electrisch probleem daytona

phino

Rookie
20 apr 2012
6
0
hallo,

ik heb volgende probleem:

ik heb een daytona 600 2004 gekocht. Toen ik ermee thuis kwam bleek dat er wat mee scheelde. Als hij op rolantie draaide, viel het dashbord uit, en vanaf 2000rpm sprong die weer aan.

Na wat uitmeten bleek dat er uit de stator maar 10-11v kwam

nieuwe besteld en geplaatst, maar het probleem bleef aanhouden. Het lijkt erop dat de stator/regulator de batterij ONTlaad ipv oplaad. een volle batterij word met draaiende motor op een 30tal seconden van 12v naar 9-10volt getrokken.


Dan heb ik het volgende gedaan om te kijken als de regulator nog goed is:


ik heb een test opstelling gemaakt. Ik had de uitgaande + en de - wat uit de regulator komen, ontkoppeld, daar had ik kabeltjes aan gemaakt, en had ik er een lampje op gehangen. Werkte!

Dan had ik een andere (losstaande) batterij gepakt, daar die 2 kabeltjes op gezet om de spanning te kunnen meten.

netjes 14volt stationair!!!!


Dus ik dacht dat die batterij dan TOCH kapot moest zijn. Dan had ik de batterij wat LANGS de moto stond, waar ik 14v op kon meten, in de moto gezet en dan de 2 kabeltjes rechtstreeks uit de regulator erop. ... Weer niks !!!!
Dan de kabels terug op de batterij waarvan ik dacht dat ze kapot was aangesloten ... 14volt !!!

dus, de stator regulator lijken mij in orde. Het probleem zit ergens in de moto ... Wanneer ik de moto laat draaien met de regulator aangesloten op de batterij, lijkt hij enorm veel stroom te vreten. Een volgeladen batterij van +12v, zit binnen de 30seconden op 9volt ...

als ik kortsluiting had, dan moest de moto toch stil vallen? En hoe kan het dat de moto meer stroom verbruikt met de regulator aangesloten, dan wanneer ik hem puur op batterij laat draaien??


iemand een idee? want ik weet het allemaal niet meer???
 
Dan zakt hij heeeeeeeeeel langzaam. Dus lijkt me niet dat er ergens een grote verbruiker (kortsluiting) in zit?

ik ben constant aan het proberen ondertussen...

volgens mij moet het toch de regulator zijn .... het kan bijna niet anders.

Ik heb zojuist de regulator ontkoppeld van de batterij, de batterij opgeladen en dan de motor gestart.
de spanning daalde bijna niet, heel lichtjes. Dus kortsluiting lijkt me niet ...


Dan heb ik de koplampen ontkoppelt en de regulator terug aangesloten ... Dan laad hij plots 12.5v stationair, en met gas erop 13.5v. Met de koplampen aangesloten krijgt hij het dus niet getrokken. Lijkt erop dat hij wel stroom geeft, maar wanneer er te veel belasting is, valt hij precies uit ...
 
ik moet er wel bij zeggen dat ik ondertussen nog 2 andere regulators geprobeerd had. (2de hands welliswaar, werking onbekend) Met de eerste deed hij hetzelfde, en met de 2de kwam er even 17-18v aan, en heb ik die maar snel ontkoppelt.
 
Heb je een mogelijkheid om tussen de regelaar en de batterij een ampéremeter aan te sluiten ?
(Ja ik weet het, het streepje op de amp. meters staat de verkeerde kant op)

Het lijkt mij overigens onwaarschijnlijk dat stroom gebruikt wordt door de regelaar wanneer deze niet stuk is , zo'n ding bestaat uit halfgeleiders.

Ber
 
ok, en wat zijn dan de waardes die ik zou moeten krijgen?

heb hem daarnet nog even laten draaien op de batterij, dus met de regulator ontkoppeld

spanning:

motor uit: 12v50 (was nog niet helemaal opgeladen)
motor aan beide koplampen ontkoppeld: 11v80 (constant, zakt zo goed als niets)
1 koplamp aan gekoppeld: 11v50 (constant, zakt zo goed als niets)
2 koplampen aan: 11v35 (zakte ook niet)

dus ik denk dat met de rest van het circuit niets mis is, anders zou mijn batterij zo ook leeg getrokken moeten worden ....


Kan ik eender welke regulator van iedere moto pakken? Anders haal ik hier bij de motorsloop eentje van een yamaha, of kawasaki? (triumph heeft hij namelijk niet)
 
Bij de meting met de amperemeter gaat het erom of er stroom via de sp.regelaar van of naar de accu gaat.

Volgens mij kun je een willekeurige sp.regelaar gebruiken, niet van een oud hok maar van een moderne motor.
3 draden in, en + en - uit.

succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan