EVA diesel motorfiets

Track DCI800 diesel, hot or not?

  • Stoer, robuust, diesel, 1/50. Zeker weten, HOT!

    Stemmen: 108 89,3%
  • Totaal niet stoer, diesel, zeker weten, NOT!

    Stemmen: 13 10,7%

  • Totaal aantal stemmers
    121

Bobbel

MF veteraan
11 jul 2004
2.496
2
Dursley, Gloucestershire (UK)
Lees net een berichtje in het Engelse MCN over een uiterst interessant Nederlands project : http://www.dieselmotorcycle.co.uk/

Ik weet niet of het oud nieuws is (zoekfunctie is zoek op dit moment :o maar anders kan hier altijd nog een slotje op natuurlijk).

Nogal grappig, ik woon in Engeland en lees vaak nieuwtjes over Engeland op het Nederlandse Motorfreaks waar hier niemand nog van weet, en dan nu eens (wellicht) andersom?
 
Ik zal het toejuichen. Ik heb destijds de verrichtingen van meneer Boccardo met zijn Peugeot 205 diesel gevolgd. Ben zelf met een Daihatsu dieseltje in een motorframe bezig geweest. Ik volg de Enfield en Robin diesel ontwikkelingen. En nu eindelijk wordt het wat professioneler. Ook in de UK trouwens zijn ze hard bezig:
http://www.f1engineering.com/diesel%20bike%20specs.html

Maar ik gun het Eva Products ook van harte, ze zijn er op dit moment keihard mee bezig, de andere ontwikkelingen staan even op een laag pitje, zo valt te lezen op www.evamotor.nl.

Ik ben alleen bang dat de grote jongens nog even de kat uit de boom kijken om vervolgens als de markt er klaar voor is, toe te slaan.
 
EVA heeft zelfs een 2-wiel-aandrijving ontwikkeld 8-)
Het ziet er allemaal heel professioneel uit. Het is met 54 pk en 8 sec van 0-100 geen race monster, maar met een verbruik van bijna 1:50 bij 90 k/u (en nog steeds 1:25 bij 175 km/u), en maar een haartje meer als je bio-diesel stookt, een perfect ding als je b.v. op eigen kosten iedere dag een heel eind naar je werk moet rijden op een nog steeds prettige wijze. En als je een flinke tuin hebt kun je je eigen brandstof thuis verbouwen :+
En sjeemp, niet minder dan 130 Nm: Hoezo, vlot inhalen zonder terugschakelen?
 
Laatst bewerkt:
EVA heeft zelfs een 2-wiel-aandrijving ontwikkeld 8-)
Het ziet er allemaal heel professioneel uit. Het is met 54 pk en 8 sec van 0-100 geen race monster, maar met een verbruik van bijna 1:50 bij 90 k/u (en nog steeds 1:25 bij 175 km/u), en maar een haartje meer als je bio-diesel stookt, een perfect ding als je b.v. op eigen kosten iedere dag een heel eind naar je werk moet rijden op een nog steeds prettige wijze. En als je een flinke tuin hebt kun je je eigen brandstof thuis verbouwen :+
En sjeemp, niet minder dan 130 Nm: Hoezo, vlot inhalen zonder terugschakelen?

Over die EVA: de rpm range al gezien? 1800-2800. Een vrachtwagen maakt meer toeren. Straks heeft het ding 16 versnellingen...
 
Mooi aparaat.
Ik hoop dat de motor ooit het levenslicht zal zien.

De amerikaanse dieselmotor op basis van een kawasaki (F1 engineering)is alleen voor het leger. Er is een klein aantal dat voor burgers gemaakt zal worden . De motor is wel een beetje prijzig.

Voor meer info over dieselmotoren kan je eens naar - Dieselkrad- googlen.

gr,
Henk
 
Is snel genoeg voor het dagelijkse verkeer hoor :Y
Zeker weten. Ik vermoed trouwens dat met 130 Nm en het topvermogen al bij 2200 tpm je tijdens normaal rijden waarschijnlijk gevoelsmatig met een waanzinnig sterk beest onderweg bent. En da's ook vast heel apart. Ben nogal benieuwd om eens op zo'n ding te rijden.
 
De Track Diesel-aangedreven Motorfiets verkoopprijs zal bekend gemaakt worden eind 2006.

Bestellingen en proefrijden zijn mogelijk vanaf 09-2006.

Informatie aanvragen heeft niet veel nut want de aanwezige info is op deze site vermeld . Dus meer infoalleen vanaf 1-09-2006
sluit me bij Bobbel aan, denk dat het nog best leuk is om op te rijden....
misschien eind van het jaar maar eens een proefritje aanvragen :9
edit, filmpje is er ook waar ze dat ding starten... weet alleen nog niet wat ik van het geluid moet vinden..
http://www.dieselmotorcycle.co.uk/Images/Track_Dieselpower_prototype1a.wmv
 
Zal zeker meer navolging krijgen. Dieselmotor veel hoger rendement dan benzinemotor. Qua koppel interessant en qua fuel bill savings. Sterker nog: ik beweer dat voor toermotoren een diesel (afgezien van het geluid dan) een betere match is. Auto's willen warmte onttrekken aan een benzinemotor om het interieur op te warmen, wat bij de high efficiency van veel dieselmotoren steeds moeilijker wordt. Bij een motor speelt dat geen rol. Je zit toch al :] out in the open.

Daarbij zal ook de NAVO overgaan op dieselbikes is de verwachting, omdat men voor alle vormen van wegvervoer alleen nog maar aangewezen wil zijn op 1 type brandstof. Benzinedepots gaan ook aanmerkelijk makkelijker de lucht in bij sabotage, terreur e.d.
 
Zal zeker meer navolging krijgen. Dieselmotor veel hoger rendement dan benzinemotor. Qua koppel interessant en qua fuel bill savings. Sterker nog: ik beweer dat voor toermotoren een diesel (afgezien van het geluid dan) een betere match is. Auto's willen warmte onttrekken aan een benzinemotor om het interieur op te warmen, wat bij de high efficiency van veel dieselmotoren steeds moeilijker wordt. Bij een motor speelt dat geen rol. Je zit toch al :] out in the open.

Daarbij zal ook de NAVO overgaan op dieselbikes is de verwachting, omdat men voor alle vormen van wegvervoer alleen nog maar aangewezen wil zijn op 1 type brandstof. Benzinedepots gaan ook aanmerkelijk makkelijker de lucht in bij sabotage, terreur e.d.


Door een benzine motor kan ook een heel goed rendement gemaakt worden als er van een mechanische compressor of turbo gebruik gemaakt wordt. Moderne motoren worden ontworpen met prestaties in het vizier. Als je een 1000 cc benzine motor maakt met de modernste technieken en maar 70 pk kan deze ook erg zuinig zijn.
 
.. Het is met 54 pk en 8 sec van 0-100 geen race monster, maar met een verbruik van bijna 1:50 bij 90 k/u (en nog steeds 1:25 bij 175 km/u..

Wat was ook al weer de reden dat ik motor wil rijden en geen auto? Echt niet omdat het zuinig is hoor. Ik wil gejank onder mijn reet als ik het gas open trek. Als ik het idee wil hebben dat er schuurpapier in de tank zit ga ik wel in mijn bling bling peugoet zitten.
 
Wat was ook al weer de reden dat ik motor wil rijden en geen auto? Echt niet omdat het zuinig is hoor. Ik wil gejank onder mijn reet als ik het gas open trek. Als ik het idee wil hebben dat er schuurpapier in de tank zit ga ik wel in mijn bling bling peugoet zitten.

moet je een cd-tje met motorgeluiden?
kan je van de zomer lekker in de tuin of in je peugeot naar gejank luisteren.
je hoeft geen diesel hoor, je hoeft het ook helemaal niet interresant te vinden.


on topic.
die powerband is inderdaad wel heel smal, daar heb je heeeeeeele lange versnellingen voor nodig.
dan ben je volgens mij dat schop in je rug gevoel wel een beetje kwijt.
ik dacht dat een smart of lupo dieseltje een max toerental van 5500 hadden.
dat lijkt me dan veel bruikbaarder, zie startwin.
 
Door een benzine motor kan ook een heel goed rendement gemaakt worden als er van een mechanische compressor of turbo gebruik gemaakt wordt. Moderne motoren worden ontworpen met prestaties in het vizier. Als je een 1000 cc benzine motor maakt met de modernste technieken en maar 70 pk kan deze ook erg zuinig zijn.
Ik meende dat bij een benzinemotor het rendement juist naar beneden gaat wanneer de motor geblazen wordt. :?

Het vermogen per cc neemt toe, maar het rendement (verbruik per km) neemt af.
 
moet je een cd-tje met motorgeluiden?
kan je van de zomer lekker in de tuin of in je peugeot naar gejank luisteren.
je hoeft geen diesel hoor, je hoeft het ook helemaal niet interresant te vinden.


on topic.
die powerband is inderdaad wel heel smal, daar heb je heeeeeeele lange versnellingen voor nodig.
dan ben je volgens mij dat schop in je rug gevoel wel een beetje kwijt.
ik dacht dat een smart of lupo dieseltje een max toerental van 5500 hadden.
dat lijkt me dan veel bruikbaarder, zie startwin.

Was toch ontopic?

Ik vindt het knap dat het kan, vindt het vanuit technisch opzicht ook wel grappig om te volgen. Ik vraag me alleen serieus af voor welke doelgroep ze dit weg willen zetten. Techniek is mooi, maar als het niet verkocht wordt heb je er niks aan.

Mensen hebben het in dit topic al over de powerband, kick in je rug, etc. Motorrijden doe je vooral omdat het leuker is. Een auto is in 9 van de 10 gevallen practischer. Respect voor de mensen die het ontwikkelen, maar of ze er commercieel succes uit kunnen halen........
 
sluit me bij Bobbel aan, denk dat het nog best leuk is om op te rijden....
misschien eind van het jaar maar eens een proefritje aanvragen :9
edit, filmpje is er ook waar ze dat ding starten... weet alleen nog niet wat ik van het geluid moet vinden..
http://www.dieselmotorcycle.co.uk/Images/Track_Dieselpower_prototype1a.wmv

Leuk project alleen vind ik het prototype dan net weer verkeerd. Ik heb toch wel ernstige twijfels bij de bruikbaarheid van een blok met 150Nm op een offroad motor.
 
Op de beurs staat een motor met een TDI dieselblok.
Is dacht ik een projectje van de tu-Delft.
Verbruik 2 ltr op de 100 km. 120pk, 200+ nm, topsnelheid ??.
Op filmpje rijdend te zien en te horen.
Alleen dat geluid :X
 
Op de beurs staat een motor met een TDI dieselblok.
Is dacht ik een projectje van de tu-Delft.
Verbruik 2 ltr op de 100 km. 120pk, 200+ nm, topsnelheid ??.
Op filmpje rijdend te zien en te horen.
Alleen dat geluid :X
Ik denk dat jij de Thunderstar bedoelt. Die is van StarTwin uit Loenen (http://www.startwin.com).
 
Heb die diesel van Startwin gezien en gehoord (het geluid gehoord op een filmpje)
Ding ziet er leuk uit, maar ik zou inderdaad geen diesel willen op zo'n motor. Dat klinkt toch voor geen meter?

Overigen zijn er meerdere fabrikanten die laagtoerige benzinemotoren gebruiken voor hun cruisers/choppers. Sommige fabrikanten proberen dat ook op sportievere motoren zoals de MT01 etc., maar dat lijkt me geen succes. Voornaamste kritiek is dat een dergelijk blok gewoon niet past bij een sportieve fiets. Ff lekker doortrekken is er niet bij....

Er zal wel een markt zijn voor motordiesels, maar dan denk ik meer aan koeriers en mensen die op een goedkope manier woon-werkverkeer willen doen. Voor de "plezierrijders" onder ons, die lol aan het rijden zélf willen beleven, lijkt het me niks.
Kijk maar eens naar de BMW C1. Op zich een perfect ding voor woon-werkverkeer (al was ie knap duur voor wat het was..), maar er is toch geen motorrijder die zo'n ding voor de lol zal rijden? Niet voor niets is de productie gestopt, ondanks al het geld dat BMW in de reclame had gestoken....
 
hopelijk maken ze de motor zo dat ie ook op zonnebloem- en/of lijnzaadolie kan rijden.
Tegen de tijd dat die gaat rijden is de diesel zo duur dat een ritje naar de supermarkt rendabeler wordt!
 
moet je een cd-tje met motorgeluiden?
kan je van de zomer lekker in de tuin of in je peugeot naar gejank luisteren.
je hoeft geen diesel hoor, je hoeft het ook helemaal niet interresant te vinden.


on topic.
die powerband is inderdaad wel heel smal, daar heb je heeeeeeele lange versnellingen voor nodig.
dan ben je volgens mij dat schop in je rug gevoel wel een beetje kwijt.
ik dacht dat een smart of lupo dieseltje een max toerental van 5500 hadden.
dat lijkt me dan veel bruikbaarder, zie startwin.

Na 4200+- rpm is de koek op hoor bij een Lupo of Smart daisel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan