Electronica-expert gezocht voor toerentellerprobleem

KawaHarry

MF'er
8 dec 2006
109
0
Midden van het Land
Hallo mensen,

een kennis van mij heeft op zijn Kawa z1000 van 1978 een Boyer Bransden elektronische ontsteking. Hierbij staan beide bobines in serie geschakeld en wordt dus niet alleen in het BDP gevonkt maar ook in het Onderste Dode Punt.

Werkt perfect en is bedoeld voor modellen met een mechanische toerenteller.

Maar:

Op deze motor zit een elektronische toerenteller van Z-Power die bij deze ontsteking twee keer zoveel pulsen krijgt waardoor de toerenteller twee keer zoveel aangeeft.

Wat we nodig hebben is een elektronische schakeling die het aantal pulsen halveert.

Waarschijnlijk is dat een soort antistabiele multivibratorale turbo-techno flip-flop. :Y :Y :Y

Maar ik weet zelf niet hoe en wat. :N :N :N

Welke electronica-kenner heeft een idee ??????
 
De schakeling is eenvoudig. Je hebt een LS74 (dual Flip-flop) en een LS86 (4 * Exor) nodig.
Het toerentellersignaal "klokt" de Flip-flop, de feedback van de flipflop door de exor poort deelt het signaal door 2.

Het probleem zal zijn dat dit in 5 volt eenvoudig te realiseren is, maar dat de signalen 12 volt zijn.
Dus zullen de in en uitgang hierop aangepast moeten worden.
 
de teller zal waarschijnlijk ook wel op 5v reageren...

Maar wat je nodig hebt is een soortvan 2 bits teller... als je dan de lsb pakt deeld die door 2 zeg maar. Als je zoiets buiet zelf kan ontwerpen, wil ik best van de week eens kijken voor je :)
 
De Exor poort plus flip-flop kan je beschouwen als de moeder van alle tellers, maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Zelf zou ik waarschijnlijk zoiets vanwege de prijs en de eenvoud met een microprocessor doen. Als de processor het signaal door 2 deelt, weet ie iets later het toerental, zit er iets later een shiftlight op, zit er iets later.....

En aangezien je met experimenteerborden rond kan rijden, kan je alles werkend maken voordat je begonnen bent.


full
 
Hee C-H en SuperKris,

Bedankt voor het meedenken. Ik heb zelf niet veel verstand van elektronica. Wel vroeger gitaareffecten in elkaar gesoldeerd, maar dan van een schema en niet zelf bedacht.

Nog wat informatie over de ontsteking:

Op de + van de eerste bobine (cilinder 2 en 3) staat 12 volt (+accu), de min van deze bobine is doorverbonden met de + van de tweede bobine (cilinder 1 en 4). En de min van deze tweede bobine gaat naar de Igniter, die de primaire stroom in- en uitschakelt. Hier zit ook de pulsdraad van de toerenteller op.

Ik weet uit mijn schooltijd dat die primaire spanning geen keurige blokspanning is maar dat er een "rimpel" of een "piek" op kan zittten door de inductiewerking van de primaire en secundaire spoel op elkaar.

Of dit ook nog een rol speelt, ikke niet weet niet :N :N :N

Verder zit er nog een +na contact op de Igniter, een massadraad en de twee draden van de pick-up op de krukas.
Het is een volelektronische ontsteking (dus met elektronische vervroeging, geen vliegwielgewichtjes die de magneet op de krukas verdraaien)

Ik kan eventueel het elektrische schema van de ontsteking wel in dit Topic zetten maar heb dat nu niet hier.

(Schema van de toerenteller is niet beschikbaar)

Harry
 
Ik weet uit mijn schooltijd dat die primaire spanning geen keurige blokspanning is maar dat er een "rimpel" of een "piek" op kan zittten door de inductiewerking van de primaire en secundaire spoel op elkaar.

Of dit ook nog een rol speelt, ikke niet weet niet :N :N :N

Ik kan eventueel het elektrische schema van de ontsteking wel in dit Topic zetten maar heb dat nu niet hier.

(Schema van de toerenteller is niet beschikbaar)

Harry

Ik heb een mogelijk schema toegevoegd. De grootste moeilijkheid zal het zitten in het vinden van de juiste C1 waarde. Want die spannings pieken spelen wel degelijk een rol, die ligt namelijk ver boven de 12V en daarmee blaas je het IC op. Waarschijnlijk zal C1 een kleine waarde hoogspannings condensator moeten zijn. Als je het schema van de ontsteking neerzet kunnen we wel zien waar de grens zou moeten liggen. Het is natuurlijk ook de vraag of de toeren teller goed reageert signaal van maar 12V.

Oeps, zie volgende post ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik onderstaande schakeling uit het Megasquirt schema voor het geven van pulsen aan de CPU in mijn eigen boordcomputer. Werkt perfect en door de optocoupler veilig voor de CPU.

PS: die jumper zit natuurlijk gewoon dicht. Die zit erin voor simulatiedoeleinden op de Megasquirt.

full
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

een kennis van mij heeft op zijn Kawa z1000 van 1978 een Boyer Bransden elektronische ontsteking. Hierbij staan beide bobines in serie geschakeld en wordt dus niet alleen in het BDP gevonkt maar ook in het Onderste Dode Punt.

Werkt perfect en is bedoeld voor modellen met een mechanische toerenteller.
...

Je hebt dus 2 normale 12V boubines in serie staan, je vonkt tijdens de inlaatslag en dit gaat nog allemaal goed ook?
Ik dacht dat Bransden voor alle 4 cylinders met 2 pickup spoeltjes werkt en 2 boubines met dubbele uitgang.
Word dit vaker gedaan? Ik had er nog nooit van gehoord.
 
Hier nog twee plaatjes van de ontsteking :

full



@ jkoehorst: de twee bobines staan in serie, dus 6 volt bobines :? :?


full



@ mvd: Origineel heeft een z1000 (tot 1979) ouderwetse contactpunten. Deze heeft over de punten een condensator om inbranden door vonkvorming tussen de punten te voorkomen. Misschien zijn zulke condensatoren bruikbaar. :? :?

En weer bedankt voor het meedenken :} :}


@ K@W@: ik zal eens googlelen naar de kit die je noemt. Het mooiste is voor ons dat er een simpel kastje tussen de bobine en de toerenteller kan komen die het probleem verhelpt
 
Heb je het schema van de ontstekings unit niet ? Als ik het goed begrijp is dat een zelfbouw apparaat. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om gewoon het signaal van de pickup coil te pakken.
 
Nee, het is geen zelfbouwapparaat. En er is geen schema van de "transistor box". De unit is gesealed dus daar kan je ook niet inkijken.

Er zitten twee pick-up coils op. Die zo te zien in serie staan.
(Dus niet zoals bij een "originele" elektronische Kawa-ontsteking twee volledig gescheiden pick-ups (eentje voor 2&3 en de andere voor 1&4)).

Op de rotor zitten ook twee magneetjes dus bij elke omwenteling van de krukas worden twee pulsen opgewekt volgens mij. Dan is de frequentie ook het dubbele van wat ik zoek, of ben ik nou gek ???
 
Laatst bewerkt:
Nee, het is geen zelfbouwapparaat. En er is geen schema van de "transistor box". De unit is gesealed dus daar kan je ook niet inkijken.

Er zitten twee pick-up coils op. Die zo te zien in serie staan.
(Dus niet zoals bij een "originele" elektronische Kawa-ontsteking twee volledig gescheiden pick-ups (eentje voor 2&3 en de andere voor 1&4)).

Op de rotor zitten ook twee magneetjes dus bij elke omwenteling van de krukas worden twee pulsen opgewekt volgens mij. Dan is de frequentie ook het dubbele van wat ik zoek, of ben ik nou gek ???

Tsja, als je geen oscilloscope hebt blijft er weinig anders over als proberen ben ik bang. Voor C1 zou ik dan beginnen met 100pF/1000V en dan in stapjes van 100pF omhoog gaan naar 1nF (10*100pF parallel) Als het dan nog niet werkt is het uitgangs signaal van de flip-flop te klein. (denk ik ;))

En nee, je bent niet gek en hebt gewoon gelijk. Maar die spanning is wel een stuk lager. Als je het schema van die box had gehad had je het ingangs circuit na kunnen bouwen.
 
Nee, het is geen zelfbouwapparaat. En er is geen schema van de "transistor box". De unit is gesealed dus daar kan je ook niet inkijken.

Er zitten twee pick-up coils op. Die zo te zien in serie staan.
(Dus niet zoals bij een "originele" elektronische Kawa-ontsteking twee volledig gescheiden pick-ups (eentje voor 2&3 en de andere voor 1&4)).

Op de rotor zitten ook twee magneetjes dus bij elke omwenteling van de krukas worden twee pulsen opgewekt volgens mij. Dan is de frequentie ook het dubbele van wat ik zoek, of ben ik nou gek ???
En als je nu een draad erbij soldeerd zodat je meet op een spoel i.p.v. 2 in serie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan