Ervaringen hevelpomp voor benzine gevraagd

yana

MF veteraan
8 mrt 2004
2.744
486
zuid-holland
Heeft iemand ervaringen met handmatige hevelpompen?
Welke is goed? Ik zie er zat veelal voor een prikkie..
Géén hevelpomp met luchtaansluiting maar gewoon handpomp.
Evt electrische pomp op batterijen als dat veilig is icm benzine
Zou zijn om benzine over te pompen van en naar jerrycan
 
Neem een slangetje. Eén kant in de tank, andere kant zo laag mogelijk houden. Even zuigen aan het slangetje, en daarna in de jerrycan stoppen.

Dan zit je alleen nog met het probleem om het van de jerrycan weer terug in de tank te krijgen... Daar ga ik nog over nadenken. 8-)
 
Deze heb ik en bevalt mij prima.... bij de Praxis of Hornbach voor 5euro50
8992578338846-424-424.jpg
 

Ik heb deze, en bevalt prima. Lekt niet, en in een paar minuten 15 liter uit de benzinetank naar de auto gepompt.
 
Ik heb zowel degene die Gestopt heeft als degene die prop-er heeft. De tweede is sneller en daarom makkelijker, maar om mijn petroliekachltje te vullen gebruik ik toch echt nog de eerste. Een maatje van mij gebruikt deze van HBM en dat is toch wel de beste in mijn beleving.

Gelukkig kost het allemaal geen ene reedt, dus koop ze lekker alledrie en geef er dan één of twee weg ofzo. ;)
 
Laatst bewerkt:
Bij HBM nog goedkoper dan tante Ali. 8)7
 
Bij HBM nog goedkoper dan tante Ali. 8)7
Ik heb 'um ook van HBM, het grootste nadeel vind ik die verdomd stugge slangen. Het leeghevelen van een tank wordt bijna een tweepersoonsklusje omdat die kloteslangen graag zelf willen bepalen of ze erin blijven of eruit floepen.

En met elke pompbeweging loop je weer het risico dat 'um der uitfloept... ik weet het niet, maar het wordt wel een raar verhaal zo ... _O-

OK, ik pas mijn advies aan: koop die elektrische van HBM. Makkelijk bedienbaar, sneller dan je denkt, en is zeker niet te duur.
 
Om diesel in m'n bootje te krijgen gebruik ik een slang met een keerklepje(kogeltje) aan een kant. Efkes op en neer en ik krijg de jerrycan leeg en de tank vol zonder knoeien of een slok diesel op 🤢. Het blijft wel een hevelslang dus je bron moet nog steeds hoger staan dan het vat waar het in moet. Kijk hier maar 's.

gr. Leo
 
Ik heb 'um ook van HBM, het grootste nadeel vind ik die verdomd stugge slangen. Het leeghevelen van een tank wordt bijna een tweepersoonsklusje omdat die kloteslangen graag zelf willen bepalen of ze erin blijven of eruit floepen.

En met elke pompbeweging loop je weer het risico dat 'um der uitfloept... ik weet het niet, maar het wordt wel een raar verhaal zo ... _O-

OK, ik pas mijn advies aan: koop die elektrische van HBM. Makkelijk bedienbaar, sneller dan je denkt, en is zeker niet te duur.

Ik heb het in m'n eentje gered, maar echt praktisch is inderdaad anders.
Dus het verhaal wordt nog vreemder: Koop het speeltje met batterijen!
 
Google eens op “pompbal” dat zijn die dingen die ze ook voor buitenboordmotoren gebruiken. Stukje slang eraan en klaar. Ik heb zo’n ding op vakantie altijd onder mijn zadel, voor de slang gebruik ik de overloopslang van de tank, die kan ik er zo afhalen. Neemt nauwelijks ruimte in en zo kan ik onderweg altijd mezelf of een ander helpen.

Edit: Dit dus
 
Dank! Die met batterijen kan ook veilig met benzine?
Kunststof van die handmatige die hier voorgesteld worden dus ook benzine bestendig?
Jazeker! Die met batterijen heb ik zelfs alleen nog maar gebruikt voor benzine ... voordat ik een (volle) tank van een motor verwijder is het soms makkelijk om hem een stuk lichter te maken. Lees de productomschrijving op de site van HBM, daar staat waar je hem allemaal voor kunt gebruiken. En voor €8 inclusief batterijen ... ik heb best wel es kritiek op HBM spullen, maar dit is echt een prima dingetje.
 
Google eens op “pompbal” dat zijn die dingen die ze ook voor buitenboordmotoren gebruiken. Stukje slang eraan en klaar. Ik heb zo’n ding op vakantie altijd onder mijn zadel, voor de slang gebruik ik de overloopslang van de tank, die kan ik er zo afhalen. Neemt nauwelijks ruimte in en zo kan ik onderweg altijd mezelf of een ander helpen.

Edit: Dit dus
Zo'n ding heb ik dus van tante Alie. Goedkoper dan BOL.
Wel leuk, maar je moet er niet grote hoeveelheden mee willen verpompen. (of had ik dan het grote model moeten kopen?)
Moet wel een stuk slang aan om in de tank te steken. Tijdens niet-gebruik gaat de slang van de ingang op de uitgang. Daarmee geen benzine-dampen.

Ik gebruik 'm voor vullen van mijn Coleman-brandertje (iets van 1/4L max) met benzine uit de tank.
 
Ik zoek zo'n ding voor diesel, maar hij moet snel zijn. Zo'n 50 á 60 liter van auto naar auto in enkele seconden het liefst. Wanneer het apparaat niet veel herrie maakt is dat ook wel handig.

Ik zoek ook iets van een zelftappende kraan, dat scheelt gedoe met het openen van de 2e tank.

Ok ontopic: die van de Lidl moet je in ieder geval niet hebben. Herrie, geen vaart en met 2x stuk bij mij.
 
@slonzebons
Is het pompje ook sterk genoeg om de brandstof terug te pompen? Dus met de jerrycan op de vloer en dan de tank weer vullen?
Ik moet zeggen dat ik me niet kan herinneren of ik er ooit op die manier hoogteverschillen mee heb overbrugd. Ik weet wel dat het ding gewoon snel genoeg is, en in elk geval ook snel genoeg om de jerrycan in mijn linkerhand te dragen terwijl ik met rechts de schakelaar omzet en de slang in de tank houd. Ik denk eigenlijk dat ik het meestal zo gedaan heb. Nogmaals; ik heb deze zelf niet in bezit maar alleen (regelmatig) bij een maatje heb gebruikt toen ik een jaartje voor hem heb gesleuteld in zijn motorzaak.

Het pompje dat Gestopt laat zien gebruik ik alleen voor mijn petroleumkachel en dan heb ik wel een lamme klauw van het knijpen na een liter of wat. Het pompje dat prop-er laat zien gebruik ik voor grotere hoeveelheden maar frustreert me omdat die slangen zo khudt-stug zijn, maar de hoeveelheid flow is prima.

Als ik geen van beide zou hebben kocht ik dat elektrieke ding van de HBM. Goedkoop, sneller dan ik verwachtte, en degene die ik heb gebruikt is al een paar jaar betrouwbaar gebleken.
 
Ik heb de kleinste van de pompbal-pompjes. (Coleman = 250cc)
Maar je hebt ook hele grote waar je meer volume mee kan pompen.

Bij Tante Alie kosten die dingen geen drol. Vllgs mij was ik ca €2 kwijt incl verzenden.
Als je er daar 1 bestelt en het is niet wat je in gedachte hebt, dan val je er nog geen buil aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan