Twee weken Elektrisch naar Italië, Oostenrijk en Slovenië

Dag 10

Vandaag gaan we een land aan de lijst van bezochte landen toevoegen. Het plan was om een stukje Slovenië mee te pakken, namelijk de vrsic pass. Hier diende weer wat gepland te worden want daar was geen snellader in de buurt. Ik had er een net voor de grens gevonden dus met die lading zou ik het moeten doen om een rondje te rijden. Ik had wel mijn langzame lader in de tanktas gestopt mocht ik die toch nog nodig hebben. De tas werd er wel erg groot van.
IMG_20230619_154617.jpg


Maar de eerste bestemming was een motorzaak want ik trok gisteren het filter van mijn oordoppen kapot. Ik had nog een reserve setje die ik had gekregen op een evenement maar deze waren waardeloos. De kapotte waren ook al 4 jaar oud dus het was tijd voor een nieuw setje.

Onderweg naar lader zou er een motorkleding zaak zitten dus die zette ik in de Garmin en we scheurde er naar toe. Bij de zaak aangekomen hadden ze een hoop kleding maar geen oordoppen, dan maar verder zoeken. Een stad verderop zat een Polo zaak waar ze wel oordoppen hadden dus dat was in ieder geval gelukt.

We waren ondertussen ook de laders langs gereden dus nu reden we terug naar waar die stonden. In de volle zon geprobeerd een Ionity lader werkend te krijgen met wat apps maar die gaf geen kik. Mijn vriendin ging bij het tankstation in de schaduw staan en zag dat ze daar nieuwe shell Recharge laders hadden. Die pakte hem in 1x en het laden kon beginnen.
IMG_20230619_160927.jpg

Na het karige wegdek van Oostenrijk begin er beter wegdek in Slovenië. Naast strak was dit ook heel steil met stukken van 18% stijging. Het enige wat harder steeg was het verbruik van de elektro motor. Maar wie omhoog gaat moet ook weer naar beneden dus dat kwam wel goed.

Het was weer erg druk met campers en caravans maar wanneer je een groepje had ingehaald was de weg weer even leeg en kon je goed door. Naar boven bij de vrsic pass laven er in de bochten wat kinderkopjes ipv asfalt. Door zware wagens zaten deze niet meer op de originele plek wat soms lastige situaties gaf.
IMG_20230619_125932.jpg


Nieuwe sticker er bij
IMG-20230619-WA0004.jpeg


Nadat Garmin er weer een eigen draai aan had gegeven zijn we maar terug gereden naar de lader die goed werkte en daar heb ik tot 85% geladen. Op de terugweg nog 2 andere kleine passen meegepakt en met 5% resterend bij het hotel aangekomen. Daar kon de motor meteen aan de lader en wij meteen aan het eten.
20230619_193516.jpg
 
Werd je vriendin niet geheel gestoord van het steeds moeten wachten op dat laden en alles maar moeten plannen om die laders waar je heen moest?
 
Leuk dat je dit zo deelt! Ik zie het mijzelf ook wel doen. Mijn vriendin en ik zijn net terug van 2 weken door de Alpen rijden en met haar kleine tank moesten we ook elke 100-120km stoppen. Sterker nog met het rustige tempo was dat ook wel prima dan haha.
 
Volgens mij ben je daar op pagina 1 al over begonnen, en heb je al antwoord gekregen.

Dat jij het allemaal niet ziet zitten, is duidelijk. 👍
Daar gaf je er ook geen antwoord op. Alleen dat je de eerste dagen vaak moest laden. Niet over wat zij er van vond dat je veel vaker moest stoppen en dat alle routes steeds gemaakt moesten worden van laadpaal naar laadpaal.

En inderdaad, jouw verhaal bevestigd voor mij dat dit echt niets voor mij is. Maar dat wist ik al.
 
Daar gaf je er ook geen antwoord op. Alleen dat je de eerste dagen vaak moest laden. Niet over wat zij er van vond dat je veel vaker moest stoppen en dat alle routes steeds gemaakt moesten worden van laadpaal naar laadpaal.

Ik ben @Baashaag niet.

De vraag is misschien; ‘zijn ze nog wel samen?’ Want jij had het uitgemaakt denk ik?
😅

En inderdaad, jouw verhaal bevestigd voor mij dat dit echt niets voor mij is. Maar dat wist ik al.

Dát (je ‘vooringenomenheid’) was al duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Werd je vriendin niet geheel gestoord van het steeds moeten wachten op dat laden en alles maar moeten plannen om die laders waar je heen moest?
Zij rijdt gewoon hersenloos achter mij aan, of we nou van laadpaal naar laadpaal of tankstation naar tankstation rijden. Uiteindelijk moet je toch ergens heen op je route. Op de mooie stukken was het geen probleem want daar moest je toch maar 1 of 2x laden en soms was je dan met 10 minuten al klaar. Wanneer je er handig in wordt heb je alles zo aan de lader en dan is die weer vol voordat je helm en alles af gedaan en wat je t gedronken.

@-Tinne- nu wel bij een hotel een laadplek kunnen reserveren. Kostte wel 0,95 euro per kWh, de afzetters
 
In Spanje zag ik vorig jaar zomer dat een kWh bij een tankstation (ik stond er versteld van dat ze het hadden) gewoon meer dan een euro kost!
 
Mijn verslag loopt iets achter maar ik ben nu weer onderweg naar huis vanaf het Zwarte Woud. De terugweg vond ik altijd een stuk minder, de wegen zijn erg saai in vergelijking met de bergpassen, maar nu is het helemaal saai want je kan niet echt "sneller". Met een verbrandingsmotor kost het je alleen wat meer geld maar met steeds laden is het tijd en geld.

Ik ben er nog niet uit of een grotere accu of de motor transporteren een betere optie is.
 
In Spanje zag ik vorig jaar zomer dat een kWh bij een tankstation (ik stond er versteld van dat ze het hadden) gewoon meer dan een euro kost!
Het hele prijzen circus is nog steeds een wilde westen. Met de app die ik gebruik had ik bij een snellader alsnog voor een derde van die prijs kunnen laden. Er zit dus totaal geen verhouding in laadsnelheid en kWh prijs.

Zwitserland was daarin ook nog erg duur.

Hotels rekenen vaak wel kosten maar de meeste kleinere pensions rekenden niets voor die paar kWh die ik daar bij laadde. Een kwam zelfs nog een video maken omdat het de eerste elektrische motor aan hun Tesla destination chargers was.
 
Mijn verslag loopt iets achter maar ik ben nu weer onderweg naar huis vanaf het Zwarte Woud. De terugweg vond ik altijd een stuk minder, de wegen zijn erg saai in vergelijking met de bergpassen, maar nu is het helemaal saai want je kan niet echt "sneller". Met een verbrandingsmotor kost het je alleen wat meer geld maar met steeds laden is het tijd en geld.

Ik ben er nog niet uit of een grotere accu of de motor transporteren een betere optie is.
Of met de V-Strom gaan en de elektriek voor woon-werk houden (want voor die functie zijn ze echt wel ideaal). Toch knap hoe je nu al je verslag tikt. Ik doe dat altijd pas na de vakantie als ik weer thuis ben.
En Zwitserland is duur qua alles!
 
Ik ben er nog niet uit of een grotere accu of de motor transporteren een betere optie is.
Mijn eerste ingeving voor naar de Alpen is transporteren, of je nu een grotere accu hebt of niet; als je harder gaat rijden, ga je langer moeten laden. En dan ook alleen een Experia of EMCE motor geven je wat winst, met een pre-EMCE win je niet veel, omdat die dezelfde motor heeft als jouw EVA, en de accu minder koelt. Als je op locatie range tekort komt is een grotere accu wel comfortabel, maar zoals ik begreep bepaal jij het tempo ;-). Voor de statistiek: woon-werk is de Ribelle EMCE 18% zuiniger dan de 2018 SS9. De Ribelle heeft wel een wat betere stroomlijn.
 
Dat (die rebelle) is een motor van 30K. Als je zo veel geld aan je hobby uit gaat geven, waarom dan deze motor nemen? Is dit zakelijk aantrekkelijk? Of krijg je een berg terug van de belastingdienst?
Even een korte rekensom, de 20K die deze motor duurder is dan mijn Versys daar koop je (bij 1,79 de liter) 11.173 liter benzine voor. Bij een gemiddelde van 1 op 21,7 wat mijn motor doet is een elektrische motor pas na 242.458 kilometer goedkoper (er van uitgaande dat je iedere geladen kilometer zelf opgewekte stroom gebruikt hebt want als je elders laad wordt het nog meer).
 
Dat (die rebelle) is een motor van 30K. Als je zo veel geld aan je hobby uit gaat geven, waarom dan deze motor nemen? Is dit zakelijk aantrekkelijk? Of krijg je een berg terug van de belastingdienst?
Even een korte rekensom, de 20K die deze motor duurder is dan mijn Versys daar koop je (bij 1,79 de liter) 11.173 liter benzine voor. Bij een gemiddelde van 1 op 21,7 wat mijn motor doet is een elektrische motor pas na 242.458 kilometer goedkoper (er van uitgaande dat je iedere geladen kilometer zelf opgewekte stroom gebruikt hebt want als je elders laad wordt het nog meer).
Dat klopt maar dan ben je niet bezig met het milieu te redden.
 
Dat klopt maar dan ben je niet bezig met het milieu te redden.
Dure hobby dat milieu redden... dat doe ik wel op andere manieren (geen kinderen en het gehele jaar door woon werk op de fiets).

Om maar te zwijgen over hoe al die elektriciteit wordt opgewekt.

63695edd58fff2a24f869783_jC39D3GR657oLeoIAYqWFM-1HFtMMlDna6Ad38B1BwTOncMgGoTQc1a-H7VNyxp5l009v...png
 
Het hele prijzen circus is nog steeds een wilde westen. Met de app die ik gebruik had ik bij een snellader alsnog voor een derde van die prijs kunnen laden. Er zit dus totaal geen verhouding in laadsnelheid en kWh prijs.

Zwitserland was daarin ook nog erg duur.

Hotels rekenen vaak wel kosten maar de meeste kleinere pensions rekenden niets voor die paar kWh die ik daar bij laadde. Een kwam zelfs nog een video maken omdat het de eerste elektrische motor aan hun Tesla destination chargers was.
Nu bij een hotel aan de Moezel waar ze zeggen: laden is 8 euro. Nu heb ik niet zoveel nodig dus daar kom ik nooit aan. De "laadplek" was ook enorm steil dus daar ga ik mijn motor niet zetten.

Uiteindelijk 2 straten verder een publieke laadpaal waar nog een plek vrij was. De andere plek stond een niet elektrische Porsche op.

Merk wel dat sommige hotels er totaal niet op ingericht zijn maar wel doodleuk electric car charging station op Booking.com aangeven
 
Nu bij een hotel aan de Moezel waar ze zeggen: laden is 8 euro. Nu heb ik niet zoveel nodig dus daar kom ik nooit aan. De "laadplek" was ook enorm steil dus daar ga ik mijn motor niet zetten.

Uiteindelijk 2 straten verder een publieke laadpaal waar nog een plek vrij was. De andere plek stond een niet elektrische Porsche op.

Merk wel dat sommige hotels er totaal niet op ingericht zijn maar wel doodleuk electric car charging station op Booking.com aangeven
Ja, dit ga je natuurlijk vaker tegenkomen.

'Men' is het niet gewend, en soms nog onnadekend. Moet echt nog gestroomlijnd worden :Y

Toch eel een goede kras op de ice porsche gezet :? O-)
:+
 
Werd je vriendin niet geheel gestoord van het steeds moeten wachten op dat laden en alles maar moeten plannen om die laders waar je heen moest?
Je bent bang dat het onnodig veel spanning in hun relatie brengt? Ze weet toch waar ze zich mee in laat?
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik vind het ook wat sneu om het reisverslag van Baas te verpesten met allerlei commentaren vanuit de ICE hoek. Toont van weinig respect en @David_ZZR van jou had ik zeker beter verwacht na het met veel plezier lezen van jouw verslagen. Nu loop je dat van een ander een beetje te verzieken met je aandachtvragerij.

@Baashaag thanks voor het delen van je ervaringen!
 
Dag 11

Helaas moesten we vandaag afscheid nemen van het relaxte pension en langzaam aan beginnen aan de terugreis. Op het plan stonden de großglockner en de Gerlos pass waarna we richting Innsbruck reden voor een overnachting.

Bij de Großglockner kreeg ik wat korting omdat ik op een elektrische motor reed. Zo verdien je die aanschafprijs wel weer terug. In tegenstelling tot het slagveld wat men een wegdek noemt in de rest van Oostenrijk was dit in goede staat. Na wat foto's te hebben gemaakt en de sticker te hebben geplakt zijn we door gereden naar het hoogste punt
20230620_104044.jpg

Op het hoogste punt zit een tentje waar we wat koffie hebben gedronken. Hiervoor moesten we wel een steile route rijden over een soort kinderkopjes. Mijn vriendin vond het iets teveel voor haar maar ze had geen keus want ik was al onderweg naar boven. Niks moeilijks aan als je altijd koppel hebt en het hendeltje gewoon op dezelfde stand kan houden. Mijn vriendin had er duidelijk wat meer moeite mee en nam bijna een Harley mee via de buitenbocht op de strakste haarspeld.
20230620_105654.jpg

Na wat moed in gedronken te hebben met prijzige koffie zijn we weer naar beneden gereden. Het was nu wat rustiger dus nu kwam alles goed.
Door al het klimmen stond de accu weer laag dus het was tijd om een lader te zoeken. Aan de andere kant van de großglockner vond ik er een dus lieten we de mooie weg achter ons.

Onderweg kwamen we heel veel prototype autos, met de vage wrap zodat je de lijnen niet ziet, tegen op de pass. Bij de lader stond er hier ook een onder een deken verstopt.
IMG_20230620_124116.jpg

De lader startte en wij gingen wat eten bij een naast gelegen tentje. Ik bestelde de Kaiserschmarren maar kreeg daar later spijt van want het was echt teveel zoete meuk.
IMG_20230620_123220.jpg

20230620_125138.jpg


Na iets meer dan een half uur stapten we weer op de motor. Bij het aanzetten gaf de accu maar 60% aan. Waarschijnlijk ging er iets mis in de lader bij het wisselen van de auto's die er aan hingen. Dit was het begin van de eerste EV problemen van de vakantie.

De weg naar de Gerlos pass was saai en het was er ook nog eens 30+ graden. Na heel wat rijden en een bijna lege accu kwamen bij de volgende lader naast een Spar aan. Hier stond al iemand te laden, niet de eerste keer maar wel een zeldzaam voorkomen. Dit was de gevreesde laadpaal Klever want de bestuurder besloot lekker in de schaduw wat (hopelijk alcoholvrij) bier te gaan drinken tot de auto op 100% zat. Ik moest het maar doen met de langzame type 2 lader. Na 20 minuten wachten en ijs eten heb ik de motor maar weer los gekoppeld met amper 10% meer.

De volgende snellader lag aan de andere kant van de Gerlos pass. Dit werd wel even een uitdaging. Met rustig en vloeiend rijden kwam ik een heel eind en toen ik zag dat het op den duur alleen maar afdaling was, was ik er vrij zeker van dat ik de lader zou halen. De lader zat bij een BMW dealer en na enig uitzoek werk startte deze lader. Deze keer was het de combinatie van lader loshalen, motor aanzetten en dan pas de lader er in die de lading activeerde.

Na de motor tot 80% geladen te hebben reden we door naar het hotel. Dit was echt overleven aangezien we flink gebakken werden door de temperatuur en het verder niet een spannende rit was. Eenmaal aangekomen bij het hotel kon ik wederom de motor weer aan de lader hangen.
IMG_20230621_092205.jpg

Dit hotel was wel erg afgelegen en lag op een berg. Het had geen keuken voor diner en de omliggende hotels haden hun keukens Al gesloten. Wij wilden niet meer op de motor stappen en bezorgen was ook niet echt een optie. Uiteindelijk besloten om het eten maar over te slaan en los te gaan bij het ontbijt. Ik zat tenslotte nog stampvol van mijn middag maal.

Voor de nacht nog even snel de motor losgekoppeld van de lader. Het begon nogal te onweren en een ladende motor plus bliksem lijkt mij geen geschikte combi.
 
Mijn eerste ingeving voor naar de Alpen is transporteren, of je nu een grotere accu hebt of niet; als je harder gaat rijden, ga je langer moeten laden. En dan ook alleen een Experia of EMCE motor geven je wat winst, met een pre-EMCE win je niet veel, omdat die dezelfde motor heeft als jouw EVA, en de accu minder koelt. Als je op locatie range tekort komt is een grotere accu wel comfortabel, maar zoals ik begreep bepaal jij het tempo ;-). Voor de statistiek: woon-werk is de Ribelle EMCE 18% zuiniger dan de 2018 SS9. De Ribelle heeft wel een wat betere stroomlijn.
Een opstapeling van efficiëntie dus. Bij een club rit wel gemerkt dat er veel verschil tussen de typen motoren zit en het verbruik daar van.
Dat (die rebelle) is een motor van 30K. Als je zo veel geld aan je hobby uit gaat geven, waarom dan deze motor nemen? Is dit zakelijk aantrekkelijk? Of krijg je een berg terug van de belastingdienst?
Even een korte rekensom, de 20K die deze motor duurder is dan mijn Versys daar koop je (bij 1,79 de liter) 11.173 liter benzine voor. Bij een gemiddelde van 1 op 21,7 wat mijn motor doet is een elektrische motor pas na 242.458 kilometer goedkoper (er van uitgaande dat je iedere geladen kilometer zelf opgewekte stroom gebruikt hebt want als je elders laad wordt het nog meer).
Dit is niet het topic voor de discussie van EV vs ICE maar

In dit scenario vergeet je wel(zo uit mn hoofd, weet de km niet precies van Kawasaki) op basis van de 240.000km

24x olie wissel
24 olie filters
10x kleppen checken en stellen
5x koelvloeistof wissel
10x luchtfilter wissel
Een keer een koppeling vervangen
En loonkosten voor al dit

Tegenover 8x een beurt voor Ribelle(olie om de 30.000km). Banden, remmen en vering hebben ze beide nodig.
Dat drukt de vergelijking weer wat. Dit slechte nieuws nog meer Accijnsverhoging voor brandstoffen vanaf 1 juli 2023

Wat betreft de aanschafprijs, de truuk is of op een bedrijf te kopen wat heel veel voordeel heeft/had of wachten tot iemand de enorme afschrijving voor zijn rekening neemt en een tweedehandse kopen. Dat laatste heb ik gedaan.
Bij mijn motor is de beurt om de 10.000km wat voor mij nu ongeveer elke jaar een beurt is.
Ja, ik vind het ook wat sneu om het reisverslag van Baas te verpesten met allerlei commentaren vanuit de ICE hoek. Toont van weinig respect en @David_ZZR van jou had ik zeker beter verwacht na het met veel plezier lezen van jouw verslagen. Nu loop je dat van een ander een beetje te verzieken met je aandachtvragerij.

@Baashaag thanks voor het delen van je ervaringen!
Bedankt. Ik probeer er niet teveel op in te gaan, wat discussie is prima .aar voor uitgebreidere discussies zijn er al andere topics.

Ik hoop dat ik de voor en nadelen goed in kaart kan brengen in dit hele verhaal. De nadelen worden op de terugreis wel meer zichtbaar maar ik moet zeggen dat de voordelen het wel waard waren in Zwitserland, Italië en Oostenrijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan