Enduro kopen voor meerdere doeleinden

het goedkoopst zijn crossbanden, maar daar mag je de openbare weg niet mee op.

er zijn uiteraard ook noppenbanden waar dat wel mee mag, de endurobanden.
die hebben dan een dot code.
ga je echte enduro s rijden ipv otr ritten moeten het zelfs fim banden zijn.
die hebben buiten de dotcode dus ook een fim goedkeuring.
Daarvan zijn de noppen aan een maximum hoogte gebonden (dacht 13 mm
uit t blote hoofd).

Omdat ik ook met de motor op de weg rijd heb ik meestal de michelin ac10
onder de motor liggen.
volgens mij de goedkoopste noppenband met dot code (geen fim)
KOST 0NGEVEER 100€ per set.
andere combinaties lopen vanaf dat bedrag op tot zo'n 175 € per set

fittersmotoren.nl

Super! Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Zo'n setje ac10's zijn dus prima te doen.
 
bandjes bij oponeo zijn ook goed voordelig ;)
AC10 daar INCL. verz. 43 euro (achterband) van die prijs is niets te zeggen. (wel zelf erop leggen uiteraard)

Ik heb een hele tijd met AC10 gereden maar rij nu al een hele tijd met kenda trackmasters Iets duurder dat wel maar is ook (net als de AC10 DOT) dus straat legaal. Ik vind zelf dat de trackmaster het iets langer vol houd vandaar dat ik nu al een tijd met trackmaster rij.

Maar banden das meer wat je zelf vind al rijden de meeste op of ac10 of trackmaster. En de mitas zie je vaker voorbij komen de laatste tijd. (Daar heb ik geen ervaring mee) maar schijnen wel goed te zijn.

OTR-noppenwielen moet je wel voor zo'n 3a400 euro kunnen krijgen. denk ik zo met wat zoekwerk
SM ga je al snel naar 5 a 800 euro.

gladde banden zijn ook duurder dan de noppen bandjes.

Alles heeft zo z'n voors en tegens.
ik vind zoals ik het nu heb het fijnste. Mocht ik dan ooit lek rijden kan ik nog altijd die andere wielen ff bandje eraf halen,Maar daar komen binnekort ook noppen op (heb inmiddels een straat motor gekocht.)

Wellicht bij intresse kun je mijn bandjes over nemen (de straat banden) hebben maar 2 keer heel ff asfalt gezien

Die site zal ik dan ook zeker even opschrijven:)
Zijn sm velgen dan zo anders of speciaal?
Een 2e wielenset lijkt me sowieso wel handig maar het achterwiel wisselen is dat een aardige klus of is dat zo gedaan?
En voor een band erop leggen gebruik je daar een apparaat voor of doe je het op een geïmproviseerde manier?:p
Zou die banden zo van je overnemen maar moet helaas nog eerst eventjes doorsparen voor de motor zelf haha.
 
Het 2008/2009 model is wel te vinden in jou budget maar dan heb je wel een motor die vaak meer gelopen / geleden heeft. De latere blokken zijn idd beter als de 2008 maar nog steeds lang niet zo goed als de oude bulletproof RFS. Een goed onderhouden RFS loopt gewoon 400-500 uur zonder veel problemen. Heb nog niemand dat zien doen met `t nieuwere type blok.

Hmmm dat is jammer:(
Dat is dus zeker iets om rekening mee te houden.
Maar stel ik koop er een van 4500 ongeveer uit 2008/2009 dan kan ik dus nog steeds beter een minder dure 2007 nemen?
 
Achterveld heb je zo verwisseld, dat is een kwestie van minuten, waar het werk in gaat zitten is je tandwielen eventueel over zetten (of je moet een dubbele set nemen, en je ketting) plus waarschijnlijk een ander voortandwiel, maar in princiepe is het niet nodig alles over te zetten, het is wel verstandiger wegens eventuele snellere slijtage ketting/tandwielen
 
ik heb een Beta 498 en doe er Enduro, cross en supermoto mee. Model 2010 moet ongeveer in het budget zijn. verder een super motor........

Zijn de onderdelen etc daar goed voor te krijgen?
Heb ooit een beta ark als scooter gehad maar wat betreft motoren weet ik er niks van af
 
Achterveld heb je zo verwisseld, dat is een kwestie van minuten, waar het werk in gaat zitten is je tandwielen eventueel over zetten (of je moet een dubbele set nemen, en je ketting) plus waarschijnlijk een ander voortandwiel, maar in princiepe is het niet nodig alles over te zetten, het is wel verstandiger wegens eventuele snellere slijtage ketting/tandwielen

Dat is dus wel iets om in overweging te nemen:p
Ik moet in iedergeval een goed compleet gereedschapsetje gaan afschaffen want het is nu echt een chaos :P
 
idd
wisselen is appeltje eitje.
ik doe ook alles mety t zelfde spul heb op beide wielen dezelfde vertanding dus als ik iets heb waardoor er een wissel noodzakelijk is is het. As eruit wiel eruit ander wiel erin as erin en gaan met die banaan :P

je kunt t jezelf zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wilt.

Denk dat je het beste eerst kun overwegen wat je wilt. Als je namelijk SM wilt doen dan komt er iets meer werkt bij kijken (Sm is ook 17 inch voor+achter) Daar zie je dan vaker bij dat mensen er voor een grotere schijf op zetten (En dan heb je dus ook een adapter plaat nodig om je klauw te verzetten. dan zetten ze er vaak SM spatbordje op. Sm is ook beter om met andere vertanding te rijden.

bla bla bla.
Wil je het het makkelijkste/snelste dan kan je het beste gewoon 2 wielsets nemen en deze voorzien van hetzelfde spul (zelfde maat schijven) en je maat tandwiel dan ben je echt met paar minuutjes klaar met een wissel.

banden wisselen.
Ik heb zelf een apparaatje maar met gewoon normale lepels gaat het ook prima.
 
Heb een mooie husaberg 550 uit eind 2006 overgenomen van maatje.. Ook een echte alleskunner!
Deze omgebouwd naar supermotard.. Maar staat eigenlijk in de weg wegens meerdere projecten.. Zou eens zeggen, kom eens een proefritje maken?
 
idd
wisselen is appeltje eitje.
ik doe ook alles mety t zelfde spul heb op beide wielen dezelfde vertanding dus als ik iets heb waardoor er een wissel noodzakelijk is is het. As eruit wiel eruit ander wiel erin as erin en gaan met die banaan :P

je kunt t jezelf zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wilt.

Denk dat je het beste eerst kun overwegen wat je wilt. Als je namelijk SM wilt doen dan komt er iets meer werkt bij kijken (Sm is ook 17 inch voor+achter) Daar zie je dan vaker bij dat mensen er voor een grotere schijf op zetten (En dan heb je dus ook een adapter plaat nodig om je klauw te verzetten. dan zetten ze er vaak SM spatbordje op. Sm is ook beter om met andere vertanding te rijden.

bla bla bla.
Wil je het het makkelijkste/snelste dan kan je het beste gewoon 2 wielsets nemen en deze voorzien van hetzelfde spul (zelfde maat schijven) en je maat tandwiel dan ben je echt met paar minuutjes klaar met een wissel.

banden wisselen.
Ik heb zelf een apparaatje maar met gewoon normale lepels gaat het ook prima.

Dan lijkt het mij zo als beginner wel handig om het in het begin zo makkelijk mogelijk te maken haha.
Ja nu denk ik dat ik met normale wielen met straatbanden al helemaal top voor me is omdat ik toch voor het grootste deel van de tijd niet op de weg ben te vinden.
Zie het alleen wel gebeuren dat ik in de zomer veel op de weg ben te vinden en dat ik dan enthousiast word om sm wielen te gaan aanschaffen :9

Oh dat is mooi dat het met lepels ook prima kan.
Ben wel nieuw met sleutelen en al helemaal aan viertakt maar wil er wel graag tijd en moeite in steken om het merendeel zelf te kunnen doen.
Heb wel wat aan tweetakt scootertjes gesleuteld maar dat stelt denk ik niks voor vergeleken met een viertakt motor.
 
Heb een mooie husaberg 550 uit eind 2006 overgenomen van maatje.. Ook een echte alleskunner!
Deze omgebouwd naar supermotard.. Maar staat eigenlijk in de weg wegens meerdere projecten.. Zou eens zeggen, kom eens een proefritje maken?

Heb je een pb gestuurd:)
 
Lees hier ook even mee. Ben eigenlijk op zoek naar hetzelfde alleen twijfel ik nog tussen de 450 en de 530 exc. Vraag me af of je met een 530 als beginner nog wel een beetje kan crossen/offroad kan rijden. Heb namelijk 0,0% ervaring hiermee. Zal wel de meeste meters gaan maken op straat en wil er dus ook motard wielen bij kopen.
Vanaf welk bouwjaar zijn de motorblokken weer wat betrouwbaarder?
Belangrijkste is dat ik een motor koop waar ik een boel plezier op kan/ga beleven. Altijd op racers gereden dus dit zal wel even wennen zijn.
 
Op een 530 is prima te doen als beginneling als je een beetje spek gegeten hebt. Het meeste zit toch tussen de oren. Mensen moeten minder twijfelen en meer rijden.
 
O ja.. de 2008 modellen van KTM hadden inderdaad wel wat kinderziektes maar dat is meestal verholpen met een nieuwe keerring. Verreweg de meeste motoren hebben die modificatie al gehad dus ik zou me er niet te veel zorgen over maken. Een goed onderhouden 2008 kun je prima kopen. Ik rij die van mij ook nog steeds met veel plezier en minimaal onderhoud.

Maar het is wel waar wat men zegt: die RFS blokken waren beter maar ook daar zie je genoeg spul met een enorme berg achterstallig onderhoud langskomen. Dan koop ik echt liever een modernere. De RFS modellen zijn inmiddels ook wel vrij oud aan het worden dus kan je ook rekening gaan houden met scheurende naven etc...
 
Terug
Bovenaan Onderaan