Ik denk dat de informatiehonger naar transistorontsteking door de tijd achterhaald is. Het is integraal onderdeel van de injectiesystemen geworden.
Maar anyway, een transtorontsteking doet niets anders dan de primaire wikkeling schakelen op basis van een pulsje. In de meest basic vorm is de schakeling een snubber of een darlington die in serie staat met de bobine.
Daar kun je dan nog filters, temperatuurcompensatie, schmitt-trigger, kruipstroom beperking, toerenbegrenzer etc. omheen hangen, eea. met een ic´tje realiseren en dan heb je een cdi-unit.
Meestal wordt een hall opnemer gebruikt voor de detectie van een krukasomwenteling.
Ik weet niet precies waar je naartoe wilt....
Inderdaad Wuf, functioneel is het allemaal wel duidelijk maar nu de details en dan is een schema wel handig. Gelukkig zit de zaak niet ingegoten. Inmiddels ben ik er achter dat de pick-up coils weliswaar een goede ohmse weerstand hebben van 600 ohm maar met een scoop gemeten geeft de ene pick-up coil 1 volt top en de ander 3 volt top af (bij starttoerental) en dat verschil is natuurlijk vreemd. De topspanning is afhankelijk van het toerental wat meteen een nadeel aangeeft aangezien bij een net te laag starttoerental de ontsteking mogelijk niet getriggerd wordt en mijn startpronbleem misschien verklaard. Daarnaast blijkt dat de spanning vanuit de TCI naar de pick-up coils bij de ene 0,7V en de andere 2,2 volt is bij losgenomen steker (TCI niet verbonden met pick-up coils). Zodra TCI weer is verbonden met pick-up coils is de spanning bij beide 0,2 volt. In de TCI zelf is dus iets mis en daarvoor had ik graag een schema of als iemand een idee heeft dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Inderdaad Wuf, functioneel is het allemaal wel duidelijk maar nu de details en dan is een schema wel handig. Gelukkig zit de zaak niet ingegoten. Inmiddels ben ik er achter dat de pick-up coils weliswaar een goede ohmse weerstand hebben van 600 ohm maar met een scoop gemeten geeft de ene pick-up coil 1 volt top en de ander 3 volt top af (bij starttoerental) en dat verschil is natuurlijk vreemd. De topspanning is afhankelijk van het toerental wat meteen een nadeel aangeeft aangezien bij een net te laag starttoerental de ontsteking mogelijk niet getriggerd wordt en mijn startpronbleem misschien verklaard. Daarnaast blijkt dat de spanning vanuit de TCI naar de pick-up coils bij de ene 0,7V en de andere 2,2 volt is bij losgenomen steker (TCI niet verbonden met pick-up coils). Zodra TCI weer is verbonden met pick-up coils is de spanning bij beide 0,2 volt. In de TCI zelf is dus iets mis en daarvoor had ik graag een schema of als iemand een idee heeft dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Ik zal er nog eens aan meten als de zaak belast is hoewel ik het niet fijn vind dat de spanning uit de TCI verschilt (0,7V en 2,2V). In een artikel over de TCI van de Yamaha Vision werd 0,3 volt genoemd als waarde die gemeten moet worden.
Hoewel ik het nog moet meten wil ik de stroom door de spoeltjes eens meten. Als deze aanzienlijk verschilt en voor degene die zwakker pulst hoger ligt zit ik te denken aan mogelijk een voorgemagnetiseerde kern. Het kan naturlijk ook de afstand zijn van coil naar magneet. Ook maar eens opmeten dus.
Hier kan je je cdi unit na laten kijken. http/www.carmo.nl/
Heeft m'n zwager hem ook gebracht (XT uit 84)
Ik dacht dat ze iets van 37,50 onderzoek kosten vragen.
Dit hoef je niet te betalen als je cdi unit stuk blijkt te zijn, dan krijg je de reparatie kosten en die waren bij hem iets van 125 euro.
Hij loopt nu als een zonnetje en het aantrappen lukt in 1 en koud 2 keer.