Royal Enfield Himalayan Euro 4: startproblemen

inthegreen

Rookie
11 mrt 2023
7
4
Goedemiddag,

Recent heb ik een Royal Enfield Himalayan Euro 4 (2 jaar oud, met 4.000km op de teller) gekocht. Geleverd met een nieuwe accu. Echter start deze nooit zomaar, en ik vraag mij af of dit door de huidige koud komt, of dat er een onderliggend probleem is.

Bijvoorbeeld: vorig weekend heb ik er voor het laatst op gereden (gestart middels aanduwen, in versnelling 2). Na 1 week stilstaan wilde ik er dit weekend weer op rijden. De motor staat binnen in een onverwarmde schuur, het is deze week 's nachts ongeveer 0 graad geweest. Maar de motor start dus weer niet uit zichzelf (ook niet wanneer ik de "choke" volledig gebruik), enkel wanneer de motor wordt aangeduwd. Ter achtergrond: vorige week startte de motor na een uurtje stilstaan (ik had er toen 30min op gereden) weer niet zomaar - enkel via aanduwen. Toen ik na de vólgende 30 minuten rijden de motor uit en meteen weer aan zette, startte hij wel zonder aanduwen. Het kan dus wel. Maar niet na 1 uurtje stilstaan.

Ik vraag me af: kan het echt door de huidige koud komen dat de motor geduwd moet worden om te starten, wanneer hij ook maar een uurtje heeft stilgestaan? Of zou er een onderliggend probleem zijn? Iemand ideeën?

Groet!
 
Hij moet natuurlijk in alle omstandigheden kunnen starten.
Ik heb twee BMW 310 motoren gehad, die hadden een wereldwijd bekend issue onder de tien graden.
Geen temperatuursensor in de luchtfilter box en geen speciaal programma voor de (extra) koude start.
Ook beiden Made In India en in dit geval door TVS.
De oplossing was daar 15° gas open bij de koude start.

Toen mijn motor ingereden was verdween het probleem, al kwam het soms wel een keer terug.
Voor de tweede en succesvolle *O* startpoging moest ik dan altijd tien, vijftien minuten wachten anders kon ik de accu wel leeg starten zonder resultaat.

Moraal, misschien proberen met een minimaal tikje gas open.
Voor de tweede startpoging minimaal tien minuten wachten.
Ik zette vaak de kookwekker - want ongeduldig. :+
En de accu ondertussen wat prik geven kan ook helpen.
Zo heb ik er vier jaar mee kunnen leven / rijden. :+
 
Laatst bewerkt:
Zoals Worldbeater ook al noemt, wat gasgeven bij het starten kan ook enorm helpen bij sommige motoren. Doe ik eigenlijk standaard. Even een tijdje wachten kan helpen als de motor verzopen is. Denk dat de benzine op de bougie dan wat verdampt ofzo. Aanduwen werkte bij mij ook prima als die verzopen was.
 
Het lijkt me dat als je een motor kunt aanduwen het niet aan de injectie zal liggen of afstelling
Als de start motor niet rond gaat zou ik eerst kijken naar de accu ( nieuwe kunnen ook kapot zijn )
Of als hij loopt even meten of hij oplaad ( 14 volt of zoiets
 
Probeer eerst eens met een starthulp auto-accu. Als de motor dan wel aanslaat dan weet je dat de motoraccu niet voldoende is. wil dan niet meteen zeggen dat accu zelf slecht is, maar onder-vermogend.
De startmotor moet wel voldoende toeren maken om de motor te laten aanslaan.
 
Idd, check of het de juiste accu is
Zoonlief heeft een scooter, die startte ook slecht bij kou
Zat een 6 Ah accu in, hoort een 8 Ah in te zitten, met de juiste accu was zijn start probleem ook getackeld
Bij warm weer geen punt, koude start wel
 
blijkbaar slaat hij gewoon niet aan en gaat de startmotor wel gewoon rond , lezen ,
ik zou er gewoon mee terug gaan naar waar je hem gekocht hebt want dit is niet normaal en wie weet wat er allemaal aan de hand kan zijn
 
blijkbaar slaat hij gewoon niet aan en gaat de startmotor wel gewoon rond , lezen ,
ik zou er gewoon mee terug gaan naar waar je hem gekocht hebt want dit is niet normaal en wie weet wat er allemaal aan de hand kan zijn
Dit kan een topic over marktplaats worden.
Wat mij onderweg vaak opvalt is dat veel motorrijders tijdens het starten flink aan het gas jengelen en als hij dan eenmaal loopt een flinke dot gas geven.
Ik weet niet hoe de choke werkt bij deze motor, maar vaak is het een omleiding, ga je dan aan het gas draaien tijdens het starten dan verstoor je dit mengsel.
Ik heb ook Vespa scooters met een elektrische choke, die sluit het koude start systeem langzaam af als de motor opwarmt.
Ga ik aan het gas draaien tijdens een koude start dan duurt het echt heel lang eer deze aan wil slaan.
Een goede accu scheelt ook heel veel, dan heb je een veel betere startcapaciteit, dat moet je ook eens meten.
Filmpje van een koude start,
 
Dank allen voor de reacties!!
Ben vanochtend nog eens naar de motor gegaan met een jumpstarter, om te kijken of de motor daarmee aanslaat. Dan zou het inderdaad toch op accuproblemen wijzen (maar de verkopende garage heeft recent al een nieuwe accu geleverd vanwege deze problemen, en deze heb ik toen nog opgemeten met een draaiende motor, bevatte 12V, dus zou genoeg moeten zijn). Met 'hij start niet uit zichzelf' bedoelde ik inderdaad eerder dat de startmotor wel rondgaat, maar de motor nét niet aanslaat.

Vorige week sloeg de motor niet via jumpstarter aan, enkel via duwen. Vandaag wel via de jumpstarter; zonder veel moeite zelfs, ook zonder te hoeven gassen tijdens het starten van de motor (even gecheckt in de handleiding en je moet bij mijn type motor blijkbaar niet gassen tijdens het starten). Had wel de choke helemaal open gezet. Na even gedraaid te hebben startte/sloeg de motor ook weer zelfstandig aan.

Vandaag gelukt dus. Toch ben ik er nog steeds niet gerust op dat 'ie het over 3 dagen nog doet. Of misschien zelfs over een uur, zoals vorige week. Ik heb weleens gehoord dat accu's 12V kunnen meten maar dat niet 'kunnen leveren', o.i.d. Misschien zou dat met deze accu aan de hand kunnen zijn... (is een 'AGM battery').
 
Beetje vreemd om een topic te openen waar de rest op MF zich blijkbaar drukker om maakt dan de topic opener
Ik trek die conclusie uit het feit dat hij op geen enkele vraag een antwoord geeft
Zou hem lekker laten duwen
Doe maar rustig hoor... Ik wilde eerst wat van deze suggesties bij de motor uitproberen voordat ik lukraak ging reageren. Ben trouwens een zij.
 
Ik heb weleens gehoord dat accu's 12V kunnen meten maar dat niet 'kunnen leveren', o.i.d. Misschien zou dat met deze accu aan de hand kunnen zijn.
Dat klopt. Sommige accu’s geven een hogere startstroom. Dus een goede accu plaatsen die ook hoge startstroom levert. Ff googlen om de juiste voor jouw motor te vinden….🤗
 
Dank allen voor de reacties!!
Ben vanochtend nog eens naar de motor gegaan met een jumpstarter, om te kijken of de motor daarmee aanslaat. Dan zou het inderdaad toch op accuproblemen wijzen (maar de verkopende garage heeft recent al een nieuwe accu geleverd vanwege deze problemen, en deze heb ik toen nog opgemeten met een draaiende motor, bevatte 12V, dus zou genoeg moeten zijn). Met 'hij start niet uit zichzelf' bedoelde ik inderdaad eerder dat de startmotor wel rondgaat, maar de motor nét niet aanslaat.

Vorige week sloeg de motor niet via jumpstarter aan, enkel via duwen. Vandaag wel via de jumpstarter; zonder veel moeite zelfs, ook zonder te hoeven gassen tijdens het starten van de motor (even gecheckt in de handleiding en je moet bij mijn type motor blijkbaar niet gassen tijdens het starten). Had wel de choke helemaal open gezet. Na even gedraaid te hebben startte/sloeg de motor ook weer zelfstandig aan.

Vandaag gelukt dus. Toch ben ik er nog steeds niet gerust op dat 'ie het over 3 dagen nog doet. Of misschien zelfs over een uur, zoals vorige week. Ik heb weleens gehoord dat accu's 12V kunnen meten maar dat niet 'kunnen leveren', o.i.d. Misschien zou dat met deze accu aan de hand kunnen zijn... (is een 'AGM battery').
Starter accu's moeten stroom leveren (CCA) bij een minimale spannings-val.
De aantal CCA's nemen wel af als de accu verslijt. De onbelaste spanning is dan gewoon correct, alleen de spanning-val neemt toe.
Ja, er zijn meet instrumenten die daadwerkelijk het aantal CCA kunnen bepalen. Op de accu staat wel het aantal CCA maar meestal niet in welke standaard/norm. En daar kunnen fabrikanten de consument mee om de tuin leiden om het beter te laten lijken. Er is wel verschil tussen de klassieke natte, AGM, gel accu's.
 
Ik heb een OBD tester met ook een batterij functie.
Die kan op allerlei manieren de toestand van je accu en het laadsysteem meten.
Een accu kan in rust wel 12,5 volt geven maar tijdens het starten teveel "inkakken" naar 9 volt of minder en dat is te weinig.
Met draaiende motor en dan 12 volt is wel weinig , zou dan toch ruim 13 volt moeten zijn en met verhoogd stationair rond de 14 volt.
 
Vorige week sloeg de motor niet via jumpstarter aan, enkel via duwen. Vandaag wel via de jumpstarter; zonder veel moeite zelfs, ook zonder te hoeven gassen tijdens het starten van de motor (even gecheckt in de handleiding en je moet bij mijn type motor blijkbaar niet gassen tijdens het starten).
Die 15° gas bij onder de tien graden stond bij mij ook niet in de handleiding, maar was een probeersel of fix vanuit BMW buiten Europa na anderhalf jaar.
Mijn dealer was hier nog niet van op de hoogte, ik pikte het op via een internationaal forum waar mensen uit Amerika, Mexico en Japan allemaal dezelfde problemen hadden gemeld.
Hier was ik maanden verder en er kwam uiteindelijk helemaal geen echte oplossing.
Ik leerde leven met het karakter.
Na niet willen aanslaan niet meer blijven proberen, maar tien/vijftien minuten wachten, ondertussen wat prik op de accu, en daarna gelijk de volgende poging starten en lopen. :t

Maar ik had dan gelukkig onderweg nooit last van enig startprobleem.

Wat voor de stalling ook hielp was het verwijderen van de extra door de dealer standaard geïnstalleerde laadplug met LED knippertje op alle motoren die ze afleveren.
Sindsdien hoefde ik de accu in de winter niet bij te laden na een stalling van slechts twee weken in een koude schuur.
Deze modificatie heb ik het derde jaar pas gedaan, en toen bleef de originele accu voortaan goed genoeg voor de tweede poging.
Een lader ging ineens na een seconde al uit. 8)7
Had ik dat maar eerder gedaan. :)
 
Die 15° gas bij onder de tien graden stond bij mij ook niet in de handleiding, maar was een probeersel of fix vanuit BMW buiten Europa na anderhalf jaar.
Mijn dealer was hier nog niet van op de hoogte, ik pikte het op via een internationaal forum waar mensen uit Amerika, Mexico en Japan allemaal dezelfde problemen hadden gemeld.
Hier was ik maanden verder en er kwam uiteindelijk helemaal geen echte oplossing.
Ik leerde leven met het karakter.
Na niet willen aanslaan niet meer blijven proberen, maar tien/vijftien minuten wachten, ondertussen wat prik op de accu, en daarna gelijk de volgende poging starten en lopen. :t

Maar ik had dan gelukkig onderweg nooit last van enig startprobleem.

Wat voor de stalling ook hielp was het verwijderen van de extra door de dealer standaard geïnstalleerde laadplug met LED knippertje op alle motoren die ze afleveren.
Sindsdien hoefde ik de accu in de winter niet bij te laden na een stalling van slechts twee weken in een koude schuur.
Deze modificatie heb ik het derde jaar pas gedaan, en toen bleef de originele accu voortaan goed genoeg voor de tweede poging.
Een lader ging ineens na een seconde al uit. 8)7
Had ik dat maar eerder gedaan. :)
Ik ben ook wat fora gaan lezen en er zijn inderdaad meer mensen met een Himalayan die een beetje gas geven bij het starten, zal ik dus onthouden. Gister lukte het via jumpstarter heel soepel zonder gas erbij, dus dat is in ieder geval een goed teken.

Mijn motor heeft geen USB-lader o.i.d. dus dat kan niet zijn wat de accu leegtrekt. Was wel een handige oplossing voor het probleem geweest ;).

Ik ga binnenkort proberen het toerental iets omhoog bij te stellen. Dat hebben verschillende mensen met hun Himalayans gedaan, wie weet verhelpt dat het startprobleem?
 
Terug
Bovenaan Onderaan