Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Empirisch onderzoek naar E10

MonstroMorini

MF veteraan
26 apr 2010
3.590
69
Dit vond ik op het Morini forum (motomoriniclub.nl):

Wat een cliffhanger dus op naar http://www.mgcn.nl/forum/index.php?showtopic=17097&p=246311 voor het vervolg....
 
Volgens mij is het beter om het staal en alu in aparte flessen te testen. Nu gaat het aluminium zich misschien opofferen voor het staal.
 
Laatst bewerkt:
De onderzoeker van het draadje stelt vast dat BP circa 1% is.
Echter garandeert BP dat dit onder de 0.5% zit.

 
Hier een tevreden E10 rijder. Ik rij op een bmw K100 van 1986 en die heeft standaard al een injectie systeem. Draait probleemloos op E10 en start ook na 3 maanden stil te hebben gestaan weer probleemloos zonder rare hikken of ploffen.
Heb geen enkele benzine slang hoeven te vervangen en ook de pomp doet het nog goed.
Ik ben nu al 8Kkm verder en ga gewoon zo door want het is echt heel goed voor mijn portemonnee. Scheelt meer dan 20ct per liter.
Ik zou het zelf niet zo gauw in een carb fiets gooien omdat daarvan de vlotterkamers door de motorwarmte erg opwarmen en dan de ethanol verdampt en er steeds wat residu achter blijft.
Met uiteindelijk vervuilde/ verstopt zittende sproeiers en/of water in de vlotterkamer.
 
Leuk verhaal, maar dit is dus 1 motor waarbij het blijkbaar goed gaat. En je 2e deel is uit de duim gezogen? Het internet zit al vol goedbedoelde meningen, maar heel veel heb je er niet aan. Dit is dus waarom iemand een onderzoek/test doet.
 
Voor E10 kun je per fabrikant opzoeken of de betreffende motor wel of niet geschikt is voor E10. Alle BMW's zijn dat volgens BMW en ik heb inderdaad ook nooit problemen met E10, maar het is duidelijk dat dat niet voor alle motoren geldt.

Het onderzoekje hier laat zien dat de ethanol inderdaad uit de benzine lijkt te vervliegen (hoewel niet getest is of het daadwerkelijk om ethanol gaat, is dat aannemelijk).
 
Heb het ook ooit eens getest.
Bakje gevuld met 90% pure ethanol alcohol en daar diverse rubbers van het brandstofsysteem van een polo in gedaan.
Regelmatig eruit gehaald om het bloot te stellen aan zuurstof.
Alles rubbers konden er goed tegen, alleen van de benzine tank zelf, het rubber voor de vlotter ging verkleuren, maar meer niet.

Sommige carbs zijn gemaakt van dat donker grijze aluminium, weet even het precieze type niet.
Maat dit (schijnt) er niet tegen te kunnen.
Evenals de koperen stijgbuisjes.
.
 
En je 2e deel is uit de duim gezogen?

Ik weet niet hoe vaak jij aan motorfietsen sleutelt maar ik maak het net ff te vaak mee dat zelfs de sproeiers van carbs die maar een paar maanden vol hebben gestaan met die moderne prut met maar 5% ethanol erin helemaal dicht zitten en de vlotterbakjes helemaal vol staan met gom en residu.
Dus met E10 kan ik mij zo voorstellen dat het nog erger wordt en sneller kan gaan.
En zoals gezegd ik gooi het zelf niet in mijn carb fietsen omdat ik geen zin heb om regelmatig dat hele zwikkie los te moeten halen en weer schoon te moeten maken. Het is namelijk altyd een heel makkelijk klusje not dus.
 
Het is inderdaad logisch dat benzine die meer vervliegt dus sneller indikt waardoor er prut in de carbs blijft staan.

Bij auto's is de discussie inderdaad vooral gericht op aantasting van materialen, maar voor motoren speelt er nog iets anders. Heel veel motoren staan vaak weken achter elkaar stil waardoor de benzine de kans krijgt om te vervliegen. Als je dagelijks op je carb fiets rijdt zal die E10 geen kwaad kunnen, maar als je diezelfde fiets alleen gebruikt om eens in de maand een keertje over het klaverblad te racen wordt het een ander verhaal.
 
In de VS is het een bekend probleem dat de plastic tanks van de Ducati monster niet tegen ethanol kan
Ze worden groter en dat ziet er niet goed uit

Raar is wel dat ze er hier geen last van hebben. Mijn tank is ook plastic en van 2006 - weet niet hoe lang ze al aan het rommelen zijn met die e95 - maar ziet er van binnen en van buiten nog prima uit.... en een wat grotere tank zou ik niet erg vinden .
Maar ik rij (bijna) iedere dag dus zou kunnen dat ik daarom nooit problemen heb - gooi er ook bij de jaarlijkse beurt zo'n flesje injectiereiniger in - geen idee of 't helpt, maar geeft een goed gevoel, dat ik 'm weer verwend heb
 

Nou ik de VS is het echt een probleem , kijk maar eens op het Amerikaanse monster forum
Misschien hebben ze daar meer ethanol in de benzine zitten
 

Hier een kunststof tank van een aprilia 2001. en Jahoor! krom...

Bij de pompplaat 2mm krom. 1mm verder en hij was gaan lekken op de vlakke pompplaat.
 
Al div klanten gehad die in Frankrijk E10 tankte...en nederland niet haalde
Hogedruk geinjecteerd benzine motoren waren pompen van te barsten gingen.
Ik tank in mn 2takt met carbs ook de beste benzine die te koop is....BP ultimate. Met de km's die ik maak per jaar..kost het me een tank extra tov gewone BP 95.
En zoals Daddy zegt..scheelt me weer gezeik met reinigen steeds
 
daarom moet je het dus niet gebruiken als je motor voornamelijk stof staat te happen in de stalling. Dan komt er veel water in de tank. (Daarom moet je in grasmaaiers e.d. ook die Aspen benzine tanken en geen euro 95)
 
Of het door de ethanol in benzine komt heb ik geen idee, maar die lui van KTM waren zo snugger om de tanks van m'n 950 zo te monteren dat ze kunnen uitzetten en krimpen in hun montagepunten, zit speling op. Nodig ook


Pasvorm is nie zoals nieuw.
 
Laatst bewerkt: