Europese circuits en ervaringen

CorseRR

MV enthusiast
23 apr 2021
34
30
Haarlem
Er staat al het nodige aan informatie over de vele circuits die Europa rijk is kriskras verspreid op het MF, maar dit maakt het opzoeken van berichten om een overzicht te krijgen van ervaringen en opinies over bepaalde circuits een opgave. Vandaar het idee hier een aparte topic voor aan te maken.

(Indien er al een topic voor bestaat dan heb ik deze over het hoofd gezien. Een link volstaat, waarmee dit draadje kan worden afgesloten.)

Het is voor mij weer tijd om een keuze te maken welke circuits ik wil aandoen dit jaar, met de nadruk op 'keuze'. (Helaas is het tegenwoordig steeds vaker noodzaak om er vroeg bij te zijn, en val ik voor het aanmelden voor bepaalde circuitdagen al buiten de boot, maar dat terzijde.)

Ieder circuit heeft zijn charme en zal de sensatie bieden die je van het snelle asfalt verwacht, maar afgezien van kosten, logistiek, e.d. vallen ze van elkaar te onderscheiden wat betreft snelheid, techniek, flow en vul de lijst maar aan. Je leest er over, je hoort het een en ander, bekijkt de nodige video's, maar er daadwerkelijk op rijden is een hele andere belevenis. Op welke circuits staat snelheid centraal, waar kun je terecht voor het snellere of langzamere bochtenwerk, waar komt een 1000cc of 600cc het meest tot zijn recht en bovenal, welke ervaringen kun je erover delen?

Je hoeft geen opsomming te geven van je favoriete tracks (altijd welkom natuurlijk); als iemand hier terecht kan om een betere indruk te krijgen wat ze van een bepaalde baan kunnen verwachten is het doel van deze thread al behaald.

Mugello staat al jaren bij mij te boek als een track die ik een keer wil aandoen al is het alleen al om het rechte stuk. Voor dit jaar heb ik echter een aantal circuits in het vizier die zeker niet onder hoeven te doen. Een keuze maken tussen de volgende circuits, waar ik overigens nog geen ervaring mee heb, blijft dan ook lastig: Brno, Misano, Cartagena, Portimao en Estoril.

Ik ben benieuwd welke circuits, op vliegafstand of dichter bij huis, jullie verwachtingen hebben overstegen of waar jullie elke keer met plezier weer naar terugkeren. Laat het ook gerust weten als je in dezelfde boot zit als ik en nieuwsgierig bent naar de ervaringen op een bepaalde circuit of daarnaast (ik doel op de sfeer... Of misschien ook niet ;)).
 
En wat ik tof vind, kan de ander niks aan vinden. Toch maar het algemene circuittopic?
Mugello staat al jaren bij mij te boek als een track die ik een keer wil aandoen al is het alleen al om het rechte stuk.
Als rechte stukken je ding zijn, ga dragracen 😂
Het is wel tof hoor, vol gas oversteken en dan naar beneden, maar de bochten zijn zoveel gaver.
Bij mij staat Mugello op 1, maar dat is ook omdat het een vakantie was, lekker eten, mooie omgeving en super circuit.
 
Als rechte stukken je ding zijn, ga dragracen 😂
Had ik kunnen verwachten 😂

Maar het is inderdaad ook de geroemde bochtenflow van het circuit die aan de opinie bijdraagt.

100 mensen 100 meningen topic.
Laat maar komen.

Wat zich afspeelt op een circuit op de momenten dat je niet met de volgende bochten bezig bent kan ook van invloed zijn op de algehele circuitervaring. Zandvoort vind ik ook gaaf. Heb echter niet gemerkt dat voorzieningen of veiligheid tekortschieten, behalve dat ik vind dat ze de baan wat sneller kunnen drogen na een regenbui.

Ben trouwens niet meer op Spa geweest na de veiligheidsverbeteringen. Vraag me af of ze een positieve uitwerking hebben voor het psyche als je voor het gevoel net iets te wijd uit Blanchimont rolt.
 
Midland, mweh. Wel weer leuk op een supermoto.
Zandvoort. De baan is tof, de voorzieningen en veiligheid vind ik beneden peil.
Midland, heb we het dan over hetzelfde circuit als waar de Supermotard wedstrijden rijden? Die ovaal met een slingerend fietspad binnenin? Prima voor de Supermotard, in het verleden een paar wedstrijden gereden met Supermotard maar ik vind dat geen circuit voor racemotoren.

Zandvoort vindt ik met de hoogte verschillen en snelle doordraaiers vele malen leuker om te rijden dan Assen. Niks ten nadelen van Assen prachtig vloeiend circuit maar ik zie de gevaren niet zo op Zandvoort. Dus als Zandvoort voor mij dichter bij was zou ik daar meer willen rijden. Assen is voor mij 50 minuten van deur tot paddock dus ja die heeft de voorkeur meestal.

Zolder heb ik vorig jaar voor het eerst gereden, als ik dan toch naar Belgie ga, ga ik altijd liever naar Spa. Alleen dat is echt vele malen duurder dan andere circuits tegenwoordig.
Zolder is niet een van mijn favorieten :N dat blijft tot nu toe toch Spa in Belgie. Mettet :') het is dat het maar 90 euro voor 5 sessies is, want anders kwam ik echt nooit meer in de verleiding om daar naar af te zakken.
Of het moet met de Supermotard zijn, daar is die baan dan weer prima voor. Ik ga dit jaar Chimay rijden dat lijkt me dan wel weer gaaf, niet te veel naar veiligheid kijken dus. 8-)

Maar wat misschien een baantje is waar nog niet zo veel mensen gereden hebben is Schleiz vlakbij Dresden. :t Naar mijn mening een erg spectaculair baantje, met veel hoogte verschillen en heel erg niet Nederlands. Heel erg het gevoel dat je terug in de tijd gaat, dat geld een beetje voor de hele omgeving daar.O-)

Hockenheim: leuke snelle baan. Alleen jammer dat die oude layout met de snelle stukken door het bos verdwenen zijn :(
En onbegrijpelijk dat daar niks aan het asfalt gebeurt. Met zn allen douchen in 1 grote ruimte kan ik nog wel verteren. Ook die schijthokjes die vrij onbeschut staan en tot een halve meter van de grond geen wanden hebben kan ik me nog wel mee redden voor een paar dagen. Maar dat asfalt dat vindt ik wel storend voor een permanent en snel circuit.
Dan is Oschersleben een betere keus, voorzieningen dikke prima, maar de baan is ook goed en leuk. Alleen geen historie en dat is dan wel weer iets wat ik belangrijk vind, misschien wel HEEL erg belangrijk zelfs.8-)
 
Er staat al het nodige aan informatie over de vele circuits die Europa rijk is kriskras verspreid op het MF, maar dit maakt het opzoeken van berichten om een overzicht te krijgen van ervaringen en opinies over bepaalde circuits een opgave. Vandaar het idee hier een aparte topic voor aan te maken.
En jij dacht weet je wat ?
Dan maak ik gewoon nog een &^^%%^&^ topic aan voor nog meer overzicht _O-_O-_O-
Wat mij betreft kan dit op slot!

stoned comedy GIF by funk
 
Ik lees graag mee. Ben absoluut geen circuit kenner, maar ik hoop dit voorjaar een lange Europese roadtrip te maken en ga graag kijken bij circuits als ik er toevalig langsrij.

Is het mogelijk om in de OP een overzichtje op te nemen van circuits per land met dichtstbijzijnde grote stad?
 
Brno staat zeker in mijn persoonlijke top 3

Zeer speciaal aangezien 65% van de baan bergaf loopt
10% steil omhoog a la radion in franco en25% ligt plat

Je hebt er snelle stukken, snelle lange chicane, korte blinde chicane, technisch stuk en een grote blinde bocht.
Circtuit wat mij betreft alles heeft.
BTW afstelling van de motor is heel speciaal wil je echt snel gaan doordat 65% van het circuit afloopt
 
Zolder
Beetje half/half. Leuke vloeiende stukken en een paar ritme brekende chicanes. Niet heel veilig, buiten de donderdagen om altijd geluidsgezeik.
Paddock is prima

Mettet
Klein en kort, leuk trainingsbaantje voor weinig geld. Niet super uitdagend.
Paddock is tegenwoordig prima voor het soort circuit

Hockenheim
Ondanks het verdwijnen van de oude lay out nog steeds een gave baan om te rijden. Lange linker naar de hairpin achterin is gaaf, Motodrom is jeugdsentiment. Paddock is groot voorzieningen zijn 'mweh'

Oschersleben
Veel baan op weinig m2. Goede voorzieningen en voldoende uitdagend om te rijden

Ecuyers
Klein, bochtig en best wel grappig. Wat minder een baan voor pk pakhuizen. Geen of beperkt stroom op de paddock

Clastres
Wel grappige baan, ook allemaal redelijk krap aangelegd. Pabbock is zeer netjes, helemaal verhard en omgeven door een serieus stukje hekwerk. Net als Ecuyers ligt het circuit ergens links van de middle of nowhere, dus niet geschikt voor de 'en 's avonds lekker naar de kroeg' rijders

Ledenon
Mooie uitdagende baan met hoogteverschil. Goede voorzieningen. Crasht ook fijn... B|

Alcarras
Mooie uitdagende baan met veel afwisseling en hoogteverschil. Asfalt is niet overal top. Paddock is ruim, sanitair is bagger
 
Mugello en Portimao zijn mijn 2 favorieten op de voet gevolgd door Imola en Parcmoto Castellolí. De eerste 2 zijn bekend en genoeg over terug te vinden. Daarom iets over de andere 2.

Imola is met afstand het meest extreme circuit waar ik op heb gereden en onvergelijkbaar met ieder ander circuit waar ik ben geweest. Het ligt in een stad en op sommige plekken ligt de tuin van iemand op een paar meter naast de baan. Dat maakt de beleving intens, er is altijd wel "iets" in de buurt waardoor de snelheidsbeleving extreem is itt tot een circuit als Assen. Combineer dat gevoel met veel snelle en blinde bochten, forse hoogteverschillen en een hele uitdagende layout en het is echt intimiderend om er hard te gaan. Na de eerste sessie had de hele pitbox een WTF doe ik hier momentje. Dit was ook het eerste weekend dat Bautista in 2019 de races niet won, het is onvergelijkbaar met ieder ander circuit waar ze op rijden. Ik *denk* dat dit een van die circuits is die het dichtste in de buurt komt bij rijden op een stratencircuit. Voor een tripje probeer het te combineren met een paar dagen op Mugello, Misano of Monza (helaas maar heel beperkt open voor motors).

Parcmotor is een beetje vergelijkbaar met Assen. Vloeiende bochten met 1 echte knik, Zowel de afstand als de tijd van 1 rondje is erg vergelijkbaar met Assen maar dan met flyover en 60 meter hoogteverschil. Door de flyover ga je ongeveer net zoveel links als rechts en door het hoogteverschil is iedere bocht net even anders. Vind het moeilijk om echt iets unieks/bijzonders te noemen van dit circuit maar ik ben er nu 3 of 4 keer een week geweest en ik heb nog nooit iemand gesproken die het circuit niet geweldig vond. De meeste komen ook ieder jaar terug. Nooit begrepen waarom Nederlandse organisaties wel naar een zandbak als Alcarras gaan maar nooit hier wat organiseerde. Vanuit Barcelona naar Alcarras komt je er letterlijk langs.
 
Knieaandegrond.nl heeft een paar x wat georganiseerd op parcmotor.
Wel een leuke baan lijkt me met die flyover.

Imola staat bij mij zeker hoog op de to do lijst.
 
Midland, heb we het dan over hetzelfde circuit als waar de Supermotard wedstrijden rijden? Die ovaal met een slingerend fietspad binnenin? Prima voor de Supermotard, in het verleden een paar wedstrijden gereden met Supermotard maar ik vind dat geen circuit voor racemotoren.

Zandvoort vindt ik met de hoogte verschillen en snelle doordraaiers vele malen leuker om te rijden dan Assen. Niks ten nadelen van Assen prachtig vloeiend circuit maar ik zie de gevaren niet zo op Zandvoort. Dus als Zandvoort voor mij dichter bij was zou ik daar meer willen rijden. Assen is voor mij 50 minuten van deur tot paddock dus ja die heeft de voorkeur meestal.

Zolder heb ik vorig jaar voor het eerst gereden, als ik dan toch naar Belgie ga, ga ik altijd liever naar Spa. Alleen dat is echt vele malen duurder dan andere circuits tegenwoordig.
Zolder is niet een van mijn favorieten :N dat blijft tot nu toe toch Spa in Belgie. Mettet :') het is dat het maar 90 euro voor 5 sessies is, want anders kwam ik echt nooit meer in de verleiding om daar naar af te zakken.
Of het moet met de Supermotard zijn, daar is die baan dan weer prima voor. Ik ga dit jaar Chimay rijden dat lijkt me dan wel weer gaaf, niet te veel naar veiligheid kijken dus. 8-)

Maar wat misschien een baantje is waar nog niet zo veel mensen gereden hebben is Schleiz vlakbij Dresden. :t Naar mijn mening een erg spectaculair baantje, met veel hoogte verschillen en heel erg niet Nederlands. Heel erg het gevoel dat je terug in de tijd gaat, dat geld een beetje voor de hele omgeving daar.O-)

Hockenheim: leuke snelle baan. Alleen jammer dat die oude layout met de snelle stukken door het bos verdwenen zijn :(
En onbegrijpelijk dat daar niks aan het asfalt gebeurt. Met zn allen douchen in 1 grote ruimte kan ik nog wel verteren. Ook die schijthokjes die vrij onbeschut staan en tot een halve meter van de grond geen wanden hebben kan ik me nog wel mee redden voor een paar dagen. Maar dat asfalt dat vindt ik wel storend voor een permanent en snel circuit.
Dan is Oschersleben een betere keus, voorzieningen dikke prima, maar de baan is ook goed en leuk. Alleen geen historie en dat is dan wel weer iets wat ik belangrijk vind, misschien wel HEEL erg belangrijk zelfs.8-)

Dan zie ik je daar, ik ga de Benelux Trophy / ONK rijden 😎
 
Is het mogelijk om in de OP een overzichtje op te nemen van circuits per land met dichtstbijzijnde grote stad?
Wellicht is dat een idee voor later. Ik zie nu al circuits voorbijkomen waar ik niet eerder van heb gehoord, dus ik vrees dat zo'n overzicht op dit moment door mij vrij incompleet zal zijn.
 
Wellicht is dat een idee voor later. Ik zie nu al circuits voorbijkomen waar ik niet eerder van heb gehoord, dus ik vrees dat zo'n overzicht op dit moment door mij vrij incompleet zal zijn.
Het is ook een overzicht dat steeds kan worden aangepast bij het tegenkomen van nieuwe namen.

Ik probeer een eerste opzet te maken ;-)

Naam circuitLandDichtstbijzijnde (grote) stad
MettetBelgieMettet
SpaBelgieMalmedy
ZolderBelgieHasselt
HockenheimDuitslandHockenheim
OscherslebenDuitslandOschersleben
SchleizDuitslandDresden
ClastresFrankrijkClastres
Croix en TernoisFrankrijkLens
EcuyersFrankrijkChateau Thierry
LedenonFrankrijkNimes
ImolaItalieBologna
MisanoItalieRimini
MonzaItalieMilaan
MugelloItalieFlorence
AssenNederlandAssen
MidlandNederlandLelystad
ZandvoortNederlandZandvoort
EstorilPortugalLissabon
PortimaoPortugalPortimao
AlcarrasSpanjeLleida
AlmeriaSpanjeAlmeria
CartagenaSpanjeCartagena
Parcmotor CastelloliSpanjeBarcelona
BrnoTsjechieBrno
 
Laatst bewerkt:
Wat ga jij rijden?
IHRO/ONK Classics op een ABSAF Matchless G80/Seeley. Tenminste...... De frame buizen voor het Seeley frame zijn gebogen nu moet het frame nog in de lasmal en in elkaar gelast worden, en het Matchless blok ligt in ruwe gietstukken op de werkbank te wachten tot het in de freesbank verdwijnt en "ff" tot een compleet blok opgebouwd kan worden.
Mei is pas over 2 maand, komt wel goed.8-)

_O- :t
 
Ik heb elke week een andere top 5 van mooiste/favoriete circuits.
Meeste grote/gp banen in Europa heb ik wel gereden.
Ook het hierboven genoemde Hockenheim in de lange variant door het bis
(Ja, zo oud ben ik)

Lijst van vandaag in willekeurige volgorde:

1. Brands Hatch grote baan
Rijden in een park, einde startfinish bergaf kent iedereen wel,
Stuk voor dingle dell rechtsaf, blinde bocht, volgas, heel bijzonder.

2. Sachsenring, hier raak je nooit uitgeleerd, al die blinde linkerbochten,
Constant werken

3. Imola, hier al eerder genoemd. Uitdagend, snel, op en neer.

4. Portimao, rollercoaster maar ook zo snel en vloeiend, heerlijk

5. Motoland Aragon, midden in een soort woestijn, uitdagender dan op tv,
Net als Assen gaat het nooit vervelen.
 
Overzichtje van degene die ik al heb meegepikt.
Zolder:
Is zowat onze thuisbasis omdat wij vanuit belgie rijden, dit gezeik met geluid zelfs soms met standaard motoren (zoals bij mij) dus word enkel nog gereden op donderdag, er is daar ook zowat een monopolie door motorsportschool waardoor die wel vrij duur aan het worden is.
qua circuit wel leuk, je moet daar nie percé met een 1000 rijden voor goed te kunnen volgen.
paddocks zijn oké voorzien.

Caroles:
Echt een topper als er eens iemand mee wilt voor te kijken, langs overal goed bereikbaar en hierdoor super goede foto's te maken, is een klein cicuitje dus lagere cc's aangeraden, alhoewel de snelle wel wat kunnen spelen
Je hebt hier ook geen zever met geluid, en is nog vrij goedkoop momenteel.

Croix:
Een paar gevaarlijke bochtjes hier, zeker die van net onder de brug, en als het geregend heeft blijft de baan wel lang glad.
Prijs is oké, geen gezever met geluid.

Mettet:
Links circuit ligt me niet, maar die afdaling waar je letterlijk kan over vliegen maakt die wel fijn

Redbull ring:
1 van de properste en meest voorziene paddocks en baan die ik ooit heb gezien, we zijn hier geweest juist na het F1 weekend, en zelfs dan.
Geen problemen gehad met geluid, maar ze zijn er wel streng op.
Als je hier geen 1000 hebt geraak je gewoon in de laatste groep, heb hier moeten vechten met een naked om in de 3de groep te geraken.

Dijon Prenois:
Beetje te vergelijken met zolder, is een goed circuit met leuk recht stuk en lange bochten, heerlijk om hier alles dicht te moeten smijten op het einde van het recht stuk!
paddocks zijn goed voorzien, let alleen op als je helemaal vanachter op de paddock staat wegens plaats gebrek is het geluid echt verdovend na een weekendje.
 
IHRO/ONK Classics op een ABSAF Matchless G80/Seeley. Tenminste...... De frame buizen voor het Seeley frame zijn gebogen nu moet het frame nog in de lasmal en in elkaar gelast worden, en het Matchless blok ligt in ruwe gietstukken op de werkbank te wachten tot het in de freesbank verdwijnt en "ff" tot een compleet blok opgebouwd kan worden.
Mei is pas over 2 maand, komt wel goed.8-)

_O- :t
Juli ook naar Raalte?( luttenbergring)
 
Juli ook naar Raalte?( luttenbergring)
Nee, helaas ONK/IHRO rijden niet (meer) in Raalte.
Maar ik ben al blij als ik tijdens de DCR op Assen rij. Want de netjes uitgestalde onderdelen die een racer moeten worden is nog weinig veranderd.... -O-
Hengelo wordt wel heel erg krap nu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan