ervaringen banden (maxi)scooters

j0rDy

MF veteraan
3 apr 2008
5.837
44
Nijmegen-Zuid
zo, na 30.000km is het eindelijk zo ver, mn achterband is kaal...nu heb ik net ff gekeken en het is een IRC MB-67. Nu ga ik die natuurlijk niet vinden hier in nederland, maar ik zoek wel een band met dezelfde eigenschappen (met name duurzaamheid/slijtage). Het is de bedoeling dat ik er weer 30k mee ga doen :) Iemand suggesties? ik zat zelf te denken aan de dunlop scootline sx01, heeft iemand daar ervaring mee? welke banden rijden jullie op en hoe bevallen die?
 
Het is iig voor de rij eigenschappen wel belangrijk voor en achter dezelfde banden te monteren, vervang je alleen je achterband voor een ander type/merk zou je dat wel eens kunnen opbreken.
De ene motor is daar trouwens gevoeliger voor dan de andere.
 
Op mijn (ex) Majesty 400 heb ik na zo'n 25.000 km de originele IRC banden laten vervangen door Bridgestone Hoop; heb me toen laten leiden door ervaringen hier op het forum en moet zeggen: prima band.
Op mijn Honda SW-T400 zitten de Bridgestone banden "af fabriek"
 
Precies, op mn motor moest er om de 5k een nieuwe achterband en 10k een nieuw voorband, en die waren een stuk prijziger. Ik ga wel beide banden vervangen, maar zal me eens verdiepen in die bridgestone hoop. Zijn er nog meer rijders met ervaringen?
 
Er is al een motorscooterbandentopic... ergens.

Het "probleem""met banden is dat er meestal een compromis is tussen slijtvastheid en wegligging/grip. Als ik lees dat je 30.000km hebt gedaan met die IRC banden, denk ik dat dat niet een band is met fantastische rij-eigenschappen.

Ik ben ook fan van de Bridgestone Hoop. Naar mijn mening de band met de beste rij-eigenschappen, zowel op droog als nat als koud wegdek. Denk alleen niet dat je daar zoveel kilometers mee kunt rijden, hoewel dat sterk zal afhangen van je scooter, je route en je rijstijl.
 
Ik heb er al heel wat soorten banden door gejaagd, en van de Bridgestone Hoop was ik erg tevreden. Alleen hield ie het maar 10000 km vol. De dure Michelin Goldband, ofzo? Toonde me na 8000 km al canvas? Ik begon zelfs te geloven dat een scooterband maar max. 10000 km meeging en je hem dan als zeer goed mocht beschouwen.
Tot ik mijn Maxsym kocht, met Maxxi's banden. Die tonen na 16000 km nog geen enkele slijtage. Waarschijnlijk halen ze zonder problemen de 20000 km, of zelfs nog heel wat meer.
Wat baanvastheid en stabiliteit betreft is de Maxsym een topper. Alleen ligt dat nu aan de banden of de scooter? Of een combinatie van de twee?
Mijn volgende banden worden in elk geval Maxxi's.
 
Er is al een motorscooterbandentopic... ergens.

Het "probleem""met banden is dat er meestal een compromis is tussen slijtvastheid en wegligging/grip. Als ik lees dat je 30.000km hebt gedaan met die IRC banden, denk ik dat dat niet een band is met fantastische rij-eigenschappen.

Ik ben ook fan van de Bridgestone Hoop. Naar mijn mening de band met de beste rij-eigenschappen, zowel op droog als nat als koud wegdek. Denk alleen niet dat je daar zoveel kilometers mee kunt rijden, hoewel dat sterk zal afhangen van je scooter, je route en je rijstijl.

klopt, op droog wegdek was de grip prima, maar bij nat was het hopeloos, maar goed, dan maar als een ouwe zak door de bocht, als ik wil jagen had ik een supersport moeten kopen :P. rijstijl is 90% snelweg, rechtuit dus...
 
klopt, op droog wegdek was de grip prima, maar bij nat was het hopeloos, maar goed, dan maar als een ouwe zak door de bocht, als ik wil jagen had ik een supersport moeten kopen :P. rijstijl is 90% snelweg, rechtuit dus...

Misschien denk je daar wel anders over als je een keer met die banden onder uitgaat
en een paar duizend euro schade oploopt of gewond raakt.

De vraag is dan altijd reed ik te hard of komt het door die banden.

Nadat ik jaaaaren geleden een auto total loss heb gereden kijk ik altijd naar het merk
banden en gaat er bij mij altijd een A-merk om.

Vaak is het prijsverschil tussen A-merk en budget maar enkele euro's.

Zelf motorhandelaren durven onder hun 2eH motoren chin cheng banden te leggen!
Vind ik toch wel vreemd hoe die met hun klanten omgaan.
 
Is dit besmettelijk op de scootertopics, of zo ?

Nu heeft EasyIntruderRider blijkbaar al zijn bijdragen gewist..... ?! :?

Moderator ?

Neuh, meestal heeft iemand dan onenigheid gekregen met 1 van de andere 130.000 forumgebruikers, geraakt op zijn teentjes getrapt en gaat er vandoor.

Van EasyIntruderRider verbaast me dat weinig. Wat hij post is meestal onaardig, onjuist of ononderbouwd. Maar meestal nog een combinatie hiervan. Afgelopen weekend heb ik weer tientallen van dat soort posts van hem gezien, iemand zal er wel wat van gezegd hebben :z

Raar he, een discussieplatform (wat een forum is), dat je het dan niet met alle 130.000 eens kunt zijn.... ;) Ik heb me er weleens vaker om verbaasd, maar dan in het stamkroeg-topic.

Anyway, terug on topic, banden :)
 
Laatst bewerkt:
Dat je ervandoor gaat, alla, maar al je bijdragen dan gaan wissen ?
Hoe leeg kan iemands leven zijn ?
Maar dat zijn toon weinig leuk was, ben ik met je eens.... Je kan immers ook interessant discissiëren zonder meteen kleinerend of kwetsend te doen.... Dat is niet iedereen gegeven....
 
Laatst bewerkt:
Dat je ervandoor gaat, alla, maar al je bijdragen dan gaan wissen ?
Hoe leeg kan iemands leven zijn ?
Maar dat zijn toon weinig leuk was, ben ik met je eens.... Je kan immers ook interessant discissiëren zonder meteen kleinerend of kwetsend te doen.... Dat is niet iedereen gegeven....

EasyIntruderRider lijkt me nogal een twijfelaar, hij haalt zijn post vaak al naar een paar minuten weg.

Daardoor weet je niet altijd waarop gereageerd.

Hier was Maksor nog net op tijd met quoten (zie onderaan):

japanners beter als italianen?

Aan die reactie kan je ook zien dat hij niet begrijpt wat een forum is. :)

Hij heeft sinds gisteravond ook het woord kloon (clown?) onder zijn gebruikersnaam staan.
 
Best doodzwijgen en dus niet meer reageren op die figuur, lijkt me ...

Een paar weken deed een zeker LINUSJE net hetzelfde en die kreeg van iedereen, de moderator incluis, de wind van voren.... die blijft echter nu consequent weg van dit forum...
 
Laatst bewerkt:
Best doodzwijgen en dus niet meer reageren op die figuur, lijkt me ...

Een paar weken deed een zeker LINUSJE net hetzelfde en die kreeg van iedereen, de moderator incluis, de wind van voren.... die blijft echter nu consequent weg van dit forum...

Oh is hij 'm ook gesmeerd? Ik kan dat niet begrijpen hoor, zoveel mensen op het forum, en omdat een paar ervan het niet met je eens zijn blijf je weg? Je zit hier toch omdat je het zelf leuk, interessant of nuttig vindt, niet om een ander een plezier te doen... en zeker niet allemaal..?

Nou ja, je zal zien, in de loop der tijd verdwijnen er meer, ik kan er zo zeker 10 opnoemen die "we" vroeger heel vaak zagen en nu nooit meer. Maar er komen er meer bij dan dat er weggaan :)

Edit: Linusje voor het laatst "gezien" op 6 juli jl. misschien is'ie een weekendje op vakantie ofzo ;) Ik ben weer bij, te zielig voor woorden. Dat hij trots is op z'n scooter en hij wil 'm showen, dat kan ik nog begrijpen, maar dat'ie dan beledigd raakt als niet iedereen je dagelijks een veer in z'n hol steekt..... Mja.
 
Laatst bewerkt:
Best doodzwijgen en dus niet meer reageren op die figuur, lijkt me ...

Een paar weken deed een zeker LINUSJE net hetzelfde en die kreeg van iedereen, de moderator incluis, de wind van voren.... die blijft echter nu consequent weg van dit forum...

Ik zou het toch jammer vinden als linusje hier niet meer zou posten.

Denk ook dat moderators wat eerder in zouden moeten grijpen en uit
moeten leggen wat de bedoeling van dit forum is.

Linusje vond dat hij op een door hem gestarte topic het alleen recht had
en als je wat schrijft of een foto plaatst kan je daar kritiek op krijgen daar
lijkt hij af en toe wat moeite mee te hebben.

Maar hoewel zijn smaak niet altijd de mijne is , vind ik zijn bijdrage wel
leuk, informatief en hulpvaardig.

Ik kan me ook voorstellen dat iemand die met moeite een 3eHands motorscooter
kan betalen niet echt met plezier naar zo'n carbonscooter kijkt. :)
 
Dat Linusje is gestopt is zeker jammer. Als forumleden of mods hadden ingegrepen op het moment dat het vierde T-max topic werd geopend, was het volgens mij niet zover gekomen.
Wel heeft hij voor mij bewezen dat je met opties en geld, een mooie scooter kan verpesten. Wat ik wel handig was, is het aantal adressen die hij tevoorschijn toverde waar hij het spul vandaan haalde.

Band gaan bij mij zo'n 15000km mee. De rest heb ik eerder vervangen na lekrijden :(
 
Laatst bewerkt:
Die laatste paragraaf van Pre-Vutter is niet echt to the point... op dit forum zitten nu eenmaal mensen uit alle inkomensklassen en je kan net zoveel plezier hebben aan een derdehandsje als aan een carbon-kerstboom à la Linus.

Ik vond Linus trouwens best een aardige vent (hij hielp mij mbt een nieuwe TMax), maar zijn reactie op het feit dat ook anderen "zijn" topic gebruikten was zo kinderachtig, dat iedereen (ikzelf incluis) gewoon verbluft stond.

Enfin, it takes every kind of people....
 
Laatst bewerkt:
bevestigd maar weer dat motorscooterrijders "apart" volk is ;)

als ik de reacties zo lees gaat een gemiddelde band 15k mee, zijn de banden zo veel slechter geworden of is dit gewoon een topband? ik las ergens dat de scootline standaard op veel modellen maxiscooters geplaatst werd, dus ik denk dat ik die eens ga proberen, tenzij de monteur er anders over denkt/ander advies geeft...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan