Euro Cup (ZAC) / vrij rijden bij RSZ

Hoe zit het dan met een vrijrijder en zijn helm? Zelfde eisen als een licentiehouder? Ik zie net dat ik mijn helm in 2018 heb gekocht, productiedatum (nog) onbekend.

[edit] Ik type te langzaam, zie het antwoord nu hierboven staan :t
 
Zie nu het reglement van 2021 staan:


Helmen
Tijdens training en wedstrijd dient een helm te worden gedragen welke door de leverancier geschikt is verklaard voor gebruik tijdens wegraces. De helm (nog niet voorzien van een geldige keuringssticker) dient altijd vooraf bij de ZAC ter keuring worden aangeboden.
Een nieuwe helm mag 4 seizoenen worden gebruikt, ingaande vanaf het jaar van aankoop.
De helm mag bij aankoop niet langer dan 4 jaar geleden zijn geproduceerd.
Helmen niet ouder dan 3 jaar en onbeschadigd, krijgen een RSZ-sticker met het laatste jaar waarin de helm te gebruiken is. Na een val dient de helm opnieuw te worden gekeurd.

En nog een edit. Voor de vrijrijder is dit de regel (hetzelfde dus):


Helmen
Tijdens training en wedstrijd dient een helm te worden gedragen welke door de leverancier geschikt is verklaard voor gebruik tijdens wegraces. De helm (nog niet voorzien van een geldige keuringssticker) dient altijd vooraf bij de ZAC ter keuring worden aangeboden. Een nieuwe helm met een Productie datum van maximaal 4 jaar oud, productie jaar is 1ste jaar, mag 4 seizoenen worden gebruikt (aankoop jaar is 1ste seizoen).
Helmen niet ouder dan 3 jaar en onbeschadigd, krijgen een RSZ-sticker met het laatste jaar waarin de helm te gebruiken is. Na een val dient de helm opnieuw te worden gekeurd.
 
Afgelopen jaar begreep ik dat er partijen zijn gestopt met de technische keuring omdat ze een claim van mensen hebben gekregen die schade hebben opgelopen. Bijvoorbeeld niet op tijd hebben kunnen remmen omdat de remblokken op zijn. De keuring impliceert dat ernaar gekeken is, dus had de keuring een "NIET OKE" moeten opleveren. Nu mocht men wel rijden, er is een schade, schade wordt geclaimd bij de organisatie.

Of dit op waarheid berust weet ik niet, ik heb het alleen gehoord. Weet wel dat de keuring bij wat partijen afgelopen jaar een lachertje is.

De helm discussie vind ik wel interessant. Ik wil ook een keer bij de ZAC vrijrijden, maar denk dat mijn helm ook niet door de "4 jaars keuring" komt. Ding is 2 jaar oud, in de winkel gekocht, maar de productiedatum is mij nog onbekend. Straks maar even zoeken.
Kan ik me slecht voorstellen.. je tekent een verklaring dat je bij schade zelf op de blaren zit.. technische keuring is alleen om de halve gare fietsen eruit te vissen.
Een organisatie zonder keuring levert veel meer rooie vlaggen op das gewoon een feit kan ik uit ervaring zeggen iig _O- vooral op Zolder
 
Rij al jaren met deze helm en heb er nog nooit gezeik mee gehad.})

1613587124991.png
 
Dit zou een reden kunnen zijn, een andere reden kan zijn dat het discussie oplevert.

Als je een rijder of motor ergens op afkeurt ontstaat er discussie. Rijder vind dat zijn motor of kleding wel goed is, organisatie vindt van niet. Ga je die klant naar huis sturen dan is ie over de zeik en heb jij het als organisatie gedaan doordat je hem zijn circuitdag "ontneemt".
Ik vind over veiligheid kan je niet in discussie gaan, het zijn de regels van de organisatie en die moet je volgen. Als je op circuit gaat rijden (wedstrijden/vrij rijden) dan moet de motor en kledij in orde zijn. Voor je eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van je mede circuitrijders.
Ik heb bij een vriend ooit eens geweten (op Zolder) dat iemand een lek had aan het koelsysteem. Ze hebben die in de voormiddag daar over aangesproken, hij had het vervolgens "opgelost". In de namiddag lagen ze met 5 man in de grindbak na de Villeneuve chicane. Resultaat 3 motoren total loss. Wil je dat op je geweten hebben, ik zeker niet. En dat omdat je misschien te gierig bent om onderhoud op je motor te doen.
 
Ik vind over veiligheid kan je niet in discussie gaan, het zijn de regels van de organisatie en die moet je volgen. Als je op circuit gaat rijden (wedstrijden/vrij rijden) dan moet de motor en kledij in orde zijn. Voor je eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van je mede circuitrijders.
Ik heb bij een vriend ooit eens geweten (op Zolder) dat iemand een lek had aan het koelsysteem. Ze hebben die in de voormiddag daar over aangesproken, hij had het vervolgens "opgelost". In de namiddag lagen ze met 5 man in de grindbak na de Villeneuve chicane. Resultaat 3 motoren total loss. Wil je dat op je geweten hebben, ik zeker niet. En dat omdat je misschien te gierig bent om onderhoud op je motor te doen.

Je hebt nog 5mm profiel op je remblokken, je wéét dat je daar nog prima je dag mee kan uitrijden, de keurmeester niet die vind ze te dun, geen nieuwe blokken te krijgen, jij kan niet rijden, +200,- uit het raam, jij pissig, organisatie is een hufter enz enz.

Even als voorbeeld. En het blijft een moment opname. De kvs persoon in kwestie kan ook wel gedacht hebben dat het goed opgelost was...
 
Je hebt nog 5mm profiel op je remblokken, je wéét dat je daar nog prima je dag mee kan uitrijden, de keurmeester niet die vind ze te dun, geen nieuwe blokken te krijgen, jij kan niet rijden, +200,- uit het raam, jij pissig, organisatie is een hufter enz enz.

Even als voorbeeld. En het blijft een moment opname. De kvs persoon in kwestie kan ook wel gedacht hebben dat het goed opgelost was...
:^
 
Ik vind over veiligheid kan je niet in discussie gaan, het zijn de regels van de organisatie en die moet je volgen. Als je op circuit gaat rijden (wedstrijden/vrij rijden) dan moet de motor en kledij in orde zijn. Voor je eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van je mede circuitrijders.
Ik heb bij een vriend ooit eens geweten (op Zolder) dat iemand een lek had aan het koelsysteem. Ze hebben die in de voormiddag daar over aangesproken, hij had het vervolgens "opgelost". In de namiddag lagen ze met 5 man in de grindbak na de Villeneuve chicane. Resultaat 3 motoren total loss. Wil je dat op je geweten hebben, ik zeker niet. En dat omdat je misschien te gierig bent om onderhoud op je motor te doen.
In mijn post geef ik alleen een mogelijke reden aan, ik geef niet aan of ik het er mee eens ben of niet.
 
Ik vind over veiligheid kan je niet in discussie gaan, het zijn de regels van de organisatie en die moet je volgen. Als je op circuit gaat rijden (wedstrijden/vrij rijden) dan moet de motor en kledij in orde zijn. Voor je eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van je mede circuitrijders.
Ik heb bij een vriend ooit eens geweten (op Zolder) dat iemand een lek had aan het koelsysteem. Ze hebben die in de voormiddag daar over aangesproken, hij had het vervolgens "opgelost". In de namiddag lagen ze met 5 man in de grindbak na de Villeneuve chicane. Resultaat 3 motoren total loss. Wil je dat op je geweten hebben, ik zeker niet. En dat omdat je misschien te gierig bent om onderhoud op je motor te doen.
Je kan er alle kanten mee op, heb gereden op dagen dat er gekeurd werd en toen waren er mensen met lekkage of zelfs 1 waar de remblokken er uit gepleurd waren.
heb gereden op dagen zonder keuring waarbij dit niet gebeurde en verder ook niets spectaculairs.
Keuring zegt mij wat dat betreft niets !

Loop zelf mn spullen altijd na en laat mn maat/monteur ook de boel nakijken, toch had ik vorig jaar tijdens 1 van de sessies ineens een losgeschoten demper ( bleef gelukkig wel aan de motor zitten )
Had een keuring dit kunnen voorkomen ? Nee, naar mijn mening niet
 
Ik vind over veiligheid kan je niet in discussie gaan, het zijn de regels van de organisatie en die moet je volgen. Als je op circuit gaat rijden (wedstrijden/vrij rijden) dan moet de motor en kledij in orde zijn. Voor je eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van je mede circuitrijders.
Ik heb bij een vriend ooit eens geweten (op Zolder) dat iemand een lek had aan het koelsysteem. Ze hebben die in de voormiddag daar over aangesproken, hij had het vervolgens "opgelost". In de namiddag lagen ze met 5 man in de grindbak na de Villeneuve chicane. Resultaat 3 motoren total loss. Wil je dat op je geweten hebben, ik zeker niet. En dat omdat je misschien te gierig bent om onderhoud op je motor te doen.
Daarom rij ik niet op circuit Zolder etrwijl dit nog geen uur rijden van mij thuis vandaan ligt. Dan betaal ik liever wat meer bij een goede organisatie.

Daarbij moet ik zeggen dat de keurmeester van de ZAC altijd tips geeft om zaken beter te maken. Hier heb ik veel aan gehad toen ik met racen begon
 
Je hebt nog 5mm profiel op je remblokken, je wéét dat je daar nog prima je dag mee kan uitrijden, de keurmeester niet die vind ze te dun, geen nieuwe blokken te krijgen, jij kan niet rijden, +200,- uit het raam, jij pissig, organisatie is een hufter enz enz.

Even als voorbeeld. En het blijft een moment opname. De kvs persoon in kwestie kan ook wel gedacht hebben dat het goed opgelost was...
Vallen ze over die 5mm? Zo iets heb ik altijd in reserve bij als ik een circuit dag doe . Ik loop de motor altijd helemaal na voor een circuit dag, poets hem grondig want dan vallen gebreken meestal al wel op. Uiteindelijk begint de verantwoordelijkheid bij jou, zorg dat alles verzorgd en veilig is.
 
Vallen ze over die 5mm? Zo iets heb ik altijd in reserve bij als ik een circuit dag doe . Ik loop de motor altijd helemaal na voor een circuit dag, poets hem grondig want dan vallen gebreken meestal al wel op. Uiteindelijk begint de verantwoordelijkheid bij jou, zorg dat alles verzorgd en veilig is.
“Even als voorbeeld” vast wel meer dingen te bedenken waar je discussie over kan krijgen bij een keuring.
 
Kan ik me slecht voorstellen.. je tekent een verklaring dat je bij schade zelf op de blaren zit.. technische keuring is alleen om de halve gare fietsen eruit te vissen.
Een organisatie zonder keuring levert veel meer rooie vlaggen op das gewoon een feit kan ik uit ervaring zeggen iig _O- vooral op Zolder

Je hebt nog 5mm profiel op je remblokken, je wéét dat je daar nog prima je dag mee kan uitrijden, de keurmeester niet die vind ze te dun, geen nieuwe blokken te krijgen, jij kan niet rijden, +200,- uit het raam, jij pissig, organisatie is een hufter enz enz.

Even als voorbeeld. En het blijft een moment opname. De kvs persoon in kwestie kan ook wel gedacht hebben dat het goed opgelost was...
Bij de RSZ is er vaak ook nog de mogelijkheid om sessies in overleg weer in te leveren, afhankelijk van de reden van afkeur of als er animo is van een andere rijder om de sessie over te nemen. vaak is er reserve lijst. Dikte remblokjes is altijd lastig, sommige zijn nieuw al flinterdun. We kijken ook of ze allemaal dezelfde dikte hebben.
 
Bij de RSZ is er vaak ook nog de mogelijkheid om sessies in overleg weer in te leveren, afhankelijk van de reden van afkeur of als er animo is van een andere rijder om de sessie over te nemen. vaak is er reserve lijst. Dikte remblokjes is altijd lastig, sommige zijn nieuw al flinterdun. We kijken ook of ze allemaal dezelfde dikte hebben.
Was even een hypothetisch voorbeeld. Ik vermoed dat je vaak genoeg over het 1 of het ander discussie hebt met een rijder die vind dat iets echt wel kan en jij niet.
Ik weet dat jij niet de moeilijkste bent en mee denkt, maar zo zijn niet alle keurmeesters/organisaties.
 
Ik heb bij MCT n.b. op het politiecircuit eens een ijverige keurder gehad die begon over m'n remblokjes met precies zo'n discussie. Vooral op het politiecircuit waar je nauwelijks remt. Na afloop van de 5 sessies was er nauwelijks remvoering verdwenen en heb er daarna nog een dag Zandvoort mee gereden.

Vanuit juridisch oogpunt betekent het ondertekenen van een verklaring trouwens niet zo heel veel, uiteindelijk heeft een professionele organisator een vrij ernstige wettelijke zorgplicht op het gebied van veiligheid aangezien zij de professionals zijn en de deelnemers slechts amateuristische particulieren. Een voorbeeld is een rechtzaak over een kartongeluk waarbij twee deelnemers waren gecrasht, het slachtoffer had serieus letsel en de "dader" zat duidelijk fout. Uiteindelijk heeft de rechter bepaald dat de exploitant verantwoordelijk was aangezien zij het niet veilig genoeg hadden georganiseerd (te weinig instructie, te weinig toezicht etc). Dus ik kan me vanuit dat oogpunt wel voorstellen waarom de verzekeraar van MSL bv. zou zeggen dat het beter is te stoppen met de technische keuring.
 
Ik heb bij MCT n.b. op het politiecircuit eens een ijverige keurder gehad die begon over m'n remblokjes met precies zo'n discussie. Vooral op het politiecircuit waar je nauwelijks remt. Na afloop van de 5 sessies was er nauwelijks remvoering verdwenen en heb er daarna nog een dag Zandvoort mee gereden.

Vanuit juridisch oogpunt betekent het ondertekenen van een verklaring trouwens niet zo heel veel, uiteindelijk heeft een professionele organisator een vrij ernstige wettelijke zorgplicht op het gebied van veiligheid aangezien zij de professionals zijn en de deelnemers slechts amateuristische particulieren. Een voorbeeld is een rechtzaak over een kartongeluk waarbij twee deelnemers waren gecrasht, het slachtoffer had serieus letsel en de "dader" zat duidelijk fout. Uiteindelijk heeft de rechter bepaald dat de exploitant verantwoordelijk was aangezien zij het niet veilig genoeg hadden georganiseerd (te weinig instructie, te weinig toezicht etc). Dus ik kan me vanuit dat oogpunt wel voorstellen waarom de verzekeraar van MSL bv. zou zeggen dat het beter is te stoppen met de technische keuring.
Ik zie het anders om, met de keuring geef je aan dat je de veiligheid serieus neemt. je moet de keuring dan wel serieus doen en niet het commerciële deel voorrang geven.
 
Ik zie het anders om, met de keuring geef je aan dat je de veiligheid serieus neemt. je moet de keuring dan wel serieus doen en niet het commerciële deel voorrang geven.
Eens, maar als het verhaal van Lennart klopt en stel bij RSZ gaat er ook iemand een zaak beginnen en RSZ verliest denk ik dat Frank ook vrij snel zegt "Je zoekt het maar uit, dan sta je straks maar zonder remmen in de Haarbocht."
Al is dat nogal USA praktijken denk ik dan, maar je hebt er lijpo's bij...
 
Ik zie het anders om, met de keuring geef je aan dat je de veiligheid serieus neemt. je moet de keuring dan wel serieus doen en niet het commerciële deel voorrang geven.
Dat zou je denken, maar ik weet niet of je ooit met juristen te maken hebt gehad, die hebben de draadjes in hun hoofd anders op elkaar aangesloten dan normale mensen :9
 
Dat zou je denken, maar ik weet niet of je ooit met juristen te maken hebt gehad, die hebben de draadjes in hun hoofd anders aangesloten dan normale mensen :D
Dat is inderdaad een puntje, ik hoop niet dat we er achter komen wat de uitslag wordt want dan is er iemand bezig de sport om zeep te helpen. je kan dan nooit meer iets organiseren zonder de dreiging van een mes in je rug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan