ZX-9R '98/99, tik/rammel

Mot.

Rookie
25 jul 2023
3
5
Goede middag allen,

Had al even wat rond gekeken maar kon zo niet zo snel het zelfde onderwerp vinden, 1000 kawa's met tikken en rammeltjes had ik al wel gelezen^^
Heb nog niet zo heel lang de zx9r maar ik kom er wel achter dat de vorige eigenaar weinig tot geen onderhoud heeft gedaan aan de motor.
Hele stukken opgedroogde vet wat bijna rubber leek rond de ketting en alles.

Nu heb ik de olie vervangen, deze was gewoon zwart. Echt pik zwart, ook geen idee hoe lang en hoe veel hij hier heeft mee gereden.
(geen metaal stukjes in de oude olie)
Nu zit er echt een minimale tik in het blok. Hier maak me geen zorgen aangezien je dit veel leest bij Kawa's.

Alleen maak ik me wel zorgen op het moment dat ik m'n gas los laat dat er rond de 3/3500 toeren echt een rammel/tik geluid hoor.
Stationair loopt hij best goed en hoor je dit geluid ook niet, bij optrekken hoor je het ook niet en als je hem wat door trekt en dan
het gas los laat bij voorbeeld van 7000 toeren naar 4000 toeren is er ook niks aan de hand. Echt specifiek rond die 3/3.5 met gas los in de versnelling uiteraard.
In de neutraal dus langs het zelfde toerental gaan maakt ie geen geluid, echt alleen rijdend in de versnelling met gas los.
Met optrekken hoor je het ook niet.

Geluidjes kun je niet in woorden uit drukken las ik ook al, dus zal van de week even zien of ik er een geluids fragment van kan maken.
Tot die tijd is er misschien iemand die hier ook ervaringen mee heeft, en zelfs een oplossing weet.

M'n ketting heeft z'n beste tijd ook gehad met alles daar omheen. Dit heb ik nieuw thuis liggen en komt er ook op om dit ook uit te kunnen sluiten.
Zodra ik daar mee bezig ben en ik kom afgesleten onderdelen tegen vervang ik die ook uiteraard.
Zou het te maken kunnen het met het stellen van de kleppen? Ook hier heb ik geen idee wanneer dit voor het laatst is gebeurt. Aan de zwarte olie te zien
zal dit ook wel even geleden zijn.

Zo, lang verhaal maar hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken.
Drive safe!
 
Het is op afstand echt gokken en gissen. Kan niemand een antwoord op geven dus kunnen enkel wat ervaringen gedeeld worden.

Ik heb wel eens een Honda van een collega op de brug gehad met een 'rammeltje'. Hij dacht dat het einde verhaal was. Maar het bleek enkel een losgelopen boutje van het koelwaterreservoir dat op het blok lag en bij sommige vibraties als ratelen klonk.

Ik zou dus met het simpele beginnen. Klepspeling en nokkenasketting+ spanner bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Zx9r heeft wel een bekende trilling rond die toerentallen, alleen die is er ook onbelast.

Nokkenas ketting spanner maar ff checken en idd zorgen dat je onderhoud op peil hebt want het kan net zo goed de ketting zijn.
Kleppen stellen zou ik wel aanraden bij een verwaarloosde motor, dient sowieso om de 12k te gebeuren
 
Lees voor het controleren van de nokkenaskettingspanner (NAKS) eerst even goed het werkplaatshandboek. Je wilt niet iets verkeerd doen en je motor in de soep draaien, omdat de timing niet meer klopt...
 
Aangekoekt kettingvet rondom voortandwiel en pikzwarte olie vind ik niet per se iets om te zien als punten van slecht onderhoud.

Als je erg ruim smeert en gewoon nooit dat kapje eraf haalt bij je voortandwiel, zit daar al snel vet. Dat is niet iets wat op mijn onderhoudslijst staat eerlijk gezegd. Zou eerder bij een grondige poetsbeurt horen.
En wat mij betreft is motorolie na 1000 km al 'zwart'. Zegt mij ook niets over de staat van onderhoud, alleen dat hij niet 100% vers is.

Dat rammeltje, is dat inderdaad niet resonantie van een boutje of iets anders waar beweging in zit bij die toerentallen?
 
Rammel bij decelleratie wil nog wel eens een NAKS zijn die aan het eind van zijn levensduur zit. Voor je de oorzak hebt gevonden, doe je er verstandig aan met beleid het gas terug te nemen en zeker niet je gas in ene keer dicht te gooien bij hogere toerentallen. Als er te weinig op de NAK staat, is dat de meest voordehand liggende situatie waarop de ketting een tandje kan overslaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan