Twee weken Elektrisch naar Italië, Oostenrijk en Slovenië

Niet bedoeld om vervelend te zijn maar als het merendeel van een verslag gaat over laden, verschillende typen laders en het zoeken ernaar.... Dan gaan de reacties er ook over. ICE? Wat is dat? Ik ken de trein maar daar zal het wel niets mee te maken hebben. maar uit je laatste reactie maak ik op dat dat een term is die elektriekrijders gebruiken voor reguliere benzinemotorfietsen.
En tsja die kosten, als je zelf sleutelt, olie en filters kosten bijna niets net als koelvloeistof, een x een K&N luchtfilter erin en je bent ook klaar. Meeste onderhoud doe ik gewoon zelf.
 
Laatst bewerkt:
Niet bedoeld om vervelend te zijn maar als het merendeel van een verslag gaat over laden, verschillende typen laders en het zoeken ernaar.... Dan gaan de reacties er ook over. ICE? Wat is dat? Ik ken de trein maar daar zal het wel niets mee te maken hebben. maar uit je laatste reactie maak ik op dat dat een term is die elektriekrijders gebruiken voor reguliere benzinemotorfietsen.
En tsja die kosten, als je zelf sleutelt, olie en filters kosten bijna niets net als koelvloeistof, een x een K&N luchtfilter erin en je bent ook klaar. Meeste onderhoud doe ik gewoon zelf.
ICE = Internal Combustion Engine
Of je er nou benzine, diesel of waterstof doorheen pompt

EV = Electric Vehicle

Eigen onderhoud scheelt aanzienlijk. Je Versys was volgens mij nieuw dus nam aan dat dat bij de dealer zou moeten voor garantie.

Weer een nadeel voor de Enegica, ik zou er niet zelf uitkomen mocht er iets kapot gaan aan de motor of accu. Die zijn bij mij al lang uit de garantie maar ik heb er wel vertrouwen in dat die nog lang mee zullen gaan.

Ik heb wel een EU pechhulp bij mijn verzekering afgesloten. Die dekt geen lege tank benzine maar wel een lege accu. Ik hoop nooit te hoeven checken of ze daar ook deze accu mee bedoelen.
 
Dealer zegt tegen mij dat het met door kawa goedgekeurde spullen moet gebeuren. Garantie verloopt echt niet als je er zelf een enadere oliefilter op schroeft. Volgende week staat de kawa al bij een andere dealer omdat de andree dealer wel hyperpro service center is.

Je verraad nu wel al een stukje van je verslag hè ;) Hoe kijken dealers aan tegen dit soort motoren om aan te sleutelen? Denk gewoon aan remmem, wiellagers, ketting/belt etc...?
 
Dealer zegt tegen mij dat het met door kawa goedgekeurde spullen moet gebeuren. Garantie verloopt echt niet als je er zelf een enadere oliefilter op schroeft. Volgende week staat de kawa al bij een andere dealer omdat de andree dealer wel hyperpro service center is.

Je verraad nu wel al een stukje van je verslag hè ;) Hoe kijken dealers aan tegen dit soort motoren om aan te sleutelen? Denk gewoon aan remmem, wiellagers, ketting/belt etc...?
Ik probeer het meeste zelf te doen. Er was een remschijf krom, al sinds de aanschaf, die heb ik zelf gewisseld inclusief nieuwe remblokken aan beide kanten. Remschijf wel via de dealer gehaald.

Voor de olie in de overbrenging en software updates ga ik wel naar de dealer. Banden bestel ik zelf en laat ik ergens er op zetten waarbij ik zelf alleen met de velg en band aankom.
Het enige lastige is eigenlijk dat er zo weinig rond rijden dus er is niet heel veel info over te vinden. Bij de populaire motoren heb je zo 10 videos die alles stap voor stap laten zien.

In mijn ogen is het verder gewoon een motorfiets, alleen dan elektrisch aangedreven ipv via een verbrandingsmotor.
 
Merk wel dat sommige hotels er totaal niet op ingericht zijn maar wel doodleuk electric car charging station op Booking.com aangeven

Ze zeggen dan ‘kan ook opladen’ maar dat kan ook betekenen; publieke laadpaal in de buurt idd. Dát zie je dan pas op Chargemap bijv.
 
Dat (die rebelle) is een motor van 30K. Als je zo veel geld aan je hobby uit gaat geven, waarom dan deze motor nemen? Is dit zakelijk aantrekkelijk? Of krijg je een berg terug van de belastingdienst?
Even een korte rekensom, de 20K die deze motor duurder is dan mijn Versys daar koop je (bij 1,79 de liter) 11.173 liter benzine voor. Bij een gemiddelde van 1 op 21,7 wat mijn motor doet is een elektrische motor pas na 242.458 kilometer goedkoper (er van uitgaande dat je iedere geladen kilometer zelf opgewekte stroom gebruikt hebt want als je elders laad wordt het nog meer).
Waarom struikel je dan over de BMW GS nieuw, die is ook 30k met opties? ;) Echt je ziet ze overal.
Omdat mensen hem graag willen en zakelijk is het inderdaad leuk. (8 van de 10 GS rijders is ook zakelijk)

Maar er zijn geen verschillen tussen zakelijk ice of ev volgens mij op dit moment (zijn er wel geweest, maar is afgebouwd)
Kort voorbeeld: (ja klopt niet op punten en komma's maar algemeen wel)
Aanschaf 30k - btw = 24800 (geen bpm) afschrijving in 5 jaar naar 10% 2480 af te schrijven bedrag bij 50% = 11200 (afgerond) De motor kost je dus netto een kleine 14k. ongeveer. Bij duurder verkopen krijg je een naheffing op de afschrijfprijs.
(Geld ook voor de BMW) Daarnaast is kleding, helm enz ook aftrekbaar.
Zakelijk motorrijden is slim wanneer het kan. Je rijd een 30k motor gewoon voor de helft van de prijs.

Ik heb ook getwijfeld tussen de GS en mijn Ribelle, na de proefrit won de Energica het met glans.
Dat rijd zoveel lekkerder. :] nog geen moment spijt van gehad. En ja dat is mijn mening en ik moet er op rijden :)

@Baashaag Mooi verslag, tx :t
 
Waarom struikel je dan over de BMW GS nieuw, die is ook 30k met opties? ;) Echt je ziet ze overal.
Omdat mensen hem graag willen en zakelijk is het inderdaad leuk. (8 van de 10 GS rijders is ook zakelijk)

Maar er zijn geen verschillen tussen zakelijk ice of ev volgens mij op dit moment (zijn er wel geweest, maar is afgebouwd)
Kort voorbeeld: (ja klopt niet op punten en komma's maar algemeen wel)
Aanschaf 30k - btw = 24800 (geen bpm) afschrijving in 5 jaar naar 10% 2480 af te schrijven bedrag bij 50% = 11200 (afgerond) De motor kost je dus netto een kleine 14k. ongeveer. Bij duurder verkopen krijg je een naheffing op de afschrijfprijs.
(Geld ook voor de BMW) Daarnaast is kleding, helm enz ook aftrekbaar.
Zakelijk motorrijden is slim wanneer het kan. Je rijd een 30k motor gewoon voor de helft van de prijs.

Ik heb ook getwijfeld tussen de GS en mijn Ribelle, na de proefrit won de Energica het met glans.
Dat rijd zoveel lekkerder. :] nog geen moment spijt van gehad. En ja dat is mijn mening en ik moet er op rijden :)

@Baashaag Mooi verslag, tx :t
Het is me 30 duizend euro waard om niet op een BMW gs te hoeven rijden. Dat is 200 procent rationeel.
 
Vakantie is voor iedereen anders, de ene loopt tig km ergens in Spanje, de andere zit de hele vakantie op een boot, weer een ander zit eerst 20 uur in een vliegtuig enz enz

Ik vind het wel stoer en leuk om zeker met 11 kwh dit te doen, zou het zelf ook niet meer doen, maar ik kan me zeker voorstellen dat je er plezier uithaalt.
Leuk detail die accu staat ongeveer gelijk aan de energie in 1 liter benzine, toch mooi dat het allemaal kan :t

Toen ik jong was ging ik ook met een op lpg verbouwde auto naar Italië, benzine deed het niet meer dus zeer spannend. Hele lijst van de anwb uitgeprint met adressen en andere nippels op weg. (geen internet) Soms zweten of we het gingen halen, eigenlijk armoede maar zeer goede en leuke herinneringen eraan :t
 
Dag 11

Helaas moesten we vandaag afscheid nemen van het relaxte pension en langzaam aan beginnen aan de terugreis. Op het plan stonden de großglockner en de Gerlos pass waarna we richting Innsbruck reden voor een overnachting.

Bij de Großglockner kreeg ik wat korting omdat ik op een elektrische motor reed. Zo verdien je die aanschafprijs wel weer terug. In tegenstelling tot het slagveld wat men een wegdek noemt in de rest van Oostenrijk was dit in goede staat. Na wat foto's te hebben gemaakt en de sticker te hebben geplakt zijn we door gereden naar het hoogste punt
Bekijk bijlage 1895128
Op het hoogste punt zit een tentje waar we wat koffie hebben gedronken. Hiervoor moesten we wel een steile route rijden over een soort kinderkopjes. Mijn vriendin vond het iets teveel voor haar maar ze had geen keus want ik was al onderweg naar boven. Niks moeilijks aan als je altijd koppel hebt en het hendeltje gewoon op dezelfde stand kan houden. Mijn vriendin had er duidelijk wat meer moeite mee en nam bijna een Harley mee via de buitenbocht op de strakste haarspeld.
Bekijk bijlage 1895129
Na wat moed in gedronken te hebben met prijzige koffie zijn we weer naar beneden gereden. Het was nu wat rustiger dus nu kwam alles goed.
Door al het klimmen stond de accu weer laag dus het was tijd om een lader te zoeken. Aan de andere kant van de großglockner vond ik er een dus lieten we de mooie weg achter ons.

Onderweg kwamen we heel veel prototype autos, met de vage wrap zodat je de lijnen niet ziet, tegen op de pass. Bij de lader stond er hier ook een onder een deken verstopt.
Bekijk bijlage 1895130
De lader startte en wij gingen wat eten bij een naast gelegen tentje. Ik bestelde de Kaiserschmarren maar kreeg daar later spijt van want het was echt teveel zoete meuk.
Bekijk bijlage 1895131
Bekijk bijlage 1895132

Na iets meer dan een half uur stapten we weer op de motor. Bij het aanzetten gaf de accu maar 60% aan. Waarschijnlijk ging er iets mis in de lader bij het wisselen van de auto's die er aan hingen. Dit was het begin van de eerste EV problemen van de vakantie.

De weg naar de Gerlos pass was saai en het was er ook nog eens 30+ graden. Na heel wat rijden en een bijna lege accu kwamen bij de volgende lader naast een Spar aan. Hier stond al iemand te laden, niet de eerste keer maar wel een zeldzaam voorkomen. Dit was de gevreesde laadpaal Klever want de bestuurder besloot lekker in de schaduw wat (hopelijk alcoholvrij) bier te gaan drinken tot de auto op 100% zat. Ik moest het maar doen met de langzame type 2 lader. Na 20 minuten wachten en ijs eten heb ik de motor maar weer los gekoppeld met amper 10% meer.

De volgende snellader lag aan de andere kant van de Gerlos pass. Dit werd wel even een uitdaging. Met rustig en vloeiend rijden kwam ik een heel eind en toen ik zag dat het op den duur alleen maar afdaling was, was ik er vrij zeker van dat ik de lader zou halen. De lader zat bij een BMW dealer en na enig uitzoek werk startte deze lader. Deze keer was het de combinatie van lader loshalen, motor aanzetten en dan pas de lader er in die de lading activeerde.

Na de motor tot 80% geladen te hebben reden we door naar het hotel. Dit was echt overleven aangezien we flink gebakken werden door de temperatuur en het verder niet een spannende rit was. Eenmaal aangekomen bij het hotel kon ik wederom de motor weer aan de lader hangen.
Bekijk bijlage 1895133
Dit hotel was wel erg afgelegen en lag op een berg. Het had geen keuken voor diner en de omliggende hotels haden hun keukens Al gesloten. Wij wilden niet meer op de motor stappen en bezorgen was ook niet echt een optie. Uiteindelijk besloten om het eten maar over te slaan en los te gaan bij het ontbijt. Ik zat tenslotte nog stampvol van mijn middag maal.

Voor de nacht nog even snel de motor losgekoppeld van de lader. Het begon nogal te onweren en een ladende motor plus bliksem lijkt mij geen geschikte combi.
Mijn vrouw rijdt zowat iedere berg onafgezien van het wegdek probleemloos op met haar MT03.....
 
Mooie rit, maar kolere, dat is toch geen vakantie man, ik zie alleen maar bezigheid om maar te blijven rijden omdat
anders de accu leeg is.

( en eten.. dat dan weer wel ;p )
Nou, iig je maakt onderweg nog wat mee….. :?

De passen heb ik al in ‘70 tiger jaren gezien en die zijn weinig verandert behalve dat het steeds drukker is geworden.
 
Nou, iig je maakt onderweg nog wat mee….. :?

De passen heb ik al in ‘70 tiger jaren gezien en die zijn weinig verandert behalve dat het steeds drukker is geworden.
Eten laden eten drinken laden repeat. Wel lekker als er goed gegeten kan worden. Ik zou laad locaties op eten en drinken selecteren.
 
Eten laden eten drinken laden repeat. Wel lekker als er goed gegeten kan worden. Ik zou laad locaties op eten en drinken selecteren.
Nou, vroeger namen wij veel hap snapdingen mee voor onderweg…geen geld voor een hap telkens op een terras.. :?

en helemaal niet in Switzerland…..|(
 
Nou, iig je maakt onderweg nog wat mee….. :?

De passen heb ik al in ‘70 tiger jaren gezien en die zijn weinig verandert behalve dat het steeds drukker is geworden.
Ik ben in 1971 geboren.
In 2014 pas voor het eerst op een motor naar de Alpen geweest en vond het geweldig!
In 2016 met mijn Betere Helft dunnetjes overgedaan in een auto. Ook leuk. 2017 weer.
In 2021 weer eens met de motor en dit jaar ook.

Steeds drukker?
Logisch.
Maar dat drukt voor mij de pret niet.

Bij het Lucknerhaus staan ook laadpalen.
Wie weet… volgende keer niet meer met mijn NC750X, maar met een EV.
 
Je bent niet armlastig als je ev kunt rijden.
Klopt, door alle verhalen hier op MF te lezen dacht ik nog eens te kijken wat en hoe de prijzen van zero/energica’s zijn.

Dat wordt niks aangezien, en zeker als particulier/AOW’er….dus niet op ‘kosten vd baas‘..dan maar een Versys/Tracer.
 
Ik ben in 1971 geboren.
In 2014 pas voor het eerst op een motor naar de Alpen geweest en vond het geweldig!
In 2016 met mijn Betere Helft dunnetjes overgedaan in een auto. Ook leuk. 2017 weer.
In 2021 weer eens met de motor en dit jaar ook.

Steeds drukker?
Logisch.
Maar dat drukt voor mij de pret niet.

Bij het Lucknerhaus staan ook laadpalen.
Wie weet… volgende keer niet meer met mijn NC750X, maar met een EV.
Ik ben een slag ouder en heb al zoveel gezien dat nu rondplof in mijn omgeving vd grens….. :] Lees graag de verhalen en denk aan onze reizen van vroeger.
 
Dag 12

Aangezien we het avond eten hadden over geslagen werd ik wakker met honger. Ik dacht dit even op te lossen bij het ontbijt maar dit hotel/pension was niet zo uitgebreid qua ontbijt. Dat wordt onderweg nog iets scoren.
IMG_20230621_082131.jpg


Vandaag weer een doorreis dag, veel rechte 100 wegen wat het verbruik iets omhoog helpt. Wat wel veel scheelt is dat er hier(Oostenrijk) minder wind staat dan het vlakke Nederland. Hier rijd ik met zo een 8kWh/100km op de 100 wegen.

Op het programma stond de Silvretta pass. Hir wilde we snel heen want het was 30 graden onderaan de berg, bovenop een stuk koeler. Het viel mij hier, net als bij de großglockner, op dat de wegen naar de pass zelf behoorlijk saai zijn. 80 tot 100km/u wegen met wat dorpjes tot je aan een tolhuisje komt en de mooiere weg krijgt. In Italië waren de passen mooier aan elkaar geknoopt.
20230621_141055.jpg

Richting de Silvretta pass was er nog een laadstop, een Volkswagen dealer met een snellader. Naast deze lader lag een supermarkt waar ze ook zit mogelijkheden met airco hadden, ideaal.

De vorige dag hadden we ook wat kleding gewassen in het hotel. Bijna alles was heel snel droog behalve mijn sokken. Deze heb ik op de tailbag geknoopt en halverwege de dag waren deze ook droog.
20230621_141527.jpg


De Silvretta pass had een heel mooi uitzicht wat heel anders was dan de großglockner. Het wegdek was hier ook vernieuwd dus het reed nog eens extra lekker. Onderweg een bakje koffie gehaald bij een klein tentje bovenop de pass, tevens ook de enige horeca daar.
IMG_20230621_143849.jpg

De afdaling bestond uit heel veel haarspelden met een even mooi uitzicht. Dat we weer door het tolpoortje waren reden we richting het volgende hotel. Een hotel waar we met een vorige vakantie al eens zijn geweest en waarvan ik wist dat ze laad mogelijkheden hadden op eigen terrein.

Onderweg nog even bij een willekeurige auto dealer gestopt om de lader te gebruiken terwijl we keken waar we zouden gaan eten. Ik vond een klein pizza tentje dichtbij het hotel dus daar zijn we naar toe gereden. In Italië zijn we geheel vergeten pizza te eten dus dat moest even ingehaald worden. De pizza tent zag er verlaten uit maar wat bleek, wij kwamen 10 minuten voor opening aan. De oven was nog niet warm maar het alcoholvrije weissbier stond al koud dus we konden gaan zitten.
20230621_174745.jpg

Eenmaal aangekomen bij het hotel kregen we nog een kamer upgrade naar een appartement. Leuk maar veel te groot voor 2 maar personen. We maakten ook amper gebruik van de faciliteiten. Toen ik aan gaf mijn motor te willen laden aan de Tesla destination charger werd er meteen gevraagd of er wat foto's en video:s gemaakt mochten worden, het was tenslotte de eerste elektrische motor daar.
20230621_212804.jpg
 
Mooie rit, maar kolere, dat is toch geen vakantie man, ik zie alleen maar bezigheid om maar te blijven rijden omdat
anders de accu leeg is.

( en eten.. dat dan weer wel ;p )
Vakantie is voor iedereen anders, de ene loopt tig km ergens in Spanje, de andere zit de hele vakantie op een boot, weer een ander zit eerst 20 uur in een vliegtuig enz enz

Ik vind het wel stoer en leuk om zeker met 11 kwh dit te doen, zou het zelf ook niet meer doen, maar ik kan me zeker voorstellen dat je er plezier uithaalt.
Leuk detail die accu staat ongeveer gelijk aan de energie in 1 liter benzine, toch mooi dat het allemaal kan :t

Toen ik jong was ging ik ook met een op lpg verbouwde auto naar Italië, benzine deed het niet meer dus zeer spannend. Hele lijst van de anwb uitgeprint met adressen en andere nippels op weg. (geen internet) Soms zweten of we het gingen halen, eigenlijk armoede maar zeer goede en leuke herinneringen eraan :t
Eten laden eten drinken laden repeat. Wel lekker als er goed gegeten kan worden. Ik zou laad locaties op eten en drinken selecteren.
Onze motor vakanties bestaan eigenlijk alleen maar uit motor rijden. In dat opzicht was er weinig verschil tussen rijden-eten-laden-rijden of rijden-eten-rijden-tanken behalve dan de frequentie.

Nou, vroeger namen wij veel hap snapdingen mee voor onderweg…geen geld voor een hap telkens op een terras.. :?

en helemaal niet in Switzerland…..|(
De tassen gaven weinig goede ruimte voor het meenemen van eten en drinken. De koffers van de V-strom wil ik nog wel eens wat in proppen en later op eten. Nu kwam ik niet verder dan nootjes.
De etentjes tikten wel aan tijdens de vakantie.
 
Dat (die rebelle) is een motor van 30K. Als je zo veel geld aan je hobby uit gaat geven, waarom dan deze motor nemen? Is dit zakelijk aantrekkelijk? Of krijg je een berg terug van de belastingdienst?
Even een korte rekensom, de 20K die deze motor duurder is dan mijn Versys daar koop je (bij 1,79 de liter) 11.173 liter benzine voor. Bij een gemiddelde van 1 op 21,7 wat mijn motor doet is een elektrische motor pas na 242.458 kilometer goedkoper (er van uitgaande dat je iedere geladen kilometer zelf opgewekte stroom gebruikt hebt want als je elders laad wordt het nog meer).
Er zit een denkfout in je berekening: Je moet de waardevermindering tellen, niet de totale waarde. Je gaat de Energica ook voor meer kunnen verkopen dan de Versys. En je moet naast brandstof ook onderhoud en dergelijk meetellen.
Maar ik snap je punt wel. In totaal zal de total cost of ownerschip van de energica zeer waarschijnlijk nog steeds duurder uit komen dan de Versys. Maar ja, de energica is ook wel veel cooler, 8-)
 
Dag 12

Aangezien we het avond eten hadden over geslagen werd ik wakker met honger. Ik dacht dit even op te lossen bij het ontbijt maar dit hotel/pension was niet zo uitgebreid qua ontbijt. Dat wordt onderweg nog iets scoren.
Bekijk bijlage 1895775

Vandaag weer een doorreis dag, veel rechte 100 wegen wat het verbruik iets omhoog helpt. Wat wel veel scheelt is dat er hier(Oostenrijk) minder wind staat dan het vlakke Nederland. Hier rijd ik met zo een 8kWh/100km op de 100 wegen.

Op het programma stond de Silvretta pass. Hir wilde we snel heen want het was 30 graden onderaan de berg, bovenop een stuk koeler. Het viel mij hier, net als bij de großglockner, op dat de wegen naar de pass zelf behoorlijk saai zijn. 80 tot 100km/u wegen met wat dorpjes tot je aan een tolhuisje komt en de mooiere weg krijgt. In Italië waren de passen mooier aan elkaar geknoopt.
Bekijk bijlage 1895776
Richting de Silvretta pass was er nog een laadstop, een Volkswagen dealer met een snellader. Naast deze lader lag een supermarkt waar ze ook zit mogelijkheden met airco hadden, ideaal.

De vorige dag hadden we ook wat kleding gewassen in het hotel. Bijna alles was heel snel droog behalve mijn sokken. Deze heb ik op de tailbag geknoopt en halverwege de dag waren deze ook droog.
Bekijk bijlage 1895778

De Silvretta pass had een heel mooi uitzicht wat heel anders was dan de großglockner. Het wegdek was hier ook vernieuwd dus het reed nog eens extra lekker. Onderweg een bakje koffie gehaald bij een klein tentje bovenop de pass, tevens ook de enige horeca daar.
Bekijk bijlage 1895777
De afdaling bestond uit heel veel haarspelden met een even mooi uitzicht. Dat we weer door het tolpoortje waren reden we richting het volgende hotel. Een hotel waar we met een vorige vakantie al eens zijn geweest en waarvan ik wist dat ze laad mogelijkheden hadden op eigen terrein.

Onderweg nog even bij een willekeurige auto dealer gestopt om de lader te gebruiken terwijl we keken waar we zouden gaan eten. Ik vond een klein pizza tentje dichtbij het hotel dus daar zijn we naar toe gereden. In Italië zijn we geheel vergeten pizza te eten dus dat moest even ingehaald worden. De pizza tent zag er verlaten uit maar wat bleek, wij kwamen 10 minuten voor opening aan. De oven was nog niet warm maar het alcoholvrije weissbier stond al koud dus we konden gaan zitten.
Bekijk bijlage 1895779
Eenmaal aangekomen bij het hotel kregen we nog een kamer upgrade naar een appartement. Leuk maar veel te groot voor 2 maar personen. We maakten ook amper gebruik van de faciliteiten. Toen ik aan gaf mijn motor te willen laden aan de Tesla destination charger werd er meteen gevraagd of er wat foto's en video:s gemaakt mochten worden, het was tenslotte de eerste elektrische motor daar.
Bekijk bijlage 1895774
Echt? Ananas op je pizza? Je bent niet meer in Italia toch? Daar kun je voor vervolgt worden daar.
 
Da's toch wel het nadeel van zo'n EV, dat je na ja vakantie minimaal een kilootje 5 bent aangekomen omdat je iedere keer gaat eten tijdens het laden:P
 
Nee hoor, dat probleem heb je (ik in ieder geval dan) ook met een conventioneel aangedreven tweewieler.

Ik ben er nog niet precies achter hoe dit nou komt, maar het is wel een ietwat onderbelicht en onbekend nadeel van motorrijden.

20230529_185722.jpg

20230603_185306.jpg

20230601_203959.jpg


:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan