Thermostaat sensor afgebroken honda cbr 900rr

HyperBlade

Die hard MF'er
6 apr 2018
292
61
Alphen aan den Rijn
De situatie is op mijn blade uit 95, namelijk het SC28 model, heb ik een tellerbak van de 600 F4i geplaatst. Nu was de laatste stap om de thermostaat sensor te wisselen, zodat ik het digitaal af kan lezen de temperatuur. Deze zit op de cilinderkop en na 1 keer kracht zetten brak deze af. Nu heb ik geprobeerd met linker tap en kleine steeksleutel deze los te krijgen maar deze is duidelijk al keer vervangen en dicht geseald en zit muurvast. Kan iemand hier (evt uit ervaring) mij nog een andere invalshoek geven om het los te krijgen zonder het hele blok uit elkaar te hoeven halen. En als ik evt het los moet halen kan ik dan de cilinderkop loshalen of is dat geheel met het motorblok? Alvast bedankt en groetjes.
 

Bijlagen

  • IMG20230808190644.jpg
    IMG20230808190644.jpg
    144,3 KB · Weergaven: 4
  • IMG20230808190624.jpg
    IMG20230808190624.jpg
    118,9 KB · Weergaven: 5
Dat is niet helemaal waar.

Met tig kan je ook hardsolderen.

Al denk ik wel dat dit in dit geval niet de beste manier van doen is...
hardsolderen is niet hetzelfde als lassen. en bij hardsolderen moet je lang veel hitte in het materiaal pompen en ik denk niet dat dat een goed idee is gezien de plaats waar het is en al de "rommel" die daar in de buurt rondhangt.
met je laatste zin ben ik dus 100% akkoord ;)
 
Zo te zien zit er nog schroefdraad (m8) in.
Daar zou je een bout in kunnen draaien en die met een contramoertje en ringetje vast kunnen zetten.
Dan als deze onder spanning staat die pakkingzooi verhitten en de bout losdraaien.
Misschien heb je net genoeg schroefdraad om hem onder spanning te zetten.

En anders 8mm uitboren en een passend stuk (boor op zijn kop) vastsolderen.
 
hardsolderen is niet hetzelfde als lassen. en bij hardsolderen moet je lang veel hitte in het materiaal pompen en ik denk niet dat dat een goed idee is gezien de plaats waar het is en al de "rommel" die daar in de buurt rondhangt.
met je laatste zin ben ik dus 100% akkoord ;)
Ik heb het nog nooit gedaan dus ik ben er niet 100% zeker van.

Maar met TIG hardsolderen (brazing) hoeft boel dus helemaal niet zo warm te worden, sterker nog: je brengt minder warmte in omdat je toevoegmateriaal (siliciumbrons) op een lagere temperatuur smelt en je niet het basismateriaal eerst moet smelten.

Maar ik denk dat we wat te ver off-topic gaan, misschien is dit beter om in het lastopic eens wat verder te bespreken.
 
Zo te zien zit er nog schroefdraad (m8) in.
Daar zou je een bout in kunnen draaien en die met een contramoertje en ringetje vast kunnen zetten.
Dan als deze onder spanning staat die pakkingzooi verhitten en de bout losdraaien.
Misschien heb je net genoeg schroefdraad om hem onder spanning te zetten.

En anders 8mm uitboren en een passend stuk (boor op zijn kop) vastsolderen.
Of linkse schroefdraad erin tappen.
Of een messing bout/pen erin draaien en solderen, soldeert net wat makkelijker dan staal.
 
Zo te zien zit er nog schroefdraad (m8) in.
Daar zou je een bout in kunnen draaien en die met een contramoertje en ringetje vast kunnen zetten.
Dan als deze onder spanning staat die pakkingzooi verhitten en de bout losdraaien.
Misschien heb je net genoeg schroefdraad om hem onder spanning te zetten.

En anders 8mm uitboren en een passend stuk (boor op zijn kop) vastsolderen.
Dat is onstaan doordat ik al met linkse tap bezig ben geweest alleen kwam niet echt verder. Had een kleine steeksleutel om die tap mee te draaien dus is niet optimaal. En met accutol zou ik heel groot verlengstuk moeten hebben. Ben bang dat heel het blok eronder vandaan moet..
 
Terug
Bovenaan Onderaan