MonstroMorini
MF veteraan
- 26 apr 2010
- 3.590
- 69
omdat iedereen een menig heeft ben ik een proefje begonnen... voortgang te volgen op het Guzzi forum (anders moet ik het op meerdere plekken tegelijk bijhouden): http/www.mgcn.nl/forum/index.php?showtopic=17097&p=246311
omdat de plaatjes niet te zien zijn zonder inloggen hier het bericht met links
---------------------------
en het is dan zover, vandaag de volgende benzine's gehaald en in "Ilja Gort glaasjes" gestopt (van links naar rechts):
•BP Ultimate 98: voor zover bekend de ethanol armste benzine die nog te koop is samen met V-power van Shell... droge ethanol gehalte onder de 2% maar meestal onder de 1%.....
•Tango euro 95: tot 8% droge ethanol omdat bijmengen goedkoper is (lees: mees subsidie oplevert) en dus bij prijsvechters overmatig in het mengsel zit
•Aral 95 E10: ff naar Duitsland gekart om te halen... hier is de discussie om begonnen dus die mag zeker niet ontbreken.... droge ethanol gehalte rond de 15% (ook hier geld dat het goedkoper is om er meer in te stoppen)
•Haan BlueOne 95: de revolutie op benzinegebied: natte ethanol! Goedkoper te produceren omdat je het niet hoeft te drogen, daarom ook milieuvriendelijker en bij de F1 spuiten ze ook waterhoudende brandstof in om de motor extra te koelen dus dit moet ook goed spul zijn... natte ethanol gehalte tussen de 20-22%
meer info op http/members.upc.nl/h.hoften9/hoofdstukken/brandstoffen/brandstoffen_anwb.pdf
dus... 2,5mm gaatje in de dop geboord om de tankontluchting te simuleren (afdichtkartonnetje wel gedraaid zodat er geen direct gat naar buiten is), lijntje op de fles voor het vloeistof niveau zonder extra inhoud en op de weegschaal (in grammen):
•ultimate 98: 784
•euro 95: 811
•95 E10: 796
•BlueOne 95: 777
vervolgens de extra's erin: alu staafje & stalen staafje (om tanks te simuleren) en vlotterbakpakking uit oude voorraad (niet gegarandeerd ethanol bestendig om o-ring ellende te simuleren) aan messing draadje (wat niet in de benzine's hangt)... weer een lijntje op de fles(omdat het vloeistofpeil gestegen is) en weer op de weegschaal:
•ultimate 98: 852
•euro 95: 881
•95 E10: 865
•BlueOne 95: 846
in het raamkozijn naast het open raam zodat er temperatuurverschillen zijn die vergelijkbaar zijn met een houten/halfsteens schuur (mijn garage is top geïsoleerd) en dan een doos erover.... in een tank is het tenslotte ook donker...
en nu maar afwachten .... iedere maand een update of er moet tussendoor iets bijzonders gebeuren!
(en mochten jullie je afvragen waarom er geen stukje plastic of poly tank in hangt: ik had het materiaal niet tot mijn beschikking en bovendien zijn daar al genoeg voorbeelden van dat het fout gaat.... harsen die oplossen en plastics die week worden)
BP klantenservice zei:Geachte,
Bedankt voor uw vraag m.b.t. het ethanolgehalte in onze benzines.
In principe is BP Ultimate 98 ethanolvrij. Als gevolg van productie en logistieke redenen is het echter mogelijk dat er een zeer kleine hoeveelheid ethanol in deze brandstof aanwezig is, BP garandeert thans echter dat dit niet meer dan 0,5% is.
Ter vergelijk: bij euro95 bedraagt de maximale hoeveelheid ethanol momenteel 5%. Deze percentages kunnen wijzigen, bijvoorbeeld als gevolg van nieuwe wetgeving. In Duitsland en Frankrijk bestaat de euro95 bijvoorbeeld al voor 10% uit ethanol.
U kunt het beste aan uw dealer of fabrikant vragen of Ultimate 98 op basis van bovenstaande informatie wel of niet geschikt is voor uw auto/motor.
Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Afdeling BP Consumentenservice
Leuk verhaal, maar dit is dus 1 motor waarbij het blijkbaar goed gaat. En je 2e deel is uit de duim gezogen? Het internet zit al vol goedbedoelde meningen, maar heel veel heb je er niet aan. Dit is dus waarom iemand een onderzoek/test doet.Hier een tevreden E10 rijder. Ik rij op een bmw K100 van 1986 en die heeft standaard al een injectie systeem. Draait probleemloos op E10 en start ook na 3 maanden stil te hebben gestaan weer probleemloos zonder rare hikken of ploffen.
Heb geen enkele benzine slang hoeven te vervangen en ook de pomp doet het nog goed.
Ik ben nu al 8Kkm verder en ga gewoon zo door want het is echt heel goed voor mijn portemonnee. Scheelt meer dan 20ct per liter.
Ik zou het zelf niet zo gauw in een carb fiets gooien omdat daarvan de vlotterkamers door de motorwarmte erg opwarmen en dan de ethanol verdampt en er steeds wat residu achter blijft.
Met uiteindelijk vervuilde/ verstopt zittende sproeiers en/of water in de vlotterkamer.
En je 2e deel is uit de duim gezogen?
In de VS is het een bekend probleem dat de plastic tanks van de Ducati monster niet tegen ethanol kan
Ze worden groteren dat ziet er niet goed uit
Raar is wel dat ze er hier geen last van hebben. Mijn tank is ook plastic en van 2006 - weet niet hoe lang ze al aan het rommelen zijn met die e95 - maar ziet er van binnen en van buiten nog prima uit.... en een wat grotere tank zou ik niet erg vinden.
Maar ik rij (bijna) iedere dag dus zou kunnen dat ik daarom nooit problemen heb - gooi er ook bij de jaarlijkse beurt zo'n flesje injectiereiniger in - geen idee of 't helpt, maar geeft een goed gevoel, dat ik 'm weer verwend heb
Raar is wel dat ze er hier geen last van hebben. Mijn tank is ook plastic en van 2006 - weet niet hoe lang ze al aan het rommelen zijn met die e95 - maar ziet er van binnen en van buiten nog prima uit.... en een wat grotere tank zou ik niet erg vinden.
Maar ik rij (bijna) iedere dag dus zou kunnen dat ik daarom nooit problemen heb - gooi er ook bij de jaarlijkse beurt zo'n flesje injectiereiniger in - geen idee of 't helpt, maar geeft een goed gevoel, dat ik 'm weer verwend heb
Dat zag ik je laatst ook al ergens posten, maar is dat niet gewoon slechte kwaliteit? Ik bedoel: weet je 100% zeker dat dat komt van de Ethanol?Hier een kunststof tank van een aprilia 2001. en Jahoor! krom...
Bij de pompplaat 2mm krom. 1mm verder en hij was gaan lekken op de vlakke pompplaat.
Aprilia is niet zo heel slecht dacht ik?Dat zag ik je laatst ook al ergens posten, maar is dat niet gewoon slechte kwaliteit? Ik bedoel: weet je 100% zeker dat dat komt van de Ethanol?