Royal Enfield Bullet 500 1965 G2, help!

StrykeZ99

Rookie
25 jun 2023
11
13
Hoi allemaal!

Ik heb wat hulp nodig met mijn motor!
Het gaat over een origineel Royal Enfield bullet 500 frame uit ‘65 waar wat nieuwe dingen op zijn gemonteerd (zoals een toeter en richtingaanwijzers). De motor is 12 jaar geleden uit India ingevoerd maar heeft nooit gereden en dus ook niet op kenteken gestaan. Ik wil de motor nu dus opknappen en er op gaan rijden, er zijn alleen een paar knelpunten.
Eerst even over het motorblok: Het is een G2 (zie foto) blok en vroeg me af of dat ook het originele blok uit ‘65 is… Zoja, wat voor olie stop je in zo een klassieke motor en zou je een lood vervanger met de brandstof moeten mengen?
Daarnaast zie je op de foto nog een zwarte rubber slang uit het blok lopen die afgeknepen is met een tiewrap, weet iemand waar dat voor dient?
De carburateur heeft doorzichtige brandstofslangetjes, was dat vroeger ook zo? Ik zou het graag zo origineel mogelijk houden.
Ook heeft de carburateur 2 slangetjes die gewoon naar beneden lopen en nergens eindigen. Nu weet ik dat sommige motoren een soort afvoer slangetjes hebben maar dit is voor mij de eerste keer dat ik ze vanaf de carburateur zie lopen. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Andere tips om op te letten of interessante algemene informatie hoor ik graag!

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_1167.jpeg
    IMG_1167.jpeg
    347,5 KB · Weergaven: 85
  • IMG_1162.jpeg
    IMG_1162.jpeg
    181 KB · Weergaven: 83
  • IMG_1160.jpeg
    IMG_1160.jpeg
    183,4 KB · Weergaven: 86
Ja dit is serieus. Dit leek mij het juiste platform om wat wijzer te worden. De oudste motor waar ik tot nu toe aan heb gewerkt was 20 jaar jonger, ik kan dus alle hulp gebruiken.
 
Kan je eens wat foto's sturen van de hele motor ?
Ik kan je wel helpen met je technische vragen, maar ik ben bang dat het op kenteken krijgen een grotere uitdaging wordt.
Olie is er in 3 soorten: bak , Carter en primaire ruimte.
Ik snap dat je hem wilt horen lopen, maar voor dat je er een hoop geld aan gaat uitgeven zou ik even bij het rdw informeren of je er een kenteken opvang krijgen.
Succes
 
Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van de hele motor. Naar wat ik nu kan zien is het recent India en niets 1965.
De carterventilatieslang is afgebroken en het restant is er omgekeerd (Hoe verzin je het) opgezet en het uiteinde dichtgebonden. Hij kan zo z'n carterdampen niet kwijt.
Ik ben benieuwd wat je nog meer aan de motor zal aantreffen.
 
Bedankt allemaal! Ik heb even een paar foto’s toegevoegd van de hele motor.
Ik heb de RDW benaderd en volgens hun kan de motor op kenteken.
Maar als het blok uit 2000-nog wat komt kan ik er dus wel gewoon normale olie en benzine (98) in doen.
 

Bijlagen

  • IMG_1089.jpeg
    IMG_1089.jpeg
    662 KB · Weergaven: 50
  • IMG_1088.jpeg
    IMG_1088.jpeg
    746,6 KB · Weergaven: 50
  • IMG_1091.jpeg
    IMG_1091.jpeg
    650,2 KB · Weergaven: 52
  • IMG_1090.jpeg
    IMG_1090.jpeg
    649,8 KB · Weergaven: 50
Okay, er zijn destijds, en nog steeds wel mensen die een '1965' frame 'maken' en een recente bullet als zodanig verkopen. Als jou dit is verkocht als 1965 en je ook dit geld hebt betaald ben je gewoon opgelicht.
Als de RDW er intrapt ben je een winnaar. Er is ook niet veel specifieke kennis onder de keurmeesters en daar kan je geluk, maar ook pech mee hebben.
Ik kan je het handboek van Snidal aanraden, die kan ik je evt doormailen.

Terug naar je motor. Voor de keuring heb je een ander koplampglas nodig. Je hebt een 5-bak met -optie- linkse schakeling en andere dingen duiden er op dat hij na 2003 gebouwd is.

Je hebt een alu cylinder.. heb jij de sixty-5? Dat zou in je papieren/op het ding moeten staan maar als ze met bouwjaar willen sjoemelen..
Blok; 20W50 of 15W 50 halfsynthetisch.
Versnellingsbak; 80W90 of 75-90 GL3 en het vet wat er vanaf fabriek in moet.
In de primaire kast; Minerale ATF of de 15W40 van de action of andere olie die geschikt is voor natte koppeling.

Klepspeling met koude motor afstellen op '0'.
 
Dankjewel voor de info Sammie, ook het handboek is meer dan welkom. Zal je even een PB sturen.
Het koplampglas was op de foto alleen wat vies en is nu weer helder.
Of het de sixty-5 is kan ik niet zien. Zegt me eerlijk gezegd ook niks.

Het frame daarentegen lijkt wel een origineel frame uit 1965 te zijn, mits de documenten kloppen…. Zal je even wat doorsturen.
 
Het onderste doorzichtige slangetje lijkt mij om de vlotterhoogte af te stellen, of te controleren.
deze is waarschijnlijk vergeten weg te halen.
De bovenste?? geen idee, voor een vacuüm bediende brandstofkraan misschien?
 
Zoek eens op Royal Enfield duckbill breather pipe of hose

Motorwerk heeft ze ook inderdaad Shop @ MOTORWERK

Edit: Vwb je koplamp, als het een import uit India is, daar rijden ze links. Dus zal ook je glas zodanig zijn dat de lichtbundel niet is wat bij ons normaal is. Is een keuringspuntje waar ze op letten bij de RDW want links hoger i.p.v. rechts en dan verblind je tegemoetkomend verkeer.
 
Laatst bewerkt:
Ow maar er wordt ZO mee gezwijnd.. Het kan kennelijk nog steeds.. jaren '90 bullets allemaal als '1965' aangeboden, de leek ziet het verschil niet en soms op-en-top duidelijk jaren '90 als 'origineel Engels' worden aangeboden. Of 'oud gemaakt' of je hebt pech een jaren '70 enfield bullet te hebben- die zijn serieus ERG slecht- waar hetzelfde geintje mee uit is gehaald..

Dit is 100% zeker ook een Indiaas product. Zeker geen '65- er en een G2 heeft er niet eens over gevlogen.
Doch TS heeft een kenteken en kan er lekker op rondploffen en dat is wel super!:Y*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan