Ik zal ook eens proberen mijn ervaring met de Motopilot te delen.
Op het eerste gezicht lijkt het allemaal leuk en veelbelovend voor het geld. Heb er nieuw 140,- euro voor betaald, dus niet verkeerd. Gezien de prijs verwacht ik niet hetzelfde als van een TomTom of Garmin.
Ik heb hem aangeschaft vanwege het kleine formaat en de lifetime updates. Een headset gebruik ik niet, waardoor ik geen last heb van de bekende connectiviteitsprobleempjes.
Opstarten duurt lang, maar de gps signalen vangt hij redelijk vlot op.
Het beeldscherm is voor mij tot nu toe altijd prima afleesbaar geweest en heb zon, wolken en regen meegemaakt.
De bediening is goed naar mijn mening, ook met mijn handschoenen aan. Het is even leren hoe het menu werkt, maar daarna is alles vrij simpel.
De informatie die gegeven wordt op het scherm is duidelijk en tijdig. Hij geeft altijd de volgende actie aan, ook al is deze pas over 80km. Op snelwegen geeft hij de rijbanen aan, op gewone wegen gelukkig niet.
Het enige wat ik mis is een klokje met de huidige tijd.
Navigeren van A naar B gaat tot nu toe goed, maar het berekenen van een route van 2 uur duurt wel even. Mijn oude Rider 1 was daarin zelfs sneller. Herbereken als je van de route afwijkt gaat in het zelfde tempo en kan soms irritant traag zijn.
Vooraf gemaakte routes in Tyre zijn te gebruiken, maar worden, net als bij TomTom, niet 1 op 1 overgenomen, ook niet als je ze omzet naar track en dan opslaat. Nalopen op het apparaat is dus noodzakelijk als je de route 1 op 1 wilt rijden.
Het berekenen gaat ook hier traag, net als herberekenen.
Wat wel goed gaat is dat hij niet per sé naar het gemiste routepunt wil bij een omleiding, tankstop of iets dergelijks. Gewoon van de route afwijken en hij berekent een normale omweg terug naar de route.
Waar het bij mij mis ging was in de Eifel bij een serie haarspeldbochten en ook bij een aantal snelle opeenvolgende afslagen. Daar raakte de Motopilot de weg volledig kwijt, bleef hangen in de herberekening, terwijl hij wel netjes de weg bleef volgen zonder route te laten zien. Het enige wat hielp was volledig uitzetten en opnieuw opstarten, route opnieuw laden en de juiste optie selecteren. Vrij frustrerend en dan moet ik mijzelf echt even helpen herinneren dat het een goedkoop ding is.....
Mijn grootste irritatie komt echter niet van het toestel zelf, maar van de fabrikant. Zij beloven lifetime updates voor de software en de kaarten. De laatste update was echter in maart 2014 en wanneer de nieuwe komt is niet bekend. Da's dus iets minder!
Over de accu kan ik weinig melden, ik heb hem aangesloten op de boordspanning van de motor.
Al met al is het toch wel een toestel wat waar voor je geld bied (gezien het lage bedrag), maar dat moet je ook in je achterhoofd houden.
Zoals boven geschreven is voor mij het formaat vrij belangrijk en wil ik een toestel wat aan (bijna) al mijn wensen voldoet, dan kom ik uit op een Garmin Oregon 600 met extra motorsteun, extra accu (geen active dock te krijgen), City Navigator Europa NT en Liftime update. Dit alles samen komt al snel op 480,- tot 580,- euro en dan is de Motopilot toch wel weer interessant!