The Rookie
Die hard MF'er
- 30 nov 2001
- 402
- 0
je gaat nooit een bocht hard in ! Want het gebeurd vaker dat je er ook hard uitgaat maar dan op de verkeerde manier.Maar dat leren ze je op de CRT
Slijt je motor niet enorm als je zo\'n cursus volgt
Zelf vro1 gedaan en wil nu vro3 doen
Ik zou vooral ook VRO 2 doen. Dat is nog leerzamer en leuker dan VRO 1.
Onderdelen op Lelystad:
- Stoeprandje op en af
- Helling van ongeveer 80% afrijden (ongeveer 40 graden)
- Negatieve wegverkanting: slalom
- Bermvlucht (ongeveer 80 km.)
- Remmen met hoge snelheid (tot 140 km., hoger mag ook)
- Remmen in de bocht
- Waterbak: remmen en uitwijken
- Bochtentechniek
- Achter de instructeur aanscheuren: bochtentechniek
Dacht zelfs dat je eerst 2 moest doen voordat je 3 mag doen, maar dat weet ik niet zeker...
Ik wil in mei of zo ook nog een keer VRO1 gaan doen maar weet iemand of ze ook echt mensen weg sturen als ze geen goedgekeurde uitlaat hebben ? Denk zelf dat ze dat eerder bij een CRT doen dan bij VRO1 maar kan aan mij liggen....
Op woensdag 16 januari 2002 15:14 schreef AcXeller het volgende:
...weet iemand of ze ook echt mensen weg sturen als ze geen goedgekeurde uitlaat...
- Helling van ongeveer 80% afrijden (ongeveer 40 graden)
????
80% houdt namelijk in per 100m vooruit, ook 80 naar beneden!!
da\'s geen 40 graden, maar wel 72°!!!
(80/100 * 90° = 72)
of zit IK ernaast???
Nee, gaat allemaal heel relaxed. Zorg er wel voor dat je een dagverzekering hebt afgesloten, want er zijn bij beide cursussen motoren onderuit gegaan (je je bent er wel om te leren).
VRO2: goede kleding (beschermend)verplicht!. Bij mij zijn er twee weggestuurd vanwege slechte kleding, terwijl net de leuke dingen kwamen (hogere snelheid). Ze zijn hier heel consequent in.
De vraag met alle rijvaardigheids cursussen, of deze nu voor de motor zijn of voor de auto, is of het zin heeft hem kort na het rijbewijs te volgen. Aan de ene kant leert men er nuttige dingen, aan de andere kant is er de vraag of iemand zonder ervaring alle lessen op hun waarde kan schatten, en of een beginner er mogelijk overmoedig van wordt.
Zelf heb ik VRO I en MRO Circuit A gedaan. Als je moet kiezen uit beiden, zou ik voor de MRO circuit A gaan, hierbij rijdt je meer[1], en de oefeningen zitten tussen VRO I en II in.
Dit jaar in elk geval MRO A weer doen (samen met een vriend, anders hard ik B gedaan), en waarschijnlijk VRO II.
[1] Bij VRO I bleef je op je eigen stukje circuit, en reed je over de andere weghelft weer terug naar de rij. Bij MRO Circuit A is het circuit opgedeelt in sectoren (door de diverse shortcuts te gebruiken), en rijdt je rondjes over een deel van het circuit. Beiden cursussen worden afgesloten met vrij rijden (met bepaalde spelregels) op het circuit.
Wat betreft de uitlaat: ik heb zelf een Vampire. Ik heb wel heel bewust mijn demper er die dag ingedaan, anders was ik denk ik wel weggestuurd. Zonder demper maakt ie echt een klere herrie!!Ik wil in mei of zo ook nog een keer VRO1 gaan doen maar weet iemand of ze ook echt mensen weg sturen als ze geen goedgekeurde uitlaat hebben ?