Oostenrijk & Italië met de motoren achter een EV

Rutgergr

MF veteraan
Donateur
20 jan 2023
1.939
2.095
Oosterhout
Hierbij, voor de geïnteresseerde, een kort verslagje van mijn tripje naar Oostenrijk en Italië. Bijzondere aan deze trip is dat mijn Ducati Streetfighter 848 en de Kawasaki ZX 6R van de vriend die mee ging op de trailer achter mijn elektrische VW ID.4 hangen. Dit was de eerste lange trip met de ev met een aanhanger erachter.

IMG_1537.JPG


We vertrokken op zaterdagochtend 04:00 in zuidwest Brabant met een volle accu. De boordcomputer gaf 445km aan... yeah right, die gingen we nooit halen met de trailer erachter wisten we al. Na een kleine 200km rijden vonden wij en de auto dat het tijd was om wat bij te laden.
Bij het laadpark Seed & Greet net voorbij Dusseldorf (mijn god wat staan hier veel laadpalen) kon de trailer mooi aangekoppeld blijven, ideaal! Toen de buikjes vol waren, was de auto dit ook weer, en vervolgden we onze reis. Het verbruik van de auto met aanhanger werd gedurende de trip steeds beter en we haalden ongeveer 200-240 kilometer tot onze volgende laadpaal. Dan zat er meestal nog voor een 40-50km aan stroom in de auto. De eindbestemming was Söll in Tirol en we hebben nog 4 keer moeten laden waarvan de laatste in Kufstein, net om de hoek van de eindbestemming, om de auto met een volle accu voor de terugweg weg te zetten. Van de 5 laadstops kon de aanhanger bij 2 laadstops aangekoppeld blijven, 3 keer hebben we hem moeten afkoppelen.

IMG_1544.JPG


Het gemiddelde verbruik van de auto met aanhanger lag op de heenweg rond de 25kw/h per 100km. De snelheid lag continue rond de 100 kmh. Met de auto zonder aanhanger en gelijke snelheden zit ik meestal rond de 17kwh/100km in de zomer.

Aangekomen in Söll de motoren afgeladen en eerst eens een grote pot bier met schnitzel naar binnen gewerkt. Savonds nog wat pilsjes en toen lekker naar bed. De volgende ochtend de spullen die we niet nodig hadden de komende dagen, in de auto gelegd (die bleef samen met de trailer achter bij het hotel). Vanuit Söll vertrokken we naar Maniago in Italië. Daar heeft mijn vader een huis en dat zou onze overnachtingsplek worden de komende dagen. Hij reed met de cabrio met ons mee vanuit Söll naar Maniago. Er konden dus wat spullen in zijn auto dus we konden lekker zonder bagage motorrijden.

IMG_1560.JPG


We vertrokken vanuit Söll via Kitzbuhel richting de Felbetauern Strasse. Schitterende wegen, echt leuk rijden. Na Lienz bleek de door ons uitgezochte Plockenpass naar Italië afgesloten tot halverwege de middag ivm een wielerwedstrijd. We zijn toen een stuk doorgereden en hebben een andere pas gekozen om in Italie te komen, de Nassfeldpass. Ontzettend gaaf maar ook heel erg slecht asfalt om boven te komen. Dat zal vast niet erger worden dachten we, nou aan de Italiaanse kant naar beneden was nog slechter. Gelukkig heelhuids aangekomen in het prachtige Italië.

IMG_1564.JPG


De volgende dag een schitterend rondje gereden vanuit Maniago via Barcis naar Longarone. Daar naar het noorden richting Cortina D’Ampezzo maar voor die plaats al afgeslagen de Passo Mauria op. Die pas uitgereden en via de Passo Rest weer terug naar Maniago. Schitterend rondje van een uur of 4 rijden met ontzettend gave stuurmanswegen.

IMG_1569.JPG

tempImageXd6pOn.png


Na nog wat tijd in Italië was het tijd voor de terugrit richting de auto in Söll. Mijn vader bleef in Italië dus nu met een rugzakje op de motor. Deze keer gingen we wel richting de plockenpass, ook een enorm gave pass met aan de Italiaanse kant verrassend mooi asfalt. De Oostenrijkse kant naar beneden was wat minder maargoed. Eenmaal beneden vanuit Oberdrauburg de provinciale weg op richting Lienz. Snel wat vrachtwagens voorbij en toen ging het mis….. KRAK versnellingsbak vd Ducati stuk. Snel richting een bushalte gestuurd en daar veilig gaan staan. Na contact met de dealer in NL bleek dat het waarschijnlijk een veertje in de versnellingsbak was die was afgebroken. Zo kon ik geen twee uur meer verder door de bergen richting Söll. Dus de ANWB gebeld en toen begon het wachten.... zoals hieronder....

IMG_1605.JPG

Na 2,5 uur kwam de Oostenrijkse zusterclub van de ANWB mij eindelijk helpen en hebben ze mij naar Lienz kunnen brengen.

IMG_1609.JPG

Ondertussen (na ongeveer een uur wachten) hadden wij al overlegd en besloten dat mijn maatje maar vast richting Söll moest rijden zodat hij, als de Duc echt niet meer verder wilde of gemaakt kon worden, met de auto terug kon komen. Dit moest dus ook gebeuren want de volgende dag zouden we terug naar Nederland gaan. Wachten tot de ANWB een lokale garage had gevonden die het kon maken was dus geen optie. Na heel lang op het terras te hebben gezeten (het was immers 2 uur enkele reis) waren mijn reisgenoot de auto en de aanhanger terug in Lienz. Motor opgeladen en terug naar Söll. Dat was nog even spannend want de snellaadpaal die we hadden uitgezocht na de Felbetauerntunnel bleek iets verder weg dan wat de auto leuk vond na een klim omhoog richting de tunnel…. Toen we boven bij de tunnel voor het tolpoortje stonden zouden we met nog 4km speling aankomen… samengeknepen billen dus. Gelukkig ging het na de tunnel vooral naar beneden waardoor de auto zo’n 100! Kilometer bij had geladen door het afremmen op de motor.

Uiteindelijk net voor middernacht terug bij het hotel.

De volgende ochtend met de auto en de twee motoren achter op de aanhanger weer terug naar Brabant. In totaal 3 laadstops gemaakt en het verbruik lag op een keurige 22kwh/100km.

Inmiddels is de Ducati keurig opgehaald door Ducati Zaltbommel. Nu hopen dat ie klaar is voor de TT.

Ondanks de pech was het wel echt een top trip!
 
Wat een domper joh, van je Duc -O-
Wel een stoere rit om te ondernemen met een EV + aanhanger. :} verbruik valt niks tegen inderdaad!
 
Wat een domper joh, van je Duc -O-
Wel een stoere rit om te ondernemen met een EV + aanhanger. :} verbruik valt niks tegen inderdaad!
Thanks! Moet zeggen dat het in Duitsland echt niet spannend was. Het kan ook echt zonder plannen. We reden totdat we dachten, hey we hebben trek in koffie, honger/dorst noem maar op, of tot we zo’n beetje rond de 70km range zaten. Even in de shell recharge of Tesla app checken en er zit altijd wel een Autohof met meerdere snelladers in de buurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Jammer van de duc! Wel fijn dat je m zelf mee naar Nederland kunt nemen en geen gezeik hebt met een terugbrengservice van de anwb waar je dan weken op kan wachten.
 
Maar uiteindelijk heb je de motor zelf vervoerd dus de wegenwacht had je eigenlijk niet nodig?

Als ik het extra verbruik met kar lees snap ik wel dat mijn E-up geen trekhaak optie heeft. Dan wordt de range zo laag dat je bijna beter de up op de kar kan zetten en die met de motor kan trekken.
 
Klopt, was t geluk dat we zelf een aanhanger mee hadden.

Vwb dat tweede. Een reguliere up kan ook niet echt trekken. Trekken heb je bij voorkeur een grote zware auto voor nodig. Voor een fietsendrager misschien wel een optie?
 
Leuk om te lezen.
Ik plan voor September een reis naar de West-Alpen, om daar de gravelpasjes te gaan rijden samen met twee vrienden.
Sinds vorig jaar augustus rijd ik ook een EV maar dat ding verbruikt bij normaal gebruik in NL al 25 kWh / 100 km dus ik houd m'n hart vast als ik daar een aanhanger met 3 motoren achter hang.
Gelukkig krijg ik nog wat uitstel want één van de twee vrienden heeft net een dikke V70 diesel met trekhaak gekocht.

Anyway, leuk om te lezen en ik bewonder je moed om dat zo te doen. Ik ben daar mentaal nog niet aan toe.
 
Oef, das best flink. Rijd je dan overal gewoon 130? Als ik met de ID.4 met dit weer rond de 110 rijd dan kom ik uit op 17kwh/100km.
 
Dat is inderdaad pittig, ik ben laatst met de Tesla model Y naar Lübeck geweest en aan 130-150 per uur kom je daarmee nog niet aan de 250 Wh/km. Ik heb em nog niet met aanhanger gereden, maar ook met een benzine/dieselbak verbruik je dan meer per km.
 
Leuk stuk. :t Herkenbare omgeving ook, schoonouders hebben een tweede huis net boven Lestans, schoonopa kwam uit Fanna, dus ik kom er meerdere keren per jaar. Laat me raden; jouw vader is ook nazaat van een immigrant uit die regio? :+ Staat nog hoog op de lijst om met de motor te doen, maar het nadeel van een eigen huis is dat je vaak de hele kofferbak weer vol met boodschappen en andere zooi moet gooien. _O- Tijd voor een trekhaak!
 
Leuk stuk. :t Herkenbare omgeving ook, schoonouders hebben een tweede huis net boven Lestans, schoonopa kwam uit Fanna, dus ik kom er meerdere keren per jaar. Laat me raden; jouw vader is ook nazaat van een immigrant uit die regio? :+ Staat nog hoog op de lijst om met de motor te doen, maar het nadeel van een eigen huis is dat je vaak de hele kofferbak weer vol met boodschappen en andere zooi moet gooien. _O- Tijd voor een trekhaak!
Sorry, heb nooit een notificatie gehad van je berichtje. Cool dat je ook vaak in de regio komt, zeker doen met de motor, zoveel gave weggetjes daar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan