elektronische toerenteller ducati

Mr Ducati

Die hard MF'er
22 jun 2001
264
0
Amersfoort
Ik heb een tellerset van een 748 gekocht, en deze wil op mijn 600ss monteren. Nu zit ik met het probleem dat de toerenteller elektronisch is.

Ik zal denk ik een kabel moeten verbinden met de onsteking, misschien heeft iemand hier dat al eens eerder gedaan?

Weet iemand hier op het forum hoe ik dit probleem kan oplossen?

om deze tellers gaat het 8-) :9~
full
 
Ik heb een tellerset van een 748 gekocht, en deze wil op mijn 600ss monteren. Nu zit ik met het probleem dat de toerenteller elektronisch is.

Ik zal denk ik een kabel moeten verbinden met de onsteking, misschien heeft iemand hier dat al eens eerder gedaan?

Weet iemand hier op het forum hoe ik dit probleem kan oplossen?

om deze tellers gaat het 8-) :9~
(Afbeelding)


Je kan eens proberen met een aantal windingen om een van de bougiekabels en hier bv een HEF4093 Schmitt-trigger achter, als buffer en om er meteen nette 12V pulsen van de maken die je rechtstreeks naar je toerenteller kan voeren. Ik heb eens dit soort bougiepulsen direkt vanaf de motor op de scoop gemeten en die zagen er best behoorlijk uit. Volgens mij moet het werken, maar zelf heb ik dat nog niet gedaan.
Laat me horen als het lukt. Pas alleen wel op ....met een 2-cilinder meet je bij een viertakt motor maar de helft van het werkelijke toerental. Maar dit is ook wel op te lossen. MIsschien met windingen om BEIDE bougiekabels ?

Laat 't me weten...ben wel nieuwsgierig of dit werkt.

Groeten,
*edgar*
 
Ja,het is al gezegd: min op min,plus op plus en de pulsdraad op een van de pulsdraden van de bobines.
En een viertakt heeft (tenzij ze specifieke single fire-ontsteking heeft) in beide opgaande slagen een ontstekingspuls,dus je meet geen halve toerentallen t.o.v werkelijke toerentallen (???).... |( :X
 
heb het wph even gecheckt, bij een 748 komt de puls via de computer volgens de schema's.

Dus word je er niet veel wijzer van, maar dat bijprikken bij de bobine aansluiting kun je allicht proberen, zo werden 'vroeger' alle electronische toerentellers zo'n beetje aangestuurd.


succes!!
 
Ben al aardig opgeschoten, alles werkt behalve de toerenteller. Moet nu nog alleen weten waar ik de puls van de bobines af moet halen.

ter verduidelijking ff een plaatje
full


hoop dat jullie me met deze laatste stap kunnen helpen..
 
Laatst bewerkt:
Heb het draadje van de toerenteller als een keer op de + en - kant op de bobine aangesloten. Bij de + gebeurde er niks, en op de - deed te toerenteller het wel maar gaf de de bobine geen puls meer. En dus de motor op 1 cilinder reed en dat kan niet de bedoeling zijn ;)
 
Je kan eens proberen met een aantal windingen om een van de bougiekabels en hier bv een HEF4093 Schmitt-trigger achter, als buffer en om er meteen nette 12V pulsen van de maken die je rechtstreeks naar je toerenteller kan voeren. Ik heb eens dit soort bougiepulsen direkt vanaf de motor op de scoop gemeten en die zagen er best behoorlijk uit. Volgens mij moet het werken, maar zelf heb ik dat nog niet gedaan.
Laat me horen als het lukt. Pas alleen wel op ....met een 2-cilinder meet je bij een viertakt motor maar de helft van het werkelijke toerental. Maar dit is ook wel op te lossen. MIsschien met windingen om BEIDE bougiekabels ?

Laat 't me weten...ben wel nieuwsgierig of dit werkt.

Groeten,
*edgar*

kan je beter de ttl versie van de 555 voor gebruiken, maar ik denk dat het makkenlijker is om gewoon de primaire kant van de bobine te pakken.. zo werkt hij bij mijn zxr 400 ook...
 
Heb het draadje van de toerenteller als een keer op de + en - kant op de bobine aangesloten. Bij de + gebeurde er niks, en op de - deed te toerenteller het wel maar gaf de de bobine geen puls meer. En dus de motor op 1 cilinder reed en dat kan niet de bedoeling zijn ;)

eeven een flink weerstandje er tusen ze zal denk ik wel de oplossing zijn...
 
Check mijn post hierboven ff, daar staat het goede antwoord.

Voor mijn gevoel heb ik dat ook al geprobeerd, zoals je op het plaatje kan zien is het enige witte stekkerblok op de bonine de - en dan krijgt de bougie geen vonk meer.

Zit ik nu dan helemaal verkeerd? of zou ik het misschien op de cdi moeten gaan zoeken?

Alvast bedankt :}
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn gevoel heb ik dat ook al geprobeerd, zoals je op het plaatje kan zien is het enige witte stekkerblok op de bonine de - en dan krijgt de bougie geen vonk meer.

Zit ik nu dan helemaal verkeerd? of zou ik het misschien op de cdi moeten gaan zoeken?

Alvast bedankt :}

lees nou ff ;) als het een electronische telelr is kan je hem waarschijnlijk gewooon op de primare kant van de bobine zetten, maar het kan zijn dat de telleer lage inwendige weerstand heeft, dat de bobine constand contact maakt en dan dus niet meer werkt. Wellicht helpt het om in serie met de teller een weerstand te plaatsen zodat je deze weerstand genoeg vergroot...
 
Terug
Bovenaan Onderaan