hall effect sensor, en 1 stukje staal wat de sensor triggert.
Nu wilde ik wat meer opname punten gebruiken, de bouten in de remschijven, daarom had ik een andere hall effect sensor gekocht, deze heb ik net aangesloten, en ik dacht dat ik het goed had gedaan, maar het werkt niet..

De teller heeft een rode, zwarte en witte draad. De eerste sensor heeft een rode, zwarte en groene draad. De nieuwe sensor heeft een bruine, zwarte en blauwe draad.

Zo ver ik weet gaat van de eerste sensor rood naar de +(rood teller), zwart naar de -(zwart teller), groen naar de signaal (wit teller), dit werkte.

Volgens de informatie wat ik kan vinden op het net, moet van de nieuwe sensor, bruin +, blauw -, zwart signaal.
Dus, bruin aan rood (teller), Blauw aan zwart (teller), zwart aan wit (teller). Als ik het zo aansluit werkt de teller niet. De led in de sensor brandt wel.
Als ik het wiel draai gebeurd er niets, als ik de sensor er uit haal en ik haal er iets van staal langs gebeurd er ook niets..

Doe ik iets fout? of is de sensor niet goed, of een verkeerde soort?

Dank u

Eerste gebruikte sensor


IMG_20230218_235545.jpg


De sensor die ik wil installeren

IMG_20230218_235700.jpg
 
Laatst bewerkt:
Model: NJK-5002C
Supply voltage 5-30VDC
Detection distance 10mm (effective detection distance 0-10mm)
Load current 150MA (no more than)
Output form NPN three lines
Output state normally open (NO)
Detect objects metal material
Product Material Metal parts: Copper plastic components: PBT
External leads 1.2 m (standard, others according to customer requirements)
Output indication LED (red)
Form Factor Diameter: 12MM thread length: 32MM Overall Length: 37MM

Dit zijn de specificaties van de sensor.

Ik kreeg een ingeving, als ik een magneet langs de sensor haal werkt ie wel, heb ik dan een verkeerde sensor opgestuurd gekregen?

 
De magneet maakt een klein spanningsverschil in de sensor. Die meet dat. Dat is dan een pulsje dat je kan gebruiken voor bijvoorbeeld ontstekingstijdstip (pickup spoel) of een omtrek van je wiel. Je snelheidsmeter rekent dit om, zoveel pulsjes per seconde maal x meter is je snelheid. Ik ben geen expert maar ik ben ze nog nooit tegen gekomen zonder magneet. Waarschijnlijk werken veel magneetjes wel zoals bijv. van een fietscomputer. Afstand tussen sensor en magneet moet wel ongeveer goed zijn, dat is beetje proberen.

images
 
Is die eerste niet een naderingssensor? Die generereert zijn eigen magnetische veld en bewaakt de veldverandering om objecten te detecteren. Dit betekent dat de sensor de verandering in zijn eigen magnetische veld door externe objecten. De tweede is een Hall-effectsensoren en die ziet/dedecteert externe magnetische velden.
 
Wat ik uit kan vogelen;

Een Hall Effect sensor werkt op ijzer.
Een Reed Sensor werkt op magnetisme.
Een Inductive Sensor werkt op alle metalen.

Ik heb dit gekocht als Hall Effect sensor.

Zo ver ik weet heb ik een Reed sensor i.p.v. een Hall Effect Sensor.

Ik heb 4 kleine magneetjes gevonden, morgen maar eens kijken wat ik ga doen.
 



 
De onderste, de ronde, is inderdaad een benaderingsschakelaar. bestaan zowel voor metaal als andere materialen. als ik het me nog goed herinner spreekt men van een inductieve of een capacitieve benaderingsschakelaar. bestaat in een NO (normaal open) of NC ( normaal gesloten) uitvoering.
Bij de specificaties die jij opgeeft staat dat het een NPN type is. Dat wil zeggen dat de uitgang een N (negatief, massa) is, daar waar jij waarschijnlijk een plus nodig hebt om een signaal binnen te krijgen. Dan moet je een PNP type nodig hebt. Deze benaderingsschakelaars worden veelal gebruikt in computer gestuurde machines om de positie van een bepaald onderdeel of te bewerken materieel te bepalen.
 
Het werkt.

Ik heb iets gemaakt wat ik voor/aan de remschijf bout, daarin zitten 5 magneetjes, en die komen uit een houten speelgoedtrein van de kinders.

Ik heb wat lijm achter de magneten gesmeerd, hopelijk blijven ze zitten.

Bekijk bijlage 1849968
Sommige ouders kunnen hun kinderen wel achter het behang plakken.
jij plakt van hun lieveling speelgoed magneten op je motorfiets .
maar goed moet kunnen denk ik
vijf stuks gaat het dan wel werken op zo’n kleine omtrek .
welke lijm heb je gebruikt. ik zelf was mijn 5 mm ronde magneet kwijt ondanks dat deze met een secondelijm in een (lichte )klempassing in mijn achterrem schijf gemonteerd was .
 
Ik heb vaak tellers van Koso gebruikt, daar krijg je een hele serie magneetjes bij van 6 mm rond. Ik monteerde ze in een zeskantboutje waar ik in de draaibank een gaatje van 6 in boorde. Dan kun je het boutje altijd nog losnemen😄Nooit lijm gebruikt en nooit een magneetje verloren.
De noord/zuid stand is wel belangrijk.
Ik heb nooit meer dan één magneetje gebruikt.
 
Ik heb vaak tellers van Koso gebruikt, daar krijg je een hele serie magneetjes bij van 6 mm rond. Ik monteerde ze in een zeskantboutje waar ik in de draaibank een gaatje van 6 in boorde. Dan kun je het boutje altijd nog losnemen😄Nooit lijm gebruikt en nooit een magneetje verloren.
De noord/zuid stand is wel belangrijk.
Ik heb nooit meer dan één magneetje gebruikt.
Ik heb ook zoiets gedaan.

Ik wilde wat meer magneetjes want ik hoopte/dacht dat de teller wat sneller zou werken.

Deze teller kan het niet bij houden als ik hard op trek.
De teller reageert nu inderdaad sneller, maar niet veel.

De toerenteller reageert ook niet snel, zal wel een MMB ding zijn
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan