ER-5 start en rijdt op choke, zonder choke valt hij uit.

ThaGaruda

MF veteraan
2 aug 2007
8.316
2
Tilburg
De motor van mijn vriendin is in de afgelopen 2 jaar slechts 3x gebruikt (ER-5) en dacht, laat ik hem eens uit de stalling halen en een beurtje geven. Hij startte lastig, maar ging aan en heb hem naar mijn huis gereden. Viel me op dat hij alleen wilde rijden op choke, met choke uit viel hij direct uit. Dus dan maar beurtje geven voor dit seizoen en alles na lopen.

- Bougies vervangen
- Olie + filter vervangen
- Benzine filters op leidingen tank gereinigd
- Carburateur er afgehaald en opengemaakt, doorgespoeld.
- Nieuwe benzine EURO 98
- Brandstof kraan (RES/PRI/ON) eraf gehaald en doorgespoeld.

Nu start hij super soepel in 1x als hij koud is en draait netjes stationair, maar op het moment dat je de stationair eraf haalt, valt hij direct uit. Iemand een suggestie wat dit nog kan zijn?
 
stationair deel vd carbs zit nog verstopt.
Precies, die sproeiers zitten nog verstopt met vergomde benzine/andere troep. Goed schoonmaken, en voor het mooie een ultrasoon badje geven.
Wat voor benzine zat erin? Toch geen E10 hoop ik? Daar kunnen veel motoren met carburateurs niet zo goed tegen, al helemaal niet als ze lang stilstaan.
 
stationnaire sproeier zou hij stat. ook slecht draaien. eerder de kanaaltjes en gaatjes net voor, onder en achter de gasklep in rust, het zijn die die voor een vlotte gasrespons zorgen bij begin van gasgeven voor de venturi het overneemt.

en er is een ander topic om over E10 te neuten.
 
Kan me voorstellen dat het schoonmaken van de carb niet perfect is gegaan. Had wel de sproeiers eruit gehaald en dacht dat ze schoon waren. Moet ook zeggen dat het vermogen tegenvalt met choke open en vol gas willen optrekken. Alsof kwart gas tot volgas weinig tot geen push geven. Dus beste is carb demonteren en dus ultrasoon laten reinigen?

Volgens mij is er wel altijd Euro95 getankt door m'n vriendin, 98 tanken we eigenlijk alleen in hoog presterende auto's en motoren.
Dit is dan ook het enige carburateur model voertuig dat we hebben, nooit bij stil gestaan maar ja, we hebben er dan ook maar max. 250 km mee gereden in die 2 jaar (ja, bij aankoop in 2021 bij een motorzaak vervolgens weggezet en vrijwel niet gebruikt).
 
Since I'm here. another question, what causes 2 carbs to be synced at idle, but not when accelerated? Valves are set to spec..
That is not the case.

Synced is at idle, or low rpm.

At higher rpm, meaning valves in carb open, it doesn't realy matter.

It is all about the opening created, and the vacuum that comes with it.

Unless these carb valves are bend or loose, you have another issue.
 
Bom dia, I'm already following your portugal channel on yt hehe.
So yea it's pretty well synced on idle, then when I open the throttle the right cyl pulls way more, when I let go it stabilizes again, the right cylinder is also hotter than the left one, not much, after idling for a few minutes, I read 380deg C on the right exhaust vs 330deg C on the left.
So that's why I thought it was carb related, maybe main jet slightly clogged causing it to run slightly leaner, and somehow causing more vacuum but I'm not sure about the last statement making sense.
Do you think those issues of vacuum difference and temperature difference are related? Are they problematic or normal? Any ideas on what's causing them?
 
Is there damage on one of the valves in the carbs :?

I personally woudn't worry about vacuum at higher rpm, only at idle/ low rpm.

It could be something else alltogether... did you check voor airleaks of vacuumleaks? Swap sparkplug and find out if your measurements change or not.
 
Nope, butterfly valves are pristine.
I did look for vacuum leaks thinking the test setup or the carbs could be leaking, but didn't find any.
I was using starter fluid to hear for idle speed changes.
BTW with the bike running, some starter at the airbox would kill the engine over a few seconds, any idea why? I assume it's because it's already quite rich so it floods/bogs to a halt
 
Nope, butterfly valves are pristine.
I did look for vacuum leaks thinking the test setup or the carbs could be leaking, but didn't find any.
I was using starter fluid to hear for idle speed changes.
BTW with the bike running, some starter at the airbox would kill the engine over a few seconds, any idea why? I assume it's because it's already quite rich so it floods/bogs to a halt
I dont think that is a problem.
 
synchronising should not be done at idle, the butterfly's should not rest on their adjusting screw. always synch on a slightly higher rpm than idle.
:^

Valve clearence ok.
Warm up engine.
Up the idle rpm a bit.
Measure vacuum and adjust
Couple of revs
Measure again, and repeat until even
Idle back to normal
 
Terug
Bovenaan Onderaan