En weer een Guzzi zijspan project

Gijsch

MF'er
24 mei 2004
132
0
Nijmegen
Jullie zullen er wel doodziek van worden, al die Guzzi projecten hier op de lijst.
Toch wil ik graag mijn extra steentje op de berg stapelen, en wel hierom.

Ben net begonnen om mn Guzz 3 wielig te maken.
Mn Guzz was oorspronkelijk een T3 california, is na enkele renovaties nu een soort cafe racende rattebrommer, met sporttank en zitje, nog standaard blok en jammer genoeg gietwielen.
Is mn trouwe vakantie vriend, kreeg er afgelopen jaar in Bosnie het compliment over "you really have to be a mechanic to ride this bike" :) uitgelegd dat ik juist Guzzi rij omdat ik te lomp ben voor een echte motor, maar weet niet zeker of dat ook over gekomen is.
Nu dus een bakkie eraan, er staat een ouwe Hollandia te smachten op actie. Moet nog effe een onderstel voor worden gemaakt, en ook aan de Guzz moet het een en ander veranderen.
Gelukkig heb ik een buurman met redelijk veel ervaring en teveel vrije tijd, alleen krijg ik dit ook niet rond. Voor Pinksteren rijden is het streven.

De plannen tot nu toe :
-schommelvork aan de voorkant, is in voorbereiding en gaat niet veel problemen geven.
-Sport uiterlijk houden, wel zorgen dat ik eindelijk lekker zit met mn lange poten.
-Smartwielen rondom.
-Smart achternaaf op het zijspan

Allemaal leuk en aardig, maar de Smartwielen worden de grootste uitdaging. Wil een soort Italiaanse Ural bouwen, met onderling uitwisselbare wielen.
Zijspanwiel met Smart achternaaf, makkelijk en gelijk een remtrommeltje erop, voorwiel met behulp van de naaf die Heer Halflive geschetst heeft in zn topic, met grote remschijf aan de rechterkant.
Alleen dat achterwiel....
Om het wiel makkelijk los te halen, lijkt het me belangrijk dat de schijf aan dezelfde kant zit als de cardan, dat maakt ut behoorlijk lastig. Vraag me af of ik op een achterbrug van een grote Guzzi het cardan van een klein model kan zetten, daarbij zit de remschijf al aan de cardan kant. Wordt waarschijnlijk lastig door verschillende vertandingen van de spline, weet ik niet zeker.
Uitgaande van de cardan van mn eigen Guzzi zou de schijf naar de andere kant van de velg gebracht moeten worden, tussen meenemer en velg in. Lijkt me lastig, en geen idee hoe de remklauw dan afgtesteund kan worden.

En hier kan ik dus wel wat hulp gebruiken. Heb tot nu toe alleen een droompje, heb nog geen fotoos gevonden van een dergelijke combinatie, vraag me af of er überhaupt al mooie oplossingen voor bedacht zijn. De uitvoering wordt niet het grootste probleem, maar het briljante idee wil nog niet komen.
 
dat van die combinatie kleine Guzzi / grote Guzzi om de remschijf naar de rechterkant te krijgen was ook het eerste wat mij te binnen schoot, zal vandeweek wel even voorzichtig kijken of het huis wel op de vork past dan, dat zou ook nog wel eens een verschillende passing kunnen zijn.
- verder is de cardanas van een kleine guzzi afwijkend van constructie, maar dat zou wel eens simpeler dan verwacht kunnen zijn als inderdaad de splines redelijk overeenkomen.
- zelf denk ik dat we de meeste kans maken door een remschijfbevestiging op de naaf te maken, tussen de meenemer en het wiel, als je het cardan van een 500 gebruikt zit je gelijk aan een kleinere schijf en klauw vast en ik weet ook niet of het veel lichtere cardanhuis (en de lagering daarin) blij wordt van zijspan gebruik.

maar leuk te horen dat er meer mensen rondlopen met vergelijkbare ideen, met z'n allen kunnen we best wel een paar leuke guzzi's neerzetten.........

welkom in ieder geval

Steven
Moto Guzzi 1000 SPII / EZS kompact
 
of je maakt gewoon de remkant van je achterbrug afschroefbaar, in dat geval pak je een stuk achterbrug aan dekant en rop je zo het wiel eruit....
 
Hoi Gijs.
Heb je geen ruimte om de schijf net als bij een auto in de velg te monteren?
Ik heb zoals je weet ook smartwielen waar ik de naaf van mijn motor in heb gemaakt.
Is dat bij jou niet haalbaar??
Thijs
 
Hoi Gijs.
Heb je geen ruimte om de schijf net als bij een auto in de velg te monteren?
Ik heb zoals je weet ook smartwielen waar ik de naaf van mijn motor in heb gemaakt.
Is dat bij jou niet haalbaar??
Thijs

Dat was nou precies mijn idee, is met de schijven van een SPII ook goed te doen (denk ik) volgens mij passen die (met hun 270mm i.v.m. het standaard kleine voorwiel) prima binnen de omkadering van een 15 inch autovelg, de doorsnee van zo'n wiel is temninste zogoed als het zelfde als van mijn standaard Guzzi voorwiel (incl. band uiteraard)
Maar dat is dus precies waarom "we" de schijf naar rechts willen halen, zodat het wiel met de "mooie" lege kant naar de buitenzijde van de combinatie is gericht en de remmelarij netjes uit het zicht tussen de trekkert en de bak bivakeerd.......
 
Nou, het gaat me niet alleen om het aanzicht.
Het lijkt me erg handig om die achtervelg heel te houden, en een systeem te hebben om makkelijk het wiel te kunnen wisselen. Een Italiaanse Ural dus, met rondom gelijke wielen, en een reservewieltje achterop het span.

Met de Guzzi heb je al een redelijke klont ruimte nodig voor de meenemer en transmissie demper, de schijf dicht daarbij en in de velg, en dan zien hoe de klauw zn plekkie krijgt.
 
Jullie zullen er wel doodziek van worden, al die Guzzi projecten hier op de lijst.
Toch wil ik graag mijn extra steentje op de berg stapelen, en wel hierom.

nee, urals daar word ik blij van |(


De plannen tot nu toe :
-schommelvork aan de voorkant, is in voorbereiding en gaat niet veel problemen geven.
die kan je met een smart wiel heeeeel mooi enkelzijdig maken :9~


Alleen dat achterwiel....
Om het wiel makkelijk los te halen, lijkt het me belangrijk dat de schijf aan dezelfde kant zit als de cardan.
bij bmw zit de schijf met een paar verzonken schroeven aan de cardan vast.
daardoorheen bevestig je het wiel met 4 bouten.
ik denk dat dit bij de guzzi niet gaat lukken :?
je zal dus een ring op de transmissie dempermoeten maken waar een losse schijf op komt (zwevend?)
Uitgaande van de cardan van mn eigen Guzzi zou de schijf naar de andere kant van de velg gebracht moeten worden, tussen meenemer en velg in. Lijkt me lastig, en geen idee hoe de remklauw dan afgtesteund kan worden.
de remklauw kan je aan een schetsplaat onderste boven hangen, afsteunen doe je met een trekstang ergens richting je middenbokbevestiging (zoals guzzi café-racers)
heb nog geen fotoos gevonden van een dergelijke combinatie, vraag me af of er überhaupt al mooie oplossingen voor bedacht zijn.
ik zal eens op fotospionage gaan 8-)
full

het lijkt of deze schijf met een trommel op de drie wielbouten zit
 
ik heb er een gevonden!
helaas van de verkeerde kant :(
nu blijft het nog een mysterie hoe de schijf vastzit
full
 
deze is wel duidelijk.
de monoarm hierboven vind ik toch mooier maar van deze is in ieder geval snapbaar hoe het werkt.
full

deze truuk wordt bij cafe racers uitgehaald om inveren door het remmen tegen te gaan.
heb ik ook altijd vréselijk last van :Z
      
 
Als je voor de basis uitgaat van de naaf als hieronder, die gemaakt is voor het voorwiel van halflive, dan kun je er een smart velg opzetten.
Voor het achterwiel kun je uitgaan van het zelfde idee alleen wordt de naaf een stuk dikker omdat de meenemer er in gefabriekt moet worden. Dan nog je meenemer uit het kardan afdraaiien en klaar is gebakkie.

full


o ja zit je remschijf ook gelijk aan de binnen zijde.
 
De truuk op die cafe racer is mooi, maar geeft ook precies het probleem aan : er loopt een trekstang van de klauw naar het frame om de remklauw af te steunen. Als je de schijf aan de binnenkant van het Smartwiel zet,tussen cardan en velg, moet die trekstang in een bochtje lopen, om de band heen.
Dat enkelzijdige achterwiel van die rooie ziet er erg gelikt uit, ben heel benieuwd hoe ze dat gedaan hebben.
Ondertussen hebben we hier besloten om voor de quick n dirty oplossing te gaan, zoals de foto van het zwarte span. Dan maar een paar boutjes meer losdraaien om een wiel te wisselen, tis wel haalbaar en lowtech.
Maar eigenlijk vind ik die eenzijdig opgehangen wielen wel erg mooi...
 
enkelzijdig is wel netjes, maar mijns insziens niet op een guzzi, staat gewoon een beetje te modern........
Je zal dan trouwens ook het volledige uitlaat systeem aan 1 kant moeten hangen anders is het helemaal geen porum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan