euro 95 of euro 98?

neo_123

Rookie
27 aug 2005
20
0
rosmalen
Ik heb een 125cc motor, ik heb gehoord van de vorige eigenaar dat er euro 98 in moet. en omdat hij de olieresevoire heeft weggehaald, moet ik bij elke 5 liter benzine 100ml olie ingieten klopt dit? (of moet er minder olie bij?)
In ieder geval vroeg ik me af waarom er euro 98 in moest en geen euro 95. Wat is het verschil? (iets met octaangehalte) en Wat gebeurd er als je euro 95 in doet?( gaat die dan roken of loopt die dan vast ofzo?)
 
als je er benzine van 95 octaan indoet heb je kans dat ie gaat "pingelen" dan maakt ie een raar "pingelend" geluid (fijne uitleg) dan verbrand de benzine in je cylinder te vroeg en wordt de motor te heet en gaan de zuigers stuk.of ie dat gaat doen is afhankelijk van de compressieverhouding van de motor.als je 100 ml op 5 liter benzine mengt smeer je 1 op 50 dat is redelijk voor mz normaal, je schreef niet wat voor motor je hebt, maar moderne tweetakten worden ook wel 1 op 100 gesmeerd. trouwens is alleen het olietankje weg of ook de oliepomp, anders is het makkelijk een ander tankje te monteren hoef je die olieflessen ook niet meer mee te nemen ;)
 
als je er benzine van 95 octaan indoet heb je kans dat ie gaat "pingelen" dan maakt ie een raar "pingelend" geluid (fijne uitleg) dan verbrand de benzine in je cylinder te vroeg en wordt de motor te heet en gaan de zuigers stuk.of ie dat gaat doen is afhankelijk van de compressieverhouding van de motor.als je 100 ml op 5 liter benzine mengt smeer je 1 op 50 dat is redelijk voor mz normaal, je schreef niet wat voor motor je hebt, maar moderne tweetakten worden ook wel 1 op 100 gesmeerd. trouwens is alleen het olietankje weg of ook de oliepomp, anders is het makkelijk een ander tankje te monteren hoef je die olieflessen ook niet meer mee te nemen ;)

tis een cagiva mito uit 1991 (oudmodel) en het oliepompje is ook weg
 
ik rij ook 2takt (160cc polini cil) ding heeft een te hoge compressie om euro95 te rijden, dan detoneer ik me zuiger en cil kop de klote in :+ .
En als je oliepomp weg is moet je zelf mengen in je tank met de goede verhoudingen en goede olie Castrol A747 of Castrol TTS oid.
 
Ik zou 98 tanken met een goede castrol tweetaktolie.

zou iets vettige menging aan houden.


1:50 lijkt me prima (5 liter=5000 milliLiter benzine : 100 milliliter olie = 50 : 1

Voor de rit misschien ff goed met de motor schudden zodat de menging beter word.
 
Laatst bewerkt:
ik ken de mito niet maar als die normaal met een oliepomp rijdt en dan ga je er mengsmering indoen via de tank en wel 1 op 50 dan wordt het benzine-luchtmengsel ook 2% armer het zou kunnen zijn dat je daarvoor je sproeier moet aanpassen.
als je dan ook 95 octaan zou tanken wordt ie waarschijnlijk te heet en gaat ie pingelen cq detoneren
 
Oppassen met tweetakt; ik had met een Vespa PK50 "blikken" scooter 4-versnellingen een extra goed cilindertje erop met opvallend hoge compressie.

98-er erin liep niet beter of mooier dan 95 en het motortje werd warmer maar misschien had dan de ontsteking iets vroeger gemoeten.

Bij een fractie te veel 2T-olie en doorgewarmd blokje snel risico van spontaan dieselen, doorrijden met contact uit ... en minder zuivere reactie op gashandle.
Vooral als ik ipv 95-er de Duitse 91-er had getankt en daarbij het luchtschroefje (dell'Orto) iets verder dicht moest draaien voor rijker mengsel en stationairgas (warm) een minuutje hoger.
Ik denk dat dat spontane dieselen vooral bij laag toerental erg slecht is voor het excentriek-gebeuren, soms tegensputteren alsof-ie achteruit wou.
 
Terug
Bovenaan Onderaan