Motor huren in Italië met A2

SvenBosma

Rookie
20 mrt 2024
3
0
Dag medemotorrijders,

Hierbij even een vraag over het huren van een motor in Italië.
Eerst even wat achtergrondinformatie: deze vakantie ga ik in juli naar Italië met vrienden. We gaan met 10 man die kant op, allemaal met onze eigen motor. Nou kwam ik laatst een R6 tegen voor niet al te veel geld en heb ik besloten mijn A2 motor te verkopen en deze R6 over te nemen met het idee dat ik in Italië vervolgens wel een motor zou gaan huren.

Het probleem waar ik nu tegenaanloop is dat Italië geen A2 rijbewijs kent, alle huurmotoren zijn hier dus gewoon vol vermogen. Heeft iemand een idee hoe dit in zijn werking gaat? Kan ik deze motoren dan überhaupt niet huren, als dat wel kan, ben ik dan onverzekerd?

Een andere optie is dat ik mijn oude barrel (GSX 600 uit 1992) op A2 naar Italië rijd, maar dit is echt een ‘worst case scenario’. Ik vertrouw namelijk niet dat ik op deze fiets zonder problemen de vakantie door kom.

Ik hoor graag wat jullie van deze situatie denken en of jullie hier nog tips voor hebben. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Sven
 
Je koopt een R6 waarom ga je dan niet op die R6 ?
Terechte vraag, hierbij de uitleg.
De R6 is meer dan 70kw en mag dus niet op A2. De deal was alleen zo goed dat ik de R6 al heb gekocht en nu tijdelijk op een oude motor die wel A2 is ritjes maak voor mijn plezier. Deze oude motor vertrouw ik alleen niet, waardoor ik deze niet mee wil naar Italië.
 
Meerdere dingen, de belangrijkste twee: de remmen zijn niet super meer en de carburateurs zijn vuil/niet goed afgesteld. Deze motor is het tevens niet meer waard om extra geld in te stoppen.
Het liefst zou ik wat leuks huren in Italië, maar nu ben ik dus benieuwd of dat mogelijk is. Zo niet, dan wordt het dus alsnog de GSX.
 
Meerdere dingen, de belangrijkste twee: de remmen zijn niet super meer en de carburateurs zijn vuil/niet goed afgesteld. Deze motor is het tevens niet meer waard om extra geld in te stoppen.
Het liefst zou ik wat leuks huren in Italië, maar nu ben ik dus benieuwd of dat mogelijk is. Zo niet, dan wordt het dus alsnog de GSX.
Ik denk dat het achterstallig onderhoud goedkoper is dan de motorhuur.
 
De rijbewijs categorieën zijn Europees, A2 hebben ze in Italië ook. Ik spreek geen Italiaans, maar als ik Google op "noleggio moto 35kw" kom ik er zo al een paar tegen. Afhankelijk van waar je in Italië naartoe wil misschien net over de grens kijken, bv Frankrijk?
 
Een motor huren en dan helemaal naar Italië rijden is een dure grap. Ze rekenen namelijk niet alleen de huurperiode, maar ook een fiks bedrag per 'overschreden' kilometer. Je betaalt zomaar €1000 per week dan, misschien meer.

Volgens mij zijn alle rijbewijzen inderdaad gelijkwaardig binnen de EU. Er is alleen wel een verschil tussen verschillende landen over de geldigheid van A1/A2 en A. Ik dacht dat je in sommige landen A1 al vanaf 16 mag rijden en A2 en A dan ook eerder dan in Nederland. Zo mocht je in het verleden ook met een Nederlands (= Europees) B-rijbewijs een 125cc rijden in bijvoorbeeld Frankrijk, terwijl dat in Nederland zelf niet is/was toegestaan.
 
Wat Frazer zegt, en als je er niet op kunt filteren, dan kijken naar fietsen die af-fabriek A2-geschikt zijn (Honda CB500, Benelli 502, KTM 390, etc)
 
Terug
Bovenaan Onderaan