Elektrisch probleem

_KaWa_

Rookie
24 jan 2006
20
0
Zoetermeer
Hallo, ik heb een elektrisch probleem met mijn zx6r uit 2003 en kom er zelf niet meer uit.

Een poosje geleden viel mijn motor uit en starten wou niet meer omdat de accu spanning te laag was. Thuis maar even de laadspanning gemeten die niet hoger kwam dan 12,5V, toch wel beetje erg laag.

Om het probleem te verhelpen is er een nieuwe accu en spanningsregelaar in gekomen, dit heeft niks geholpen. Met een volle accu kan ik wel een stukje rijden maar hij laadt gewoon nog steeds niet genoeg bij. Dus ook maar de dynamo doorgemeten deze geeft de waardes af die in het WPH staan dus dat moet ook goed zijn.

Is er iemand die tips heeft waar ik verder kan gaan met zoeken, of kan ik hem maar beter wegbrengen naar een dealer?
 
Hallo


Om te controleren of de accu geladen wordt moet je even meten op je accu wat de spanning is als de motor loopt.

Dit moet iets boven de 14 volt zijn, zo niet heb je een probleem in het laad systeem.

Je kunt dan met lopende motor even meten hoeveel je dynamo aan voltage afgeeft, daana even meten of de spanningsregelaar wel de juiste voltage afgeeft.
Ook kun je alle aansluitingen nog eens contrleren.

suc6

gr, H
 
bedankt voor het mee denken.

die 12,5 V is met draaiende motor, is dus te laag. Mijn dynamo geeft 50V wisselspanning bij 4000 toeren, dit is wat het moet zijn volgens het WPH.

En aangezien de spanningsregelaar en de accu vervangen zijn weet ik niet meer zo goed waar ik moet zoeken
 
Meet eens spanningsverschil in je plus en min kabels. Door bv een slechte massa laad je accu niet, en blijft er spanning hangen. Omdat je motor niet zo heel oud is verwacht ik geen roest oid maar een bout die los getrild is bij een massapunt.
 
Zekering was inderdaad ook al vervangen uit voorzorg. Maar de laadspanning loopt wel een klein beetje op, bij een kapotte zekering zou er volgens mij helemaal niks gebeuren?

Ik snap niet helemaal hoe ik het spanningsverschil van de plus en min zou moeten meten.
 
Spanning direct op de uitgang van de spanningsregelaar meten, mag geen verschil vertonen met spanning op de accu.

Je kan ook het verschil meten tussen plus van de accu en plus van de spanningsregelaar. Dito met de min. Wederom mag geen spanningsverschil meten (<0,2V).

Zo ja iets fout.

Hier staat trouwens een schema, mocht je dat nog niet hebben.
http://server6.theimagehosting.com/image.php?img=ZX6r.03.04.GIF&album=24593
 
Laatst bewerkt:




full
 
Als ik de plus en min die uit de spanningsregelaar komen meet, krijg ik een waarde van 25V en oplopend als ik gas geef???

Toont m.i.z. 2 zaken aan, of wel schema klopt niet, of wel er is iets mis met het circuit (trek je meting niet in twijfel).

Meet eens of the plus uit de spanningsregelaar wel direct verbonden is met de plus vna de accu. Bijv. met de meter in Ohm stand moet kleiner zijn dan 0,2 Ohm. Zo'n zelfde meting kan je doen voor de 0V. Ligt deze direct aan massa (< 0,2 Ohm).
 
Meet eens of the plus uit de spanningsregelaar wel direct verbonden is met de plus vna de accu. Bijv. met de meter in Ohm stand moet kleiner zijn dan 0,2 Ohm. Zo'n zelfde meting kan je doen voor de 0V. Ligt deze direct aan massa (< 0,2 Ohm).
Dat bedoelde ik met spanningverschil meten trouwens. Zet je meetpin tussen plus regelaar en plus accu. Als er geen verliezen zijn zou je dus 0Volt meten. Je massa kun je ook zo meten. Na de verbruiker is de spanning OVolt, als je dus daar een spanning(sverschil) meet is er iets loos met je kabels/ bevestiging van aardpunt.

Let even op met die 25V. Als je logisch nadenkt weet je dat als er 25V op "het systeem" zit, je lampen, zekering en accu niet lang meegaan. Ik denk dat je iets niet goed hebt gemeten.
 
De enige mogelijkheid is dat die 25V uit je spanningsregelaar komt. Echter als dat zo is en je meet maar 12,5V over je accu, met de wetenschap dat spanningsregelaar en accu verbonden zijn dan is er toch wel iets mis. Je verliest dan 12,5V over de bedrading die gemeten < dan 0,4V is. Ergo er loopt dan ca. 31A, lijkt me sterk.

Wel toevallig overigens dat er precies 2x zo veel staat als je accuspanning.

Hoe heb je gemeten? Wellicht dat de bedrading wel klopt maar de contacten geen goed contact maken.

Kan me zo voorstellen dar er uit een onbelaste spanningsregelaar een te hoge spanning komt en dat de accu nodig is als onderdeel van het inwendige circuit.

Zijn de andere 2 draden op dezelfde connector ook goed?
 
De spanningsregelaar lijkt wel goed te zijn, hij geeft de zelfde waardes als de vorige (die zal dan ook wel goed zijn geweest). De spanningsregelaar die ik nu gebruik is getest door de dealer en was goed.

Op welke manier kan ik mijn dynamo testen, ik heb nu de wisselspanning gemeten over de drie poolen. De waardes die ik krijg zijn 52V, 52V en 48V, dit verschil lijkt mij niet echt een probleem (is ook bevestigd door een monteur).
Is er misschien ook een andere manier om de dynamo te testen om er zeker van te zijn dat deze goed is?
 
Probeer anders stap voor stap wat te elimineren.

Meet de 3 spanningen uit de dynamo (multi meter op AC 100V bereik). Je hebt al 52V, 52V en 48V gemeten. Meet anders ooks eens onbelast, dus dynamo stekker niet aangesloten. Spanning moet nagenoeg gelijk blijven.

Meet dan de uitgangsspanning van de regelaar bij stationair en ca. 4000 rpm. Bij 4000 rpm moet je tot max. 14,5V meten. Nu max. 12,5V dacht ik. Uiteraard nu meter op 20V DC bereik.

Suggesties:

  • Probeer eens de laadstroom te meten. Dus meter op stroom bijv. 10A DC. Enne eerst de motor starten, dan pas gaan meten. Wat is resultaat?

  • Probeer ook eens de spanningsregelaar los van de motor bedrading te meten, m.u.z. van de dynamo natturlijk. Je zal dan wel op een aantal draden spanning moeten zetten verwacht ik. Wat is dan de laadspanning?

  • Vergelijk ook eens met de andere regelaar, je hebt er immers 2.

Op zo'n manier kun je zaken gaan uitsluiten, zoals de ingangsspanning van de dynamo, de belasting van de regelaar, enz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan