Eindelijk: de nieuwe Honda Forza 300

  • Onderwerp starter Remymans
  • Startdatum
Hallo, mijn bijdrage voor mensen die overwegen een Forza 300 aan te schaffen.

Ik heb in 2019 naast mijn hobby motor voor 100km woon-werkverkeer een Forza 300 van 2015 gekocht. Ik vond de nieuwe wat prijzig en wilde het eerst proberen. Beviel erg goed maar nogal lage zit en je hangt wat aan het stuur. Deze 2 maanden geleden ingeruild voor een Forza 300 2018. Een blauwe met originele handverwarming. Een hoger Givi scherm gemonteerd en nog is een losse flap erop om de wind hoger te begeleiden. Werkt goed al heb je wat vacuüm (wind in de rug).

zeer fijn vervoersmiddel voor files maar ook constant snelwegtempo. 110-120 km/uur kruissnelheid is fijn en de motor is stabiel Een echte GT en geen zadelpijn tov de oude Forza.

Wat vind ik fijn aan deze Honda;

-loopt standaard 1 op 30 (ik tank e5 98)
-boordcomputer met oa range
-uitstekend LED licht (in donker erg goed licht) en andere bestuurders zien me nu wél aankomen. De voorzijde heeft een heel schild van verlichting en nog de oranje sidemarkers in de spiegels. Valt erg op allemaal.
-zitpositie wat hoger, goed overzicht
-12.000 km intervallen onderhoud
-elektrisch scherm (bij files en warm weer even laten zakken)
-voldoende vermogen en behoorlijk koppel.
-uitstekende materialen, echt Honda
-keyless koffer en contact is super handig
-spiegels top en geen dode hoek
-anti slip regeling werkt goed bij optrekken op natte strepen bij bijvoorbeeld stoplichten.
-zo goed als GEEN trillingen van het heerlijk smeuïge blok te voelen (de oude Forza had dat wel, zeker rond de 115 km/uur)
-Remmen konden iets meer bijten, maar zijn wel gewoon goed.

Conclusie, voor mij is deze scooter het ultieme vervoersmiddel voor met name woon-werkverkeer door wind en weer. Maar het is geen vervanging voor het plezier wat ik met mijn motor heb. Maar dat kan persoonlijk zijn natuurlijk 😎
 
Ik had voor de SH300 een setje fancy remhendels besteld net als die ik op de SV heb.
onderdeelnummers van de forza hendels en de SH hendels zijn gelijk, dus ik dacht dat het zou gaan passen.

en op de remcilinders past het idd, alleen het kuipwerk van de SH zit in de weg en dat wil ik eigenlijk niet gaan verzagen.. :/


dus;
iemand interesse in een setje verstelbare hendels voor op de Forza ?



06AC9C9E-3F1C-49E1-92BD-63F43F6C3226.jpeg
084A561B-E444-4E7B-8C4D-66C1F19570EC.jpeg
8141FDC7-8B56-4632-945E-90F93C2CF54D.jpeg
 
Vandaag bij Motoport Echt kenis gemaakt met de Forza 300. Wat een mooie scoot is dit. Zit positie is uitstekend voor mijn lengte (184 cm). De winter rij ik nog even door met de Brugman. Die wordt daarna ingeruild voor de Forza. Duurt me nu al te lang :]
 
Niet erg. Moet schijnbaar toch nog even wachten.


De Forza lijn krijgt een groot broertje erbij.
Daarbij is de verwachting dat de 300 vervangen wordt door de 350.
De 350 is een mooie upgrade en zal mijn keuze worden
14 oktober 2020 is de bekendmaking
 
De Forza 300 en dus ook de 350 heeft iets wat Honda S Matic noemt, "het S MATIC elektronisch bestuurde CVT " ondertussen blijkbaar verbeterd "met gefaseerde automatische schakelmodus".
Iemand een idee wat dat juist is, wat dat juist doet en hoe dat functioneert? Klinkt zo een beetje als een CVT met kunstmatige schakeltrappen zoals je die ook bij auto's vindt. Is het zoiets?
 
Je kan natuurlijk ook gewoon gas geven en gaan.
World’s first Honda S-Matic transmission on a 250cc scooter (Forza Z only)
The electronically controlled Honda S-Matic offers the rider a dual-mode (D-mode, S-mode) automatic or six-speed manual transmission. The six-speed manual mode shifts as well as changing between D-mode and S-mode can be toggled with a switch located on the right-hand side of the handlebars. A signal from the ratio switch is fed to the Honda S-Matic transmission ECU, and the control motor is operated with sensor signals to change the position of the drive pulley, effecting gear change. Further, in six-speed manual mode, the unit automatically shifts down to first gear when the scooter is stopped. This allows the rider to enjoy the convenience of an automatic combined with the sportiness of a manual, all in one bike.
 
Je kan natuurlijk ook gewoon gas geven en gaan.
World’s first Honda S-Matic transmission on a 250cc scooter (Forza Z only)
The electronically controlled Honda S-Matic offers the rider a dual-mode (D-mode, S-mode) automatic or six-speed manual transmission. The six-speed manual mode shifts as well as changing between D-mode and S-mode can be toggled with a switch located on the right-hand side of the handlebars. A signal from the ratio switch is fed to the Honda S-Matic transmission ECU, and the control motor is operated with sensor signals to change the position of the drive pulley, effecting gear change. Further, in six-speed manual mode, the unit automatically shifts down to first gear when the scooter is stopped. This allows the rider to enjoy the convenience of an automatic combined with the sportiness of a manual, all in one bike.
Het is dus inderdaad een CVT met kunstmatige schakeltrappen. De poelies worden niet door een klassieke middelpuntsvliedende krachtwerking bediend maar door een servomotor.
OK, waarom niet, maar aan de andere kant: waarom wel.
Een goed ontworpen klassieke CVT zal altijd sneller accellereren omdat die bij elke snelheid zijn maximum vermogen kan gebruiken om te versnellen.
 
Je wilt niet altijd sneller. Soms wil je ook eens een overdrive voor rustig aan toeren. Ik zou graag de optie hebben om een zeer laag toerental te rijden als ik toch geen wilde plannen heb. Ik denk dat brandstofverbruik dan gunstiger is ook.
 
......Soms wil je ook eens een overdrive voor rustig aan toeren. Ik zou graag de optie hebben om een zeer laag toerental te rijden als ik toch geen wilde plannen heb.
Dan zal je toch geen CVT aandrijving moeten hebben zoals die nu op onze scooters is, daar is dat zonder de nodige kunst grepen niet mogelijk om de toerental bij een bepaalde snelheid te veranderen, en voor de CVT geld dat de overbrenging alijd in de beste verhouding staat bij welke toerental / snelheid dan ook.
Bij de CVT van DAF en Volvo 300 serie kon je dmv het vacuüm systeem de CVT in een hogere toerental zetten de zogenaamde berg versnelling, maar ja je praat hier dan ook over een geheel ander CVT opstelling in vergelijking met onze scooters.
hier meer over de CVT
 
ik vind de snelheid wel tegenvallen voor een 300tje. Heb zelf een 400 (majesty) maar die draait met gemak170 en ik ben zelf ook 100+ kg
 
ik vind de snelheid wel tegenvallen voor een 300tje. Heb zelf een 400 (majesty) maar die draait met gemak170 en ik ben zelf ook 100+ kg
Ik heb een CB 400 Four gehad die ook veel sneller was [±160] maar volgens alles wat ik gehoord heb heeft het verbruik voorrang over de snelheid gekregen en persoonlijk vind ik mijn Forza goed meekomen in het verkeer en zeker op de snelweg je mag overdag toch niet harder dan 100
 
Hallo, mijn bijdrage voor mensen die overwegen een Forza 300 aan te schaffen.

Ik heb in 2019 naast mijn hobby motor voor 100km woon-werkverkeer een Forza 300 van 2015 gekocht. Ik vond de nieuwe wat prijzig en wilde het eerst proberen. Beviel erg goed maar nogal lage zit en je hangt wat aan het stuur. Deze 2 maanden geleden ingeruild voor een Forza 300 2018. Een blauwe met originele handverwarming. Een hoger Givi scherm gemonteerd en nog is een losse flap erop om de wind hoger te begeleiden. Werkt goed al heb je wat vacuüm (wind in de rug).

zeer fijn vervoersmiddel voor files maar ook constant snelwegtempo. 110-120 km/uur kruissnelheid is fijn en de motor is stabiel Een echte GT en geen zadelpijn tov de oude Forza.

Wat vind ik fijn aan deze Honda;

-loopt standaard 1 op 30 (ik tank e5 98)
-boordcomputer met oa range
-uitstekend LED licht (in donker erg goed licht) en andere bestuurders zien me nu wél aankomen. De voorzijde heeft een heel schild van verlichting en nog de oranje sidemarkers in de spiegels. Valt erg op allemaal.
-zitpositie wat hoger, goed overzicht
-12.000 km intervallen onderhoud
-elektrisch scherm (bij files en warm weer even laten zakken)
-voldoende vermogen en behoorlijk koppel.
-uitstekende materialen, echt Honda
-keyless koffer en contact is super handig
-spiegels top en geen dode hoek
-anti slip regeling werkt goed bij optrekken op natte strepen bij bijvoorbeeld stoplichten.
-zo goed als GEEN trillingen van het heerlijk smeuïge blok te voelen (de oude Forza had dat wel, zeker rond de 115 km/uur)
-Remmen konden iets meer bijten, maar zijn wel gewoon goed.

Conclusie, voor mij is deze scooter het ultieme vervoersmiddel voor met name woon-werkverkeer door wind en weer. Maar het is geen vervanging voor het plezier wat ik met mijn motor heb. Maar dat kan persoonlijk zijn natuurlijk 😎
Voor de geïnteresseerden:
Inmiddels 32000km op de klok.
Ik rij nu rond de 105 km/u
Verbruik nu 1 op 32-35 (e5 98)
Geen problemen gehad, nieuwe sleutel batterij, beurtjes en 2 banden.

Ik begon mij wat zorgen te maken over de km stand. De monteur gaf aan dat deze blokjes met goed onderhoud makkelijk een ton kunnen draaien. Dus ik rij voorlopig door 8-)

Bij hardere wind voel je wel dat het een lichtere motor is, maar bij files maakt hij alles weer meer dan goed.
 
Zijn fijne machientjes.. zo rond de 100-110km/u op de snelweg gaat idd prima.. toch issie bij 80-90 wat meer in zn element.. de SH300 (2019) igg die ik heb gereden.. en idd zuinig.. das fijn met deze tijden.. De ADV750 doet ook 1 op 26.. stond ervan te kijken eigenlijk.. ook e5 98. Dan zou je verwachten dat een 300 toch de 1 op 35-40 wel zou moeten kunnen halen.. aan de andere kant; op snelwegsnelheid doet dat ding wat?; 5000-6000rpm gok ik wel? Dat nekt m misschien wat op verbruik.. aan de andere kant; bij lagere toeren is denk ik meteen de fut eruit.. zou mogelijk met andere rollen nog wat te tunen zijn..
 
Zijn fijne machientjes.. zo rond de 100-110km/u op de snelweg gaat idd prima.. toch issie bij 80-90 wat meer in zn element.. de SH300 (2019) igg die ik heb gereden.. en idd zuinig.. das fijn met deze tijden.. De ADV750 doet ook 1 op 26.. stond ervan te kijken eigenlijk.. ook e5 98. Dan zou je verwachten dat een 300 toch de 1 op 35-40 wel zou moeten kunnen halen.. aan de andere kant; op snelwegsnelheid doet dat ding wat?; 5000-6000rpm gok ik wel? Dat nekt m misschien wat op verbruik.. aan de andere kant; bij lagere toeren is denk ik meteen de fut eruit.. zou mogelijk met andere rollen nog wat te tunen zijn..
Ik weet niet of de SH helemaal te vergelijken is met een Forza qua snelweg handling? De Forza voelt tot 110 als wandeltempo, daarboven wordt het wat minder comfortabel voor het gevoel.
Het torretje loopt inderdaad 6200 toertjes bij 105.
Het verbruik wat ik haal is met 80% snelweg.
Misschien met andere rollen wat te verbeteren maar daar rommel ik niet aan.
Overigens is de Forza is zuiniger geworden naar mate de km’s vorderden, dat heb ik vaker gelezen.

Olieverbruik is ook laag. Ik heb na de 12000km beurt 1 liter olie gekocht waarvan er na 32000km een halve liter verbruikt is. Voor mijn gevoel is het ietsepietsie meer geworden nadat de motor steeds zuiniger ging lopen. Dat zou met elkaar te maken kunnen hebben.
Gezien de kleine carterinhoud en de lange onderhouds intervallen is het belangrijk dit goed in de gaten te houden.
De dealer waar de Forza in onderhoud is, raadde mij zelfs aan de olie elke 6000km te verversen. Ik heb hierop 3 Honda dealers gebeld die allemaal aangaven dat dit echt niet nodig is temeer nog omdat ik zoveel snelweg rijd.
 
Voor de geïnteresseerden even een update over de Forza 300.
Ik heb hem nu ruim 4 jaar in bezit.
Inmiddels staat de teller op 56.000 km
Het olieverbruik is relatief laag, ik schat een 1/4 tot 1/2 liter tussen de beurten door (ik houd hem netjes op max)
Het benzineverbruik is 1 op 32 in de winter en 1 op 35 in de zomer (ik tank altijd alléén E98)
De Forza gaat circa elke 10.000 km naar de dealer voor een beurt
Behalve normaal onderhoud (olie/filter/aandrijfriem/bougie) is er NIETS kapot gegaan. Met de banden ben ik heel tevreden over de Pirelli Angel Scooter. Deze komen heel snel op temperatuur, zijn goed op nat weer en gaan heel lang mee, circa 30.000 km.
Voor de vorige winter heb ik handkappen gemonteerd die op de kuip staan, lekker i.c.m. de handvat verwarming, ik heb eens een droge winterdag met -6 gr. gereden en dat was best te doen.
De uitlaat werd wat roestig bij de lasnaden en heb de uitlaat helemaal verwijderd en afgeschuurd en gespoten met Hammerite hittebestendige lak. Hopelijk houd deze het nog wat jaartjes uit.

Ik meld me wel weer is bij 75.000 km, want ik verwacht deze Forza niet weg te doen. Ik heb over inruil gedacht maar mijn garage zei 'waarom?'. Over de 350 zeiden zij; 'je hebt nu een erg betrouwbaar blok, de 350 zoekt de grenzen op en moet zich nog bewijzen'...
 
Over de 350 zeiden zij; 'je hebt nu een erg betrouwbaar blok, de 350 zoekt de grenzen op en moet zich nog bewijzen'...
Vreemde uitspraak. Het lijkt mij dat een 300 eerder de grenzen bereikt en opzoekt dan een 350 die iets ruimer in zijn jasje zit. Maar goed, de Forza bevalt dus goed. Goed om te weten. Veel plezier met de volgende kilometers.
 
Vreemde uitspraak. Het lijkt mij dat een 300 eerder de grenzen bereikt en opzoekt dan een 350 die iets ruimer in zijn jasje zit. Maar goed, de Forza bevalt dus goed. Goed om te weten. Veel plezier met de volgende kilometers.
Het 300 blok heeft zich natuurlijk wel ruimschoots bewezen sinds 2007, ook al op de SH. Ik vond het argument steekhoudend maar op zich niet zo dat ik van de 350 afblijf.
Bedankt voor de wensen. Het is, zeker door files heen, een heerlijke scooter.
 
Wat een bangmakerij.. Honda is een gerenommeerde fabrikant. zowel motor/auto als marine industrie.. die hebben zich echt ruimschoots bewezen fatsoenlijk spul te maken.. denk je nou echt dat dat 350 "de grenzen opzoekt" - welnee. Dat is gewoon fatsoenlijk ontworpen..

Zie bij de pressrelease onder 3.1 de volledige motorinfo.. langere slag, iets grotere boring, en nog wat zaken..
 
Wat een bangmakerij.. Honda is een gerenommeerde fabrikant. zowel motor/auto als marine industrie.. die hebben zich echt ruimschoots bewezen fatsoenlijk spul te maken.. denk je nou echt dat dat 350 "de grenzen opzoekt" - welnee. Dat is gewoon fatsoenlijk ontworpen..

Zie bij de pressrelease onder 3.1 de volledige motorinfo.. langere slag, iets grotere boring, en nog wat zaken..
Dat denk ik ook wel. Maar bangmakerij was het denk ik niet, want het is een dealer die ook een 350 kan leveren… Of hij moet denken dat ie meer aan mij kan verdienen door deze tot ruim een ton te laten rijden 😀. Maar dat denk ik niet, want wat deze garage zegt is echt de dorps mentaliteit… ‘hij is toch goed?’ Boeren verstand zal ik maar zeggen 👍.
 
Terug
Bovenaan Onderaan